Att fukt vandrar genom tegel och puts är logiskt, däremot tror jag inte fuktvandring genom gråsten är möjlig. Möjligtvis kan det bildas kondens mot en stenyta om stenen är kall och omgivningen fuktig.
 
Inte genom gråsten - PÅ gråsten =O)
Det är ju inte heller luft mellan stenarna - utan kalkbruk eller lerbruk.
 
Redigerat:
På mitt korsvirkeshus var det putsat med kalkputs direkt på lerstenen. Det verkade ha fungerat utmärkt
 
H Henrietta70 skrev:
Vad är huset putsad med innan.
Vi har köpt en skånelänga byggd 1900 lertegel.
Ursprungligt putsat med kalk. Sedan på det med KC - KATASTROF!!!!!!!!!

Nu får jag knacka bila och riva ner allt. Pch putsa om med hydralisk kalkbruk - då vi bor på skånska blåsiga slätten.
Kalkputs andas och släpper genom fukt. KC ovanpå detta tpper igen allt med det resultatet att allt udner är fuktikt ständigt och rinner bokstavligen bort.

Dessutom ahr vi idag upptäck att en del av huset har man lagt på frigolit och putsat sedan. Ska precis skriva om detta. Hela väggen spriker! Det var det vi skulle åtgärda provisoriskt inför vintern som vi upptäckte katastrofen. Bakom väägen finns köker med väggskåp från 80 - med masonit intill väggen, som utgörs av TRETEX. Bakom tretex = lertegel. Sedan ?? Och sist frigolit och sedan KC puts. FÖrmodligen spricker KC:n pga att huset har väldigt låg grund - är i princip byggt som flytande torpargrund = mycket rörelser i huset.

SKit- skit skit...

Gamla hus ska man inte blanda moderna metoder i!
Och när vi frågade runt fanns det itne en enda hantverkare som rekommenderade annat än KC - och INGEN frågade vad huset var byggt av - vilket bruk osm använts till putsning ursprungligen eller vilken puts man använt i reparationer. Allt detta avgör vad du ska använda idag!

Bästa är att rensa bort allt man har lagt till udner de sista 50 åren. Ner till ursprunget. Och om du har lertegel - använd kalkbruk.
En bra kunskapkälla är Målarkalk [länk]! Skriv till dem och fråga! Jag kan garantera att Danile ochh Oscar kommer att svara UTFÖRLIGTJag har fått OVÄRDELIG hjälp av dem - ni anar inte!

Sorry stavningen - är lite stressad =O/
Hejsan hur gick det för dej med putsningen?
Har köpt en gård i Skåne med och JS det e lertegel o folk har lagat med både det ena o det andra så jag vet knappt vilket som e vilket. Sen en jävla massa tapet och tjocka skivor på ytterväggarna o papp oh mer tapet. River ner allt. Inomhus då allså. Barska jag göra? Ta bort all puts som e på väggarna? Vad för puts ska jag använda? Vilken färg kan jag måla putsen med invändigt? Kan man använda nät ? Så fall vilket sorts nät ?tänkerom det gör det stabilare så risken detspricker osv minskar?
 
Lera - använd lera och kalkputs ;)
Riv ner till lerväggarna och den cement som sitter fast låter du vara (t ex mellan lerstenar). Om det är cementputs så knackar du ner.
Jag använder lera på lera och lerfärg på det.
 
hej! gammalt tråd men svarar ändå då jag har helt annan erfarenhet av det ni beskriver. vår stora skånska Österlengård har mycket lertegel i inomhusväggarna. när pappa inredde sin bostadsdel så putsade han ALLT med kc mellan gråstenarna stenarna och över allt lertegel. inget nät, bara grovputsning så det skulle se rustikt ut. detta var 1975. idag ser allt precis likadant ut. inget har rasat, det finns en och annan liten spricka här och var, trots allt efter ett par jordbävningar som faktiskt varit. Jag har putsat en del inne i gamla stallen och logarna, både mot gråstensväggarna och innerväggar mot lertegel. alla har varit putsat med lera innan som rasat. jag var 20 när jag gjorde det, aldrig putsat förr men jag grov putsade med kc och det har hållt fin innu.

Nu renoverar jag min hall där en av väggarna är lertegel. halva väggen är putsad nån gång på 50talet med kc och den delen är hel och fin behöver inte göra något med den, men den andra halvan som är putsad med lera föll av när jag tog bort dörrfoderna, så nu putsade jag med byggmax putsbruk c och fyfasen så bra det blev. sitter som berget, observera att man måste blöta väggen ordentligt sen suger den in bruket så det sitter. putsar man utan att blöta ordentligt trillar det av. och kc andas visst. Bilder kan jag ladda upp ikväll!
 
B Paul Bulle skrev:
hej! gammalt tråd men svarar ändå då jag har helt annan erfarenhet av det ni beskriver. vår stora skånska Österlengård har mycket lertegel i inomhusväggarna. när pappa inredde sin bostadsdel så putsade han ALLT med kc mellan gråstenarna stenarna och över allt lertegel. inget nät, bara grovputsning så det skulle se rustikt ut. detta var 1975. idag ser allt precis likadant ut. inget har rasat, det finns en och annan liten spricka här och var, trots allt efter ett par jordbävningar som faktiskt varit. Jag har putsat en del inne i gamla stallen och logarna, både mot gråstensväggarna och innerväggar mot lertegel. alla har varit putsat med lera innan som rasat. jag var 20 när jag gjorde det, aldrig putsat förr men jag grov putsade med kc och det har hållt fin innu.

Nu renoverar jag min hall där en av väggarna är lertegel. halva väggen är putsad nån gång på 50talet med kc och den delen är hel och fin behöver inte göra något med den, men den andra halvan som är putsad med lera föll av när jag tog bort dörrfoderna, så nu putsade jag med byggmax putsbruk c och fyfasen så bra det blev. sitter som berget, observera att man måste blöta väggen ordentligt sen suger den in bruket så det sitter. putsar man utan att blöta ordentligt trillar det av. och kc andas visst. Bilder kan jag ladda upp ikväll!
Det kan nog funka bra, speciellt i innerväggar på ett hus som inte längre sätter sig. Men själv skulle det kännas som en risk jag skulle undvika. Plus att jag personligen tycker bättre om estetiken!

Men grundanlednigen är att ett ytskikt som är hårdare och mer flexibelt än materialet det sitter på riskerar att spricka eller gå sönder. Sen behöver lerputs mm mer underhåll.

Däremot så vattnar man för att minska hur mycket vatten väggen säger, inte tvärt om? Och lertegel säger mycket mindre än brännt tegel.

Fast jag är varken byggnadsvårdare eller murare, så ta det med en nypa salt!
 
A arkTecko skrev:
Det kan nog funka bra, speciellt i innerväggar på ett hus som inte längre sätter sig. Men själv skulle det kännas som en risk jag skulle undvika. Plus att jag personligen tycker bättre om estetiken!

Men grundanlednigen är att ett ytskikt som är hårdare och mer flexibelt än materialet det sitter på riskerar att spricka eller gå sönder. Sen behöver lerputs mm mer underhåll.

Däremot så vattnar man för att minska hur mycket vatten väggen säger, inte tvärt om? Och lertegel säger mycket mindre än brännt tegel.

Fast jag är varken byggnadsvårdare eller murare, så ta det med en nypa salt!
jajo asså det är ju för att inte torka ut bruket innan det börjat bränna, men tycker mig märka också att det blir lite som att man smälter ihop putsen med stenarna, bränt som rått, som att måla vått i vått, sen jämnar jag med en blöt svamp eller mjuk borste. Ska tillägga att jag följer väggen rätt mycket så lagret av puts kanske bara är 10 mm tjockt max och tunbare på andra ställen! Ska ta bild sen! Kanske om man slätputsar och måste lägga 3 cm att det blir för tungt och går sönder.
 
B Paul Bulle skrev:
hej! gammalt tråd men svarar ändå då jag har helt annan erfarenhet av det ni beskriver. vår stora skånska Österlengård har mycket lertegel i inomhusväggarna. när pappa inredde sin bostadsdel så putsade han ALLT med kc mellan gråstenarna stenarna och över allt lertegel. inget nät, bara grovputsning så det skulle se rustikt ut. detta var 1975. idag ser allt precis likadant ut. inget har rasat, det finns en och annan liten spricka här och var, trots allt efter ett par jordbävningar som faktiskt varit. Jag har putsat en del inne i gamla stallen och logarna, både mot gråstensväggarna och innerväggar mot lertegel. alla har varit putsat med lera innan som rasat. jag var 20 när jag gjorde det, aldrig putsat förr men jag grov putsade med kc och det har hållt fin innu.

Nu renoverar jag min hall där en av väggarna är lertegel. halva väggen är putsad nån gång på 50talet med kc och den delen är hel och fin behöver inte göra något med den, men den andra halvan som är putsad med lera föll av när jag tog bort dörrfoderna, så nu putsade jag med byggmax putsbruk c och fyfasen så bra det blev. sitter som berget, observera att man måste blöta väggen ordentligt sen suger den in bruket så det sitter. putsar man utan att blöta ordentligt trillar det av. och kc andas visst. Bilder kan jag ladda upp ikväll!

Jag kan bara svara ut i från väggarna i detta huset har verkligen ej mått bra av cement eller vad dom nu satt på dessa lersten. Fukten som kommer från grunden blir instängd i väggarna och ja stenen vittrar sönder. Överallt där jag tagit bort så är väggen väldigt fuktig och där det varit annan puts som går ta bort lätt där har det varit torrt. Men sån tur är har jag tagit bort alla innerväggar i huset så blir bara ytterväggarna som blir obrända lerstenen. Resten blir nya reglade väggar :) mindre jobb med putsa också skönt när man ej känner sig duktig på det samt nu kan man fästa saker i alla innerväggar :)
 
S Sonny82 skrev:
Jag kan bara svara ut i från väggarna i detta huset har verkligen ej mått bra av cement eller vad dom nu satt på dessa lersten. Fukten som kommer från grunden blir instängd i väggarna och ja stenen vittrar sönder. Överallt där jag tagit bort så är väggen väldigt fuktig och där det varit annan puts som går ta bort lätt där har det varit torrt. Men sån tur är har jag tagit bort alla innerväggar i huset så blir bara ytterväggarna som blir obrända lerstenen. Resten blir nya reglade väggar :) mindre jobb med putsa också skönt när man ej känner sig duktig på det samt nu kan man fästa saker i alla innerväggar :)
Är det putsat med något som inte andas så är det riktigt illa. Men är ytterväggarna i rått lertegel??? Det kan väll ändå inte vara möjligt? Eller är dom klädda med trä utvändigt då?
 
B Paul Bulle skrev:
Är det putsat med något som inte andas så är det riktigt illa. Men är ytterväggarna i rått lertegel??? Det kan väll ändå inte vara möjligt? Eller är dom klädda med trä utvändigt då?
hela huset alla väggar inne och ute är obränt lertegel. Bara att ytterväggarna har en helsten tjocklek och innerväggarna halvsten. Allt det är uppbyggt på gråstenar. Tro mig jag är väldigt skeptisk till hållbarheten för kan säga obränd lersten må ha många bra egenskaper men styrka är inte en av dom fast huset står kvar och stått över 100år så funkar göra det tydligen. Väggarna är putsade och kalkade utvändigt.
 
S Sonny82 skrev:
hela huset alla väggar inne och ute är obränt lertegel. Bara att ytterväggarna har en helsten tjocklek och innerväggarna halvsten. Allt det är uppbyggt på gråstenar. Tro mig jag är väldigt skeptisk till hållbarheten för kan säga obränd lersten må ha många bra egenskaper men styrka är inte en av dom fast huset står kvar och stått över 100år så funkar göra det tydligen. Väggarna är putsade och kalkade utvändigt.
var i sverige? kanske har varit träklätt innan det blev putsat? lertegel tål ju inte regn och vatten. kanske att kalkad lerputs höll ändå bra. intressant
 
B Paul Bulle skrev:
var i sverige? kanske har varit träklätt innan det blev putsat? lertegel tål ju inte regn och vatten. kanske att kalkad lerputs höll ändå bra. intressant
Skåne, tror nog det alltid varit putsat faktiskt. Är sån stänk puts eller sprit puts så det är väldigt knottrigt och ojämnt:) ej slät puts direkt:)
 
  • Gilla
Bullebock
  • Laddar…
S Sonny82 skrev:
Skåne, tror nog det alltid varit putsat faktiskt. Är sån stänk puts eller sprit puts så det är väldigt knottrigt och ojämnt:) ej slät puts direkt:)
Fint:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.