P
T Troberg skrev:
Säg att en MC-tillverkare marknadsförde en MC med att man kunde köra hur fort som helst utan körkort, utan hjälm och utan försäkring. Skulle du inte reagerat då?
Det vore förstås jättedåligt, men det har ju ingenting med IKEA Åskväder att göra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nedan är en liten bråkdel av alla varningar i handboken till en pryl jag köpte nyligen. Ett "virtuellt gilla" till den som kommer på vad det är.
El-cykel (eller el-skoter)?
 
Elektrisk HQ Rider eller liknade?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där är så nära sanningen att det inte ens är roligt, fast det kanske inte var menat så heller? :thinking:

Nedan är en liten bråkdel av alla varningar i handboken till en pryl jag köpte nyligen. Ett "virtuellt gilla" till den som kommer på vad det är.
Bortsett från den första punkten så fanns mer eller mindre samma till en lövblås jag nyss köpte, så ja, gissar på lövblås :p

(säkert "standardvarningar för eldrivna apparater" )
 
T Troberg skrev:
När de är ihopkopplade, ja. Nu har den på nollan och fasen, när de är isärdragna, det hade den inte innan det tillfälliga säljstoppet.
Hej. Du glömde/missade min förra kommentar om saken.

Varför hittar du på osanningar?

Handlar det här om elsäkerhet alls eller enbart om personligt hat mot Ikea?
 
T Troberg skrev:
Tja, enligt körkortsboken så är 9 av 10 av de som dör en eller flera av följande kategorier:

* Utan körkort.
* Påverkade.
* Utan försäkring.
* Kör för fort.
* Kör på en stulen hoj.
* Kör på en lånad hoj.
* Saknar skydd.

Det om något visar hur farligt det är med dålig kunskap och dålig efterlevnad av regler.

Säg att en MC-tillverkare marknadsförde en MC med att man kunde köra hur fort som helst utan körkort, utan hjälm och utan försäkring. Skulle du inte reagerat då?
Konstig argumentation...speciellt i diskussionen om "Åskväder" skulle vara farligt eller inte.

Men vi kan väl överföra detta till "Åskväder":

* Utan körkort.---> Detta skulle väl då motsvara någon slags elbehörighet. Återigen, de allra flesta människor i Sverige använder elprodukter varje dag utan någon elbehörighet eller ens utbildning. Ingen dör.

* Påverkade.---> Samma som ovan med tillägget att några ibland är tokhöga på div. preparat när de använder elprodukterna. Ingen dör.

* Utan försäkring.---> Det är massor av folk som inte har hemförsäkring. Ingen dör av elrelaterade olyckor.

* Kör för fort.--->Hmm...hur ska man relatera detta till "Åskväder"...? Jag vet inte. Hur som helst, ingen dör.

* Kör på en stulen hoj.---> Även denna svår att relatera till "Åskväder"...men samma här, ingen dör.

* Kör på en lånad hoj.---> Här kanske man kan använda "köper ett hus av någon, med dess elinstallation". Ingen dör.

* Saknar skydd.---> Skydden är inbyggda i produkterna, så ingen dör.

T Troberg skrev:
Säg att en MC-tillverkare marknadsförde en MC med att man kunde köra hur fort som helst utan körkort, utan hjälm och utan försäkring. Skulle du inte reagerat då?
Det där var en så löjlig halmgubbe att jag inte ens kommer bemöda mig med ett svar. :crysmile:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Elektrisk HQ Rider eller liknade?
Det virtuella gillandet går till detta svar även om det bara var nästan rätt.

Det rörde sig om en vanlig gräsklippare med förbränningsmotor, inget konstigare än så, men med tanke på alla varningar måste de ha blivit extremt mycket farligare sen jag var barn... :thinking::crysmile:

Sen är instruktionsboken på typ 400 sidor med ungefär sjuttioelva olika språk och jag antar att man försökt få med diverse "obskyra varningskrav" för att uppfylla vad alla länder kräver. Lite löjligt blir det dock...
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Tja, enligt körkortsboken så är 9 av 10 av de som dör en eller flera av följande kategorier:

* Utan körkort.
* Påverkade.
* Utan försäkring.
* Kör för fort.
* Kör på en stulen hoj.
* Kör på en lånad hoj.
* Saknar skydd.

Det om något visar hur farligt det är med dålig kunskap och dålig efterlevnad av regler.

Säg att en MC-tillverkare marknadsförde en MC med att man kunde köra hur fort som helst utan körkort, utan hjälm och utan försäkring. Skulle du inte reagerat då?
Nu förstår jag. MC-tillverkaren är BMW. Kopplingen till åskväder är nazismen.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag var på IKEA i ett snabbt ärende för några dagar sedan, stannade inte mer än nödvändigt.

Men kollade snabb in en sak på Trådfri och då även Åskväder brevid. Jag är ju amatör, men sett en del inom el, och tyckte det jag såg på Åskväder var gediget byggt, klart bättre koppling emellan än en del andra saker man vill glömma att man sett på lågprisvaruhus eller vänners direktimport ifrån Aliexpress/Wish/affär via Amazon.

Smart lösning för att slippa kabelhärvorna under bord, utan att behöva irritera Elsäkerhetsverket.

Och håller helt med om åsikten att de som vill klippa sönder och bygga egen knepig lösning, ofta köper billigaste ifrån Jula, Rusta osv om ens det, utan pular med något som är mer lätt o skära o och klippa av, än Åksväder.

Känns som mycket väsen för ingenting, (Much Ado About Nothing), vilket jag rekommenderar att läsa, eller se på, istället för denna tråd.

(Och jag håller helt med att man skall ha koll på nazismen av idag, paralleller till 1930 talet finns ju, men det är en HELT annan diskussion. Har läst mkt om bakgrunden till det du Troberg skriver om Kamprad, men jag skulle ändå inte dra in dagens IKEA i det, var historia har sin tid)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Hamnade på Ikea, tvångshandlade...
Do I feel suicidal...

Mycket robust konstruktion...
Petskydd samt väldigt tydlig dokumentation som beskriver begränsningar för ihopkopplad max längd, felaktig användning samt att det ej är någon leksak för barn.

Tyvärr fanns ej väggfästena hemma och inte heller någon info om när de kommer hem...

Kan mycket väl bli ytterligare någon runda till Ikea.
 
  • Olika vita elprodukter från IKEA, inklusive grenuttag och kablar, utspridda på en grå soffa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svenskspråkiga säkerhetsinstruktioner och återvinningssymbol för en produkt, antyder en möbel eller hushållsapparat från IKEA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual från IKEA som visar max antal ihopkopplade eluttag och sopkorgssymbol som indikerar avfallsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MaxPo och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Återkom gärna med en recension av Åskvädergrejerna när du provat dem i skarpt läge. Även om recensionen skrivs postumt så vill vi veta ;)
Nej, nu orkar jag inte vänta och hålla Keiller i spänning längre…

Tråden dök upp i flödet och jag kan göra en recension. Funkar bra. Jag har satt upp två stycken och funderar nu på att sätta en på mitt lilla ståbords ben.
Jag pysslar med lite av varje på bordet, binder flugor, datorpysslar, lagar grejer och igår använde jag limpistolen och fick hämta en förlängningssladd för uttaget sitter precis utom räckhåll.
Åskväder är inget märkvärdigt men det blir snyggare än med lösa skarvsladdar. Första bilden är från en dotters rum där det nu blivit trevligare under bordet jämfört med när en lös skarvsladd (två faktiskt) låg och samlade damm.
Eluttag monterade på väggen med kablar organiserade längs list runt ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person installerar en vit grenuttag under ett trädatabord med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Nej, nu orkar jag inte vänta och hålla Keiller i spänning längre…

Tråden dök upp i flödet och jag kan göra en recension. Funkar bra. Jag har satt upp två stycken och funderar nu på att sätta en på mitt lilla ståbords ben.
Jag pysslar med lite av varje på bordet, binder flugor, datorpysslar, lagar grejer och igår använde jag limpistolen och fick hämta en förlängningssladd för uttaget sitter precis utom räckhåll.
Åskväder är inget märkvärdigt men det blir snyggare än med lösa skarvsladdar. Första bilden är från en dotters rum där det nu blivit trevligare under bordet jämfört med när en lös skarvsladd (två faktiskt) låg och samlade damm.
[bild] [bild]
Det är ju lysande! Tack för recensionen :D

Kolla @Troberg här är en som skaffat Åskväder. Och överlevt!

Vi kan således konstatera att Åskväder inte är en farlig eller olämplig produkt.

Ikea borde sponsra med vinster till en forumtävling/utlottning som tack för reklamen ;)
 
  • Gilla
Krux och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fario får lova att regelbundet bumpa i tråden, kanske månadsvis, som typ heartbeat för att kolla hur länge han är levande, så får vi fram lite dödsfallsstatistik för denna livsfarliga produkt. :crysmile::cool:
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 11 till
  • Laddar…
Min farhåga är att Ikea om några år kommer Ikea att ändra på en koppling med någon millimeter eller liknande så att nya delar inte går att koppla ihop med gamla, så måste man köpa ett helt nytt system…inte helt olikt Ikea.
Där är schucko (och många andra gamla elkopplingsdonstandarder överlägsna, kan hålla i hundra år utan en massa tramsiga ändringar.
 
lnilsson lnilsson skrev:
så måste man köpa ett helt nytt system…inte helt olikt Ikea.
Fast här tycker jag nog IKEA är bättre än många andra på att "hålla liv" i sina lösningar även om saker även förändras hos dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.