Hej!

Jag är, beklagligt, en av ip-onlys klienter och har märkt av att switchen dom installerat uppför sig konstigt.

Det är en fiberkabel som åker igenom en sfp modul som går in i switchen. Power och wan lyser som det ska men ingen av Lan portarna reagerar.

Jag har provat följande:
* Koppla laptop direkt till Lan1-4
* Provat olika ethernet kablar
* Av- och "på" aktiverat adaptern på nätverk dator
* Resettat switchen, routern och startat om datorn
* Svära ljudligt åt spektaklet

Inget av ovanstående funkar. Ingen lampa på Lan lyser och Wan/Ext1 reagerar inte heller.
När jag kollar i cmd "ipconfig /all" kommer det bara en massa "Media Disconnected".
Alltså kort och gott - ingen kontakt.

Nu undrar jag om det är något mer jag kan prova eller om allt detta bara bekräftar det jag misstänkt - dvs kass hårdvara.
 
Den ser ut såhär (Bild taget från Tradera för den var bra)
Model: XG6846-R1
En vit router modell XG6846-R1 med LAN-portar på framsidan och WAN-, WAN/EXT1-, PWR-, och CATV-anslutningar på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Men är det precis installerat menar du? Eller har det funkat tidigare?
 
J Jocke Best skrev:
Men är det precis installerat menar du? Eller har det funkat tidigare?
Yes. Det har funkat tidigare dock så slutade wan/ext porten funka för en månad sedan så jag kopplade då routern till Lan1 som fungerat... tills nu då
 
Ring och fel anmäl så sänder de ut någon att byta ut den. Ev kommer de be dig att testa med mer än en dator och med korsad kabel. Har du haft den mot router förut? Får du kontakt med din egna router med den datorn du har så är det ju inte fel på din dator.
 
J
Robin Å Robin Å skrev:
Yes. Det har funkat tidigare dock så slutade wan/ext porten funka för en månad sedan så jag kopplade då routern till Lan1 som fungerat... tills nu då
Ext1 använder man ju bara om man har ethernet in via ett uttag, ofta i lägenheter, och aldrig när man har fiber. Den är för inkommande till intenon. Skumt att det funkade. Lan1 borde vara korrekt. Jag hade felanmält den.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ring och fel anmäl så sänder de ut någon att byta ut den. Ev kommer de be dig att testa med mer än en dator och med korsad kabel. Har du haft den mot router förut? Får du kontakt med din egna router med den datorn du har så är det ju inte fel på din dator.
Uteslutit de också. Det är fullt möjligt att koppla laptop och router ihop - men inte mot switchen
 
Prova byt strömadapter.
 
M merbanan skrev:
Prova byt strömadapter.
Det var en sak jag inte nämnde som jag redan provat, tyvärr.
 
Wan/EXT porten blir lan-port om sfp/fiber-porten har sfp-modul instoppad. Utan sfp så blir den wan-port. Man bör inte använda den porten.
 
Går wan-lampan igång utan att fibern är ikopplad?
 
M merbanan skrev:
Går wan-lampan igång utan att fibern är ikopplad?
Svar nej
 
J
M merbanan skrev:
Wan/EXT porten blir lan-port om sfp/fiber-porten har sfp-modul instoppad. Utan sfp så blir den wan-port. Man bör inte använda den porten.
Coolt, det var nytt för mig.
 
Går säkert att konfa bort så det beror nog på vilken operatör som äger boxen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Går säkert att konfa bort så det beror nog på vilken operatör som äger boxen.
Det är ju ip-onlys hårdvara men dom vill att tjänsteleverantören (I mitt fall A3) ska anmäla felet till dom för att sedan skicka ut en tekniker någon gång inom en "snar" framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.