S600 klipper upp till 600m2 och nya S800 upp till 800m2. Visst, men vad är skillnaden för övrigt? Någon vet eller klurat ut? Verkar vara samma batteristorlek, kanske bara mjukvara som begränsar som vanligt? Några uppdateringar i appen tro? Wifi-styrningen?
Frågan är alltså om det är värt att satsa på nya S800?
 
Cahlis Cahlis skrev:
S600 klipper upp till 600m2 och nya S800 upp till 800m2. Visst, men vad är skillnaden för övrigt? Någon vet eller klurat ut? Verkar vara samma batteristorlek, kanske bara mjukvara som begränsar som vanligt? Några uppdateringar i appen tro? Wifi-styrningen?
Frågan är alltså om det är värt att satsa på nya S800?
Hej!
Jag håller just nu hjälp på att välja mellan de båda. De har samma bruksanvisning och av den framgår ingen skillnad. Dock verkar det finnas olika batterier på antingen 2,0 Ah eller 2,1 Ah, men skillnaden är för liten för att motsvara skillnaden mellan S600 och S800.

Har du själv hunnit hitta någon information om skillnaden?
 
Hej LasseA,
Nej, jag tror faktiskt inte det är någon skillnad förutom hur länge mjukvaran låter klipparen gå. Samma slags begränsning finns ju på Gardena också. Så jag köpte faktiskt en S600 till ett pris 3000 kr lägre än S800. Tomten är strax under 500 m2 så det borde räcka. Har också laddat in senaste uppdateringarna via Mccullochs svenska hemsida. Gick galant. Tyvärr ösregnar det ju varenda dag nu, så gräsmattan är ett träsk och jag har inte lagt ut trådarna ännu. Men några dagars uppehåll så är jag igång! Istället har jag byggt ett litet garage till klipparen.
 
Cahlis Cahlis skrev:
Hej LasseA,
Nej, jag tror faktiskt inte det är någon skillnad förutom hur länge mjukvaran låter klipparen gå. Samma slags begränsning finns ju på Gardena också. Så jag köpte faktiskt en S600 till ett pris 3000 kr lägre än S800. Tomten är strax under 500 m2 så det borde räcka. Har också laddat in senaste uppdateringarna via Mccullochs svenska hemsida. Gick galant. Tyvärr ösregnar det ju varenda dag nu, så gräsmattan är ett träsk och jag har inte lagt ut trådarna ännu. Men några dagars uppehåll så är jag igång! Istället har jag byggt ett litet garage till klipparen.
Det blir nog en S600 för mig också, min gräsyta är också på mindre än 500 kvm så jag resonerar som du.

Just nu kostar S600 från 8000 kr och S800 från 9000, så förtjänsten är inte lika stor nu – var köpte du din S600?
 
ClasOlsson. Utförsälning och jag köpte deras sista ex för 6000kr. Men surfa/ring runt o kolla. Var nog ca 3 veckor sedan.
 
  • Gilla
LasseA
  • Laddar…
Cahlis Cahlis skrev:
ClasOlsson. Utförsälning och jag köpte deras sista ex för 6000kr. Men surfa/ring runt o kolla. Var nog ca 3 veckor sedan.
Jag ringde precis Clas Ohlson och det finns ett par S600 kvar i Norrköping, så de har lagt undan ett exemplar till mig: 6.500 kr, så jag tjänade i alla fall 1500 kr på det samtalet.
Tack för tipset, @Cahlis ! :D(y)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Det är rätt stor skillnad på S600 och den nya S800 när det gäller att klippa nära.

S600 har maxbredd 44 cm och klippbredd 17 cm medan den nya S800 har maxbredd 37,2 cm och klippbredd på hela 22 cm , alltså 30 % större klippbredd.
Den lämnar alltså bara 7,6 cm vid sidorna mot nära dubbelt 13,5 cm för den tidigare S600.

Utvecklingen går i rasande fart.Jag har precis köpt min S800 efter denna analys. Det är svårt att hitta fakta men den som söker han finner...
Det finns nog en skäl till att Clas Olssons rear ut den gamla modellen. @LasseA

Robotexperten har data från S600 vid sin annons för S800 och då blir ju inte infon bättre.
 
Redigerat:
W WIP skrev:
Det är rätt stor skillnad på S600 och den nya S800 när det gäller att klippa nära.

S600 har maxbredd 44 cm och klippbredd 17 cm medan den nya S800 har maxbredd 37,2 cm och klippbredd på hela 22 cm , alltså 30 % större klippbredd.
Den lämnar alltså bara 7,6 cm vid sidorna mot nära dubbelt 13,5 cm för den tidigare S600.

Utvecklingen går i rasande fart.Jag har precis köpt min S800 efter denna analys. Det är svårt att hitta fakta men den som söker han finner...
Det finns nog en skäl till att Clas Olssons rear ut den gamla modellen. @LasseA

Robotexperten har data från S600 vid sin annons för S800 och då blir ju inte infon bättre.
Det är ju märklig, du visar helt andra data än vad som står i McCulloch egna instruktionsbok, på S800-lådan i affären och på många ställe på nätet. Nej, du måste ha tagit fel eller förväxlat med något annat.

Data från instruktionsbok

ROB S600, ROB S800

Dimensions

Length, cm / in.

55 / 21.7

Width, cm / in.

38 / 15.0

Height, cm / in.

23 / 9.1

Weight, kg / lb.

7.3 / 16.0
 
Ja, som Cahlis skriver, så hittar jag också samma data förS600 som för S800. Det har samma bruksanvisning och där finns till exempel ingen text av typen "gäller bara S600" eller "gäller bara S800".
2021 års modeller: OM. McCulloch ROB S600/S800. 2021-

2020 års modeller av S400, S500 och S600 har också samma bruksanvisningar (och samma klippbredder på 16 cm) – frågan är vad som gör att dessa klarar så olika gräsytor??
OM. ROB S400/S500/S600 MCC. 2020-

Jag hittar inget telefonnummer på McCullochs webbplats, jag ska nog ta och ringa någon av deras serviceverkstäder i morgon och fråga vad som gäller...
 
L LasseA skrev:
Ja, som Cahlis skriver, så hittar jag också samma data förS600 som för S800. Det har samma bruksanvisning och där finns till exempel ingen text av typen "gäller bara S600" eller "gäller bara S800".
2021 års modeller: OM. McCulloch ROB S600/S800. 2021-

2020 års modeller av S400, S500 och S600 har också samma bruksanvisningar (och samma klippbredder på 16 cm) – frågan är vad som gör att dessa klarar så olika gräsytor??
OM. ROB S400/S500/S600 MCC. 2020-

Jag hittar inget telefonnummer på McCullochs webbplats, jag ska nog ta och ringa någon av deras serviceverkstäder i morgon och fråga vad som gäller...
Jämförande tekniska specifikationer för modellår 2020 och 2021 för produkter ROB S400, S500, S600, S800.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var har Bygghemma fått detta ifrån ?

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...obotgrasklippare-mcculloch-rob-s800/p-1278109

McCullocs webplats är ingen höjdare.

Visst kan jag ha fel men det är inget roligt att infon är så här olik.
Dessa står bakom de här klipparna Husqvarna AB, 561 82 Huskvarna, Sverige, tel: +46-36-146500,
Det vore ju rätt logiskt om kniven har 30 % större bredd om den skall klippa 200 kvadrat mera d vs 30 %. upp från 600 kvadrat
Ibland stämmer inte dock logiken.

Pricerunner
McCulloch ROB S800
Rek. area 800 m², Mobilapp, Timer, Klippbredd 22 cm
 
Redigerat:
W WIP skrev:
Var har Bygghemma fått detta ifrån ?

[länk]

McCullocs webplats är ingen höjdare.

Visst kan jag ha fel men det är inget roligt att infon är så här olik.
På Bygghemmas webbsida (där de mycket riktigt anger klippbredden 22 cm) står det att S800 har EAN-nummer 7392930662803. När jag googlar det numret så träffas olika sidor för S800, men främst utomlands (Norge, Finland, Lettland).
Exempelvis denna norska Prisjaktsliknande webbsida där de för S800 med samma EAN-nummer anger klippbredden 17 cm. Norrmännen får en extra centimeter uppenbarligen ;) men inte mer än så.
 
Ja, logiskt stämmer det ju att en bredare knivtrumma klipper större yta på samma tid. Men Det är också logiskt att om den har samma bredd så får den klippa längre tid för att klara en större yta. Det är så dessa klippare är uppbyggda. Alltså en billig lösning för tillverkaren att kunna erbjuda klippare i olika prisklasser med endast olika mjukvara.
Tabell över klipparmodeller med rekommenderad viloperiod per dag för olika gräsytearealer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant! Antar att du får den nästa vecka? isf vill vi alla veta hur bred tallriken är, det blir ditt mission nästa vecka att informera oss :D

/Mikael


W WIP skrev:
Det är rätt stor skillnad på S600 och den nya S800 när det gäller att klippa nära.

S600 har maxbredd 44 cm och klippbredd 17 cm medan den nya S800 har maxbredd 37,2 cm och klippbredd på hela 22 cm , alltså 30 % större klippbredd.
Den lämnar alltså bara 7,6 cm vid sidorna mot nära dubbelt 13,5 cm för den tidigare S600.

Utvecklingen går i rasande fart.Jag har precis köpt min S800 efter denna analys. Det är svårt att hitta fakta men den som söker han finner...
Det finns nog en skäl till att Clas Olssons rear ut den gamla modellen. @LasseA

Robotexperten har data från S600 vid sin annons för S800 och då blir ju inte infon bättre.
 
M micked99 skrev:
Intressant! Antar att du får den nästa vecka? isf vill vi alla veta hur bred tallriken är, det blir ditt mission nästa vecka att informera oss :D

/Mikael
Det skall bli ett nöje att skingra dessa dimmor. (y)
 
  • Gilla
LasseA och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.