A Avemo skrev:
Nu kan jag ladda lite snabbare hemma också. Alternativt har jag ett nytt sätt att lösa huvudsäkringar. Den håller reda på hur mycket den stoppat i bilen också.
[bild]
Vad är det för box?
 
S spendera skrev:
Vad är det för box?
Säljs av många. Finns även på Aliexpress och med Malmbergs logga.
 
S spendera skrev:
Vad är det för box?
https://laddstoppet.se/laddstationer/besen/besen-laddbox-11kw-med-kabel-typ-2
De har fått till en lustig variant. Det sitter CEE-don på den så det behövs egentligen ingen installation. Men om man köper installation och apparat från samma firma så får man göra skatteavdrag för grön teknik. Därför blir det billigare om en elektriker kommer och stoppar i kontakten.
 
  • Gilla
spendera och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Nu kan jag ladda lite snabbare hemma också. Alternativt har jag ett nytt sätt att lösa huvudsäkringar. Den håller reda på hur mycket den stoppat i bilen också.
[bild]
Vore trevligt med en recension om några veckor.

Om den funkar bra, om du har med den som mobil laddare, om det funkar/du har behov av att ändra laddström, om det finns någon fjärrstyrning/timer osv.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore trevligt med en recension om några veckor.

Om den funkar bra, om du har med den som mobil laddare, om det funkar/du har behov av att ändra laddström, om det finns någon fjärrstyrning/timer osv.
Det finns två sådana uppsatta på mitt jobb. Jag vet inte att det varit några problem med dem. Jag räknar inte med att ta den med mig speciellt ofta. På den jag valde kan man ställa laddströmmen i olika lägen från 6 - 16A genom att trycka på en knapp på sidan. Jag räknar med att ha den i lägsta läget i normalfallet för att minska risken att skjuta huvudsäkringar. Det går ju visserligen att sänka laddströmmen i bilen också. Men det var ingen stor prisskillnad och jag tyckte detta verkade smidigt. Ingen fjärrstyrning eller timer vad jag känner till. Men det går att slå på och av laddningen via bilens app.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror segmentet "småbil" kommer vara först ut att ersättas av elbilar.
Det tror inte jag, eftersom såvitt jag förstått är småbilar inte det som folk oftast köper nytt. De har i alla fall varit företag som förr stått för flest nybilsköp, privatpersonerna köper hellre de begagnade bilarna efter att tjänstebilarna sjunkit i värde.

Det lär vara premiumbilarna som ersätts först, det är de som köper såna som inte är priskänsliga när det gäller inköpspriset.
 
N Nerre skrev:
Det tror inte jag, eftersom såvitt jag förstått är småbilar inte det som folk oftast köper nytt. De har i alla fall varit företag som förr stått för flest nybilsköp, privatpersonerna köper hellre de begagnade bilarna efter att tjänstebilarna sjunkit i värde.

Det lär vara premiumbilarna som ersätts först, det är de som köper såna som inte är priskänsliga när det gäller inköpspriset.
Småbilar köper nog privatpersoner nya. Eller hemtjänst och städfirmor.
Förmånsbilar är helt beroende på förmånsvärdet. Det verkar lite osäkert vart det tar vägen, men visst, elbilar för ca500.000 köps nog som förmånsbil. Om reglerna gör el är billigt säljer det. Sån passat gte jag har tror jag inte de kommer sälja många av då den blivit mkt dyrare. Medan elbilarna för 500 nog kommer sälja. Men få vanliga tjänstemän lyckas nog få in tex en Tesla till rimlig kostnad för företag eller förmånsvärde.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det tror inte jag, eftersom såvitt jag förstått är småbilar inte det som folk oftast köper nytt. De har i alla fall varit företag som förr stått för flest nybilsköp, privatpersonerna köper hellre de begagnade bilarna efter att tjänstebilarna sjunkit i värde.

Det lär vara premiumbilarna som ersätts först, det är de som köper såna som inte är priskänsliga när det gäller inköpspriset.
Inlägget blev lite oklart för mig.
Folk köper inte inte småbilar nytt <-- Köper folk stora bilar nytt?
De har i alla fall varit företag som förr stått för flest nybilsköp, privatpersonerna köper hellre de begagnade bilarna efter att tjänstebilarna sjunkit i värde. <-- (Antar att du menar "Det") Köper företag stora eller små bilar? Om stora, vem köper då småbilarna?

Eller menar du att folk kan tänka sig att köpa småbilar generellt nytt, men då är man väldigt priskänslig så elbilarna går bort? Så kan det vara idag, men ganska snabbt kommer prisskillnaden minska och då kan det bli billigare med en liten elbil totalt sett. Vi ser ju redan nu exempel på firmor som leasar ut elbilar till ett pris inte alltför långt ifrån motsvarande bränslebil. Jag tror att de har en plan att ha begagnade elbilar till salu om tre år.

För några år sen tittade min syster på att leasa en bil på firman. Mercedes hade en bil i C-klassen som var riktigt billig i leasing i förhållande till nypriset. Månadskostnaden var jämförbar med betydligt billigare bilar (bortsett från att förmånsvärdet förfarande var högt). Deras tanke var att de upptäckt att många ville köpa en tre år gammal bil, men man ahde nästan aldrig några att sälja, eftersom de som köpte bilarna behöll de längre och de leasade inte ut så många för att de var för dyra innan. Jag tror det är så många tänker nu, de leasar ut elbilar till en låg månadskostnad för att om tre år när de lämnas tillbaks så kan man sälja de på begagnatmarknaden.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men få vanliga tjänstemän lyckas nog få in tex en Tesla till rimlig kostnad för företag eller förmånsvärde.
Jag tror förmånsbilarna är borta snart. De är en rest av ett gammalt system med förmåner som beskattades lägre än lön.

Med bonus-malussystemet (oavsett vad man tycker om det) har politikerna etablerat ett nytt system att kunna gynna vissa typer av fordon framför andra på ett sätt som inte blandar in arbetsgivarna. Och går nypriserna på elbilar ner i förhållande till fossilbilar finns snart inga direkta incitament att ha bil via företaget alls.

Ge det tre–fem år till så lär hela förmånsbilsmarknaden vara död.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror förmånsbilarna är borta snart. De är en rest av ett gammalt system med förmåner som beskattades lägre än lön.

Med bonus-malussystemet (oavsett vad man tycker om det) har politikerna etablerat ett nytt system att kunna gynna vissa typer av fordon framför andra på ett sätt som inte blandar in arbetsgivarna. Och går nypriserna på elbilar ner i förhållande till fossilbilar finns snart inga direkta incitament att ha bil via företaget alls.

Ge det tre–fem år till så lär hela förmånsbilsmarknaden vara död.
Jag tror det också, då tror jag också det lite unika med Sverige försvinner, dvs att medelsvensson kör A6, Passat, V90 mfl. Tar ingen ut dessa som förmånsbilar kommer vanligt folk ha svårt få fatt i sådana begagnade. Då får fler köra klassen under. Sen finns det givetvis alltid de som köper en stor, dyr och lyxig bil privat, eller på sin firma. Jag tror min nästa bil blir en liten privatägd elbil.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fick en VW ID3 som lånebil helt ok komfort och prestanda men lite väl trång i kofferten men priset är ju helt galet om man tex jämför med en vanlig golf och då slipper man ju begränsningarna som ID3 har man ska nog vara långpendlare för att elbil ska löna sig. Sen kan man ju undra hur elbils designers tänker dom påminner ju om Prius i stort sett allihopa och det är ingen vacker bil varför inte bygga en snygg bil som man verkligen vill ha.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Inlägget blev lite oklart för mig.
Folk köper inte inte småbilar nytt <-- Köper folk stora bilar nytt?
Jag var kanske lite otydlig så det kunden tolkas åt fel håll, jag menade de flesta privatpersoner köper begagnade bilar. Nu orkar jag inte leta fram siffrorna, men omsättningen av begagnade bilar är väl väldigt mycket större än nybilsförsäljningen. Det är ju ganska självklart, nästan alla bilar som sålts nya de senaste 20 åren finns kvar på marknaden som begagnade.

Tittar man sen på vilka som köper vilken typ av bilar så finns det också ganska tydliga siffror som pekar på att det främst är företag som köper nya bilar (tjänstebilar, hyrbilar, taxi etc). Och de köper sällan småbilar. Det gör alltså att utbudet av begagnade småbilar som drivs av el växer mycket långsammare än utbudet av stora premium-elbilar.
 
Woho.. nu har Opel Mokka kommit som elbil :D(y)

Någon som provkört? (Omdöme?)
 
Snigla Snigla skrev:
Woho.. nu har Opel Mokka kommit som elbil :D(y)

Någon som provkört? (Omdöme?)
Tyvärr inte, men har blivit positivt överraskad av andra Oplar jag råkat köra. Säkert trevlig! Bra pris på privatleasing också, om du nu är lagd åt det hållet. :)

Lämna gärna ett omdöme här om/när du provkört!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Jag var kanske lite otydlig så det kunden tolkas åt fel håll, jag menade de flesta privatpersoner köper begagnade bilar. Nu orkar jag inte leta fram siffrorna, men omsättningen av begagnade bilar är väl väldigt mycket större än nybilsförsäljningen. Det är ju ganska självklart, nästan alla bilar som sålts nya de senaste 20 åren finns kvar på marknaden som begagnade.

Tittar man sen på vilka som köper vilken typ av bilar så finns det också ganska tydliga siffror som pekar på att det främst är företag som köper nya bilar (tjänstebilar, hyrbilar, taxi etc). Och de köper sällan småbilar. Det gör alltså att utbudet av begagnade småbilar som drivs av el växer mycket långsammare än utbudet av stora premium-elbilar.
Men det där går väl inte ihop?
Om det mest är företag som köper nya bilar och då stora bilar, var kommer då alla småbilar ifrån?

Sen är det ju givet att begagnatmarknaden är större. En bil säljs kanske 2-10 gånger under sin livstid och det är ju bara första köpet som är av en nybil.

Det kommer mer och mer privatleasing och då gärna av småbilar så jag tror att marknaden förändras.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.