Nu ser jag att du skrev att elpatronen inte används allt, så då menar du 1kW totalt. Det låter extremt konstigt. (Kan den ens producera så lite, är inte effektspannet 1,5 - 6 kW?) Har Nibe bekräftat att det verkligen är så och ska vara så eller är det installatören som dragit sina egna slutsatser?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
E EmelieW skrev:
Nu har vår värmepump bevakats ett tag och de kom fram till att det inte är något fel på den. När temperaturen sjunker i tanken till lägre än 47 grader så ska den börja värma på igen vilket den gör men med endast med 1 kW och det går inte att reglera upp. Elpatronen är också låst och kan endast användas för uppvärmning av huset kalla dagar. Leverantören ska nu byta ut pumpen mot en annan. Vi diskuterar en Bosh 7001 2-8 kW. Den ska tydligen använda en annan teknik för uppvärmning än Nibe med värmeslingor i tanken. Man ska tydligen också kunna ställa in den så att den värmer vatten i flera steg gällande kompressorn och även med elpatron om man behöver. Någon med erfarenheter av detta?
Det verkar mycket konstigt och som att installatören inte förstår sig på värmepumpen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Nu ser jag att du skrev att elpatronen inte används allt, så då menar du 1kW totalt. Det låter extremt konstigt. (Kan den ens producera så lite, är inte effektspannet 1,5 - 6 kW?) Har Nibe bekräftat att det verkligen är så och ska vara så eller är det installatören som dragit sina egna slutsatser?
Det är Nibe som bevakat pannan och sagt att det ska vara så, inte installatören.
 
S Skyflakes skrev:
Det verkar mycket konstigt och som att installatören inte förstår sig på värmepumpen.
Det är Nibe som bevakat pannan och sagt att det ska vara så, inte installatören
 
Va!! 1 kW?? De är ju ingenting, min handdukstork har ju nästan samma effekt. Kan ju inte stämma. Har en Nibe 1210-7. Fyller ett bubbel badkar efter badat en stund så kan jag inte riktigt se detta problem med lite varm vatten hos mig iaf. Har du kollat i varmepumpsforum.com ? Har hjälpt mig många ggr. Mycket märkligt att t om Nibe kollat och säger så här. De som skryter om mest varmvatten i branschen eller har de tagit bort den slogan. Har inget snålspolande munstycke heller på min dusch.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Va!! 1 kW?? De är ju ingenting, min handdukstork har ju nästan samma effekt. Kan ju inte stämma. Har en Nibe 1210-7. Fyller ett bubbel badkar efter badat en stund så kan jag inte riktigt se detta problem med lite varm vatten hos mig iaf. Har du kollat i varmepumpsforum.com ? Har hjälpt mig många ggr. Mycket märkligt att t om Nibe kollat och säger så här. De som skryter om mest varmvatten i branschen eller har de tagit bort den slogan. Har inget snålspolande munstycke heller på min dusch.
Det är ju 1kW.
En 100L VVB (tex Nibe Eminent) har ju 1,5kW på 230V och 3kW på 400V (2-fas).
Jag tycker fortfarande (även om det är 1kW uppvärmningseffekt) att man borde kunna duscha längre än 15min.
Under förutsättning att varmvattnet håller 65c när man börjar duscha.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
S1255-6 har en 6,5 kW elpatron. Meny 3.1.9 bör visa "Max inställd eleffekt".
 
G gmanhem skrev:
S1255-6 har en 6,5 kW elpatron. Meny 3.1.9 bör visa "Max inställd eleffekt".
Jag har fått som svar att elpatronen endast kan användas för att värma upp tanken cyklist för legionella samt för att värma huset kalla dagar.
 
X xLnT skrev:
Det är ju 1kW.
En 100L VVB (tex Nibe Eminent) har ju 1,5kW på 230V och 3kW på 400V (2-fas).
Jag tycker fortfarande (även om det är 1kW uppvärmningseffekt) att man borde kunna duscha längre än 15min.
Under förutsättning att varmvattnet håller 65c när man börjar duscha.
Det håller mellan 52-55 grader när man börjar duscha.
 
E EmelieW skrev:
Det håller mellan 52-55 grader när man börjar duscha.
Varför gör den det, är det ert önskemål eller begränsning i produkten?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför gör den det, är det ert önskemål eller begränsning i produkten?
Det är en begränsning i produkten. Skulle gärna haft en högre temp för då får man ju ut mer vatten.
 
E EmelieW skrev:
Det är en begränsning i produkten. Skulle gärna haft en högre temp för då får man ju ut mer vatten.
Begränsad temp på varmvatten, vad har hänt med Nibe…så de pudlar och tar tillbaka produkten då?
 
Kul att ha lagt ut en massa pengar på en anläggning som funkar så dåligt, men styrningen på 730/750 och 1255 är under all kritik, i alla fall på den lilla 1255. de större modellerna har bra effekt trots att de går på låga frekvenser, men den lilla verkar vara samma skit som 730 och 750
 
E EmelieW skrev:
Jag har fått som svar att elpatronen endast kan användas för att värma upp tanken cyklist för legionella samt för att värma huset kalla dagar.

Fullständigt orimligt påstående. Det måste gå att köra på enbart elpatron om kompressorn går sönder och om kompressorns värmeeffekt inte räcker så ska elpatronen stödja. Det spelar ingen roll för elpatronen om den värmer huset kalla dagar eller tappvarmvatten varma dagar. Om det fungerar nu på det sätter som du beskriver så beror det på att den är inställd med parametrar att fungera så och det går att ändra såklart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Fullständigt orimligt påstående. Det måste gå att köra på enbart elpatron om kompressorn går sönder och om kompressorns värmeeffekt inte räcker så ska elpatronen stödja. Det spelar ingen roll för elpatronen om den värmer huset kalla dagar eller tappvarmvatten varma dagar. Om det fungerar nu på det sätter som du beskriver så beror det på att den är inställd med parametrar att fungera så och det går att ändra såklart.[/

Infon jag fått kommer från tillverkaren, så jag antar att det faktiskt inte går. Om det hade gått så hade de väll sagt hur jag skulle göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.