C
B Boan skrev:
men mer o mer är ju i molnet nu, och då är det klart att allt går fortare med rejäl bandbredd.
Nej, så enkelt är det inte. Jag har fyra Internet-abbonemang - 100 Mb, 250 Mb, 1000 Mb och 4G mobilt och jag skulle inte kunna skilja dem åt en vanlig arbetsdag, bortsett möjligen från det mobila bredbandet. Först när man börjar föra över lite större filer märker man någon skillnad.
 
A Andy78 skrev:
Man behöver inte det som privatperson, men det kostar inte leverantören lika mycket att leverera 1gps som 100mbit.
Och man vinner en del kunder.
Kan du utveckla varför det skulle vara billigare för leverantören med 1Gb/s än 100 Mb/s hos kunderna?
 
  • Gilla
ghu
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Kan du utveckla varför det skulle vara billigare för leverantören med 1Gb/s än 100 Mb/s hos kunderna?
Skrev fel ser jag nu.
Ska stå kostar dom lika mycket att leverera 1Gps som 100 eller 10.
 
K Keche skrev:
Det behövs inte, var någon i samfälligheten som gnällde över att 100/100 inte räckte trots att även det räcker.
Så då var detta ett framtidssäkert alternativ till ett bra pris
bullskit.

här hemma är resultatet så här just nu:
100/100 upplevs märkbart segt jämfört med högre hastigheter.
250/250 är även det begränsande även vid ”kontorsarbete”
Från 500/500 och uppåt mörker jag ingen praktiskt skillnad på farten, men givetvis går vissa nedladdningar snabbare vid 1000/1000 än 500. Det är dock rätt ovanligt i praktiken.

att ha en synpunkt på vad andra behöver för fart är synnerligen olämpligt. Speciellt i en samfällighet. Du har ju ingen aning alls? Jag är rätt säker på att vi använder internet väldigt olika i våra hushåll.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Skrev fel ser jag nu.
Ska stå kostar dom lika mycket att leverera 1Gps som 100 eller 10.
Avser du fiberhastigheten så stämmer det då det idag är standard med 1 Gbits/s gränssnitt i fiberswitchar/medieomvandlare, dvs det fiberoperatören tillhandahåller.
Sedan var det kostar att transportera "datamängden" blir mycket beroende av vad det finns för kapacitet i operatörernas IP-nät.
Här blandas ofta accesshastigheten på fiberanslutning samman med bredbandsabonnemangets hastighet, dvs det som man beställer som kund.
 
B
N Nyikåk skrev:
Kan du utveckla varför det skulle vara billigare för leverantören med 1Gb/s än 100 Mb/s hos kunderna?
en operatör behöver tex samma totala kapacitet på 100 hushåll som har 1000 eller 100.

vid gruppavslutningar är det mer mängden data över tid som avgör, du kollar ju inte mer på Netflix bara för du ha 1000…
 
Har själv idag 500 Mbit/s bredbandsabonnemang och märker i min användning när jag kör på en 100 Mbit/s anslutning, det blir en vana.
Sedan finns det säkert de som byggt egna LAN hemma som har gamla switchar, dålig trådlös uppkoppling, gamla datorer, plattor, etc, som inte märker något för man har redan en flaskhals som begränsar i den egna tekniken hemma. Har fått byta switchar, operatörsrouter och bygga mesh-trådlöst för att kunna nyttja högre hastighet, hade jag inte gjort det hade högre hastighet än 100 Mbit/s varit bortkastat.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jobbar inom IT, det var en av de dummaste sakerna jag hört på länge.. sitter du och flyttar videofiler på flera GB fram och tillbaka som arbetssyssla?
Folk som jobbar med annat än att skriva if-satser kan ju absolut ha ett behov av nätverkstrafik som överstiger 100mbit i peak... Ditt lokala LAN har ju slutat vara 100mbit de senaste.. 15 åren? Finns ju en anledning..
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
MrJay
M mrmlz skrev:
Folk som jobbar med annat än att skriva if-satser kan ju absolut ha ett behov av nätverkstrafik som överstiger 100mbit i peak... Ditt lokala LAN har ju slutat vara 100mbit de senaste.. 15 åren? Finns ju en anledning..
Mitt hemmanät har slutat vara 1gbps för 3 år sedan men det har absolut inget med mitt WAN anslutning att göra. En 4K Netflix stream är uppemot 25mbit, dvs. 1/4 av en 100mbit lina downstream. Återigen, vad menar man när man påstår att 100/100 inte duger för att jobba hemifrån?
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi sitter två och jobbar hemifrån på 4g, ibland kombinerat med två streamande barn. Vad har ni som upplever problem med låga hastigheter för utrustning på er sida? Upplever att man med rätt konfad riktig utrustning får mycket bättre prestanda än med noname grejer
 
MrJay MrJay skrev:
Mitt hemmanät har slutat vara 1gbps för 3 år sedan men det har absolut inget med mitt WAN anslutning att göra. En 4K Netflix stream är uppemot 25mbit, dvs. 1/4 av en 100mbit lina downstream. Återigen, vad menar man när man påstår att 100/100 inte duger för att jobba hemifrån?

Ptja, videoredigering där du jobbar mot en server är ju en uppenbar bandbreddskrävande uppgift. Eller för den delen ett behov av att plocka hem några filer lite då och då som överstiger någon GB, loggfiler, modeller, simuleringsdata finns ju hur mycket som helst.. För en vanlig kontorsråtta som sitter i zoommöten duger ju 10mbit såklart.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Har man hastigheter man mäter i millibit per sekund så förstår jag att det blir segt.
 
  • Haha
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Mitt hemmanät har slutat vara 1gbps för 3 år sedan men det har absolut inget med mitt WAN anslutning att göra. En 4K Netflix stream är uppemot 25mbit, dvs. 1/4 av en 100mbit lina downstream. Återigen, vad menar man när man påstår att 100/100 inte duger för att jobba hemifrån?
Jag ägnar mig åt vanligt kontorsarbete. Centralt lagrade dokument, teams, diverse centrala applikationer (sap osv). Det är märkbar skillnad i svarstid osv när man jämför 100 med tex 500.

Om det "duger" med 100? Ja det kan man ju säga att det gör eftersom jag kan göra jobbet, men jag blir mindre irriterad när det går snabbare, jobbar effektivare.

För närvarande får jag ut cirka 600Mbps via VPN och sedan ut på internet igen till närmaste Ookla speedtestserver. En riktigt dålig dag är farten nere i 200Mbps. Det märker jag utan att mäta.

Min förväntan är att hemarbete går lika snabbt som om jag satt på kontoret och där är jag nu. För stunden behövs varken mer eller mindre fart.

Min anslutning på 1000/1000 kostar 350spänn i månaden och det känns helt ointressant att pruta på det för att spara en femtiolapp i månaden.
 
  • Gilla
Dudeish och 1 till
  • Laddar…
Jag ägnar mig också åt vanligt kontorsarbete men skulle inte vilja sitta på något mindre än 1000/1000 hemma. Jag kanske bara är otålig eller förväntar mig mer än andra, men när jag synkar onedrive filer så skall det gå fort som bara den och det skall inte hacka i teams / meet bara för att någon uppdaterar steam spelen eller battle.net, vi pratar ju om spel som är 100 gig styck och gärna tar all bandbredd när en uppdatering körs. Ser i unifi att realtids avläsningen pendlar duktigt, men inte helt ovanligt att den ligger klart över 500 mbit ett litet tag när barnen drar igång en xbox eller datorn….
 
A Andy78 skrev:
Skrev fel ser jag nu.
Ska stå kostar dom lika mycket att leverera 1Gps som 100 eller 10.
Det stämmer om man bara ser till redan befintliga investeringar, men att klara av att leverera i närheten av 1 Gb/s till fler kunder samtidigt kan ju driva på inköp och utbyggnad/utbyte av utrustning, vilket ökar kostnaderna.
B Boan skrev:
en operatör behöver tex samma totala kapacitet på 100 hushåll som har 1000 eller 100
Nja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.