Hej!
Vi har en firma som renoverar vårt badrum. Vi har haft en del åsikter om att de inte plastat övriga utrymmen för att skydda från damm och också att de inte skyndsamt har återställt köksväggen när de råkade borra ett mellan badrum och kök. Samtidigt som vi började ifrågasätta det kom idag ett mail från dem om att vi helt plötsligt ska betala extra på löpande för att vår dörr var besvärligt att måla med linoljefärg och att de vill ha extra betalt för att montera på benen och avloppsröret på vårt inbyggnadsbadkar. Det är ett inbyggnadsbadkar från Gustavsberg med separat fotavsats. I offerten står att detta ingår
”* installation av badkar
*Inbyggnad av badkar
*Plattsättning av badkar”

Borde vi inte kunna räkna med att även fötterna och avloppsröret monteras på badkaret? De har varit medvetna en längre tid om vilket badkar vi vill ha och att dörren ska målas med linoljefärg, så att detta kom nu när de snart är färdiga känns mycket märkligt. Vad tänker ni ingår i installation av badkar om inte fötter och avlopp?
 
  • Gilla
TommyFIN och 3 till
  • Laddar…
Dumheter, vad menar de att installation av badkar annars skulle vara? De har förmodligen bara klantat sig så mycket att de inte längre går med vinst på jobbet.

Se till att inte betala hela beloppet innan allt är klart.
 
  • Gilla
Gornor Ulragh och 7 till
  • Laddar…
Nu vägrar de fortsätta (nästa steg imorgon är just installation av badkar) om vi inte svarar skriftligt på att vi godkänner att dessa tjänster ska betala på löpande (550 kr+moms/h). Vi har andra uppdrag som vi tidigare i processen har beställt, dessa har vi inte behövt bekräfta skriftligt. Får verkligen känslan av att han har surnat till pga att vi klagar och nu vill sätta dit oss på det sätt han kan.
 
  • Gilla
Gornor Ulragh och 1 till
  • Laddar…
Så vad är läget? Har ni betalat det mesta redan, eller har de arbetat mer än vad som hittils är fakturerat?

Om de vägrar fortsätta så är det avtalsbrott. Du kan låta en annan firma färdigställa, dra av ev. extrakostnader från de du ev. är skyldig den första firman.

När det gäller målningen. Vad exakt är problemet där? Visste de att du ville ha linoljefärg innan offerten skrevs? Är det verkligen mer arbete med linoljefärgen?
 
Vi har inte fått någon faktura ännu, har därför inget betalat.


Ang. linoljefärg känner jag att jag tyvärr inte har lika mycket på fötterna nu när jag lusläser kontraktet. Han och jag har pratat om att dörren ska målas och jag har vid tillfälle frågat via mail vilket som ska betalas på löpande, då är dörren inte med. Men det står tyvärr inte med i offerten och trots att jag har mail där jag vi i tidigt skede pratat om linoljefärg. Enligt honom är det JÄTTE-mycket mer jobb med linoljefärg. I min värld tar inte linoljefärg längre tid att stryka, torktiden är längre än med plastfärg, men vi ska väl inte betala för att någon står och tittar på när färg torkar. Han uppskattade det att det hittills tagit fem timmar att måla dörren, då är den inte ens slutstruken. Men som sagt, tyvärr finns den detaljen inte med i offerten och det muntliga är svårare för mig att bevisa.

Installation av badkar, känns mer själv klart att ben- och avloppsrörsmontering ingår. Men får som sagt känslan att detta kom upp för att han surnade till när vi klagade över att de inte lagar/målar det hål som de borrat in i köksväggen inom rimlig tid. Igår fick vi nog och målade den själva.
 
Redigerat:
Vad är det för en jättebebis? Förutsatt att ni har hållit en god ton genom hela bygget är det enligt mig inte ok att helt plötsligt kräva extra betalt för saker som enligt offert ska ingå. Om det står "montering av badkar" ska badkaret givetvis vara redo för användning. Om det är mer invecklade prylar som t.ex. en kommod eller något, bör det stå "montering och inkoppling" då själva rördragningen av vatten och avlopp är ett eget moment. När det gäller färg stämmer man ju av med kund innan så att det i offert framgår med vilken sorts färg saker och ting ska målas i, om det nu är stor skillnad på färg och färg.

Bara undrar, varför var det så viktigt att få det där borrhålet fixat? Är det för att det hörs vad som pågår på toan?
En klick snickerispackel på vardera sida hade ju löst det problemet snabbt.... sen slipar och stryker målaren det sista.

/S
 
Till saken hör att i offerten står ”installation av badkar”, men ”montering av tvättställ” och ”montering av toalettstol”. Är det någon skillnad i betydelsen av montering och installation? För en lekman känns det ju som samma. Ingen förväntar väl sig att den typen av tjänst inte ska ingå när man köper renovering av ett helt badrum för 200 000?

Angående hålet i köksväggen så blev det ett ganska stort hål (ca 20 cm i diameter) med en stor spricka från hål till tak. Efter någon vecka påbörjade de återställningen och spacklade igen hålet. Till saken hör att vi har en stor vägghylla på den väggen med en massa köksgrejer som nu i drygt två veckors tid har fått stå utspridda i köket. Så hålet i väggen har en ganska stor påverkan på hur vi kan använda köket. Det var ju liksom badrummet vi skulle renovera, vi förväntade oss inte att köket också skulle bli påverkat. Men som sagt: igår tröttnade vi på att väntan och målade själva så idag kan vi sätta upp hyllan och dess saker igen.


S steve5432 skrev:
Vad är det för en jättebebis? Förutsatt att ni har hållit en god ton genom hela bygget är det enligt mig inte ok att helt plötsligt kräva extra betalt för saker som enligt offert ska ingå. Om det står "montering av badkar" ska badkaret givetvis vara redo för användning. Om det är mer invecklade prylar som t.ex. en kommod eller något, bör det stå "montering och inkoppling" då själva rördragningen av vatten och avlopp är ett eget moment. När det gäller färg stämmer man ju av med kund innan så att det i offert framgår med vilken sorts färg saker och ting ska målas i, om det nu är stor skillnad på färg och färg.

Bara undrar, varför var det så viktigt att få det där borrhålet fixat? Är det för att det hörs vad som pågår på toan?
En klick snickerispackel på vardera sida hade ju löst det problemet snabbt.... sen slipar och stryker målaren det sista.

/S
S steve5432 skrev:
Vad är det för en jättebebis? Förutsatt att ni har hållit en god ton genom hela bygget är det enligt mig inte ok att helt plötsligt kräva extra betalt för saker som enligt offert ska ingå. Om det står "montering av badkar" ska badkaret givetvis vara redo för användning. Om det är mer invecklade prylar som t.ex. en kommod eller något, bör det stå "montering och inkoppling" då själva rördragningen av vatten och avlopp är ett eget moment. När det gäller färg stämmer man ju av med kund innan så att det i offert framgår med vilken sorts färg saker och ting ska målas i, om det nu är stor skillnad på färg och färg.

Bara undrar, varför var det så viktigt att få det där borrhålet fixat? Är det för att det hörs vad som pågår på toan?
En klick snickerispackel på vardera sida hade ju löst det problemet snabbt.... sen slipar och stryker målaren det sista.

/S
S steve5432 skrev:
Vad är det för en jättebebis? Förutsatt att ni har hållit en god ton genom hela bygget är det enligt mig inte ok att helt plötsligt kräva extra betalt för saker som enligt offert ska ingå. Om det står "montering av badkar" ska badkaret givetvis vara redo för användning. Om det är mer invecklade prylar som t.ex. en kommod eller något, bör det stå "montering och inkoppling" då själva rördragningen av vatten och avlopp är ett eget moment. När det gäller färg stämmer man ju av med kund innan så att det i offert framgår med vilken sorts färg saker och ting ska målas i, om det nu är stor skillnad på färg och färg.

Bara undrar, varför var det så viktigt att få det där borrhålet fixat? Är det för att det hörs vad som pågår på toan?
En klick snickerispackel på vardera sida hade ju löst det problemet snabbt.... sen slipar och stryker målaren det sista.

/S
 
  • Gilla
tobbe444
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att det är skillnad på att montera och installera. En tvättställskommod måste man ju lägga lite tid på att montera om den kommer i platt paket. Sen kan man installera, dvs skruva upp på väggen, sätta på handfat, och ansluta VA.
En tydlig offert specar ju vad som inte ingår. Var badkaret valt vid offerttillfället? Jag är ingen badkarsexpert, men jag föreställer mig att det finns badkar man bara kan packa upp och installera, men jag kan ha fel?
 
Det är ett inbyggnadsbadkar från Gustavsberg där ben och bräddavlopp beställdes separat.
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...nadsbadkar-gustavsberg-1500-standard/p-577825

Badkaret var inte beställt innan offert, däremot har jag mailat länkar till allt vi har köpt för att få det okejat vartefter. Jag mailade länk till aktuellt badkar (för ett par månader sedan) där det tydligt står att benen kommer separat. I mailet frågade jag honom också om vi behöver köpa benen eller om badkaret byggs upp på annat sätt. Han bekräftade då att det inte var något problem med att köpa just detta badkar. Vi detta tillfälle hade han ju lätt kunnat säga att detta inte ingår.


K kindvall skrev:
Jag skulle nog säga att det är skillnad på att montera och installera. En tvättställskommod måste man ju lägga lite tid på att montera om den kommer i platt paket. Sen kan man installera, dvs skruva upp på väggen, sätta på handfat, och ansluta VA.
En tydlig offert specar ju vad som inte ingår. Var badkaret valt vid offerttillfället? Jag är ingen badkarsexpert, men jag föreställer mig att det finns badkar man bara kan packa upp och installera, men jag kan ha fel?
 
Det låter mest som att de inte kunnat göra jobbet med vinst och nu vill hitta saker att göra en vinst på, eller åtminstone inte göra en förlust. Jag kan såklart se att montering just skulle kunna vara att sätta på ben och avlopp, men det låter mer som ett hårklyveri av ordvalet. Men detta kan ju knappast ta mer än en timme totalt, så vad tjafsar de om? Nu känns det mer som de fiskar efter något att kunna fakturera många timmar på.
Säg att de får en timme på det i fast pris så är iaf du på det torra.
 
  • Gilla
TommyFIN och 3 till
  • Laddar…
Har du dessutom pratat om målning med linoljefärg och det INTE står specificerat någon annan färg i kontraktet så har de troligtvis inget att gå på. Framförallt inte bör de väl börjat. Då skulle de ha tagit det innan.
 
Cheesen
Om man har en kinkig hantverkare så blir man ju lätt rätt kinkig själv. Eftersom jag är den hårdhudade typen så hade jag nog satt hårt mot hårt och bett hantverkaren följa avtalet eller bryta avtalet och sedan påpeka att denne kan bli skadeståndsskyldig och få stå för mellanskillnaden av kostnaden för dig att ta in en annan hantverkare vid avtalsbrott.. Men utan att ha följt med hur diskussionen gått från början så är det egentligen svårt att komma med konkreta råd.

Jag hade dock påpekat att hantverkaren inte uppgett prisuppgift på målningen innan den påbörjades och att ni ej har avtal om att göra detta löpande så just därför bör det ingå i det avtal ni redan har, Dessutom så vill ni ju ha prisavdrag för att ni fixat med väggen som dom haft sönder. (Det borde ju gå att kvitta mot att dörren tog lång tid att måla, en målningstjänst har då bytts mor en annan.)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Låter ju inte som den smartaste hantverkaren. Att hota med avhopp innan han fått betalt. Bryter han avtalet nu, så kan du ta in en annan för att slutföra. Blir inte många ören över till den första firman.
 
  • Gilla
  • Haha
Mr.Hammer och 4 till
  • Laddar…
Men 5h för att måla en dörr? Det kanske det kan ta om man först måste skrapa den trären.
 
Düsseldorff
Haha, 5 h att måla dörren?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.