Jag har en fundering kring fiberanslutning, kostnad och hur vanligt det är att villaägare har anslutning till s.k "öppet fibernät". Jag flyttade till en villa under 2013 och fick då möjligheten att anslutna mig till bredband via fiber och det öppna stamfibernätet. Möjligheterna som skulle komma med denna anslutning skulle visa sig vara riktigt bra och konkurrenskraftiga. Det kostade ca 19000kr att ansluta sig när det var dags och få fibern inblåst och installerad i huset.
Därefter fick jag möjligheten att kunna vraka och välja mellan leverantörer av fibertjänster i olika hastigheter, villkor och priskategorier. Något jag självklart är riktigt nöjd med då priset jag betalar för en sådan tjänst är långt under de priser som många troligtvis får betala när de har "tvingats"- ansluta sig till en ägare av fibernätet, exempelvis Telia, det är i alla fall vad jag fått veta när jag pratat med bekanta.

Min fråga är nu, hur vanligt är det i forumet att ni har en s.k "öppen fiberanslutning"- och anslutning till "stamfibernätet" och fått samma möjligheter som jag, är detta ovanligt eller är det vanligaste att man tvingats ansluta sig till exempelvis Telia om man bor i ett sådan område där Telia "äger" fiberrättigheterna?

Skulle vara intressant att få veta lite mer om hur andra har det.

Ta hand om er därute :)
 
Öppet är mer vanligt på landsbygden med fiberföreningar
 
Öppet brukar ge mycket högre priser iallafall här i innerstaden. En gruppanslutning för hela brf gick på 115 kronor i månaden för 1 Gbit för oss

Öppet var dubbelt så dyrt
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Vi har fiber via Botkyrka stadsnät. Inte helt öppet, men man har bra många leverantörer att välja mellan. Värre var det med ADSL, var telenorsbasstation så de erbjöd 30mbit, resterande bolag maximalt 5mbit. (Begränsat av TN)
 
Öppen fiber är vanligt, mycket av det t.ex. Telia har levererat i städer/orter har varit Telia Öppen fiber och där kunderna sedan har kunnat beställa från olika tjänsteoperatörer.
Telia har då varit fiberoperatör med ett antal olika tjänsteleverantörer.
Sedan öppnade Telia även upp fiberdelen för några sedan (3-4 år) så där Telia Öppen fiber fanns kunde man nu byta även fiberoperatör. Bl.a. Telenor, Tele2 (Comhem), Bahnhof, började installera egna fiberswitchar på Telias stationer och då kunde kunderna byte till dem som fiberoperatör.

Så öppen fiber är vanligt!. Men det blandas mellan fiberägare, fiberoperatör, fiberföreningar, kommunikationsoperatör, tjänsteleverantör, etc, så det blir lite begreppsförvirring (även lite i ts frågeställning ;) )
Och det skiljer oftast mellan lägenheter/brf och egna fastigheter/hus vad som erbjuds då det blir olika avtalsupplägg men ofta också olika tekniska lösningar, samt kostnader.
 
A AndersS skrev:
Öppen fiber är vanligt, mycket av det t.ex. Telia har levererat i städer/orter har varit Telia Öppen fiber och där kunderna sedan har kunnat beställa från olika tjänsteoperatörer.
Telia har då varit fiberoperatör med ett antal olika tjänsteleverantörer.
Sedan öppnade Telia även upp fiberdelen för några sedan (3-4 år) så där Telia Öppen fiber fanns kunde man nu byta även fiberoperatör. Bl.a. Telenor, Tele2 (Comhem), Bahnhof, började installera egna fiberswitchar på Telias stationer och då kunde kunderna byte till dem som fiberoperatör.

Så öppen fiber är vanligt!. Men det blandas mellan fiberägare, fiberoperatör, fiberföreningar, kommunikationsoperatör, tjänsteleverantör, etc, så det blir lite begreppsförvirring (även lite i ts frågeställning ;) )
Och det skiljer oftast mellan lägenheter/brf och egna fastigheter/hus vad som erbjuds då det blir olika avtalsupplägg men ofta också olika tekniska lösningar, samt kostnader.
Ja du har rätt, min trådstart var lite knivig ser jag nu. Det jag förstår är att "öppet" fibernät betyder att man har frihet att ansluta sig till olika leverantörer av tjänsten, alltså fibertjänster, men att däremot om man som jag är direkt ansluten på den s.k "stamfibern", alltså själva huvudfibern som inte ägs av en fiberoperatör eller en fibertrafikleverantör vad jag förstår utan att fiberkabeln i sig är "huvudfiberkabeln" som sedan efter min anslutning går vidare till en "anslutning" som därefter ägs av exempelvis Telia och som därefter delas ut till exempelvis olika villor i närområdet eller bostadsrätter. Jag är alltså ansluten direkt till huvudfiberkabeln...rätt ska vara rätt. Hur vanligt är detta, det är det min fråga gäller.

Tack för rättningen:)
 
C
N Nordsjö skrev:
Något jag självklart är riktigt nöjd med då priset jag betalar för en sådan tjänst är långt under de priser som många troligtvis får betala när de har "tvingats"- ansluta sig till en ägare av fibernätet, exempelvis Telia, det är i alla fall vad jag fått veta när jag pratat med bekanta.
Vad får du betala då?
Enligt min erfarenhet är öppen fiber ofta dyraste alternativet (fler aktörer som skall dela på kakan).
Här har vi kommunalt 100/100 för 290 kr/mån.
 
C cpalm skrev:
Vad får du betala då?
Enligt min erfarenhet är öppen fiber ofta dyraste alternativet (fler aktörer som skall dela på kakan).
Här har vi kommunalt 100/100 för 290 kr/mån.
Det snabbaste alternativet 1Gig kostar ca 479kr/månad utan bindning, vill man ha lite lägre, säg 250Mb ligger det runt 299kr/mån utan bindning.
 
N Nordsjö skrev:
Ja du har rätt, min trådstart var lite knivig ser jag nu. Det jag förstår är att "öppet" fibernät betyder att man har frihet att ansluta sig till olika leverantörer av tjänsten, alltså fibertjänster, men att däremot om man som jag är direkt ansluten på den s.k "stamfibern", alltså själva huvudfibern som inte ägs av en fiberoperatör eller en fibertrafikleverantör vad jag förstår utan att fiberkabeln i sig är "huvudfiberkabeln" som sedan efter min anslutning går vidare till en "anslutning" som därefter ägs av exempelvis Telia och som därefter delas ut till exempelvis olika villor i närområdet eller bostadsrätter. Jag är alltså ansluten direkt till huvudfiberkabeln...rätt ska vara rätt. Hur vanligt är detta, det är det min fråga gäller.

Tack för rättningen:)
Tror vi släpper den delen;)
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
C
N Nordsjö skrev:
Jag är alltså ansluten direkt till huvudfiberkabeln...rätt ska vara rätt. Hur vanligt är detta, det är det min fråga gäller.
Självaste modermodemet, fibernas fiber, Internets ryggrad alltså.
Coolt, måste kännas bra.
Ovanligt tror jag. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Jag hade öppen fiber förut, dock kunde jag inte välja något annat än Telia.
 
Nissens
N Nordsjö skrev:
Ja du har rätt, min trådstart var lite knivig ser jag nu. Det jag förstår är att "öppet" fibernät betyder att man har frihet att ansluta sig till olika leverantörer av tjänsten, alltså fibertjänster, men att däremot om man som jag är direkt ansluten på den s.k "stamfibern", alltså själva huvudfibern som inte ägs av en fiberoperatör eller en fibertrafikleverantör vad jag förstår utan att fiberkabeln i sig är "huvudfiberkabeln" som sedan efter min anslutning går vidare till en "anslutning" som därefter ägs av exempelvis Telia och som därefter delas ut till exempelvis olika villor i närområdet eller bostadsrätter. Jag är alltså ansluten direkt till huvudfiberkabeln...rätt ska vara rätt. Hur vanligt är detta, det är det min fråga gäller.

Tack för rättningen:)
Problemet med Telia ”öppen fiber” är att den inte är öppen.

Telia släpper inte in sina större konkurrenter i sin ”öppna fiber”.

Jag hade detta i några år, men sedan fick jag ett erbjudande från ComHem där de köpte ut mig från Telia ”öppen fiber”.
Priset var att jag band mig till ComHem ett tag, nu har tiden gått ut och jag har numera öppen fiber på riktigt. :)
 
Redigerat:
Vad är ”öppen fiber på riktigt”? Någon äger ju fibern. Någon anslutning som den TS pratar om existerar inte.
 
Vi har låst fiber via det kommunala energibolaget.
Här fanns det helt enkelt inte någon annan som var intresserad av att installera.
Lite högre månadsavgift ja, men å andra sidan betalade vi bara ungefär en tiondel för installationen.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är ”öppen fiber på riktigt”? Någon äger ju fibern. Någon anslutning som den TS pratar om existerar inte.
Någon kan äga fiber, som hyr ut till en fiberoperatör och som sedan kan erbjuda tjänsteleverantörer att sälja "bredband" men också TV/Telefoni. Sedan finns det lite varianter på det.

Vi ska inte hänga upp oss på ts begrepp;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.