Mutimode har historiskt varit billigare SFPer och montering då det inte ställs samma krav vid skarvning och kontaktering. I ditt fall köper du ju färdig kontakterat och SFPer på samma gång så spelar det inte så stor roll men fått för mig att SIngelmode har gått ner i pris och tar mer och mer över marknaden.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
oroa Dig inte för kondens, det blir inte mer i detta rör än i elrören i resten av huset, och det tål kabeln alldeles utmärkt. Det Du istället ska vara vaksam på är böjradier och mekaniska påfrestningar.
Använder Du VP-rör så ska Du också använda 90-graders kurvrör. där Du behöver byta riktning på röret. Flexrör funkar också, för det går inte att böja dom i farliga kurvradier. Byt aldrig riktning på en fiberkabel i 90 grader inne i en dosa!
Sist ska Du vara varsam med dragkrafter, fiberkablar KAN skadas om Du drar för hårt vid installation
Nog tycker jag att man ska oroa sig för kondens om man går med icke tätad kanalisation mellan varmt och kallt utrymme. Det blir ganska mycket vatten med tiden.
Men inte för fiberns skull, utan mer för skadan som vattnet (vid läckage) kan orsaka.

@TS Jag har sett otaliga slingbrunnar både vattenfyllda och isfyllda, utan att det påverkar funktionen i fibern.
Så du behöver inte vara orolig.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Huruvida Du ska ha singelmod eller multimod beror på vad DIn fiberleverantör levererar med, inte något annat. Det ska vara samma typ av fiber som ingående fiber till huset, och det är till 99% säkert att det är singelmod.
Multimod har varit en döende standard sedan 20 år, det används möjligen bara i enkla kontorslandskap numera. I princip alla FTTH-anslutningar är singelmod eftersom det är både billigare och bättre.
Om Du har blåa eller gröna kontakter på inkommande fiber måste du också ha blå eller gröna kontakter på Din skarvsladd, det går ALDRIG att blanda. Enligt gällande standard anger färgen på kontakten vilken fiber som sitter inuti, och dessutom vilken typ av slipning som kontaktytan har (Blå=UPC eller grön=APC eller grå för multimod. För att trassla till multimod ytterligare finns det olika typer där också, men det är knappast troligt att det ska vara nåt bekymmer)
Så kolla upp på burken vilken färg det är på kontakten och köp en sladd med samma färg så är Du hemma
Jag har ingen inkommande fiber. Däremot har jag en radiosändare kopplad till yttre antenner. Med fibern vill jag undvika att störningar kan överföras via nätverkskabeln och bättre skydd mot åska eftersom fibern ger galvanisk isolering.
 
R raindance skrev:
Jag har ingen inkommande fiber. Däremot har jag en radiosändare kopplad till yttre antenner. Med fibern vill jag undvika att störningar kan överföras via nätverkskabeln och bättre skydd mot åska eftersom fibern ger galvanisk isolering.
Då funkar fiberpatchen du tänkt bra. Köp rätt optik som matchar (multimode) så blir det fint.
 
OK Jag ska kolla på priser även för singel mode. Det räcker med 1 Gbit.
 
X xLnT skrev:
Nog tycker jag att man ska oroa sig för kondens om man går med icke tätad kanalisation mellan varmt och kallt utrymme. Det blir ganska mycket vatten med tiden.
Men inte för fiberns skull, utan mer för skadan som vattnet (vid läckage) kan orsaka.

@TS Jag har sett otaliga slingbrunnar både vattenfyllda och isfyllda, utan att det påverkar funktionen i fibern.
Så du behöver inte vara orolig.
OK Då testar jag att endast täta ändarna på VP rören där de kommer in genom taket från kallvinden.
 
R raindance skrev:
Det var billigt och jag läste någonstans att det är vanligast för korta sträckor. Dessutom står det att energiförbrukningen är lägre och att den är mindre miljökänslig. Har du något bättre förslag?

"Importantly, multi-mode fiber is much easier to maintain vs. single-mode fiber. Multi-mode fiber has a larger core size so it’s less sensitive to the environment."

"Another key factor in determining single-mode fiber vs. single-mode is the electronics involved. Single-mode requires sophisticated laser technologies to drive the signal which increases the cost of the total solution. Multi-mode systems employ lower-priced light sources (i.e. LEDs and VCSELs) to launch the signal. This makes for a more cost-effective solution."

" For short fiber runs, say, between buildings, multi-mode fiber is the right choice."
Det viktiga är som sagt att utrustningen matchar fibertypen.
 
"c_olsson
#133
Medlem · Västra götaland· 361 inlägg 23 sep 2016 12:17

Multimode-fiber (som är vanligast vid avstånd upp till 500 meter) har en böjradie på bara några centimeter så de tål en hel del. Singlemodefiber som används vid längre avstånd är mycket känsligare och har betydligt större böjradie och ju snävare man böjer, desto mer ökar dämpningen i kabeln. Fördelen med singlemodefiber är att den har betydligt högre kapacitet och använder man multiplexning med olika ljusvåglängder så når man åtskilliga gigabit i hastiget."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.