Fairlane Fairlane skrev:
Nåja, riktigt så korkade tror jag inte att de är. De kan ju fundera över vilket väder de själva har och troligen ligger inte kundens bostad 20 mil bort, så det är en ledtråd.
En ännu tydligare ledtråd är att kunden ringer för att det regnar in. Om man då tror att det är snustorrt på kundens tak så är man inte direkt ett geni.

Det är korrekt att de inte visste om det gick att beträda taket riskfritt, men de har troligen kunskapen om vad som då krävs och bör redan innan de åker kunna fråga "Finns det takstege?" eller vad man som nu kan tänkas behövas. Det är garanterat så att de flesta privatpersoner inte vet vilka krav som finns vare sig på utrustning eller hur många man måste vara.


Om de gjorde rätt eller inte vet jag inte. De gjorde säkert rätt som inte klättrade upp på taket om det inte var säkert. Om det hela hanterades korrekt vid telefonsamtal är en annan fråga, men det är ju inte säkert eller troligt att det var samma personer. Då kan jag tycka att den som svarar i telefon måste ha kunskap om vilka frågor som skall ställas till kunden, även om det är en köpt telefontjänst.
Sen var det väl inte helt glasklart att de hade med vad som hade behövts om det varit säkert att klättra på taket?!

Att jour kostar tror jag alla förstår, även om man inte kanske förstår exakt hur mycket. Framförallt förstår man kanske inte som privatperson att det krävs två personer och vilka andra förutsättningar som krävs.
Om man tror att kunder vill ha saker gratis för att de är chockade av en faktura på 12000 kronor är man naiv! Det finns många siffror mellan 0 och 12000.


Själv har jag anlitat jour en gång och de var mycket tydliga redan vid telefonsamtal vad som gällde, vilket jag tycker är vettigt.
Jag har också själv haft beredskap så jag vet lite hur det är. Värsta natten jag hade under den perioden var ett samtal 0.30, på med kläderna åka till kunden kolla över läget i cirka 45 minuter för att konstatera att det var falsklarm. Hem igen och krypa i säng för att få nästa samtal för samma sak 3.30. Det var bara att åka in igen för att bekräfta att det återigen var falsklarm. Lite halvjobbigt att komma upp dagen efter för att vara hos kund klockan 9.00
”Jag har också själv haft beredskap så jag vet lite hur det är. Värsta natten jag hade under den perioden var ett samtal 0.30, på med kläderna åka till kunden kolla över läget i cirka 45 minuter för att konstatera att det var falsklarm”

Blev det gratis för kunden då eftersom det var falsklarm? ;)
Eller hade ni som de flesta hantverksfirmor som pysslar med Jour en minimidebitering oavsett åtgärd?

”Det är garanterat så att de flesta privatpersoner inte vet vilka krav som finns vare sig på utrustning eller hur många man måste vara.”

Helt rätt. Många fastighetsägare köper en villa och förstår nog tyvärr inte att dom själva är byggherrar. Kanske är det tyvärr dags att införa bygglov vid omläggning av tak så man tvingas få med sig taksäkerheten då.
Tyvärr han man sett många privatpersoner och yrkesmän vingla omkring på tak helt utan lina eller ställning många gånger. Jag är själv en av dom. Med åldern kommer förnuftet sägs det.

”Sen var det väl inte helt glasklart att de hade med vad som hade behövts om det varit säkert att klättra på taket?”
Helt säkert är självfallet ingenting. Det är inte säkert att en snickare har med sig en hammare heller.

Jag försöker förklara en sak igen. Inte riktat till just dig.

Den jourverksamhet vi kommer i kontakt med är oftast brand eller vattenskador som uppstår eller upptäcks på obekväm arbetstid. Då är deras primära uppgift att stoppa blödningen på enklast möjliga sätt. Alltså inte att laga något. En diskmaskinsslang går sönder. Dit med rörmokaren som stänger av vattnet och proppar det som behöver proppas. Bums tillbaks till sängen eller vidare till nästa uppdrag.
Efter kanske en fukttekniker kommer för att försöka avgöra ifall det skall slås på stora trumman för att minska skador på fastighet och egendom.
Är det ekonomiskt försvarbart att slå på trumman eller kan det vänta tills nästkommande vardag?
Alla jourfirmor som jag har kontakt med har en minimidebitering. Jag skulle uppskatta att snittet är 3 Tim. För dessa firmor.
En låsfirma som jag känner vill inget hellre än att ta bort jouren. Mer problem än intäkter enligt dom. Men ett avtal hindrar dom att sluta med jour.

Ringer man en glasfirma mitt i natten för att fönster har gott sönder så får man kanske en träskiva och lite tejp. Dom börjar normalt inte byta fönster.

Om det är ett stort problem mellan privatpersoner och jourfirmor vet jag inte. Ofta är det i slutändan ett försäkringsbolag som betalar.

Om det är ett stort problem så kanske lösningen vore att jourfirmor öppnar någon sorts telefonrådgivning som man tar betalt för. Därefter beslutar man sig för om jouren ska komma ut eller inte.

Ts hade iofs kontaktat Trygg Hansas jour först. Dom hade sedan rekommenderat Ts att ringa en Jourfirma. Om dom rekommenderat Ts att ringa denna Jourfirma tror jag är oklart.

Som ett avslut på tråden skulle det vara spännande att se Jourfirmans rapport.
Så maska och lägg gärna upp den Ts.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
Krille-72 Krille-72 skrev:
Blev det gratis för kunden då eftersom det var falsklarm? ;) Eller hade ni som de flesta hantverksfirmor som pysslar med Jour en minimidebitering oavsett åtgärd?
Jag hade inget med faktureringen att göra så jag vet ärligt talat inte hur det var reglerat i avtalet, men jag som arbetare fick min slant och jag utgår ifrån att kunden fick en faktura. Jag antar också att det var väldigt tydligt reglerat i avtalet. Det är ju lite annorlunda än TS fall på det sättet att det var en kund som betalade för vår beredskap 24/7/365.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Helt rätt. Många fastighetsägare köper en villa och förstår nog tyvärr inte att dom själva är byggherrar. Kanske är det tyvärr dags att införa bygglov vid omläggning av tak så man tvingas få med sig taksäkerheten då.
Tyvärr han man sett många privatpersoner och yrkesmän vingla omkring på tak helt utan lina eller ställning många gånger. Jag är själv en av dom. Med åldern kommer förnuftet sägs det.
Ja, jag måste erkänna att jag inte har den kollen, men det hoppas och tror jag att företaget som la om mitt tag för 1½ år sen har. De var noga med ställningar och att det skulle finnas stegar på taket. Sotaren som var här sa att det såg riktitg bra ut så jag hoppas det stämmer. :)

Krille-72 Krille-72 skrev:
Den jourverksamhet vi kommer i kontakt med är oftast brand eller vattenskador som uppstår eller upptäcks på obekväm arbetstid. Då är deras primära uppgift att stoppa blödningen på enklast möjliga sätt. Alltså inte att laga något. En diskmaskinsslang går sönder. Dit med rörmokaren som stänger av vattnet och proppar det som behöver proppas. Bums tillbaks till sängen eller vidare till nästa uppdrag.
Efter kanske en fukttekniker kommer för att försöka avgöra ifall det skall slås på stora trumman för att minska skador på fastighet och egendom.
Är det ekonomiskt försvarbart att slå på trumman eller kan det vänta tills nästkommande vardag?
Alla jourfirmor som jag har kontakt med har en minimidebitering. Jag skulle uppskatta att snittet är 3 Tim. För dessa firmor.
En låsfirma som jag känner vill inget hellre än att ta bort jouren. Mer problem än intäkter enligt dom. Men ett avtal hindrar dom att sluta med jour.

Ringer man en glasfirma mitt i natten för att fönster har gott sönder så får man kanske en träskiva och lite tejp. Dom börjar normalt inte byta fönster.
Som sagt, jag har ingen aning här heller och jag accepterar helt klart att man får ha en träskiva och tejp för att "laga" rutan under jour, men rimligt är då att det finns en träskiva och tejp med...
Vad som fanns/saknades här har jag ingen aning om, men om man tänker sig att krävs utrustning för att säkra en person som ska upp på ett tak, även om taket har alla stegar och förankringspunkter som behövs så tycker jag det är rimligt att man har med det när man kommer till ett ställe där taket läcker. ;)
Som sagt, jag har ingen aning om läget i TS fall. Kanske saknades det en stege och det inte är standard att man har med. Sotaren som kom till mig hade ingen stege vilket jag tycker är helt ok, det skulle ta tid att spänna fast/ta loss stegen för varje kund. Han var dock tydlig innan besök att jag måste ha en bra stege tillgänglig, annars var det ingen idé för honom att åka. Om jag sa att det finns och det sen inte gjorde det så är det ju självklart att jag får betala ändå, tycker jag.
 
När bilarna blivit helt autonoma kanske vi ser 1 hantverkare och 4 bilar på fakturan.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade inget med faktureringen att göra så jag vet ärligt talat inte hur det var reglerat i avtalet, men jag som arbetare fick min slant och jag utgår ifrån att kunden fick en faktura. Jag antar också att det var väldigt tydligt reglerat i avtalet. Det är ju lite annorlunda än TS fall på det sättet att det var en kund som betalade för vår beredskap 24/7/365.


Ja, jag måste erkänna att jag inte har den kollen, men det hoppas och tror jag att företaget som la om mitt tag för 1½ år sen har. De var noga med ställningar och att det skulle finnas stegar på taket. Sotaren som var här sa att det såg riktitg bra ut så jag hoppas det stämmer. :)


Som sagt, jag har ingen aning här heller och jag accepterar helt klart att man får ha en träskiva och tejp för att "laga" rutan under jour, men rimligt är då att det finns en träskiva och tejp med...
Vad som fanns/saknades här har jag ingen aning om, men om man tänker sig att krävs utrustning för att säkra en person som ska upp på ett tak, även om taket har alla stegar och förankringspunkter som behövs så tycker jag det är rimligt att man har med det när man kommer till ett ställe där taket läcker. ;)
Som sagt, jag har ingen aning om läget i TS fall. Kanske saknades det en stege och det inte är standard att man har med. Sotaren som kom till mig hade ingen stege vilket jag tycker är helt ok, det skulle ta tid att spänna fast/ta loss stegen för varje kund. Han var dock tydlig innan besök att jag måste ha en bra stege tillgänglig, annars var det ingen idé för honom att åka. Om jag sa att det finns och det sen inte gjorde det så är det ju självklart att jag får betala ändå, tycker jag.
Precis som du skriver så lär vi inte få veta hur det var i just Ts fall. Det finns många trådar jag tillsammans med andra, engagerat oss i och försökt att hjälpa en privatperson med bedömningen om något är rätt eller fel. (Jag säger absolut INTE att jag alltid har rätt).
Gemensamt för de trådar där jag upplever att Ts fått hjälp är att Ts släppt på information. Maskat och lagt upp protokoll, fakturor, offerter eller vad det nu har varit.

Gemensamt får trådar som denna är att man får fruktansvärt lite information och att Ts oftast snabbt försvinner från tråden. Men ber dom lägga upp några kopior på x men inget händer.
Vad detta beror på kan bara den Ts det gäller svara på. Själv har jag mina funderingar kring detta som jag behåller för mig själv.
 
K KungAnka skrev:
Man lyfter av pannorna en och en eller skjuter upp dom så att man kan klättra på läkten. Mitt tak är 45°, det finns inte en chans att förflytta sig på det utan att göra så, förutom på stegen för sotaren upp till skorstenen. Vill man säkra sig klättrat man först upp och sätter en lina i skorstenen, eller så lägger jag linan över nocken så får frugan säkra på andra sidan.
Håller frugan i linan då medan du klättrar?
Har du varit elak så släpper hon taget
 
A Argastesnickaren skrev:
En vecka beredskap då du måste hålla dig nykter, hemma och inom 5 minuter från brandstationen så tjänar du 4754 kr före skatt.
Så ca 3300 kr för 7 hela dygn om inga larm kommer då får du nån hundring till!!
Och sen undrar politiker varför det är svårt att rekrytera folk.
Vi får träna på fritiden för att klara årliga tester.
Vem mer än deltids brandmannen jobbar för dessa pengar????
Men de har andra jobb? Problemet är väl snarare att de vägrar rekrytera folk som kan hålla kväll och helgberedskap. Kollade upp det om man kunde vara i beredskap på arbete och sen hemma men icke.
Alla deltidarna på vår station har välbetalda jobb. Om de då tjänar 4754 kr extra per vecka utan larm så är det ju ändå rätt bra om man inte får larm.
Om det är uppoffring att behöva vara nykter så ska man se över sitt liv lite. Det tråkiga är väl att man inte kan åka iväg.

Ett annat yrke som tjänade sämre med mer timmar var taxiförare bla. ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Men de har andra jobb? Problemet är väl snarare att de vägrar rekrytera folk som kan hålla kväll och helgberedskap. Kollade upp det om man kunde vara i beredskap på arbete och sen hemma men icke.
Alla deltidarna på vår station har välbetalda jobb. Om de då tjänar 4754 kr extra per vecka utan larm så är det ju ändå rätt bra om man inte får larm.
Om det är uppoffring att behöva vara nykter så ska man se över sitt liv lite. Det tråkiga är väl att man inte kan åka iväg.

Ett annat yrke som tjänade sämre med mer timmar var taxiförare bla. ;)
Som ex på nykter så innefattar det också att du inte kan lämna hemorten för födelsedagar, nyårsaftnar, midsommar osv utan du är under din jour vecka helt låst till dina 5 minuter från stationen.
För min del är det inga problem med att vara nykter utan det var bara ett ord som sammanfattade alla fester som man faktiskt tackat nej pga av beredskap;)
 
  • Gilla
norsketom
  • Laddar…
Några reflektioner efter ha läst lite här också,
1 hantverkare är as, som enbart vill blåsa kunder
2 en hantverkare ska alltid vara tillgänglig, helst gratis.
3 De allra flesta gnäller på hantverkares lön, de jämförs med hjärnkirurger, trots att snittlönen ligger på 32000kr
4 man gnäller att de är dyrt, men samtidigt är man vänster, som vill höja skatterna ytterligare. Märkligt, då merparten av timdebitering avgår i skatt. Dvs mer skattehöjningar = högre timdebitering

De finns skitstövlar i alla branscher. Det är inget som är signifikant för hantverkare. Jag själv är snart 42 år, med 24 år i skrået. Och har aldrig blåst en kund. När ja skickar en faktura så är den korrekt. Oavsett om konsumenten tycker den är saltad. Och ja tror de allra flesta företagare resonerar som mig.
Tror ni konsumenter inte att även vi reagerar på timkostnader? Material priser? Klart de är mycket pengar, men ingen av er anställda skänker ens en tanke på vad ni själva kostar per timme, där lön semester lokaler kläder telefon försäkringar bil etc etc ska bäras av er timdebitering.

Jag ligger ungefär i mitten av vad vi snickare kostar i min stad 562,50 ink moms per timme. Det är galet med pengar för en privatperson, inget snack om de. Men för dessa pengar försvinner typ 300 i skatt. I skatt !!!! Jag har 8000kr netto mindre i lön nu än när jag var anställd senast på ett av storbolagen.
 
  • Gilla
katos och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kan ha varit så att jouren tittade ut genom fönstret i Pajala och såg att solen sken. Hos snickeri företaget regna det.

Kan ha varit så att snickeriföretaget är kopplade till en rikstäckande jourverksamhet och då borde kunden tänkt till lite angående regnet.

Frågor på det?
Så kan det såklart vara.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Genomsnittslönen i hela ekonomin uppgick till 35 300 kronor 2019.

I Sverige uppgick medianlönen till 31 700 kronor i månaden år 2019

Medianlönen för en snickare ligger på 32.000 kronor/månad
Du jämför äpplen och päron. Om jag har förstått det rätt så har väl snickaren minst lika mycket i otaxerade sidoinkomster, vilket genomsnittssvensken inte har!
 
E
Måste säga att det är mycket intressant läsning i detta forum, så många hatiska människor det finns i landet, dessa saknar såklart möjligheten till att ha ett stall med livegna.

Fast @Krille_55 pedagogiskt förklarar så till och med de små kan förstå så skriver folk att hen är någon slags värsting, i de flesta fall endast för att hen vill ge sina anställa betalt enligt gällande villkor.

Givetvis bör inte Hantverkaren få ta ut någon semester, varje dag på jobbet är ju jämförbart med detta.

Märkligt nog har jag inte hört dessa åsikter i verkliga livet vilket betyder att detta är något som yttras i hemmet och på nätforum, eller så är det vanliga standardtroll som skriver med målet att hetsa olika grupper mot varandra.

Hoppas inte @Marlen ska behöva stänga denna tråd också som hen fick göra med den andra, vi kan väl försöka höja nivån några pinnsteg.

Ja, elvatusen är dyrt för att någon lyser med ficklampan, det är ingen som säger annat.

Men vi känner varken till bakgrunden till det hela, förloppet eller efterspelet. Samtidigt dras många slutsatser.
 
  • Gilla
  • Haha
skoge och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Lustigt att du gång på gång skriver att jag cyklar, men ingen förklaring till varför.
Det är ett ganska komplext ämne, men om du funderar ett varv till, är det rimligt att att du behöver sova på dagen efter att ha jobbat natt?

Ja, EU menar det.

Men då är arbetstagaren curlad som ska ha betalt för denna nattvila, det är ju fritid och en ren njutning en Byggahus-Albjo.

Hen jobbar gladeligen på natten och kompar ut detta dagen efter, vänder dygn som ingenting - bra för dig Byggahus-Albjo, Sverige behöver fler av din kaliber.

Låt ingen trampa på dig bara och kolla upp dina rättigheter, det kanske är roligt när du är 20, inte så mycket då du passerar 50.
Det är svårt att följa det du skriver. Druckit lite?

Är snart 50 och har arbetat med jour och beredskap i 25 år. Upplever att jag har koll på hur det funkar inom det avtalsområde som gäller för mig. Är också klar över att varken EU eller staten reglerar ersättningen för arbete under jour och beredskap. Vilotider regleras i arbetstidslagen, men vila det gör man på fritiden,
 
  • Gilla
Johan 81
  • Laddar…
E
A ahlbjo skrev:
Det är svårt att följa det du skriver. Druckit lite?

Är snart 50 och har arbetat med jour och beredskap i 25 år. Upplever att jag har koll på hur det funkar inom det avtalsområde som gäller för mig. Är också klar över att varken EU eller staten reglerar ersättningen för arbete under jour och beredskap. Vilotider regleras i arbetstidslagen, men vila det gör man på fritiden,
För femtio år sen var det annorlunda, detta med nattvula införde EU för kanske femton år sen så då är det kanske inte konstigt du hänger med.

Vila görs på fritiden?

Så du kan ta hand om en skock ungar om du varit ute och levt rövare hela natten?

Tur att detta numera regleras i avtal, du behöver fundera lite över vad du skriver.
Gör en sammanställning på ett nattjobb, vad detta ger i inkomst, räkna exempelvis timmarna där dubbelt. Och så drar du ifrån timmarna på dagen där du får kompa ut rätt mängd för att kunna känna dig som en människa igen. Det är rätt jobbigt att försöka vända på dygnet efter att först ha jobbat en dag, 8h, och därefter hela kvällen och natten.
 
Livanbygger Livanbygger skrev:
Alltså man kan jag spara mycket pengar om man jobbar heltid, men lite levnadsstandard vill man väl ha också :p

Liksom, vad är meningen med att spara 18000 kr i månaden om man lever som en dyngbagge? :p
Ja, de flesta människor jobbar väl heltid? Däremot behöver man väl knappast jobba mer än det...
Och vem vill leva som dyngbaggar? :crysmile:
Meningen med att spara 18kkr? Ja, att kunna köpa det man vill utan att vara orolig att man bara ska ha 1500 kr kvar (y):p
 
T tobbbias skrev:
Ja, de flesta människor jobbar väl heltid? Däremot behöver man väl knappast jobba mer än det...
Och vem vill leva som dyngbaggar? :crysmile:
Meningen med att spara 18kkr? Ja, att kunna köpa det man vill utan att vara orolig att man bara ska ha 1500 kr kvar (y):p
Det finns många som jobbar deltid :p Föräldralediga och studerande exempelvis. Eller personer som helt enkelt inte vill jobba (eller har fått) heltid.

Du förstår väl också själv att det är få förunnat att kunna spara väldigt mycket pengar varje månad? Spara till en bra buffert och låna inte till lyxkonsumtion, men det får ju vara lite rimligt också ;)

Jag får ut ca 25000 varje månad men då ska jag också betala för mitt hus, min bil, mat osv.

Så inte fasiken kan jag spara några 18000 kr varje månad om jag ens hade velat.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.