P pmd skrev:
Reale har mer eller mindre ersatts av termen utrum numera.
Är det inte maskulinum, femininum och reale som tillsammans ersatts av utrum? Så språkhistoriskt måste man väl använda reale om den distinktionen är viktig för det man har att säga.

Ärligt talat förstår jag mig inte på utrum, det synes mig vara en förenkling som förvillar. Hur förklarar man ord och distinktioner som han och hon, denne/denna med bara utrum som verktyg? Det synes mig oklart även om jag inte funderat nämnvärt mycket på frågan.
 
J J Vos skrev:
Även om hen får beakta få jag be
En är ordet man använder om man inte vill använda man som generiskt pronomen. Jag förstår att du skämtar, men humorn är lite för enfaldig för min smak.

Jag tror att en mycket väl kan komma att vinna över man över tid. Jag hör det ofta dialektalt helt utan politiska undertoner bland mina småländska vänner, men även som ett politiskt ställningstagande i Stockholm. Så jag vet inte, det är inte fullt så enkelt som man kan tro. Som synes använder jag det inte, men jag utesluter inte att jag kommer ändra mig med denna dubbla påverkan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En är ordet man använder om man inte vill använda man som generiskt pronomen. Jag förstår att du skämtar, men humorn är lite för enfaldig för min smak.

Jag tror att en mycket väl kan komma att vinna över man över tid. Jag hör det ofta dialektalt helt utan politiska undertoner bland mina småländska vänner, men även som ett politiskt ställningstagande i Stockholm. Så jag vet inte, det är inte fullt så enkelt som man kan tro. Som synes använder jag det inte, men jag utesluter inte att jag kommer ändra mig med denna dubbla påverkan.
En sa va gla att en ä som en ä, när en inte ä som en sa!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
[länk]

Nej, du har fel. Väldigt fel.
Tio år gammal undersökning och dåligt uppdelad på ingenjörstyp. Spola fram bandet tio år och titta på examinerade så killgissar jag att @Nyfniken är rätt på det vad gäller byggingenjörer.

Edit: Därmed inte sagt att jag tycker att det är en viktig fråga. Tvärtom tycker jag att jämställdhet i utfall är ett uselt mål som ignorerar folks preferenser.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tio år gammal undersökning och dåligt uppdelad på ingenjörstyp. Spola fram bandet tio år och titta på examinerade så killgissar jag att @Nyfniken är rätt på det vad gäller byggingenjörer.

Edit: Därmed inte sagt att jag tycker att det är en viktig fråga. Tvärtom tycker jag att jämställdhet i utfall är ett uselt mål som ignorerar folks preferenser.
Här kommer det du söker.
Examinerade 2018/19.
Så fort det blir mer teknik så blir det mindre kvinnor.


https://www.uka.se/download/18.4dcf.../Statistisk analys examinerade 2020-04-16.pdf
 
  • Stolpdiagram som visar procentandel kvinnor och män examinerade inom olika teknikområden 2018/19.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tvärtom tycker jag att jämställdhet i utfall är ett uselt mål som ignorerar folks preferenser.
Jag tror det där är grundat i en villfarelse som sakta sakta håller på att nötas ner.

Barn har pappor som bygger altaner och mammor som lagar middag. Mamma tar hand om lillasyskonet medan pappa tänder grillen. Mamma sminkar sig medan pappa står med underarmen halvvägs ner i avloppet. På dagis så läser fröken sagor och när grinden går sönder så är det en man från kommunen som kommer och lagar den. Farbror kör lastbil och faster jobbar på bibliotek och i familjen skojar man om vilken tur det är att farfar har farmor för annars skulle han inte äta nåt annat än korv med bröd.

Det vore konstigt om inte det här färgade barnen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ok. Så 39 % typ. Under hälften förvisso, men precis utanför de 60/40 man i alla fall förr använde som tumregel för jämn könsfördelning.

Men som sagt, själv ser jag egentligen frågan som ointressant och funderar mer på om det är ett problem att det som kvinnor generellt ägnar sig åt värderas lägre och hur man i så fall skulle kunna påverka det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En är ordet man använder om man inte vill använda man som generiskt pronomen. Jag förstår att du skämtar, men humorn är lite för enfaldig för min smak.

Jag tror att en mycket väl kan komma att vinna över man över tid. Jag hör det ofta dialektalt helt utan politiska undertoner bland mina småländska vänner, men även som ett politiskt ställningstagande i Stockholm. Så jag vet inte, det är inte fullt så enkelt som man kan tro. Som synes använder jag det inte, men jag utesluter inte att jag kommer ändra mig med denna dubbla påverkan.
Enfaldig är den som skriver att MAN ska skriva HEN :p
 
J J Vos skrev:
Enfaldig är den som skriver att MAN ska skriva HEN :p
Har någon gjort det? ;)
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Så 39 % typ. Under hälften förvisso, men precis utanför de 60/40 man i alla fall förr använde som tumregel för jämn könsfördelning.

Men som sagt, själv ser jag egentligen frågan som ointressant och funderar mer på om det är ett problem att det som kvinnor generellt ägnar sig åt värderas lägre och hur man i så fall skulle kunna påverka det.
men om du vill påverka det så ser du dem som offer. Kanske bättre att bara låta dem vara. Brukar historiskt inte gå bra för grupper man gör till offer. Se på judarna, de skapade ingen offerkultur utan byggde istället ett land.
Kvinnor har väl ett eget val också.
 
Johan1975z skrev:
men om du vill påverka det så ser du dem som offer. Kanske bättre att bara låta dem vara. Brukar historiskt inte gå bra för grupper man gör till offer. Se på judarna, de skapade ingen offerkultur utan byggde istället ett land.
Kvinnor har väl ett eget val också.
Att konstatera att kvinnor som grupp är i ett sämre ekonomiskt läge än män som grupp, är väl inte att göra kvinnor till offer? Det är bara ett faktum.

Problemet med kvinnors val, är att det inte hjälper hur kvinnor än väljer. Den där "oförklarliga" löneskillnaden består ändå. Även för de kvinnor som utbildar sig till ingenjörer inom ett traditionellt manligt fält. Att vara född till kvinna (eller man) är svårt att välja bort.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror det där är grundat i en villfarelse som sakta sakta håller på att nötas ner.

Barn har pappor som bygger altaner och mammor som lagar middag. Mamma tar hand om lillasyskonet medan pappa tänder grillen. Mamma sminkar sig medan pappa står med underarmen halvvägs ner i avloppet. På dagis så läser fröken sagor och när grinden går sönder så är det en man från kommunen som kommer och lagar den. Farbror kör lastbil och faster jobbar på bibliotek och i familjen skojar man om vilken tur det är att farfar har farmor för annars skulle han inte äta nåt annat än korv med bröd.

Det vore konstigt om inte det här färgade barnen.
I min vänkrets är det männen som lagar mat. Det där är en generation tillbaka.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I min vänkrets är det männen som lagar mat. Det där är en generation tillbaka.
Ja, då faller ju min poäng helt och hållet.

Disclaimer: Ovanstående inlägg kan innehålla spår av ironi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.