Hej - skulle jättegärna få feedback på min planlösning till mitt hus (1-plan, ~250 kvm) som vi kommer börja bygga senare i år (i Bangkok). Jag är i slutskedet av design-processen med vår arkitekt och jag skulle verkligen uppskatta om om du har tid och lust att ta en titt på planlösningen för eventuell feedback. Det jag är främst ute efter är tips och frågeställningar så jag kan minimera eventuella misstag/mindre bra lösningar i bygget innan det är spikat. Jag tänker främst mindre grejer som t.ex. placering av dörr men även större saker ifall det kan utläsas av informationen.
Jag har stor respekt för tankesättet och kunskapen hos svenskar när det kommer till att tänka funktionellt och praktiskt vid husbygge och boende i allmänhet. Vi kommer bygga ett energisnålt ”passivhus” och därför är ett funktionellt hus där jag och min familj (fru och två barn) kan bo enkelt och skönt (med bra ”flow”) väldigt viktigt för mig.
 
  • Arkitektritning av enplanshus med energieffektiv design och trädetaljer, planlösning diskussion.
  • Arkitektritning av enplanshus på cirka 250 kvm med tydlig planlösning av rum och funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det blir enklare att berätta för gäster var toaletten är om den är nära hallen så av den anledningen kan det vara bra att byta plats på badrum och "service room" (vad är det?).

I Sverige brukar man vilja ha ett allrum som är gemensamt för barnen där de kan hänga, titta på film eller spela datorspel ihop med några kompisar. Badrumsdörrar brukar alltid gå utåt så att någon som halkar inte ligger och blockerar dörren.

Det var väldigt svårt att se hur köket är planerat. Om det är tänkt att någon ska kunna sitta vid köksön (gäst, barn som gör läxor) så behöver bänkskivan ha ett överhäng på minst 30 cm.

Det verkar lite opraktiskt i föräldrarnas badrum att ha typ 4 m från toaletten till handfatet, risk för att någon ibland inte orkar gå bort till handfatet vid ett nattligt toabesök.
 
Grym feedback - tack sa mycket @BirgitS ! Detta var precis det jag var ute efter =). Se mina kommentarer nedan;

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det blir enklare att berätta för gäster var toaletten är om den är nära hallen så av den anledningen kan det vara bra att byta plats på badrum och "service room" (vad är det?).

HENRIK: Bra och vart att utvardera samt att det aven skulle vara enklare att ga pa toaletten direkt nar man anlander/lamnar huset. Min tanke ar att toaletten ar enkelt tillganglig fran barnens sovrum och "service room" (som kommer husera varmevaxlare, solcell-system, mm till vart passivhus) ar dessutom lite langre ifran sovrummen (med eventuella oljud). Formodligen kommer jag andra till ditt forslag.

I Sverige brukar man vilja ha ett allrum som är gemensamt för barnen där de kan hänga, titta på film eller spela datorspel ihop med några kompisar. Badrumsdörrar brukar alltid gå utåt så att någon som halkar inte ligger och blockerar dörren.

HENRIK: Vi kommer formodligen lagga till en mindre fristaende byggnad lite senare (typ attefallshus) for barnen. Bra argument med badrumsdorren.

Det var väldigt svårt att se hur köket är planerat. Om det är tänkt att någon ska kunna sitta vid köksön (gäst, barn som gör läxor) så behöver bänkskivan ha ett överhäng på minst 30 cm.

HENRIK: Koket kommer andras lite med tillagg av skafferi. Ar fortfarande i planeringsstadiet sa kommer fraga specifikt om feedback pa koket lite senare.

Det verkar lite opraktiskt i föräldrarnas badrum att ha typ 4 m från toaletten till handfatet, risk för att någon ibland inte orkar gå bort till handfatet vid ett nattligt toabesök.

HENRIK: Bra, det hade jag inte tankt pa och nagot man skulle stora sig pa ar jag saker.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det blir enklare att berätta för gäster var toaletten är om den är nära hallen så av den anledningen kan det vara bra att byta plats på badrum och "service room" (vad är det?).

I Sverige brukar man vilja ha ett allrum som är gemensamt för barnen där de kan hänga, titta på film eller spela datorspel ihop med några kompisar. Badrumsdörrar brukar alltid gå utåt så att någon som halkar inte ligger och blockerar dörren.

Det var väldigt svårt att se hur köket är planerat. Om det är tänkt att någon ska kunna sitta vid köksön (gäst, barn som gör läxor) så behöver bänkskivan ha ett överhäng på minst 30 cm.

Det verkar lite opraktiskt i föräldrarnas badrum att ha typ 4 m från toaletten till handfatet, risk för att någon ibland inte orkar gå bort till handfatet vid ett nattligt toabesök.
 
BirgitS
Bra och vart att utvardera samt att det aven skulle vara enklare att ga pa toaletten direkt nar man anlander/lamnar huset. Min tanke ar att toaletten ar enkelt tillganglig fran barnens sovrum och "service room" (som kommer husera varmevaxlare, solcell-system, mm till vart passivhus) ar dessutom lite langre ifran sovrummen (med eventuella oljud). Formodligen kommer jag andra till ditt forslag.
Fundera i alla fall för det handlar alltid om kompromisser.

Okej, ett teknikrum alltså. Tvättmaskin? Eller är det sånt man lejer bort i Thailand?
 
Precis, ett teknikrum. Vi kommer ha tvätt och extra kök utomhus (bakom master bathroom så att säga). Den delen är inte ritad av arkitekten därav finns den inte på ritningarna. På så sätt slipper vi spara lite husyta på ”onödiga” måsten som tvättstuga.
 
Vilket fint hus!

Det enda jag kom att tänka på som kan vara bra att förbereda för är:

- Pool? Teknikhus, rördragning, access från veranda/hus?

- Laddning för elbil? Det har väl inte riktigt tagit fart än i Thailand, men elbilar från Kina är det 0% importskatt på, så räkna med ett större uppsving framöver. Kan ju bli dyrare att få med sånt i framtiden om servis ut till gatan behöver bytas etc. Det blir väl dessutom snyggare om man slipper ha en massa extra kablar klamrade utanpå ett så snyggt hus. Gjut åtminstone in kabelkanaler i väggarna så är det förberett.

Lycka till!

/S
 
  • Gilla
Thaihenrik
  • Laddar…
Se till att du har bra byggledare.
 
  • Gilla
Thaihenrik
  • Laddar…
Badrumsdörrar som går inåt är ett otyg vi svenskar är ganska ensamma om. I våra pyttebadrum kanske det finns en poäng med dörrar som öppnas utåt men om det finns utrymme är det alltid trevligare med dörrar som öppnas inåt från hall eller andra gemensamma ytor. När man öppnar dörren mot sig får man känslan av att gå ut och när man öppnar från sig känslan av att gå in. Man vill gå in badrummet från hallen och ut i hallen från badrummet, inte gå ut i badrummet från hallen och in i hallen från badrummet.

Samma gäller förstås med entrédörrar där vi i Sverige återigen är motvalls. Finns dock bättre belägg för att öppna en entrédörr utåt än för en badrumsdörr. Vad är sannolikheten att du ska kollapsa just framför dörren i ett större badrum? Och vad är isf skillnaden mellan att kollapsa framför dörren i badrummet vs dörren i sovrummet? Med sådant katastroftänkande borde varje dörr öppnas utåt mot gemensamma ytor.

Nej, vi svenskar är bra på mycket praktiskt som passar livsstilen här men det är nog bäst att ni anpassar ert hus efter livsstilen i Thailand. Om ni vet med er att ni alltid kommer ha hushållerska behöver ni t.ex. inte anpassa tvättstuga och grovkök för att praktiskt passa användare i familjen. Bättre då att anpassa dessa utrymmen på bästa möjliga sätt för att underlätta hushållerskans arbete, osv. Samma gäller om ni regelbundet kommer ha trädgårdsfolk eller poolskötare på besök: gör iordning en sidoingång med intilliggande parkering där de som arbetar i huset kan komma och gå utan att känna att de stör/utan att ni blir störda. Det kan även bli en privat ingång för hushållerskan med access till sin bostad och kanske en egen liten plätt att kunna hänga sin tvätt och sitta ute.
 
  • Gilla
Thaihenrik och 1 till
  • Laddar…
Lite svårt att förstå om det finns men en stor "terrass/uteplats" gärna under tak är något jag verkligen nyttjar i hus i Thailand. Nu kanske det finns.

Välkommen hit!
 
  • Gilla
Thaihenrik
  • Laddar…
BirgitS
anthill anthill skrev:
Och vad är isf skillnaden mellan att kollapsa framför dörren i badrummet vs dörren i sovrummet?
Jag har hört att det har att göra med att halkrisken är så mycket högre i badrum. Nåja, efter att ha haft en gammal släkting som ramlade många gånger de sista åren och behövde hjälp för att ta sig upp så förstår jag anledningen till att det i små rum är bra med dörrar som går utåt.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Ska du ha gasspis med "flaska" utomhus? Tänkt på placering av den?
 
optimum
Hoppas du tagit hänsyn till att regn kan vara rätt så häftigt i Thailand.
 
  • Gilla
Thaihenrik
  • Laddar…
T Thaihenrik skrev:
Hej - skulle jättegärna få feedback på min planlösning till mitt hus (1-plan, ~250 kvm) som vi kommer börja bygga senare i år (i Bangkok). Jag är i slutskedet av design-processen med vår arkitekt och jag skulle verkligen uppskatta om om du har tid och lust att ta en titt på planlösningen för eventuell feedback. Det jag är främst ute efter är tips och frågeställningar så jag kan minimera eventuella misstag/mindre bra lösningar i bygget innan det är spikat. Jag tänker främst mindre grejer som t.ex. placering av dörr men även större saker ifall det kan utläsas av informationen.
Jag har stor respekt för tankesättet och kunskapen hos svenskar när det kommer till att tänka funktionellt och praktiskt vid husbygge och boende i allmänhet. Vi kommer bygga ett energisnålt ”passivhus” och därför är ett funktionellt hus där jag och min familj (fru och två barn) kan bo enkelt och skönt (med bra ”flow”) väldigt viktigt för mig.
Jag förstår inte hur fasadbilden och planlösningen hänger ihop - jag tycker inte att dörrar, fönster, stenväggar matchar mellan bilderna! Ta t.ex. rummen längst ner till både vänster och höger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.