Hej! Har köpt ett gammalt hus (19april blev vi ägare). Tycker maj har vi haft hög elförbrukning (är ett fritidshus så är där helger endast).
Finns solpaneler+ solvärmare, när vi är på plats har vi igång pelletsbrännare som är kopplad till den vattenburna värmen. Ställer ner till 12grader när vi åker.
Förra ägarna enligt E.on köpte 4000kwh på 12 månader och sålde 6000.
Vi har nu förbrukat 600 maj på alltså 20 dagar...
bifogar lite bilder som kanske någon har nytta av Värmesystem med mätare, rörgenomföringar och en pelletsbrännare i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med pelletsbrännare, röda och vita behållare, mätare och rör i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Steca TR 0603 temperaturregulator visar 53 °C, monterad på vit vägg med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på energimätare visar en elförbrukning på 2013 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat visar 77°C, med en maxtemperatur på 89°C och en minstemperatur på 11°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en pelletsbrännare som visar en temperatur på 77 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral i ett hus med säkringar och etiketter för solceller och värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en pelletsbrännare som visar en nuvarande temperatur på 54 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fronius Symo solinverter monterad på en betongvägg i ett fritidshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns massvis med trådar här om hög elförbrukning. Det är alltid lite detektivarbete. Viktigt är att göra systematiska avläsningar på elmätaren, samma tid varje dag. Då kan man kanske se ett mönster. Är dagsförbrukning lika hög om ni är borta eller om ni är där? (det är klart ni kan inte avläsa när ni är borta men räkna dagsförbrukning på bortadagarna går ju i alla fall).
Hög strömförbrukning är nästan alltid kopplad till värmealstrande apparater. Laddare mm bidrar inte.
Sedan kopplar man bort olika grupper i taget och ser om man ser skillnader.
Inventering: finns fläktar, ventilationsanläggning med inbyggda värmeelement?
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
När jag kolla på vattenfall.se/e.on verkar det vara väldigt olika, ibland när vi är här gör vi åt massvis ibland inget alls. Tycker inte heller det går att koppla till hurvida solen lyser med sin frånvaro. Tänker ifall det är något skumt med systemen
 
Är solcellerna anslutna av fackman? Är dom registrerade hos vattenfall?
Vad händer om ni stänger av huvudsäkring innan ni åker därifrån?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är solcellerna anslutna av fackman? Är dom registrerade hos vattenfall?
Vad händer om ni stänger av huvudsäkring innan ni åker därifrån?
Det är installerat av förra ägarens son som jobbar med solceller, så antar det?
Det vet jag inte, men antar att kyl och frys blir varma iallafall hehe...
 
600 är väldigt mycket för ett fritidshus. Skulle tro att som nämns tidigare att någon som genererar värme är igång. Finns det golvvärme som får jobba extra hårt när du sänker resten av huset? Hur mycket kwh får du av solcellerna?
 
Köpt sålt och förbrukat är ju tre begrepp. Om ni förbrukat 600 kWh så måste ni ju jämföra med vad förra ägaren förbrukade, inte vad dom köpt och sålt.
 
F Fredd86 skrev:
600 är väldigt mycket för ett fritidshus. Skulle tro att som nämns tidigare att någon som genererar värme är igång. Finns det golvvärme som får jobba extra hårt när du sänker resten av huset? Hur mycket kwh får du av solcellerna?
Ingen golvvärme, de ska generera ca 6500kwh/år
Enda igång när jag inte är på plats är 12 graders värme(elpatron) kylskåp/frys. I övrigt är resten avstängt vad jag vet... inser att jagbhar dålig koll på läget :)
 
  • Älska
Brunnsnäs
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Köpt sålt och förbrukat är ju tre begrepp. Om ni förbrukat 600 kWh så måste ni ju jämföra med vad förra ägaren förbrukade, inte vad dom köpt och sålt.
Oj, förlåt det har jag inte fattat... vi har köpt 600kwh, kan ha förbrukat mer än så. Får se om jag kan räkna ut förbrukning framöver helt enkelt också. Tack för förtydligandet kring begrepp...
 
De stora vinsterna med solel o värme kommer ju nu o framåt, så jag antar att det jämnar ut sig. Varmvattnet går väl på pellets o sol antar jag o inte el.Kör själv med pellets förvärme o varmvatten o vi har 11000kwh el per år. Körde de tidigare ägarna utan pellets under veckorna också? Själv stängde jag av pellets under 2 mån på sommaren o körde elpatron för varmvattnet, det gör jag ej om igen när jag fick se elräkningen. I ditt fall så borde solvärmen kompensera för det.
 
H håbbe1961 skrev:
De stora vinsterna med solel o värme kommer ju nu o framåt, så jag antar att det jämnar ut sig. Varmvattnet går väl på pellets o sol antar jag o inte el.Kör själv med pellets förvärme o varmvatten o vi har 11000kwh el per år. Körde de tidigare ägarna utan pellets under veckorna också? Själv stängde jag av pellets under 2 mån på sommaren o körde elpatron för varmvattnet, det gör jag ej om igen när jag fick se elräkningen. I ditt fall så borde solvärmen kompensera för det.
Både jag och förra ägaren har haft det som fritidshus och inte bott där i veckorna. Jag har inte vågar lämna kaminen igång när jag åker söndag och kommer åter nästa fredag. Brukar slänga på pelletskaminen när jag kommer fram och låta den brinna på tills vattnet är varmt
 
Ok, jag tror det vänder nu med solen o värmens återkomt
 
Har ni en post på er elräkning där ni sålt någon el?
Om ni inte har det så ring och fråga nätägare om ni har ett köp och sälj abm
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vattenpump som står och går?
 
N Nalleboda skrev:
Vattenpump som står och går?
Slår av den i samband med att jag åker från stugan :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.