Hej håller på att fixa upp min åkgräsklippare inför säsongen. Laddade batteriet startade och gick, byteolja och putsade upp den lite. Men nu när jag skulle starta den så var den helt död. Klickar inte ens. Har försökt mäta lite men är inte så kunnig. Har ström från batteriet till tror det heter solenoid men inte från solenoiden till starmotorn. Går smal kabel vit röd kabel från batteri sidan på solenoiden till tändningen där har jag ström också. Har försökt röra och pusta upp alla kontakter och anslutningar men händer ingenting. Har tre säkerhet grejer, en under sätet, en till klippar spaken och en till kopplingen/broms pedalen. Har kollat det startar inte. Om den kulle vara något fel på dem kan man koppla ut dem och klipparen startar funkar det?

Åkgräsklipparen är en Murray Dynamark 11/30 årsmodell 1996

Laddar upp lite bilder om det hjälper Närbild av en solenoid med elektriska kablar i en åkgräsklippare modell Murray Dynamark 11/30.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkablar och anslutningar inuti en Murray Dynamark åkgräsklippare med smuts och oljefläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska anslutningar på en solenoid till en Murray Dynamark åkgräsklippare, med färgkodade kablar och smutsig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt ledningsnät på en åkgräsklippare med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
N nekcaj skrev:
Hej håller på att fixa upp min åkgräsklippare inför säsongen. Laddade batteriet startade och gick, byteolja och putsade upp den lite. Men nu när jag skulle starta den så var den helt död. Klickar inte ens. Har försökt mäta lite men är inte så kunnig. Har ström från batteriet till tror det heter solenoid men inte från solenoiden till starmotorn. Går smal kabel vit röd kabel från batteri sidan på solenoiden till tändningen där har jag ström också. Har försökt röra och pusta upp alla kontakter och anslutningar men händer ingenting. Har tre säkerhet grejer, en under sätet, en till klippar spaken och en till kopplingen/broms pedalen. Har kollat det startar inte. Om den kulle vara något fel på dem kan man koppla ut dem och klipparen startar funkar det?

Åkgräsklipparen är en Murray Dynamark 11/30 årsmodell 1996

Laddar upp lite bilder om det hjälper [bild][bild][bild][bild]

börja med att kolla så att startmotorn får ström över huvudtaget.
Du kan även lägga ström direkt på denna för att se om motorn startar.

jorden på dessa maskiner är oftast problemet...
Annars är det även att växel ligger i...
Kan skärva lite efter vintern
 
A
Förmodligen solenoiden(startrelä) kommer det ström i den gula smala kabeln dit när du vrider på nyckeln? man kan ju sätta en mejsel eller dylikt mellan de grova kablarna på soleoniden om man vill starta den.
 
Maskintok skrev:
börja med att kolla så att startmotorn får ström över huvudtaget.
Du kan även lägga ström direkt på denna för att se om motorn startar.

jorden på dessa maskiner är oftast problemet...
Annars är det även att växel ligger i...
Kan skärva lite efter vintern
Tack för svar ska kolla det
 
Brukar det inte vara en säkerhetsbrytare i sätet?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Brukar det inte vara en säkerhetsbrytare i sätet?
Jo, Det sitter en i sätet
 
N nekcaj skrev:
Jo, Det sitter en i sätet
Är det ström genom där?
 
Handyman 1 skrev:
Förmodligen solenoiden(startrelä) kommer det ström i den gula smala kabeln dit när du vrider på nyckeln? man kan ju sätta en mejsel eller dylikt mellan de grova kablarna på soleoniden om man vill starta den.
Mätte på den gula kabeln när jag vred på nyckeln kom upp i runt en volt
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är det ström genom där?
Nej
 
A
N nekcaj skrev:
Mätte på den gula kabeln när jag vred på nyckeln kom upp i runt en volt
Drar startmotorn om du grenar solenoiden?
 
Är batteriet urladdat så kan visa spänning när du mäter på det, men när soleoniden ska dra så orkar det inte. Så mäta spänningen när du försöker starta är ett sätt att komma vidare, min klippare har spärr om klippningen är påslagen, spärr om inte bromsen är nedtryckt, (och sätet som nämnts tidigare)
 
Handyman 1 skrev:
Drar startmotorn om du grenar solenoiden?
Handyman 1 skrev:
Drar startmotorn om du grenar solenoiden?
Ja
 
P Plutus skrev:
Är batteriet urladdat så kan visa spänning när du mäter på det, men när soleoniden ska dra så orkar det inte. Så mäta spänningen när du försöker starta är ett sätt att komma vidare, min klippare har spärr om klippningen är påslagen, spärr om inte bromsen är nedtryckt, (och sätet som nämnts tidigare)
Batteriet är fulla laddat. Jag har kollat alla spärrar
 
Har en liknande åkgräsklippare som var helt död när jag köpte den för någon hundring. Efter lite felsökning visade att både solenoid och starmotor fungerade visade det sig att det var tändningslåset som det var fel på. Testa solenoiden och startmotorn först innan du ger dig på att felsöka tändningslåset.

Lycka till!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D dybeck skrev:
Har en liknande åkgräsklippare som var helt död när jag köpte den för någon hundring. Efter lite felsökning visade att både solenoid och starmotor fungerade visade det sig att det var tändningslåset som det var fel på. Testa solenoiden och startmotorn först innan du ger dig på att felsöka tändningslåset.

Lycka till!
riktigt bra tips.
bästa är att bygla över på solenoiden eller kablar på startmotorn..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.