Tarja och Jonny Granlund har gjort två olika husresor – en på 90-talet och en alldeles nyligen. När barnen flyttade hemifrån byggde de ett mindre hus och ett riktigt stort garage. Här delar de med sig av sina erfarenheter av husbygge och långsamma myndigheter.

Du kan läsa artikeln här: Byggde nytt igen för att få ett mindre hus och större garage
 
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
K
Om det alltid kostar mer, så är det väl lönlöst att ta höjd för det - det kommer ju ändå kosta mer.

Jag fattar inte varför man bygger så gigantiskt stort när det bara är för två personer.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Fint. Skulle vara roligt med en planlösning.
 
K Doobiedoo skrev:
Om det alltid kostar mer, så är det väl lönlöst att ta höjd för det - det kommer ju ändå kosta mer.

Jag fattar inte varför man bygger så gigantiskt stort när det bara är för två personer.
Tror det kommer bli allt vanligare med folk som bygger stort inför pensionen för att kunna husera barn med familjer som själva bor så litet att de aldrig kan ha hela storfamiljen hos sig. Man bygger alltså inte bara för sig själva utan även för familj och vänner.
 
  • Gilla
noone70 och 3 till
  • Laddar…
Oj vad fint på något sett känns det som bygg kostnaden är väldigt låg?

andra saken är varför ska svenska kommuner vara så jävliga med tillstånd att bygga när ska dom lära sig att varje hus är en inkomst som betalar för deras löner och deras dagis skolor allt möjligt
 
  • Gilla
ByggareZ och 7 till
  • Laddar…
Mått på garaget?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Erbjuder Fiskarhedenvillan totalentreprenad som det står i artikeln? Trodde dom erbjöd generalentreprenad på sin höjd.
 
K Doobiedoo skrev:
Jag fattar inte varför man bygger så gigantiskt stort när det bara är för två personer.
Jag reagerade också på det. Trodde först det var fel bild till artikeln, då den skulle handla om två pensionärer som ville "byta ner sig" och sen är det ett stort hus med det största "garaget" jag har sett... men uppenbarligen är det rätt?

Rejält högt i tak måste det också vara i respektive flygel då det ser ut som 1 1/2 planshus med 45 graders takvinkel? Varför bygger man så högt om huset ändå ska vara i ett plan?

/S
 
  • Gilla
ch0klad och 1 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Tror det kommer bli allt vanligare med folk som bygger stort inför pensionen för att kunna husera barn med familjer som själva bor så litet att de aldrig kan ha hela storfamiljen hos sig. Man bygger alltså inte bara för sig själva utan även för familj och vänner.
Jag byggde smått inför pensionen - med två utflugna, ogifta döttrar. Inom 5 år hade de gift dig och skaffat mig 5 barnbarn. Under helgerna (inte i pandemitiden) är vi oftast 6 personer i mitt pyttehus...
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jag åker förbi varje dag till/från jobbet. Huset är superfint med ett kanonläge vid åkern.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Släkten firade Jul, födelsedagar och en massa andra högtider i morfars stora villa under 20års tid när jag var yngre.
Nu bor Pappa i ännu större hus som pensionär och det är ju perfekt när barn och barnbarn är där och hälsar på, firar Jul, Nyår, Midsommar etc.
Jag skulle definitivt inte byta ner mig och bo under 100m² bara för att barnen flyttar ut, varför?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Man tycker att huset på 220kvm blivit för stort, då bygger man ett nytt på 204kvm samt en övervåning på garaget på 90kvm..??
 
  • Gilla
ch0klad och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Släkten firade Jul, födelsedagar och en massa andra högtider i morfars stora villa under 20års tid när jag var yngre.
Nu bor Pappa i ännu större hus som pensionär och det är ju perfekt när barn och barnbarn är där och hälsar på, firar Jul, Nyår, Midsommar etc.
Jag skulle definitivt inte byta ner mig och bo under 100m² bara för att barnen flyttar ut, varför?
så är det inte för alla idag flera har inte barnbarnen som sover över eller ens på besök på grund av åldern folk väntar ju så länge idag med första barnet många är uppe i 40 år inann första ungen då är ju morföräldrar för gamla att sitta barnvakt. Mins mina morföräldrar jobbade ju fortfarande när jag var barn
 
  • Gilla
Celestron
  • Laddar…
Varför ifrågasätta? De har ju byggt som DE vill och har möjlighet till. Ser jättefint ut och är grymt avundsjuk på garagebyggnaden.
 
  • Gilla
ordain och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för lockrubrik? Inte en enda bild inne i garaget!
 
  • Gilla
  • Ledsen
lundo27 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.