Den kod jag gjort är tänkt att fungera som en givare, dvs att den ger olika status och man kan därför se hur den arbetat i en graf. Det var just effektiviteten och problemen som jag var intresserad av att monitorera.
 
  • Gilla
Larre
  • Laddar…
Tog och laddade upp det jag kodat på github:
https://github.com/prozzerg/AMConnect

Det är inte vackert och det är nog mer PoC än användbar kod just nu. Men det är fritt fram att koda vidare på det hela :)
 
  • Gilla
nonnos och 4 till
  • Laddar…
Jag har testat att ta hem koden från github och har också lyckats att få den att snurra på en esp32. Det enda som jag fick lägga till var en definition för pollInterval i exemple-configen och uppdatera den med mina uppgifter förstås.
Testade att köra den utan att ansluta till AM och ser att den tar emot meddelanden från HA/NodeRed via MQTT utan problem men har ännu inte sett om den skickar nåt på de topics som finns defnierade i exempelkoden. Vet inte än om den ens skickar nåt hart beat eller liknande utan att vara ansluten till klipparen. Får kolla närmare i koden @prozzerg delade, när tid finns.

Ser bra ut så långt iaf. Jag vill ha en fungerande dubbelriktad kommunikation mellan klipparen & NodeRed innan jag börjar göra några större förändringar i koden tänker jag.
 
S swartz skrev:
Jag har testat att ta hem koden från github och har också lyckats att få den att snurra på en esp32. Det enda som jag fick lägga till var en definition för pollInterval i exemple-configen och uppdatera den med mina uppgifter förstås.
Testade att köra den utan att ansluta till AM och ser att den tar emot meddelanden från HA/NodeRed via MQTT utan problem men har ännu inte sett om den skickar nåt på de topics som finns defnierade i exempelkoden. Vet inte än om den ens skickar nåt hart beat eller liknande utan att vara ansluten till klipparen. Får kolla närmare i koden @prozzerg delade, när tid finns.

Ser bra ut så långt iaf. Jag vill ha en fungerande dubbelriktad kommunikation mellan klipparen & NodeRed innan jag börjar göra några större förändringar i koden tänker jag.
Oj, där hade jag missat något i exempel-konfigen. Tack för PR :)

Gällande heartbeats och annan output så finns det inte i dagsläget. Man behöver ansluta den till automowern för att få det.
Klipparen är för övrigt helt tyst om man inte gör polls, därav att det görs i intervaller.

Sedan skulle man säkert kunna göra mycket bättre. T.ex. polla mer data (batteristatus t.ex.) och baka ihop allt till en snyggt formaterad json-output som skickas till mqtt-servern.
Men dit har jag inte kommit ännu.

En sak jag märkte var att när jag kopplade in mig på 3,3v så startade inte mitt esp32-devkort, gissar att den har någon begränsning där att den måste få strömmen från 5v (eller usb) och sen ner genom 5->3,3.
Dock startade gps-modulen, så det tyder ju på att det sitter någon diod ivägen för matning av soppa till chippet den vägen.
 
  • Gilla
M455E
  • Laddar…
Nu är allt uppe och snurrar och klipparen skickar uppdateringar via mqtt och jag kan skicka "commands" till klipparen, även det över mqtt.
Ett problem jag stötte på var att om jag driver esp32 med 3.3V så funkar det när luckan är öppen och klipparen stoppad, men så fort jag stänger luckan så startar hela klipparen om hela tiden. Jag bytte och driver nu espn med 5V istället och då funkar allt som det ska. Inte riktigt samma problem som du hade @prozzerg, men liknande. Min esp startade ju iaf...

Uppdaterade repot med en ny status som tydligen missats (16 - Utanför slingområdet". Det var ju det första fel som dök upp när man labbade :)

Jag har börjat med en förändring gällande pollInterval & gpsInterval, Tänkte att jag sparar dessa i Preferences på esp32 så kan man även uppdatera det via mqtt utan att behöva flasha om.

Nu väntar jag bara på GPSen också.
 
  • Gilla
prozzerg och 2 till
  • Laddar…
M
S swartz skrev:
Nu är allt uppe och snurrar och klipparen skickar uppdateringar via mqtt och jag kan skicka "commands" till klipparen, även det över mqtt.
Ett problem jag stötte på var att om jag driver esp32 med 3.3V så funkar det när luckan är öppen och klipparen stoppad, men så fort jag stänger luckan så startar hela klipparen om hela tiden. Jag bytte och driver nu espn med 5V istället och då funkar allt som det ska. Inte riktigt samma problem som du hade @prozzerg, men liknande. Min esp startade ju iaf...

Uppdaterade repot med en ny status som tydligen missats (16 - Utanför slingområdet". Det var ju det första fel som dök upp när man labbade :)

Jag har börjat med en förändring gällande pollInterval & gpsInterval, Tänkte att jag sparar dessa i Preferences på esp32 så kan man även uppdatera det via mqtt utan att behöva flasha om.

Nu väntar jag bara på GPSen också.
Kul att höra, nu blir jag ännu mer sugen på att göra ett nytt försök. Men jag gissar att det inte bli före semestern. Men jag minns att jag också hade problem med 3,3v. Gissar att den drog för mycket ström just vid boot. Kanske går att lösa med en kondensator? Vart köper ni gps:n? Om jag köper en så är det ju dumt att inte köpa samma.
 
M MKna skrev:
Kul att höra, nu blir jag ännu mer sugen på att göra ett nytt försök. Men jag gissar att det inte bli före semestern. Men jag minns att jag också hade problem med 3,3v. Gissar att den drog för mycket ström just vid boot. Kanske går att lösa med en kondensator? Vart köper ni gps:n? Om jag köper en så är det ju dumt att inte köpa samma.
Jag köpte min för länge sen på Aliexpress. en NEO-8M modul, var före posten började ta ut avgifter på kina-paket.
Är ganska säker på att det är denna (just min artikel fanns inte längre kvar): https://www.aliexpress.com/item/1005001683579019.html
 
  • Gilla
MKna
  • Laddar…
Oj ni har kommit riktigt långt. Inser att jag måste investera i en ESP32 och GPS :D
Men hur har ni kopplat in er mot klipparen? Var är bästa stället? Bl.a. med tanke på att ansluta till 5V matningen. tack för ert grymma jobb!
 
M455E M455E skrev:
Oj ni har kommit riktigt långt. Inser att jag måste investera i en ESP32 och GPS :D
Men hur har ni kopplat in er mot klipparen? Var är bästa stället? Bl.a. med tanke på att ansluta till 5V matningen. tack för ert grymma jobb!
Först tänkte jag gå via det externa diagnostik-uttaget men efter att ha sett @pacman42s pinout-bild (post två) så valde jag att köra en intern-monterad lösning istället.
Det räcker med att ta av ytterskalet och sedan skruva bort displayen för att komma åt modermodemet.
Bifogar bild på temporär inkoppling. Monterade sedan skydd under kretskortet (så inte benen på kretsarna skulle gnaga på batterierna) och buntband:ade fast det mellan fästena till batteriet.
 
  • Internmonterad elektronik i öppnat kapslat hus med temporär inkoppling, skyddat kretskort med buntband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Larre och 3 till
  • Laddar…
P prozzerg skrev:
Först tänkte jag gå via det externa diagnostik-uttaget men efter att ha sett @pacman42s pinout-bild (post två) så valde jag att köra en intern-monterad lösning istället.
Det räcker med att ta av ytterskalet och sedan skruva bort displayen för att komma åt modermodemet.
Bifogar bild på temporär inkoppling. Monterade sedan skydd under kretskortet (så inte benen på kretsarna skulle gnaga på batterierna) och buntband:ade fast det mellan fästena till batteriet.
Bra förklarande foto, tack!
 
Det är ju inte mycket metall i vägen heller, så det är ju inget att förlora på att montera inne i kapslingen.
 
Jag har funderat och testat lite med matningen för espn. Testade först att mata med 3.3 från klipparen men då startade inte espn alls. Matning med 5v funkar men espn kraschar när klipparen går in i laddaren efter klippning. Testade också att mata från 18v med en LM2596 och drog ner matningen till 4.5v till VIn på espn. Skillnaden var att det var konstant 18v ut från klipparen men även att den har 18v när klipparen är avstängd..
Monteringen ville jag också köra internt i klipparen utan att använda den externa dfiagnostik-porten, men med en esp som krashade hela tiden så blev det snabbt lite trist att behöva ta bort skalet och displayen varje gång jag skulle ändra nåt. Det finns en luftning med ett skumgummifilter på kapslingen till displayen där man kan gå ut med en flatkabel utan problem. Detta blev min temporära lösning tills jag fått allt att vara stabilt.
 
  • Gilla
Larre
  • Laddar…
Gjorde en lite större uppdatering på github-repot idag. La till hårdvaru-infon.
 
  • Gilla
MKna och 3 till
  • Laddar…
P prozzerg skrev:
Gjorde en lite större uppdatering på github-repot idag. La till hårdvaru-infon.
Grymt bra!
Har nu själv beställt en ESP32 så man har att göra på kvällen under sommaren:D
 
  • Gilla
Modulo och 1 till
  • Laddar…
M455E M455E skrev:
Grymt bra!
Har nu själv beställt en ESP32 så man har att göra på kvällen under sommaren:D
Jepp, samma här. Härligt!
 
  • Gilla
M455E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.