K
imported_Benno imported_Benno skrev:
Moppeåldern brukar vara ganska kort. Värre är det om det är de vuxna som stör.
Är 35, moppeåldern gick inte över.. Däremot finns helt annat kapital att trimma idag än för 20 år sedan :D.
Kör en 2-takt kubikare med expansionssystem, förgasare som får andas fritt och en ganska aggressiv förtändning.
Med variator och en koppling som greppar först vid 6000 RPM så är jag fullt medveten om att jag hörs ett nått kvarter bort och försöker visa så mycket hänsyn det går men samtidigt få utlopp för min hobby.

Delar upp förgasarbestyckning över flera tillfällen, dagtid och gör shakedown på 70 sträckor och inte villakvarter. Startar aldrig innan lunchtid och kör sällan efter klockan 18.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
När det är tonåringar kan man glädja sig med att de växer snart upp och flyttar hemifrån. Moppeåldern brukar vara ganska kort. Värre är det om det är de vuxna som stör. :)
Har också varit ung och förstår hur kul det är att väsnas. Särskilt om det retar någon. ;)
...men det tänket fungerar inte i praktiken. Om någon verkligen blir störd spelar det ingen roll om moppeåldern är kort "bara två år" eller att "man måste få ha kul när man är ung" eller "lite får man tåla".

Har man det minsta intresse av en god relation med grannarna, vilket iaf jag tycker är viktigt, så behöver man fixa dessa saker även om man själv tycker det är ok.

Är man helt ointresserad av vad grannarna tycker kanske man inte skulle bosatt sig bredvid grannar från början. Man får väl anta att man bor i ett tätbebyggt område för att man vill ha någon sorts samröre med grannarna.

Tycker det hör till god ton och sunt förnuft att få vardagen att fungera för alla och det är ju också det som @janwide är ute efter, som jag förstår det.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
"Mina" ungars moppar låter! De är inte elmopedtypen. Det har skitig olja i blodomloppet :rofl:
Tur att man inte bor där.
 
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Tur att man inte bor där.
Och du var alltid helt tyst och aldrig grejade med moppar i den åldern ? Hördes aldrig?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
janwide
T Thomas_Blekinge skrev:
Tur att man inte bor där.
Kan bara hålla med.
 
Många i denna tråd verkar ha följande prioritering:
1. MINA intressen
2. MINA intressen
.
.
.
.
10. Hoppsan, finns det andra människor också?
 
  • Gilla
Johannadutch och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
T Thomas_Blekinge skrev:
Många i denna tråd verkar ha följande prioritering:
1. MINA intressen
2. MINA intressen
.
.
.
.
10. Hoppsan, finns det andra människor också?
vilka e dina intressen då?

sitta bakom datan:thinking:
 
A
va är detta att gnälla över?

avger detta oväsen så låt grabbarna få höra argumenten från grannarna och svara på dessa argument..
hålls det på en lugn och trevlig nivå så får man snabbt till en överenskommelse över ljuden...

Men att börja gnälla över ljud är det sista jag skulle göra...
 
janwide
T Thomas_Blekinge skrev:
Många i denna tråd verkar ha följande prioritering:
1. MINA intressen
2. MINA intressen
.
.
.
.
10. Hoppsan, finns det andra människor också?
Förstår inte riktigt hur du kan tolka det så. Jag tycker det framgår tydligt att jag är ödmjuk inför våra grannars inställning. Annars skulle jag väll inte ha sett någon anledning att starta tråden. Än mindre gå runt och höra mig för om vad grannarna tycker.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Hus tomte
janwide janwide skrev:
Förstår inte riktigt hur du kan tolka det så. Jag tycker det framgår tydligt att jag är ödmjuk inför våra grannars inställning. Annars skulle jag väll inte ha sett någon anledning att starta tråden. Än mindre gå runt och höra mig för om vad grannarna tycker.
skit i gnällspikarna..
Dom finns överallt å tar din energi utan att du tänker på d..
Du har gjort mer än ja skulle gjort.. vi alla kan inte hålla ihop :surprised:

Baken e som smaken å den e delad ;)

många sitter vid telefonen/datan å piper hit å dit men dom e bara puckon hela jä.la högen å kan inte prata me folk/grannar..

men vad vet ja:thinking: simpel idiot som gillar motorer å allt som låter..

men om man vänder på steken.. du har en granne som startar sin motorsåg kl10 en lördag å kör den till 21-22 e d bättre eller sämre att våra barn e i centrum å hänger mot köra lite moppe på gatan:thinking: pga en isig granne inte gillar mopeder:mad:

Nä låt kidsen hållas inom vissa gränser så klart

kan å vill skriva massor men vill heller inte bli avstängd....
Så skit på er alla å sitt mjukt i helgen :beer:
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
Många i denna tråd verkar ha följande prioritering:
1. MINA intressen
2. MINA intressen
.
.
.
.
10. Hoppsan, finns det andra människor också?
Hoppas du bor ensam ut i skogen utan grannar
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Ts verkar ha en bra inställning.

Själv kan jag säga att när jag bodde i förra lägenheten hade en granne en dotter i 15-årsåldern som uppvaktades av en yngling i samma ålder. När han för tredje natten i rad åkte fram och tillbaka på gatan, tutade lite då och då, i hopp om att dra till sig sin kärleks uppmärksamhet då brast det för mig och i morgonrock gick jag ut och läste lusen av honom.

Förmodligen såg han mig som en galen tant, efteråt kände jag mig som en sådan. Men ska jag gå upp 05:30 behöver jag sova vid midnatt. Min dotter likaså. Det blev slut på de nattliga mopedturerna efter det, så det fungerade i alla fall.

Hur det påverkade de ungas kärlekshistoria vet jag tyvärr inte.
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Toppen att du bryr dig!
Det är inte bara små barn som kan störas men givetvis även vuxna. Men du håller koll hos dina grannar o tänker på oväsen som inte ska störa sent på dag/kväll.
Framförallt visar du dig en ansvarsfull förälder som lär ut hur en ska tänka omkring det till ungarna men också här i forumet
Ha det gott!
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Bor man i villakvarter skall man faktiskt tåla lite ljud.
Då tänker jag;
-Gräsklippare
-Trimmer
-Högtryckstvätt
-Lövblåsar
osv osv.
Varje helg brukar folk oftast klippa gräs eller något annat som gör lite ljud.

Så länge ungarna håller sig inom vettig tid, typ 07-22 och inte överdriver så skall det vara lugnt. De som gnäller över att ungarna skruvar och kör lite moppe (normalt) är inte mycket att hänga i granen.
Dvs, kör inte fram och tillbaka hela tiden, busköra gör man ju utanför bostadsområden. När vi körde moppe så körde vi ofta utanför byn. Men vi låg aldrig på samma gator en hel kväll.

När jag bodde hemma så fanns där en påg som körde säkert 30 ggr fram och tillbaka varje dag, fort körde han med i dold kurva. Jag visade honom att han skulle sakta ner. Men han fortsatte i samma takt.
Så en dag när jag tvättade och städade bilen så var det samma visa, visade att han skulle sakta ner men gjorde ej så. Så efter kanske 10e gången spruta jag vatten på honom istället. Han lugna ner sig =)
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Värre är det väl med så kallade vuxna som inte vuxit upp ordentligt utan skaffat sig en motorcykel som förstås helst skall köras helt utan ljuddämpare och varvas så mycket det går... även i villakvarteren. Det räcker med en vända för att man skall ha tröttnat på sådana idioter.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.