Så här kan man också bygga samma funktioner på samma tomt. På snittskissen längst ner på sidan ser du hur man från söder släpper in indirekt ovanljus högst upp under taket.
 
Och här är planlösningen. Det räcker med högt i taket och ovanljus i matrummet för att hela huset ska få mer spännande dagsljus. I sovrummen ligger fönster också högst upp under taket ovanför garderoberna, som förses med sluttande "tak" för att sprida dagsljuset bäst.
 
Mikael_L
Billy, blir det inte risk för att bli olidligt varmt i sovrummen, då alla vetter mot söder?

Annars är det som vanligt, du kommer med drastiska och spännande ideer, men givetvis goda. ;)
Det är det som är så bra, man (Mattias?) klarar av att lyfta tanken och ideerna till ett helt annat plan.

//ML - *imponerad som vanligt*
 
Instrålningen blir mindre iochmed att du gör fönstren smala, och lägger dem högst upp under takfoten. Dessutom finns det juh solskydd - som andra redan påpekat... :)
 
Mikael_L
Ska jag förstå det som att det är fönster endast högt uppe vid taket, inte fönster som man kan se ut genom?

Om man har låga fönster högt upp på väggen precis under takfoten får man en automatiskt ljus och värmereglering under årstiderna.
På sommaren med högt stående sol skuggar takfoten, och det blir svalare och inte lika intensivt ljus, på vintern kommer den lågt stående solen in.
 
Min tanke var att sätta en bård av låga, breda fönster på väggens krön, kompletterat i varje sovrum med ett enstaka (gärna smalt och högt fönster) med bröstning 90 cm över golv. I vilket fall som helst ytterst sparsmakad glasyta.
 
Mikael_L
Jo, det låter vettigt. Lite både och.

Då får vi väl höra vad Mattias tycker om "sitt nya hus" då. ;-)
 
Har inte hunnit titta så noga på billys förslag än, men att inte ha stora fönster mot syd/sydväst förstår jag kan vara vettigt. Huset ser ju också lite mer lättbyggt ut eftersom det är helt rakt.
Men det ser inte ut som man får någon vettig uteplats. Jag tror nog jag vill ha en uteplats i syd/sydväst-riktning i samband med huset och det blir det ju inte med den skissen. Eller tänker jag fel? Att fönstrena är placerade som de är på min skiss är just för att ha lite större fönster mot uteplatsen...

Sen står det i planbestämmelserna: "Huvudbyggnad placeras huvudsakligen vid förgårdsmark med långsida mot gata." Jag vet inte om det kan bli problem att få igenom ett sånt hus som inte är vänt mot gatan och med ingången på sidan. Nu är just vår tomt lite speciell så det kanske ändå går bra(?)...
 
Den som ritat tomtfigurerna kan knappast suttit vid samma lunchbord som gänget som skrivit ihop planbestämmelserna. Men okey! Du får fråga bygglovsfolket direkt. Etersom tomten verkar ligga vid gatans ände kan du kanske påminna dem något i stil med att "byggnaden markerar lågmäld gräns för huslängans sträckning". Sätter du detta i händerna på din arkitekt borde han/hon lätt kunna finslipa uttrycket så det stämmer med omgivningen.

Uteplats? Den stora vinklade ytan, som på min tomtskiss är markerad "Loggia", är en stenlagd terrass, helt eller delvis täckt av tak med låg lutning. Taket sträcker sig över trädgårdsmuren, och bildar därmed också regnskydd framför entrédörren. Taket på trädgårdssidan bärs upp av stolpar, via vilka man kan leda upp klätterväxter som inramning framför garaget och den mur som sammanbinder garaget med huset.

Bifogar skiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.