Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag måste haft tur... Eller är det kanske en konsekvens av att jag är noga med att vara överens med hantverkaren om vad som ska göras, att jag har rimliga förväntningar, att jag anlitar hantverkare med bra referenser, Betty om en offert eller ungefärlig kostad/tidsuppskattning innan och att jag har en god attityd vid eventuella problem - så länge hantverkaren tar sitt ansvar och gör vad som är rimligt för att lösa problemet. Att skrika och ha sig för att något blivit fel är sällan eller aldrig en bra strategi.

Har precis byggt till huset, tre lokala snickare har hjälpt mig. 480kr/h plus moms, timmarna var definitivt i underkant, Inget extra för bilen (Skatteverket hade inga synpunkter utan betalade glatt ut ROT för alla tre?). Det ville snickra och inte beställa/hämta material så jag fick listor och ordnade så materialet fanns hemma, fick dock köpa det jag ville på den lokala brädgården genom dem och fick på så vis deras rabatt (fick med fakturakopior).

Elektrikern vill inte sälja något material utan tycker jag ska beställa på nätet, vill att jag ska göra så mycket som möjligt själv och tar i slutändan alldeles för lite betalt enligt mitt tycke.

De som hydraulspräckte bort berget jobbade sjukt effektivt och var klara på 12h, jobbet var uppskattat till 30-60k exkl moms och kostade till sist 29k inkl moms (Jo, timkostnaden blir hög men stora maskiner kostar både i drift och att transportera).

Jobbar själv inom ett yrke där det är A och O att vara säker på att beställaren och jag har samma uppfattning om vad som förväntas och jag tror stenhårt på att det är lika viktigt när man anlitar hantverkare, även om jag är helt medveten om att det finns rötägg.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Dra inte alla över en.....

Men du har såklart rätt till stor del. Det är en sjuk marknad men det beror inte bara på ”vi som inte säger till”. Det är en kombination men jag tror roten till problemet till stor del är just roten.

Nej, jag är inte från götet ;)
Så..då är du från Hisingen då! Men förstår fortfarande inte poängen med ditt inlägg...om du inte bara är en av dom som vill synas...?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det finns givna tabeller på hur lång tid varje moment tar. Dessa används när de lämnar offerter. Han jobbar på en stor firma med bra renommé. De är långt ifrån billiga men då deras fakturor överensstämmer med verkligheten så har de alltid jobb. Min poäng var att om man har gjort samma jobb hundra gånger så borde man väl veta hur lång tid ett jobb tar. Varför försvara att yrkesutövare kryddar offerter på ett vis som inte stämmer överens med verkligheten? Det jag menar är att man kan väl ge ett pris från början som faktiskt är det pris som gäller. Det är som upplagt för giffel där den som är billig i verkligheten blir dyr för man har varit för snål med timmarna. Ska man som lekman verkligen behöva ha den kunskapen huruvida offerten stämmer eller inte? Jag anser inte det. Det är därför det finns professionella yrkesmän.
Visst finns det kalkylprogram som används flitigt idag. Men tro för all världen inte att det blir billigare för det. Snarare tvärtom många gånger.

Vi har byggt badrum i ca 20 års tid. Nej. Jag kan fortfarande inte svara på hur lång tid ett badrum tar. Det beror nämligen på. Efter rivning vet jag mycket mer exakt hur lång tid det kommer att ta. Men vem vara detbskm skulle sätta pryda och gips i just detta badrum? Vår snabbaste snickare eller vår långsammaste?

Har du fått ett fast pris och accepterat det tycker jag du ska fundera på annat än ifall det var billigt eller dyrt. Är denna fråga viktig så bör man göra vad rekommendationen säger och ta in minst 2 men helst 3 offerter.

Tar man in någon på löpande så blir det snårigare ifall inte hantverkare och kund pratar ihop sig innan. Men folk måste också lära sig att en hantverkares tid inte börjar och slutar vid kundens tröskel. Den kan möjligen börja där vid ett jobb som tar flera dagar. Men den kommer inte börja där om du ringer en röris för att byta din blandare.

Så när folk i detta forum skriver om saltade fakturor så har man ingen aning om ifall fakturan ens är saltad med 1 min.

”Ska man som lekman verkligen behöva ha den kunskapen huruvida offerten stämmer eller inte? Jag anser inte det. Det är därför det finns professionella yrkesmän”

Nu får du nog tänka till lite. Du är till att börja med byggherre i ditt eget hus. Vill man inte ha den rollen så går det bra att hyra in en byggledare. Då kan hen hjälpa dig med bla. Intagning av offerter. Inte helt ovanligt idag när folk tex. Ska bygga sin villa.
Så om du inte har kunskapen om en offert ”stämmer” eller inte så bör du ta in flera offerter och jämföra.
Men lägg för allt i världen inte över det ansvaret på en säljare. Det blir helt bakvänt.
Det jag helt ärligt skulle kunna säga till dig om min offert till dig är att: Den är inte den billigaste men inte heller den dyraste. Exakt hur min offert ligger till mot mina konkurrenter har jag faktiskt ingen aning om.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
K kortis skrev:
När ackorden togs bort på mitt företag så arbetade de flesta mer och fortare än de gjorde under acordstiden och det var väsentligt fortare.
Vad skriver du egentligen pojk! Att ni började arbeta mer och fortare utan ackord? Nu får du nog ta och förklara lite bättre. Annars blir det inte så trovärdigt det du skriver .
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Jag måste haft tur... Eller är det kanske en konsekvens av att jag är noga med att vara överens med hantverkaren om vad som ska göras, att jag har rimliga förväntningar, att jag anlitar hantverkare med bra referenser, Betty om en offert eller ungefärlig kostad/tidsuppskattning innan och att jag har en god attityd vid eventuella problem - så länge hantverkaren tar sitt ansvar och gör vad som är rimligt för att lösa problemet. Att skrika och ha sig för att något blivit fel är sällan eller aldrig en bra strategi.

Har precis byggt till huset, tre lokala snickare har hjälpt mig. 480kr/h plus moms, timmarna var definitivt i underkant, Inget extra för bilen (Skatteverket hade inga synpunkter utan betalade glatt ut ROT för alla tre?). Det ville snickra och inte beställa/hämta material så jag fick listor och ordnade så materialet fanns hemma, fick dock köpa det jag ville på den lokala brädgården genom dem och fick på så vis deras rabatt (fick med fakturakopior).

Elektrikern vill inte sälja något material utan tycker jag ska beställa på nätet, vill att jag ska göra så mycket som möjligt själv och tar i slutändan alldeles för lite betalt enligt mitt tycke.

De som hydraulspräckte bort berget jobbade sjukt effektivt och var klara på 12h, jobbet var uppskattat till 30-60k exkl moms och kostade till sist 29k inkl moms (Jo, timkostnaden blir hög men stora maskiner kostar både i drift och att transportera).

Jobbar själv inom ett yrke där det är A och O att vara säker på att beställaren och jag har samma uppfattning om vad som förväntas och jag tror stenhårt på att det är lika viktigt när man anlitar hantverkare, även om jag är helt medveten om att det finns rötägg.
Visst kan Skatteverket godkänna en rotansökan fast det ligger 0 kr under övrigt. Dom granskar inte alla rotansökningar i sömmarna. Men under förra året var det väldigt petigt när det stod 0 kr under övrigt. Men kanske hade snickarna några hyresfakturor? Eller fakturor från sopgubben? Dom hamnar också under övrigt posten.

I övrigt tycker jag det låter som en dålig affärsidé att låta kunden köpa materialet.
För att inte säga otroligt korkat affärsidé att dessutom låta kunden handla på ens konto för att sedan fakturera kunden utan påslag.
Hade dom dessutom Servicebilar dom inte tog betalt för så börjar det bli en hel del som är inräknat i 480 kr / Tim + moms.
Nu vet jag inte hur mycket material det rörde sig om som snurrade genom deras bokföring utan påslag men det borde ju bli en sudd på en tillbyggnad.

Men kul att du verkar ha bra erfarenheter av flera hantverkare som arbetat med dig. Så i detta fall ger jag dina hantverkare beröm och ännu mer beröm till dig som beställare.(y)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
K kortis skrev:
Efter att förhandlat i 30 år i LAS förhandlingar så kan jag intyga att den är alldeles otillräcklig och borde förstärkas till förmån för arbetstagarna
:rofl::crysmile: Utveckla gärna
 
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är man safe med två-tre rullar gladpack runt kroppen?
Med eller utan kläder... :thinking:
#kejsarensnyakläder
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Genom att sänka skatterna tjänar ju byggubbarna ännu mer än dig:crysmile::crysmile::crysmile:
Alla tom DU tjänar mer på sänkta löner OCH sänkta skatter!
 
N Nisken skrev:
Alla tom DU tjänar mer på sänkta löner OCH sänkta skatter!
Förklara på vilket sätt man tjänar på sänkta löner och sänkta skatter?

Sänkta skatter tjänar man på
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Tid till att ha 55 000 kr i lön som åklagare: 4,5 år universitet, ofta 1-2 år tjänst på byrå, sitta ting 1,5 år, 3 år för att bli kammaråklagare. Sen kanske du har knappt den lönen. CSN: -300 000 kr

Tid för snickare att få 33 000 kr: lärling 3 år. Tid med "extraknäck": 0 år.


Fantastiskt resonemang. Makalöst smart. Om vi justerar priset för timmar utbildning och säger att du ska betala en advokat 20 000 kr i timmen så hade du såklart resonerat likadant. Vadå? Du behöver inte en advokat. Man kan klara sig bra ändå. Du kan väl bara låta grannen få halva tomten? Vad är problemet? Är det dyrt kan du kanske företräda dig själv?

Eller varför inte en läkare? Högt blodtryck dör man inte av på många år. Det måste man minsann inte justera. Vad sa du? Vill du inte betala? Är det för dyrt? Jamen då så! Det är väl inga problem för dig att utbilda dig 12 år och fixa det lilla problemet själv?

Tillgång och efterfrågan på hantverkare i Sverige är gravt förskjutna till hantverkarnas fördel. Mycket har såklart att göra med att de flesta i Sverige vill ha en universitetsutbildning men det är också viktigt att facken aktivt motarbetat arbetskraftsinvandring. Inte lite heller.

Och när ni säger "gör det själv då", ja, det är vi jävligt många som gör. Man kollar videos, läser och lär sig. Lycka till med det om ni skulle försöka göra vårt jobb.
Varken läkare eller advokater är hantverkare. Vad fick du ifrån att jag tyckte man skulle göra hantverkarjobbet själv om man tyckte det var för dyrt att anlita hantverkare?
 
N Nisken skrev:
Alla tom DU tjänar mer på sänkta löner OCH sänkta skatter!
Kan någon visa för mig varför skatter gör att hantverkare inte kommer när man sagt eller inte skickar offerter som sagt att man ska? Eller säger att det kostar 12000 men sen står det 20000 på fakturan?
Annars känns en uttdragen skattediskussion.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E eleson skrev:
Kan någon visa för mig varför skatter gör att hantverkare inte kommer när man sagt eller inte skickar offerter som sagt att man ska? Eller säger att det kostar 12000 men sen står det 20000 på fakturan?
Annars känns en uttdragen skattediskussion.
Försöker du vara rolig eller bara spä på hantverksföraktet ytterligare?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Försöker du vara rolig eller bara spä på hantverksföraktet ytterligare?
Ingendera. Tråden handlar specifikt om hantverkare som agerar oproffsigt. Inte alla hantverkare.
Och inte om skattetrycket. Jag förstår att skattetryck och momsen etc påverkar priset.
Men att skylla oproffsigt beteende på skattepolitik är whataboutism så det skriker om det.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Varken läkare eller advokater är hantverkare. Vad fick du ifrån att jag tyckte man skulle göra hantverkarjobbet själv om man tyckte det var för dyrt att anlita hantverkare?
@Skumpe är nog mest bitter för att det går att tjäna pengar utan universitetsutbildning. Utbildning ska löna sig mer helt enkelt. Jag är också för utbildning. Jag tycker det är viktigt. Men inte för ekonomins skull.
Då finns det andra parametrar att titta efter.
Just nu tex. Har det visat sig mycket lönsamt att bygga padelhallar. Hör inte många som skriker om dyra tider trots att flera bolag gör riktigt stora vinster. Till största delen med hjälp av konsumenters surt intjänade skattade pengar dessutom.

Så Sopgubben eller Åklagaren som byggde padelhall för några år sedan kan skratta hela vägen till banken just nu.

Sen har vi alla dessa smarta ungdomar som förstår sig på hur man tjänar pengar på nätet. Snacka om många smarta entreprenörer. Tur för dom att dom inte pluggade till Åklagare.

Köper man en dyr bil så kan man skryta. Eller en dyr jacka eller handväska.
Men anlitar man en dyr hantverkare eller köper en dyr flygbiljett till Spanien så skryter man inte om det.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Visst kan Skatteverket godkänna en rotansökan fast det ligger 0 kr under övrigt. Dom granskar inte alla rotansökningar i sömmarna. Men under förra året var det väldigt petigt när det stod 0 kr under övrigt. Men kanske hade snickarna några hyresfakturor? Eller fakturor från sopgubben? Dom hamnar också under övrigt posten.

I övrigt tycker jag det låter som en dålig affärsidé att låta kunden köpa materialet.
För att inte säga otroligt korkat affärsidé att dessutom låta kunden handla på ens konto för att sedan fakturera kunden utan påslag.
Hade dom dessutom Servicebilar dom inte tog betalt för så börjar det bli en hel del som är inräknat i 480 kr / Tim + moms.
Nu vet jag inte hur mycket material det rörde sig om som snurrade genom deras bokföring utan påslag men det borde ju bli en sudd på en tillbyggnad.

Men kul att du verkar ha bra erfarenheter av flera hantverkare som arbetat med dig. Så i detta fall ger jag dina hantverkare beröm och ännu mer beröm till dig som beställare.(y)
Det enda på fakturorna utöver arbetet var materialet jag köpte genom en av dem. De andra två fakturorna hade bara arbete.

Inga hyresfakturor, ställning hade de själva och det kostade inget extra. Övriga fakturor som t ex takstolar med leverans, betongbil mm gick direkt till mig.

Det mesta materialet köpte jag på egen hand då en bekant har byggvaruhandel, men han hade inte grundmålad panel i rätt bredd och längd hemma när det var dags att spika panel.

Utöver panel och lockläkt blev det diverse annat som behövdes samtidigt som köptes där för att slippa köra till två ställen, totalt material för ca 30k.

Håller med om att det verkar vara en dålig affärsidé, men jag klagade inte. Eller Jo, när jag granskade de medskickade fakturorna såg jag att han debiterat ett par tusen för lite för materialet så då fick jag ringa och påpeka det. När jag ringde och sa att jag fått fakturan svarade han lite avvaktande, han trodde nog att jag hade synpunkter åt andra hållet ;)
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.