Hejsan!
Är det någon som har ett bra tips på hur man fyller golvvärmeslingor? Läste nånstans om någon som hade en balja med vatten och en pump som klarade av att trycksätta systemet till ca 2 bar (för tätningsprövningen). Någon som har ett bättre tips eller nåt bra exempel på en pump för detta?
// Johan
Är det någon som har ett bra tips på hur man fyller golvvärmeslingor? Läste nånstans om någon som hade en balja med vatten och en pump som klarade av att trycksätta systemet till ca 2 bar (för tätningsprövningen). Någon som har ett bättre tips eller nåt bra exempel på en pump för detta?
// Johan
Hur löser det provtryckningen? Man måste väl ändå kontrollera med en manometer på nåt vänster? Problemet för mig är att systemet har (kommer att ha) två slingor, en för radiatorer i källaren (som jag vet läcker lite vilket gör provtryckning omöjligt) och ett för golvvärme. Manometern sitter vid VP och jag har ingen separat avstängning för radiatorkretsen. Fast man borde kunna sätta på en manometer på vattenslangen också? 2 bar bör den väl hålla för utan problem, eller?
VVS firmor brukar ha tryckare för detta. Jag lånade en sådan av min VVS leverantör och provtröck golvvärmen på 3 bar i en halvtimme innan gjutning och efter för att se att det var tätt. Bara att fylla slingorna med vatten och koplla på och skruva upp trycket till det du vill ha. Har det inte sjunkit nämnvärt efter 30 min så är det tätt.
Brukar finnas instruktioner för detta som medföljer golvvärmesystemet.
Golvvärmen fyller du och provtrycker från golvvärmefördelaren så du behöver inte blanda in övrigt värmesystem.
Brukar finnas instruktioner för detta som medföljer golvvärmesystemet.
Golvvärmen fyller du och provtrycker från golvvärmefördelaren så du behöver inte blanda in övrigt värmesystem.
Du kan med enkla medel göra dig en egen provryckarpryl:
Du kan inte ha en manometer på vattenslangen (vet inte riktigt hur du tänkt dig detta) pga att vattenslangen ändrar sin volym när du trycksätter. Du behöver ha kranar i vare ände av slingan för att få ett "stumt" system - vattenslangen kan inte vara en del av den trycksatta delen du mäter tryck på. Mät som sagt direkt på fördelaren.
Att bara mäta en halvtimme innan gjutning är ju bättre än ingenting, men det finns anvisningar för hur man provtrycker på rätt sätt, kolla tex wirsbo.
Även pexslangen expanderar och ökar sin volym när man trycksätter, det är därför man måste mäta under en längre tid och med ett högre initialtryck när man provtrycker.
Du kan inte ha en manometer på vattenslangen (vet inte riktigt hur du tänkt dig detta) pga att vattenslangen ändrar sin volym när du trycksätter. Du behöver ha kranar i vare ände av slingan för att få ett "stumt" system - vattenslangen kan inte vara en del av den trycksatta delen du mäter tryck på. Mät som sagt direkt på fördelaren.
Att bara mäta en halvtimme innan gjutning är ju bättre än ingenting, men det finns anvisningar för hur man provtrycker på rätt sätt, kolla tex wirsbo.
Även pexslangen expanderar och ökar sin volym när man trycksätter, det är därför man måste mäta under en längre tid och med ett högre initialtryck när man provtrycker.
Jag tror jag snickrar ihop min egen provtryckarmojäng enligt ovanstående modell. Protokoll för hur provtryckning ska gå till har jag, det var mest själva tillbehören jag saknar. Jag ser att ovanstående exempel har en manometer fast monterad på fördelaren? Är det bra att ha en sådan fast monterad på varje fördelare?
Det är ingen poäng att ha en tryckmätare där när systemet är driftsatt, då har du ju din manometer på expansionskärlet istället. Jag har skruvat bort mätaren efter att systemet är trycksatt.JohanKson skrev:Jag tror jag snickrar ihop min egen provtryckarmojäng enligt ovanstående modell. Protokoll för hur provtryckning ska gå till har jag, det var mest själva tillbehören jag saknar. Jag ser att ovanstående exempel har en manometer fast monterad på fördelaren? Är det bra att ha en sådan fast monterad på varje fördelare?
Det är rätt smidigt att provtrycka direkt på fördelarna via ändstyckena eftersom man där har bra möjligheter både att fylla på / tappa ur vatten och ventiler att stänga av med.
Jag följde instruktionen från LK och där stod det att man skulle lufta på fördelaren....?Matss skrev:
Först hade jag vanliga luftare men det var så mycket luft i systemet så jag fick låna automatluftare av en kompis för att bli av med all luft.
Då är det frågan var luften kom ifrån, spolade ni inte ur all luft?Jesca_j skrev:
Nej, jag hade inte tillgång till någon utrustning att spola ur luften med (visste inte att det skulle behövas heller om sanningen ska fram eftersom det stod att man skulle lufta på fördelarna).
Vi kopplade bara ihop hela systemet och fyllde med påfyllningskranen tills det kom ut i övertrycksventilen(?) i pannan sedan drog vi igång cirkulationspumpen, MYCKET luft var det första veckan...
Vi kopplade bara ihop hela systemet och fyllde med påfyllningskranen tills det kom ut i övertrycksventilen(?) i pannan sedan drog vi igång cirkulationspumpen, MYCKET luft var det första veckan...
Lyfter denna tråd med bilder på min egen provtryckning. Ruskigt avancerat kan jag lova.
Vatten fyllde jag med vanlig vattenkanna och lade en slang i en hink och hällde på tills den mesta luften var ute. Man kan kolla detta genom att plugga eller håla för andra änden och blåsa med munnen. Kan man inte blåsa iväg vattenpelaren så har man lite luft och det är godtagbart för test.
Denna lösning körde jag iaf. Trycket fick jag från kompressor, men skulle önska en hand/fotpump då det är så små volymer som ska in.
Kostnaden är några hundra jämfört med att bila hela skiten sen. Fast kostnaden i slutänden är ännu mindre genom att jag tänkt använda dessa anslutningar permanent i den blivande installationen. Dock ej tryckmätaren eller 3/8 t-anslutningen då den är för provtryckning av solvärmen
Kuriosa:
Har jobbat med professionell provtryckning och skillnaden är minimal förrutom att vi hade en (värdelös) skrivare för loggning. Trycket får man upp medelst handpump eller tryckluftspump (som pumpar vatten) Handpumpen är en vanlig man kör för hydraulolja.
Vi tryckte det mesta med vatten men vissa system trycktestades med kväve pga. renhetskrav.
Att trycka med gas är mångdubbelt farligare än vatten pga volymen. En plugg som lossnar kan vara livsfarlig med både och dock. Vatten kan komprimeras 7% om jag inte minns fel men då vid flera tusen bar.
Vi trycktestade system upp till 627 bar som mest.
Vatten fyllde jag med vanlig vattenkanna och lade en slang i en hink och hällde på tills den mesta luften var ute. Man kan kolla detta genom att plugga eller håla för andra änden och blåsa med munnen. Kan man inte blåsa iväg vattenpelaren så har man lite luft och det är godtagbart för test.
Denna lösning körde jag iaf. Trycket fick jag från kompressor, men skulle önska en hand/fotpump då det är så små volymer som ska in.
Kostnaden är några hundra jämfört med att bila hela skiten sen. Fast kostnaden i slutänden är ännu mindre genom att jag tänkt använda dessa anslutningar permanent i den blivande installationen. Dock ej tryckmätaren eller 3/8 t-anslutningen då den är för provtryckning av solvärmen
Kuriosa:
Har jobbat med professionell provtryckning och skillnaden är minimal förrutom att vi hade en (värdelös) skrivare för loggning. Trycket får man upp medelst handpump eller tryckluftspump (som pumpar vatten) Handpumpen är en vanlig man kör för hydraulolja.
Vi tryckte det mesta med vatten men vissa system trycktestades med kväve pga. renhetskrav.
Att trycka med gas är mångdubbelt farligare än vatten pga volymen. En plugg som lossnar kan vara livsfarlig med både och dock. Vatten kan komprimeras 7% om jag inte minns fel men då vid flera tusen bar.
Vi trycktestade system upp till 627 bar som mest.
Lyfter tråden för att vi är i startgroparna att lägga in golvvärme och kommer att behöva att provtrycka.
Läste v-g:s inlägg men har några följdfrågor
- Hänger inte riktigt med på slangen och hinken... Vad menas med det?
- Var hittar jag lämplig manometer?
Tack P
Läste v-g:s inlägg men har några följdfrågor
- Hänger inte riktigt med på slangen och hinken... Vad menas med det?
- Var hittar jag lämplig manometer?
Tack P