P pmd skrev:
Får en massmördare inte påpeka att det är fel att mörda eftersom den inte har rent framför egen dörr?
Självklart får han det!

Om vi vässar det lite och massmördaren säger "det är fel att mörda med kniv därför ska DU inte få ha kniv" så tycker jag dock att jag kan få lägga till, "det är även fel att mörda med gift" i synnerhet om massmördaren är en giftmördere och jag själv inte är en mördare och bara skurit bröd med mina knivar. Om han då svarar "jag tycker inte de som blir mördade med gift är viktiga... Men du måste slänga alla dina knivar för annars kan du döda nån med kniv" Så tycker jag det ändå på nåt sätt kan vara relevant att ta upp giftet.
 
Nissens Nissens skrev:
Har man som kattägare bidragit till så mycket djurplågeri så kan jag tycka att man är diskvalificerad att tycka så mycket om hur andra hanterar djur.
Altså, jag är ledsen, jag fattar inte hur du menar.

Jag är diskvalificerad att tycka något i en djurrättsfråga för att jag inte har bjällra på katten.

Men du som propagerar för att ställa ut glykol som både katter, igelkottar och annat kan lapa i sig och gå en plågsam död till mötes kan få tycka vad du vill om allt.

De är tex själva långt värre än ägarna av kycklingfabrikerna. Där gör de pinan kort jämfört med vad en katt gör med de små sparvarna...
Har du sett filmerna från kycklinguppfödning? Det är fem veckor av plåga med ett crescendo i plåga när de läggs på ett band, hängs upp i fötterna, doppas i kokande vatten eller elektrifierat vatten och inte alltid dör med en gång.

Altså, jag får nog ge upp. Jag kan inte begripa detta. Kanske PMD kan få mig att begripa.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ska man strunta i att katter plågar 12000 fåglar på grund av att andra 100000 fåglar plågas av annat? Det verkar inte vara rationellt.
Jag håller med dig här, Klart man inte ska strunta i varken det ena eller det andra!

Endel propagerar för att polisen ska sluta jaga snattare och fortkörare sålänge det finns mördare på gatan, sålänge palme mordet är ouppklarat. De tycker att man ska börja med de grymmaste brotten och ge dem alla resurser och fortkörning noll resurser - det finns ju viktigare saker att göra. Först när man är klara med dem så kan man ta itu med de andra brotten.

Jag tycker man ska göra både och.

Både ta fast fortfkörare och jaga mördare.

Jag tycker även att man både ska bry sig om fåglar som dör av katter och av vindkraftverk eller fönsterpartier.

Just nu jobbar min hjärna med hur jag kan göra det jag kan för att minska kycklingarnas lidande, där tror jag att jag gör mest nytta just nu. Om min katt kommer in med en fågel imorrn lovar jag att jag temporärt kommer skifta fokus till preventiva åtgärder för att minska kattens möjligheter till fågeljakt. Det kan hända att pingla kan vara en av åtgärderna, kanske finns nån annan mer lågt hängande frukt som jag vid analys kan upptäcka. Flytta fågelmatningen eller sätta ett stopp så katten inte kan klättra upp till ett fågelbo. Men just nu är min bedömning att just min katt inte kommer fånga en fågel, idag, imorrn eller ens under hela sommaren. Baserat på så bra data jag har om just min katt. Eftersom varken PMD eller Nissens kan göra något åt min katt borde de kunna minska lidandet på något DE kan påverka. Eller, jag har ju kommit med en öppning om detta med bjällran.

Om bjällran är så bra, kan ni inte argumentera för bjällran och berätta varför den är bra, inte berätta hur lätt det är för nån annan att sätta på den på sin katt? De argumenten kan säkert få nån att ändra uppfattning (kanske även jag) men att berätta hur lätt det är att göra det om man inte tror på att det hjälper, ja det tror jag inte leder till fler bjällror.
 
P
J JohanLun skrev:
Om jag tolkar "Whataboutism" så säger Sovjet när USA anklagar dem för att bygga upp kärnvapen " men ni då, ni gör ju samma sak?"
Njae, det är mer som när Robert Mueller undersökte Trump-kampanjens kopplingar till Ryssland och Donald Trump, eller hans försvarare, sa saker ungefär som "what about Hillary's emails", syftande på Hillary Clintons användning av en privat emailserver i jobbet.
Men jag är lite häpen att även du PMD är så mån om att jag ska sätta en bjällra på min katt, fast jag så tydligt beskriver att den troligen inte hjälper i mitt fall.
Ingen kattägare som släpper ut sin katt oövervakad kan vara säker på att katten inte tar småfåglar. Om jag själv hade katt (och tro mig; jag har funderat mycket och länge på att ha katt, men har bl.a. av hundskäl inte skaffat någon) så skulle den få ha en bjällra på sig för säkerhets skull. Jag tycker att det är roligt med vilda fåglar. Tama fåglar är mest en sorglig företeelse så jag undviker så mycket som möjligt att äta kyckling.
 
J JohanLun skrev:
Fan, jag tycker kyckling är gott, men jag lutar åt samma sak, pga denna tråd. Iofs har jag ju varit vegetarian tidigare...

Ägg vill jag ogärna ge upp, har levt i nån slags föreställning de har de bättre än kycklingar... Tidigare ägaren av vårt hus hade höns. Men jag har rensat ut "hönshuset" och använder det som förråd.. Annars är det ett alternativ att skaffa egna värphöns.

Nissens; Kan du reda ut - Vem betalar för höns-vandalism om man skaffar höns???
Glöm inte att koppla in strömmen till hönshuset från grannens el. ;)
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju 13 miljoner småfåglar i Sverige varje år det handlar om, och de plågas ihjäl av tamkatter.
Ja, du Nissens. Din retorik är usel. Den funkar i Corona och munskyddstråden, endast på grund av att du får uppbackning av dina likar, hur mycket personligt tyckande du än förpackar som "fakta". Men här finns inte dina skyddsänglar och då står du där med rumpan bar.
Nissens Nissens skrev:
De är tex själva långt värre än ägarna av kycklingfabrikerna. Där gör de pinan kort jämfört med vad en katt gör med de små sparvarna...
Även här har du fel. Antingen är du totalt okunnig, eller så ljuger du medvetet.

Staffans
 
P pmd skrev:
Njae, det är mer som när Robert Mueller undersökte Trump-kampanjens kopplingar till Ryssland och Donald Trump, eller hans försvarare, sa saker ungefär som "what about Hillary's emails", syftande på Hillary Clintons användning av en privat emailserver i jobbet.
Om frågan hade varit Hilary kör hotmail och Trump gmail.
eller
Hilary har gått i säng med Kina, och Trump med ryssarna.
Då antar jag det inte varit Whataboutism?
Och jag tycker ovan två passar bättre in mot fåglar som dör av fönster resp katter, än kopplingen mellan ryssar och mail.

Förresten, jag använder gmail (och nån annan har skickat ett jobbmail vidare till min privata mail en gång) och har en rysk katt. Hur fan gör jag nu? :D Är jag rökt och diskvalificerad?

Ingen kattägare som släpper ut sin katt oövervakad kan vara säker på att katten inte tar småfåglar. Om jag själv hade katt (och tro mig; jag har funderat mycket och länge på att ha katt, men har bl.a. av hundskäl inte skaffat någon) så skulle den få ha en bjällra på sig för säkerhets skull. Jag tycker att det är roligt med vilda fåglar. Tama fåglar är mest en sorglig företeelse så jag undviker så mycket som möjligt att äta kyckling.
Säker kan jag inte vara, men hyfsad koll kan jag ha. Vad "man" eller "alla" kan ska jag inte uttala mig om. Rimligen har nån annan som inte är närvarande hos mig svårt att bedöma hur pass stor koll jag har på min katt när den är ute.

Klart du ska skaffa katt! De är trevliga och rätt sort och rätt fostrad varken kissar ned dynor eller fångar speciellt mycket fåglar. Vår har dock klöst på en soffa och en säng, är man med och kör med spray så slutar de men ett trick är också att ha ett par klösträd man uppmuntrar den till att använda. Hade vi haft det från början på fler ställen så hade vi nog sluppit det.

När man har egen katt så kan man närmare studera den och själv bilda sig en uppfattning om hur de funkar dessutom. :) Hur en välskött katt kan funka. Förvildade katter funkar säkert helt annorlunda. Jag har ingen erfarenhet av sådana. Jag hade nog inte tänkt skaffa katt, men ser hur bra det är för barnen att lära sig om djur, de får empati och blir förhoppningsvis inte sådana som sparkar på katter och fåglar eller ställer ut glykol och liknande. Tyvärr kan vi inte ha hund pga jobb (eller, senaste året hade det gått utmärkt då vi jobbar hemma men djurägande är långsiktigt).

Jag tror en del i framgången är att vi inte har en typisk "radhustomt" utan buskar, ormbunkar, träd, skärmtak, ved - massor av saker där katten kan klättra, sova, gömma sig osv på egen tomt. Jag fattar att katten måste tycka en helt plan gräsmatta är skittrist.
 
Redigerat:
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja, du Nissens. Din retorik är usel. Den funkar i Corona och munskyddstråden, endast på grund av att du får uppbackning av dina likar, hur mycket personligt tyckande du än förpackar som "fakta". Men här finns inte dina skyddsänglar och då står du där med rumpan bar.

Även här har du fel. Antingen är du totalt okunnig, eller så ljuger du medvetet.

Staffans
Önskar att jag hade fel om småfåglarna, jag har länkat till källa på SVT om det, kan du hitta någon trovärdig källa som stöder dina tyckanden så är det bra. Apropå retorik så har du ju ingen alls...

Jag har inga intressen i någon kycklingfabrik, och köper knappt något som kommer därifrån, men det skulle förvåna mig om de plågar djur lika mycket som katter gör.

Om det är så, så är dom ju lika bedrövliga som katterna och deras ägare, vilket bara gör det hela värre.
 
Redigerat:
Karlia Karlia skrev:
Du fokuserar mycket på hur katterna plågar just fåglar. Då är det relevant att fråga om du äter kyckling. De plågas verkligen när de föds upp, för att sedan plockas i benen och fraktas till slakt med trasiga ben. Det är vanligt att idrottande ungdomar hjälper till med att plocka ihop dem.

Katter lever efter sin natur, vi människor borde veta bättre.
Det går att äta kyckling som levt bra om än korta liv. Det är många som har hemmahöns, och slaktar själva. Beträffande svensk fabriksuppfödning finns det det mycket att vara kritisk till men inte transporter, eftersom broilers slaktas på samma ställe de föds upp.

Eftersom du hävdar att katter lever efter sin natur, undrar jag hur du ursäktar det faktum att människor släpper ut ett rovdjur som inte hör hemma i Sverige, och alltså tillåter katter att förorsaka mycket stora skador på inhemsk fridlyst reptil- och fågelfauna? Dessutom lever utekatter farliga liv, och dör ofta i förtid. Naturligtvis bygger en ansvarsfull och laglydig kattägare ett utehägn till sina katter så att omkringboende inte störs, så att slakten av fridlysta vilda djur minimeras, och så att olycksrisken för katten själv elimineras.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Skonsamt dödande?
Hur gör man då. Är det som skonsamt shampoo? Eller skonsamt glykol som förgiftar musen.
Att döda någon som vill leva, kan per definition inte vara skonsamt.

Staffans
En omedelbar död är skonsam, ingen ångest eller smärta som den mus eller fågel som en katt leker med känner.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Titta på filmerna och bedöm om kycklingupfödning och slakt är helt smärtfri för djuren.

Nissens, grattis om du inte äter fabrikskyckling. Jag förutsätter att alla äter kyckling likt du förutsätter att alla vägrar stå för kattens skador. Eller, när, det gör jag inte. Men det är ju ett av dig vedertaget sätt att argumentera...

Om fåglar tvärdör eller bara skadas vid krock i fönster kan vi också spekulera om.

Både tamkatter, fönster och kycklingfabriker finns inte naturligt utan är skapat av människan.
 
Nissens
J JohanLun skrev:
Titta på filmerna och bedöm om kycklingupfödning och slakt är helt smärtfri för djuren.

Nissens, grattis om du inte äter fabrikskyckling. Jag förutsätter att alla äter kyckling likt du förutsätter att alla vägrar stå för kattens skador. Eller, när, det gör jag inte. Men det är ju ett av dig vedertaget sätt att argumentera...

Om fåglar tvärdör eller bara skadas vid krock i fönster kan vi också spekulera om.

Både tamkatter, fönster och kycklingfabriker finns inte naturligt utan är skapat av människan.
Människan är inte något som luftlandsats från en annan planet, vi är en del av livet på den här planeten.

Du kan spekulera så mycket du vill, men fåglar som smäller in i en fönsterruta och blir liggande döda på marken nedanför hinner aldrig känna vad som hände. En av de båda som flugit in i min bostad gjorde det när jag var hemma, det var en rejäl smäll och jag gick och kikade direkt. Fågeln låg på altanen och var stendöd. Och det var kanske någon halvminut efter smällen.

Och som sagt, om det är som du påstår att kyckingfabriksägarna ställer till med lika mycket djurplågeri som kattägarna med sina katter så är det bara att beklaga. Dock tror jag att det är lite off-topic här.

Känns konstigt att belasta kattägarna även med det eventuella lidandet på kycklingfabrikerna. De har nog på sitt samvete ändå...
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Möss eller människa?

Nåt att fundera över...

[länk]

Är vi själva skadedjur på denna planet?

Way beyond trådens ursprung, men det är lätt att döma och dra slutsatser.

Jag själv tror på att minimera footprint och acceptera att vi är här och nu och hoppas vi kan lämna en planet som ej är helt fördärvad vidare till framtiden där plats finns för både djur och människor....

Man kan inte strunta i de små frågorna för att det finns större frågor men ibland måste man höja blicken och inte se de små problemen i allt...
Vilken typ av mat bjuder du din karnivora katt på? Med din attityd antar jag att du antingen har hemmahöns som du själv slaktar eller köper hemslaktat kött och inälvor från gårdar där du själv har kontrollerat att djurhållningen är top-notch, och av dessa ingredienser lagar kattens mat? För inget kommersiellt kattfoder uppfyller de höga krav du ger uttryck för i dina inlägg, varken etiskt eller footprint-mässigt.
 
Nissens Nissens skrev:
Människan är inte något som luftlandsats från en annan planet
Är du helt säker på det? ;)
 
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Sommarkatter är riktigt tragiskt och jag fattar inte hur folk är funtade som har en katt som de sen bara åker från. Borde vara straffbart. Om ingen förbarmar sig över den håller jag med att avlivning är det bästa där även för katten.

Om lagar, att ha en lag som säger katten får vara ute men inte korsa tomtgränsen inser nog lagstiftaren inte funkar i praktiken, då får man förbjuda utekatter helt.

För mig fick dom gärna förbjuda okastrerade katter att vara ute, jag tycker det vore utmärkt.

Jag skulle även vara positiv till att ha lagar kring nedskräpning så att den där McDonalds påsen kostar 3000 att lämna i parken eller hundskiten på uppfarten kostar ägaren 1500.
Intressant att du tycker det är ok att man plågar vissa djur men inte andra.
Hur resonerar du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.