magge_
Vi har ungefär samma tidpunkt på kvällen, smällande ljud,
vi har dock plåttak. men detta verkar komma ifrån husets stomme,
trädet är väldigt torrt, och vid uppvärmning så rör sig materialet, spik tex kasar, om du lyssnar i en skog kan du höra träd låta nästan som gamla fioler när de svajar lite lätt,
När man gått och lagt sig brukar man dessutom höra ljuden lite extra när alla andra sinnen är i vila.
7-8 smällar per kväll här, men brukar sluta när det blir fuktigare inomhusklimat under sommaren.

Inget farligt alltså, men man blir klarvaken om man somnat :D
och inga spöken!,

rör kan fortplanta ljud väldigt långt. har du virke som ligger emot rören?
återigen. träd rör sig.
 
magge_ magge_ skrev:
Vi har ungefär samma tidpunkt på kvällen, smällande ljud,
vi har dock plåttak. men detta verkar komma ifrån husets stomme,
trädet är väldigt torrt, och vid uppvärmning så rör sig materialet, spik tex kasar, om du lyssnar i en skog kan du höra träd låta nästan som gamla fioler när de svajar lite lätt,
När man gått och lagt sig brukar man dessutom höra ljuden lite extra när alla andra sinnen är i vila.
7-8 smällar per kväll här, men brukar sluta när det blir fuktigare inomhusklimat under sommaren.

Inget farligt alltså, men man blir klarvaken om man somnat :D
och inga spöken!,

rör kan fortplanta ljud väldigt långt. har du virke som ligger emot rören?
återigen. träd rör sig.
Haha tack för lugnande ord! Träd som ligger mot rören, har ingen aning faktiskt. Men tänker, är det inte varmvattenberedaren så får jag lugna mig med att det faktiskt är huset som rör sig.
 
Så kan det se ut på en värmepump, men har du inget vattenburet radiatorsystem har du ingen mätare heller för systemtrycket så min idé om vad ditt fel var verkar inte funka...
 
  • Tryckmätare och interna komponenter i en öppen panel på en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Danne_c skrev:
Det är inte så att det är kompressorn i luftpumpen som står för ljudet och att ni hör det vid aktuell tid är för att ni har det mer tyst och lugnt då. Om luftpumpen även värmer ert vatten och ni använt vatten på kvällen så går kompressorn igång för att värma mer vatten.

Vad har ni för ”luftpump” är det luft/luft, luft/vatten eller en frånluftsvärmepump?
Vi har luft luft, tror inte den värmer vattnet :surprised:
 
T Tjenko skrev:
Så kan det se ut på en värmepump, men har du inget vattenburet radiatorsystem har du ingen mätare heller för systemtrycket så min idé om vad ditt fel var verkar inte funka...
Jaha nej en sådan har vi inte..synd för det lät bra :crysmile:
 
C CarolineLin skrev:
Vi har luft luft, tror inte den värmer vattnet :surprised:
Ok, då sitter kompressorn i utedelen av luft/luft värmepumpen. Gå ut till den och lyssna om det är den som låter när ni hör dunkandet i huset nästa gång.
 

Bästa svaret

T Thörre skrev:
Erbjud grannarna ett Netflix abonnemang så kanske det lugnar sig, dom verkar ha lite att göra på kvällarna.
T Thörre skrev:
Erbjud grannarna ett Netflix abonnemang så kanske det lugnar sig, dom verkar ha lite att göra på kvällarna.
Vill tacka alla för erat stöd och era idéer. Bästa svar går dock till Thörre då jag gick en runda ute, hörde ingenting. La örat mot grannens hus (vår uppfart är mot deras vardagsrum/sovrum) och myyycket riktigt dunkar det inne hos dom som det gör in till oss :rofl:

C CarolineLin skrev:
Hej! Nyinflyttade i hus, på kvällarna har vi märkt att det dunkar. Försökt lyssna vart det kommer ifrån utan resultat. Det är som oregelbundna dunkningar, inget krafsande eller så.
Huset är från 70-talet typiskt rektangulärt, platta på mark, luftpump och direktel. Runt halv 9-9 börjar det och håller på en timme kanske. Har någon en vettig förklaring på detta? Tittade vädret och det var idag 12 grader och solen höll på att gå ner om någon undrar om det.
Tacksam för svar annars flyttar jag
 
  • Gilla
  • Haha
Chandler och 4 till
  • Laddar…
C CarolineLin skrev:
Vill tacka alla för erat stöd och era idéer. Bästa svar går dock till Thörre då jag gick en runda ute, hörde ingenting. La örat mot grannens hus (vår uppfart är mot deras vardagsrum/sovrum) och myyycket riktigt dunkar det inne hos dom som det gör in till oss :rofl:
Pratar vi vävstol eller vuxengympa? :oops:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Pratar vi vävstol eller vuxengympa? :oops:
Vill helst inte veta så gick där ifrån innan jag hann klura ut det svaret. :rolleyes:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Pratar vi en timme per kväll sätter jag mina pengar på typ roddmaskin eller annan hemmagym-maskin, de kan väl dunka och låta en del. :thinking: Men jag förstår att ni inte gick vidare i er utredning. :crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fråga grannen om de spelar trummor. Vi har en granne (ej närmaste) och just trummor fortplantar sig långt. Vi har vant oss för det är bara en timme per dag.
 
  • Gilla
CarolineLin
  • Laddar…
Vi hade dunkande/knackande i bland. Dock bara nån minut i tagen så var tog ett tag att ringa in platsen. Efter detektivarbete och sökande och lyssnande kunde vi härleda det till ett rör som rörde lite, lite på sig. En papperstuss emellan löste det. (Budgetlösning, jag vet, men likförbaskat en lösning )
 
Expansion/kontraktion av byggmaterial är nog vanligaste förklaringen till konstiga knäppar och dunkanden i kåkar.

Vi installerade nya fönster och ytterdörrar förra året. Ofta på förmiddagar kring 8-9 blev det kraftigt knäppande/dunkande, svårlokaliserat. Litet på eftermiddagarna också.

Jag kopplade så småningom ihop detta med hur pass soligt det var, våra svarta ytterdörr och framför allt en kompositlist som monterats i anslutning till denna visade sig vara boven i dramat, När solen låg på under morgontimmarna expanderade den och gav dessa ljud som tycktes komma överallt ifrån.

När vi visste vad det berodde på så brydde vi oss inte om det längre och jag tror det försvunnit med tiden, inte lagt märke till det på sistone i alla fall.
 
Myrstacken
Ja eller så är det som vi gjorde när vi var i 15 års åldern och var ute och jävlades..
Vi gick fram till en gavel på ett hus utan fönster 10-15 killar och tjejer..
Räknade till tre sen sparkade vi alla allt vad vi kunde och sen sprang till närmsta dunge och gömde oss och spanade på reaktion... sjukt kul
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.