Ett litet instick om allt som jag har är också att oavsett om du köper dyrt eller billigt i verktygsväg så se till att ha löst förvaringen av alla verktyg och tillbehör.
I början hade jag allting på ett ställe men inte ordnat och det tog alltid lång tid att hitta rätt. Sen fick man upp allt på tavlor, hyllor och krokar och vips så blev allt sjukt mycket enklare, snabbare och roligare.

Köp ett arbetsbord och arbetsbockar också förutom vad andra tipsat om här. Du kommer inte ångra dig när du får upp allt i arbetshöjd.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du behöver en cirkelsåg, en kap/ger såg. En vettig skruvdragare och enligt mig en mutterknack/slagskruvdragare. Skottkärra, högtryckstvätt, säckakärra är bra att ha.
Listan är lång och blir bara längre.
Feinsåg/Multiverktyg har jag använt väldigt mycket :)
Har allt det (gammal kap o ger, cirkel och multiverktyg på sladd dock) resten på makita 18v.
Högtryckstvätt kan jag låna av kollegan som bor 3 hus bort så det är nog inte prio 1.
Skottkärra o säckakärra kommer införskaffas :)
 
  • Gilla
Njingan
  • Laddar…
Kanske ska säga vad jag har i verktygsväg också.
Makita 18v:
2st knack
1 mutterdragare
1st borrskruvdragare
1st exenterslip
2st 4ah & 2st 5ah batterier
Dubbelladdare
Sticksåg

Bosch 12v
Gsr-12v fc (med 4 olika chuckar)
2st 2ah batteri
Kantfräs
Krysslaser

sladd:
Liten (6L) kompressor
Gammal kap o ger
Nyare hitachi cirkel
Biltema fein
Jula borrhammare

sen diverse handverktyg som hammare, tänger, blocknycklar osv. 60cm vattenpass handjagare osv
 
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
Som @Leafy skrev så är arbetsbockar nåt man måste ha, men det bygger man av spillvirke och inte köper ;)

Hemmagjorda arbetsbockar av spillvirke framför en vit skjulbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Kanske ska säga vad jag har i verktygsväg också.
Makita 18v:
2st knack
1 mutterdragare
1st borrskruvdragare
1st exenterslip
2st 4ah & 2st 5ah batterier
Dubbelladdare
Sticksåg

Bosch 12v
Gsr-12v fc (med 4 olika chuckar)
2st 2ah batteri
Kantfräs
Krysslaser

sladd:
Liten (6L) kompressor
Gammal kap o ger
Nyare hitachi cirkel
Biltema fein
Jula borrhammare

sen diverse handverktyg som hammare, tänger, blocknycklar osv. 60cm vattenpass handjagare osv
Om du bara har ett 60cm vattenpass så kan jag tipsa om ett 180cm och ett 20cm.
20 cm har jag alltid i fickan på jobbbyxorna, men det används rätt ofta hemma.
180 cm har jag ett Stanley från Byggmax och ett Bahco köpt på Ge-kås. Runt 500kr st vilket känns okej som hobby även om ett Hultafors MST hade varit mer nice :)
 
maah maah skrev:
Som @Leafy skrev så är arbetsbockar nåt man måste ha, men det bygger man av spillvirke och inte köper ;)

[bild]
Väldigt sant :giggle:

Jag har både köpta och egentillverkade, men det är rätt fint att kunna vika ihop dem och ställa undan om det är ont om plats.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om du bara har ett 60cm vattenpass så kan jag tipsa om ett 180cm och ett 20cm.
20 cm har jag alltid i fickan på jobbbyxorna, men det används rätt ofta hemma.
180 cm har jag ett Stanley från Byggmax och ett Bahco köpt på Ge-kås. Runt 500kr st vilket känns okej som hobby även om ett Hultafors MST hade varit mer nice :)
Japp det ligger med på listan. Frågan är ju hur mycket man ska lägga på ett vattenpass? Hur stor skillnad är de på ett MST och ett Stanley?
 
W Willewonka skrev:
Japp det ligger med på listan. Frågan är ju hur mycket man ska lägga på ett vattenpass? Hur stor skillnad är de på ett MST och ett Stanley?
Det skiljer 1100kr ungefär och för rent hemmabruk så blir det rakt nog med Stanley/Bahco.
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Japp det ligger med på listan. Frågan är ju hur mycket man ska lägga på ett vattenpass? Hur stor skillnad är de på ett MST och ett Stanley?
Jag kör med Stanley från Byggmax. Tycker det är väldigt prisvärt.
Som hobbysnickare när man renoverar så behöver man inte ha bättre, omöjligt att få nåt rakt med ett proffsvattenpass :rofl:
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
L Leafy skrev:
Väldigt sant :giggle:

Jag har både köpta och egentillverkade, men det är rätt fint att kunna vika ihop dem och ställa undan om det är ont om plats.
Ja gipsbockar är ju både lättare och tar mindre plats. Men vi har rätt gott om plats i huset:crysmile:
Vi var förbi idag och mätte alla rummen o kollade lite.
Maskinbyggnaden mäter hela 150kvm :crysmile::crysmile:
Sen en annan fördel med ihopsnickrade i trä är att de inte gör nåt att dra ett snitt med sågen i dem. Bara att byta ut den brädan efter ett tag. Och man förstör inte klingan.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
En annan fråga. Kanska ska tas i egen tråd egentligen.
Det är ju 2 delar i maskinbyggnaden. De 2 stora portarna till vänster är till samma rum och den till höger är till ett eget rum med betongvägg som skiljer de åt, och de har min sambo lagt beslag på till festlokal.
Så jag har ca 95kvm som är mitt.
Drömmen/planen är att då isolera antingen hela eller halva den delen och använda som garage.
Min första tanke är om man kan bygga som en låda inne i maskinhallen? Bara 3 regelväggar mot den ena porten med ett platt tak ovanpå med isolering.
Eller ska man istället vänta några år så man kan byta hela taket o takstolar o göra det ordentligt? Alla pengar kommer ju gå till huset de första åren men lite reglar o isolering kan jag samla på mig på jobbet. Sen gips kommer jag inte behöva köpa en enda skiva då vi skickar paketvis med skadat till återvinning/utförsäljning.
 
Det kan du absolut. Det har jag gjort med taket i mitt uterum. Har byggt en vägg och tak mot vinden och isolerat (y)
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Ja gipsbockar är ju både lättare och tar mindre plats. Men vi har rätt gott om plats i huset:crysmile:
Vi var förbi idag och mätte alla rummen o kollade lite.
Maskinbyggnaden mäter hela 150kvm :crysmile::crysmile:
Sen en annan fördel med ihopsnickrade i trä är att de inte gör nåt att dra ett snitt med sågen i dem. Bara att byta ut den brädan efter ett tag. Och man förstör inte klingan.
150kvm...man blir ju ännu mera avundsjuk Vi hade en carport+förråd som tillsammans blev 60kvm efter att jag slog ut väggen och isolerade samt satte upp dörrar på carporten så nu har vi 60kvm gym därinne.
Nu när man har gått o blivit väldigt intresserad av snickerier ångrar man att man inte sparade de 20kvm som var förråd och inredde som snickarverkstad .

Men får väl bygga ett nytt garage/snickarverkstad på tomten i framtiden istället.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det kan du absolut. Det har jag gjort med taket i mitt uterum. Har byggt en vägg och tak mot vinden och isolerat (y)
Dock är ju plattan till 99.9% oisolerad... Eller, den vänstra delen är ju bara jordgolv så där hade man ju tekniskt sett kunna gjuta en isolerad platta som man sen bygger på. Men redan där börjar det dra iväg i pris...
Kanske slutar med att jag bara bygger en ´´verkstad´´ lite upphöjd så jag kan ha isolerat träbjälklag.
typ 30 kvm i den högra på plattan.
 
L Leafy skrev:
150kvm...man blir ju ännu mera avundsjuk Vi hade en carport+förråd som tillsammans blev 60kvm efter att jag slog ut väggen och isolerade samt satte upp dörrar på carporten så nu har vi 60kvm gym därinne.
Nu när man har gått o blivit väldigt intresserad av snickerier ångrar man att man inte sparade de 20kvm som var förråd och inredde som snickarverkstad .

Men får väl bygga ett nytt garage/snickarverkstad på tomten i framtiden istället.
Ja platsen räcker o blir till.. Känns riktigt skönt då jag är så trött på att de blir kaos i lgh så fort jag ska pilla med något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.