Status
Tråden går ej att kommentera.
H human highlight film skrev:
låter som att du bor i Norrland, där hantverkare är relativt ärliga

men ser att du bor i Tranås. Visste inte att Tranås ligger i Norrland;kr
Tranås ligger ju i norra Småland, det blir ju Smålands Norrland
 
K Kabehusvagn3328 skrev:
Varför inte fast pris från början, då kan jag ta hur långa raster och telefonpausar som helst
Ja för då är ju dom långa rasterna och telefonpausarna inräknade. Det har dom ju lagt på i det fasta priset + lite till. Jag begär bara fast pris i jobb som är typ över 100.000kr, annars beställer jag på löpande. Har inte blivit dyrt.
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
Ja för då är ju dom långa rasterna och telefonpausarna inräknade. Det har dom ju lagt på i det fasta priset + lite till. Jag begär bara fast pris i jobb som är typ över 100.000kr, annars beställer jag på löpande. Har inte blivit dyrt.
Först klagas det på att hantverkaren aldrig svarar i tel. När han gör det och råkar befinna sig hos just dig så klagas det på att han pratar i telefon. Hur ska ni ha det egentligen?

Jag tror de allra flesta klarar av att jobba och prata i telefon samtidigt. Kanske inte är så önskvärt om detta görs hela tiden dock.
 
  • Gilla
Krokben och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är väldigt mycket gnäll på att hantverkare inte lämnar offert. Är det verkligen ingen som funderar på varför? Det fanns nyligen en tråd som en gubbe skapade. Han ville ha en nybyggd villa målad. Om jag minns rätt var 5 firmor och tittade och efter lite tjatande så fick han tillslut 1 offert. Och den var såklart alldeles för dyr för Målarens materialkostnad hade gubben själv räknat ut och det var orimliga påslag. Servicebil fattade han inte alls. Målaren hade bara 5 min körtid till honom och ville ha hör och häpna 200kr/dag.

Efter att ha läst några inlägg av gubben så stod det väldig klart för mig varför de 4 andra valt att inte lämna offert.
Hantverkare utvecklar sin långa näsa genom åren. Börjar det lukta strul så blir det ofta strul. Har man då annat att välja på så drar man sig gärna ur helt enkelt.

Tänk på att hantverkaren först tar sig tid att komma ut och titta på ett jobb. Sen struntar hantverkaren i att lämna offert. Tror ni det beror på affärsidén eller kan det bero på något annat???

Sen kan jag självfallet tycka att man kan vara tydligt ifall man bestämt sig för att inte lämna en offert.
Sanningen kan också vara att man avvaktar svar på andra offerter innan man vågar lämna en till offert. Men man kan vara tydlig med det också självfallet.
Jag vet inte vad det är för fel på dig, men när man läser dina svar så inser man att det är något som inte står rätt till. JAG råkar vara gubben som du nämner. Och så som du beskriver historien så stämmer det inte alls. Du försöker av någon anledning lägga skulden på beställaren och verkar ha väldigt svårt att se dina egna och andra hantverkares brister. Upp till kamp hela tiden! Taggarna utåt!
De målare jag talat om har jag i samtliga fall haft trevliga samtal med och man har lovat uttryckligen att åka ut och titta på huset och därefter återkomma med offert. Detta gäller alla, utom en som var ärlig nog och direkt sade att han inte hinner. Vad hände med dom övriga? Ingen aning... kanske hjärnblödning... Bara ett par har varit och tittat och en har offererat. Just detta med en offert har du rätt i, resten har du fel i. Det rörde sig om totalt 12 kontaktade målare om jag inte minns fel. Din näsa, hur lång den än må vara, verkar vara mer till ett problem för dig än till någon nytta. Tänk vad många jobb du kan ha gått miste om, bara för att du nosat fram att här kan det handla om en kund som ställer krav. Uj uj uj... Krav! Det är ju det värsta man kan råka ut för som hantverkare. Du är sannolikt en sådan som hade svårt redan på skoltiden när det ställdes krav på dig. De flesta andra av oss lever nog med krav på oss i våra yrken hela tiden. Och vad är det för hemskt med det? Klart som f-n att man som kund skall kunna ställa krav på den som utför ett arbete och tar betalt för det!
Det är tur att jag inte skall behöva anlita dig till några jobb, för med den inställningen du har så hade det aldrig fungerat utan komplikationer.
 
  • Gilla
Simon Hultgren och 8 till
  • Laddar…
Jag förstår TS frustration och irritation över det hon råkat ut för. Och hon är inte ensam om det. Att man i sin frustration kanske använder fel uttryck och fel ordval är väl en sak, men att som flera här angripa den saken i stället för själva grundfrågan är väl lite onödigt?
Jag håller med TS att vi som kunder indirekt göder denna bransch genom att tacka och ta emot istället för att ifrågasätta och även kritisera. Många upplever säkert ett obehag inför att ifrågasätta hantverkaren, hans jobb och hans fakturor. Och så länge ingen gör det så kan de fortsätta på denna väg och troligen även höja ribban ytterligare om inget motstånd dyker upp. Att vara konflikträdd kan stå en dyrt i slutänden. Hoppas att alltfler morskar upp sig och visar att de ej accepterar dumheter, fusk och rena bedrägerier!
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
E Erik Bodin skrev:
Emanerar inte mycket av problemen ur att både hantverkare och konsumenter är ganska dåliga på att komma överens om villkoren innan arbetet inleds och vad som händer om någon part avviker från överenskommelsen, samt ordentligt dokumentera detta?
Där har du nog en poäng. Sen tror jag att rot flyttas hit och dit och krånglar till det ytterligare. Dessutom finns ju budgetpris där reglerna säger att ett påslag på ca 10 procent i efterhand är rimligt. Tror iallafall att mycket hade blivit enklare utan rot.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Jag vet inte vad det är för fel på dig, men när man läser dina svar så inser man att det är något som inte står rätt till. JAG råkar vara gubben som du nämner. Och så som du beskriver historien så stämmer det inte alls. Du försöker av någon anledning lägga skulden på beställaren och verkar ha väldigt svårt att se dina egna och andra hantverkares brister. Upp till kamp hela tiden! Taggarna utåt!
De målare jag talat om har jag i samtliga fall haft trevliga samtal med och man har lovat uttryckligen att åka ut och titta på huset och därefter återkomma med offert. Detta gäller alla, utom en som var ärlig nog och direkt sade att han inte hinner. Vad hände med dom övriga? Ingen aning... kanske hjärnblödning... Bara ett par har varit och tittat och en har offererat. Just detta med en offert har du rätt i, resten har du fel i. Det rörde sig om totalt 12 kontaktade målare om jag inte minns fel. Din näsa, hur lång den än må vara, verkar vara mer till ett problem för dig än till någon nytta. Tänk vad många jobb du kan ha gått miste om, bara för att du nosat fram att här kan det handla om en kund som ställer krav. Uj uj uj... Krav! Det är ju det värsta man kan råka ut för som hantverkare. Du är sannolikt en sådan som hade svårt redan på skoltiden när det ställdes krav på dig. De flesta andra av oss lever nog med krav på oss i våra yrken hela tiden. Och vad är det för hemskt med det? Klart som f-n att man som kund skall kunna ställa krav på den som utför ett arbete och tar betalt för det!
Det är tur att jag inte skall behöva anlita dig till några jobb, för med den inställningen du har så hade det aldrig fungerat utan komplikationer.
Men va roligt. Gubben i lådan dyker upp. Självaste @Uno Mögel :rofl:

Ska du eller jag länka till tråden du startade så får folk som är intresserade läsa själva och avgöra vad som sägs och inte? Debatten kan ju med fördel fortsätta i din tråd.

Då underdrev jag en aning. Men det blir ju nästan ännu mer intressant om du kontaktat 12 målare och fick in en offert som var för dyr. 200 kr för Servicebil/ dag var väl mer eller mindre ett hån om jag minns rätt. Målaren hade ju bara 5 min till arbetsplatsen. Materialet hade du minsann själv räknat ihop vad det borde kosta.

#311 Tipsar jag dig att lösa i denna tråd. Där kanske du kan finna lite råd från en privatare.

En av de bästa meningarna jag läst på länge finns där:

”En person kan mycket väl vara knäpp, två personer med.. men vid tre.. ja då får man börja se över sig själv!”
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 3 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Först klagas det på att hantverkaren aldrig svarar i tel. När han gör det och råkar befinna sig hos just dig så klagas det på att han pratar i telefon. Hur ska ni ha det egentligen?

Jag tror de allra flesta klarar av att jobba och prata i telefon samtidigt. Kanske inte är så önskvärt om detta görs hela tiden dock.
Jag klagade inte ett dugg. Jag var ironisk över det inlägg jag svarade på för köper man på fastpris så har man allt inkluderat även telefonpauserna, men själv köper jag på löpande för det mesta och tycker inte det blir dyrt. Fastpris brukar bli dyrare.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Skumpe
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Problemet är att de flesta likt TS är snåla och vänder på toapappret samt har tummen mitt i handen
Sluta fantisera. Att inte köpa svenska hantverkares ocker är inte att vara snål utan att vara verklighetsförankrad. Varför ska en person med gymnasiekompetens tjäna som en åklagare? Ni har hybris. Era fack motarbetar varje försök till arbetskraftsinvandring också för att uppehålla skiten.
 
  • Gilla
  • Älska
Uno Mögel och 6 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Sluta fantisera. Att inte köpa svenska hantverkares ocker är inte att vara snål utan att vara verklighetsförankrad. Varför ska en person med gymnasiekompetens tjäna som en åklagare? Ni har hybris. Era fack motarbetar varje försök till arbetskraftsinvandring också för att uppehålla skiten.
Ingen är tvingad att köpa hantverkartjänster, det är upp till var och en att tacka nej och göra jobbet själv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Bempa63 Bempa63 skrev:
När jag renooverade mitt badrum så fick jag ett fast pris och en tidsplan. Inget tjafs alls. Hantverkaren var dessutom klar en dag tidigare är planerat. Der tog endast 14 dagar allt som allt. Mycket nöjd
Jag har också haft den här erfarenheten, hade underbara personer som fixade våra badrum. De tjafsade inte, gjorde sitt jobb, köpte de material visade de kvittot och så löste vi det löpande. Men det är ju en ovanlig erfarenhet som jag gärna skulle se oftare. :;-)
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Sluta fantisera. Att inte köpa svenska hantverkares ocker är inte att vara snål utan att vara verklighetsförankrad. Varför ska en person med gymnasiekompetens tjäna som en åklagare? Ni har hybris. Era fack motarbetar varje försök till arbetskraftsinvandring också för att uppehålla skiten.
Rakt på spiken. Men den är lite för spetsig för vissa människors smak. Det handlar ju om privilegium, vissa är vana att det bara är att roffa åt sig och blir därför så himla upprörda att de ställer sig och skriker snål om man inte tömmer plånboken på två sekunder.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Sluta fantisera. Att inte köpa svenska hantverkares ocker är inte att vara snål utan att vara verklighetsförankrad. Varför ska en person med gymnasiekompetens tjäna som en åklagare? Ni har hybris. Era fack motarbetar varje försök till arbetskraftsinvandring också för att uppehålla skiten.
:crysmile: Vilken verklighetsförankring du har.:crysmile:
Passa på att börja blogga. Hört att man kan tjäna bra på det. Glöm inte att gå med i bloggfacket bara.
 
B Benga1 skrev:
Gör jobbet själv då.
Visst, det är ju det vi gör, och perfekt blir det!
 
U Uno Mögel skrev:
Jag förstår TS frustration och irritation över det hon råkat ut för. Och hon är inte ensam om det. Att man i sin frustration kanske använder fel uttryck och fel ordval är väl en sak, men att som flera här angripa den saken i stället för själva grundfrågan är väl lite onödigt?
Jag håller med TS att vi som kunder indirekt göder denna bransch genom att tacka och ta emot istället för att ifrågasätta och även kritisera. Många upplever säkert ett obehag inför att ifrågasätta hantverkaren, hans jobb och hans fakturor. Och så länge ingen gör det så kan de fortsätta på denna väg och troligen även höja ribban ytterligare om inget motstånd dyker upp. Att vara konflikträdd kan stå en dyrt i slutänden. Hoppas att alltfler morskar upp sig och visar att de ej accepterar dumheter, fusk och rena bedrägerier!
Precis så. Och jag bjuder på att alla gubbar blir rosenrasande av att man häller ut lite kritik framför dem. Det är väl inte så farligt? Men många av oss är ju grymt konflikträdda. Och rädda att hantverkaren blir rosenrasande och släpper hammaren o går mitt i ett jobb. Eller att de murar in räkskal för att jävlas för att man ifrågasätter något. :)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.