Hej :)

Är dags för den årliga priskollen av hemförsäkringen till villan och har kikat lite på Hedvig. Någon med erfarenhet av dom? Jag har idag Länsförsäkringar och har långt ifrån alla tillägg man kan ha.. (allrisk m.m)
https://www.hedvig.com/se/hemforsakring/villa

Tack
 
Här var det dålig med action?

Måste väl finnas några som har lite koll på Hedvig? De har dessutom tagit in nytt kapital nyligen för expansion på Europamarknaden.

Fått prisförslag från dem som gör att jag skulle sänka mina årskostnader på villaförsäkring med 2,500kr/år. Men är det någon som har Hedvig här redan som kanske kan ge sin bild av bolaget hittills?
 
Min son bytte till dem (hoppas jag inte blandar ihop dem med ett annat nyare bolag). I hans fall gäller det hemförsäkring för lägenhet.


Han har haft en skada, drullemomentet. En oförklarlig skada på hans TV. Bolaget betalade ut typ 2 timmar efter skadeanmälan väldigt positivt. De skrev att de kunde göra så för att han var en så bra kund.

Allt väldigt positivt.

Men jag funderar lite, är det verkligen så positivt. Låter som rätt subjektiv skadereglering. Antag att man nu råkar ut för något annat inom ex. 6 månader. Är man fortfarande så bra kund då? Det kanske tom. uppfattas som suspekt?

Jag är lite skeptisk till ”uppkomlingar” inom försäkring. En släkting hade för många år sedan sin hemförsäkring hos ett litet bolag (kommer inte ihåg namnet, de finns inte längre), de var först med att vara ”virtuella”, inga kontor.

Hyreshuset han bodde i brann ned, han tvingades hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren kom fram. Han inkvarterades på hotell av brandkåren under brandnatten.

Det första han hörde från skadereglerare ” bor du på hotell?, checka genast ut!”, sedan fortsatte det tvärnobben på varenda punkt om ersättning. Till slut gick en av skadereglerarna från ett annat bolag in och hjälpte till, han undervisade regleraren från det mindre bolaget om vilka rättigheter deras försäkringstagare har. Det större bolagen gick in med gemensamma resurser redan under pågående brand, de hade egna rökdykare som gick in och räddade lösöre, höll stormöten för de drabbade genast, innan det ens var släckt. Ordnade evakueringsboenden osv. Det lilla bolaget vägrade som sagt alla former av ersättning, tills de blev tvingade.
 
H hempularen skrev:
Min son bytte till dem (hoppas jag inte blandar ihop dem med ett annat nyare bolag). I hans fall gäller det hemförsäkring för lägenhet.


Han har haft en skada, drullemomentet. En oförklarlig skada på hans TV. Bolaget betalade ut typ 2 timmar efter skadeanmälan väldigt positivt. De skrev att de kunde göra så för att han var en så bra kund.

Allt väldigt positivt.

Men jag funderar lite, är det verkligen så positivt. Låter som rätt subjektiv skadereglering. Antag att man nu råkar ut för något annat inom ex. 6 månader. Är man fortfarande så bra kund då? Det kanske tom. uppfattas som suspekt?

Jag är lite skeptisk till ”uppkomlingar” inom försäkring. En släkting hade för många år sedan sin hemförsäkring hos ett litet bolag (kommer inte ihåg namnet, de finns inte längre), de var först med att vara ”virtuella”, inga kontor.

Hyreshuset han bodde i brann ned, han tvingades hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren kom fram. Han inkvarterades på hotell av brandkåren under brandnatten.

Det första han hörde från skadereglerare ” bor du på hotell?, checka genast ut!”, sedan fortsatte det tvärnobben på varenda punkt om ersättning. Till slut gick en av skadereglerarna från ett annat bolag in och hjälpte till, han undervisade regleraren från det mindre bolaget om vilka rättigheter deras försäkringstagare har. Det större bolagen gick in med gemensamma resurser redan under pågående brand, de hade egna rökdykare som gick in och räddade lösöre, höll stormöten för de drabbade genast, innan det ens var släckt. Ordnade evakueringsboenden osv. Det lilla bolaget vägrade som sagt alla former av ersättning, tills de blev tvingade.
Du skriver att ett försäkringsbolag skulle ha egna rökdykare som går in under pågående brand.
Så funkar det inte.
Jobbar själv som deltids brandman och vi har rätts så stora krav för att få rökdyka.
Däremot så kan vi efter en brand hjälpa till med att ta ut och sanera både hus och saker så kallad restvärdes räddning.
Detta förutsätter att huset är försäkrat.
Räddningstjänstens uppgift är att släcka branden sen tar försäkringsbolaget över ansvaret och kan då välja att ta in vem som helst för detta jobb.
 
Tittade lite på Hedwig och fick ett pris men för mig skulle de faktiskt blivit dyrare än befintliga hos Folksam, (har iofs väldigt många rabatter genom fack och kombo med bilar osv) så jag la ner där, tycker dock det var svårt hitta överskådlig info om vad som täcks, undantag, osv, jämför med IF o Folksam mfl hittar man ju lätt överskådlig info
 
Folksam bör du undvika om du reser.
Det är vanligt att bolag har en klausul att reseförsäkringen gäller inte för sjukdom som du sökt vård för inom 3 månader före resa (eller liknande) men alla bolag utom Folksam har sedan ett undantag ”om skadan beror på en oväntad försämring under resan, så gäller försäkringen ändå”.
Antag att du har en lite värre förkylning i april. Du får ngn receptbelagd medicin. Du blir helt frisk. I juni reser du och får lunginflammation. Hos Folksam är du då oförsäkrad. Lunginflammationen är oväntad, så övriga bolag täcker.

En släkting avled utomlands pga. den lilla skillnaden i villkoren. Nu är det ett par år sedan jag granskade villkoren så något kan ha ändrats.
 
H hempularen skrev:
Folksam bör du undvika om du reser.
Det är vanligt att bolag har en klausul att reseförsäkringen gäller inte för sjukdom som du sökt vård för inom 3 månader före resa (eller liknande) men alla bolag utom Folksam har sedan ett undantag ”om skadan beror på en oväntad försämring under resan, så gäller försäkringen ändå”.
Antag att du har en lite värre förkylning i april. Du får ngn receptbelagd medicin. Du blir helt frisk. I juni reser du och får lunginflammation. Hos Folksam är du då oförsäkrad. Lunginflammationen är oväntad, så övriga bolag täcker.

En släkting avled utomlands pga. den lilla skillnaden i villkoren. Nu är det ett par år sedan jag granskade villkoren så något kan ha ändrats.
Tragiskt, minns att du hade en tråd om just detta när de var aktuellt.
 
Jag har ingen erfarenhet själv men hörde en pod för ett tag sedan där grundaren till Hedvig pratade om det. Intressant upplägg där företaget inte gör någon vinst. Alla pengar som kommer in går till att betala ut till försäkringstagare, blir det pengar över går det till välgörenhet. Ska alltså inte finnas något incitament att ifrågasätta kunder. I den poden lät det som om de har totalt kundfokus och litar på sina kunder utan att ifrågasätta. Det hela lät måhända lite naivt, men jag gillade idén och entusiasmen!
 
Intressant, men låter lite för bra för att vara sant.
 
H hempularen skrev:
Folksam bör du undvika om du reser.
Det är vanligt att bolag har en klausul att reseförsäkringen gäller inte för sjukdom som du sökt vård för inom 3 månader före resa (eller liknande) men alla bolag utom Folksam har sedan ett undantag ”om skadan beror på en oväntad försämring under resan, så gäller försäkringen ändå”.
Antag att du har en lite värre förkylning i april. Du får ngn receptbelagd medicin. Du blir helt frisk. I juni reser du och får lunginflammation. Hos Folksam är du då oförsäkrad. Lunginflammationen är oväntad, så övriga bolag täcker.

En släkting avled utomlands pga. den lilla skillnaden i villkoren. Nu är det ett par år sedan jag granskade villkoren så något kan ha ändrats.
Du har helt rätt, det där har jag missat, men ja de står "om försämring av ditt hälsotillstånd beror på samma eller liknande symptom som du sökt vård eller behandling för de senaste tre månaderna innan avresan" är ju jävligt lurigt, liknande symptom kan man ju täcka in väldigt mycket i.
 
Börjar bli dags att se över villaförsäkringen igen. Någon som har erfarenheter av Hedvig?
Många populära omdömen på Trustpilot och liknande men tror mer på om någon här har något att säga
 
Min son har sin hemförsäkring där. Bostadsrätt. Han hade en liten skada ”otursförsäkringen” tror jag täckte. De var oerhört snabba i skaderegleringen. Och ersättningen blev lite högre än han väntade sig.

Men jag blev lite betänksam. De skrev något i stil med att de ersatte direkt för att var så bra kund. Iofs. trevligt, men han hade bara haft försäkringen där i ett halvår. Så jag antar att god kund då betyder att han inte hade haft en massa skador direkt. Men jag funderade lite. Antag att man faktiskt drabbas ex 2 ggr på ett år. Är man då plötsligt ”dålig kund” och vilken behandling får man då.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L linuseinar skrev:
Börjar bli dags att se över villaförsäkringen igen. Någon som har erfarenheter av Hedvig?
Många populära omdömen på Trustpilot och liknande men tror mer på om någon här har något att säga
Hej.


Skeptisk till nya bolag i försäkringsbranschen. Helst om man måste skriva på hemsidan att man reglerat en skada på 195 sekunder. Även om vi lever i ett samhälle där allt ska gå fort.

Skriv ner saker som är viktigt för dig, ring och prata med bolagen om hur dom löser saker och ting och bilda dig en uppfattning. Ta det därifrån :)

H hempularen skrev:
Min son har sin hemförsäkring där. Bostadsrätt. Han hade en liten skada ”otursförsäkringen” tror jag täckte. De var oerhört snabba i skaderegleringen. Och ersättningen blev lite högre än han väntade sig.

Men jag blev lite betänksam. De skrev något i stil med att de ersatte direkt för att var så bra kund. Iofs. trevligt, men han hade bara haft försäkringen där i ett halvår. Så jag antar att god kund då betyder att han inte hade haft en massa skador direkt. Men jag funderade lite. Antag att man faktiskt drabbas ex 2 ggr på ett år. Är man då plötsligt ”dålig kund” och vilken behandling får man då.
Katastrof om man skriver så i ett ersättningsbrev. Ersättning/bedömning får aldrig grundas på hur bra/dålig kund man är.

Men han ska få hjälp i framtiden med. Mest troligt kommer han få skicka in underlag osv.
Men hjälp bör han få oavsett :)
 
Personligen har jag fått bra behandling av IF. Har haft 3 skador på 5 år. Vilket är mer än på 40 år tidigare.
Har haft fel på värmepump både på landet och här hemma. Har reglerats inom 24h. Nu i våras en vattenskada här hemma. Tog någon vecka att få inspekterat. Men sedan snabb hantering. Insåg att det är hög tid att byta avloppen under källaren så hela källaren är kaos. Vilket de inte ersätter. Men det räknade jag inte med.
 
H
E erix0n skrev:
Hej :)

Är dags för den årliga priskollen av hemförsäkringen till villan och har kikat lite på Hedvig. Någon med erfarenhet av dom? Jag har idag Länsförsäkringar och har långt ifrån alla tillägg man kan ha.. (allrisk m.m)
[länk]

Tack
Gjorde för några årsedan en stor genomgång av några försäkringsbolag. Läste alla villkor.
Vad ingick och vilken självrisk?
Hur länge har de funnits?
Hur många kunder?
Hur många kunder fick rätt, hur många reklamationer.
Osv.
Avslutade med att ringa till några st vid 3 olika tillfällen och fråga om specifika klara försäkringsärenden.
Länsförsäkringars svar på samtliga frågor, det beror på och de kunde heller inte tala om vad det beror på.
De blev irriterade över att man ställe frågor om något som inte har hänt. Svarade dem att man vill veta vad man köper!
Folksam var det enda bolag som kunde svara klart och tydligt på samtliga frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.