C CarolineLin skrev:
Kan man se dom utifrån eller ser man bara när dom dyker in?
Tornseglarna (hette tornsvalor förr) är dom svalor som säger pliii pliiii plii och flyger i 100 km/h. Dom svischar in där det är gluggar, vilket borde vara takfoten.
Hus- / ladusvalor säger kvitt kvitt och är mycket långsammare. Men lika fina ändå. Och bygger såna där bon som hänger på väggen som Göran Fristorp sjöng om på Mello på 70talet o de va stor skandal*.
Jag har sett båda sorterna mycket. Flyger dagtid.
*) https://sv.wikipedia.org/wiki/Sommar'n_som_aldrig_säger_nej
(lämnar öppet mål för trådurspårning)

Jag killgissar också värmespänningar. Vill förresten minnas nån familj som years ago hade ett jamande i huset flera veckor. Dom fick hotbrev eftersom dom förstås var djurplågare. Visade sig vara cirkulationspumpen till varmvattnet som pep ibland.
 
  • Gilla
Embridioum och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så att det är kompressorn i luftpumpen som står för ljudet och att ni hör det vid aktuell tid är för att ni har det mer tyst och lugnt då. Om luftpumpen även värmer ert vatten och ni använt vatten på kvällen så går kompressorn igång för att värma mer vatten.

Vad har ni för ”luftpump” är det luft/luft, luft/vatten eller en frånluftsvärmepump?
 
C CarolineLin skrev:
Gick runt i huset igår och försökte lyssna, men svårt att höra vart det kommer ifrån. Lyssnade inte jätte noga i tvättstugan där varmvattenberedaren är så ska göra det ikväll. Borde väl låta mer där isåfall. Har vind men ingen trappa upp, men ska skicka upp sambon och se. :crysmile:
Inte alltid säkert att ljud hörs mer ju närmare källan man är, oftas ja men inte alltid.
Ljud kan flytta/röra sig i väggar/trä/betong/etc ganska långt och förstärkas försvagas på olika ställen.

Det går ju även att känna sig till ljud med om det är tillräckligt högt, dvs gå runt och håll en hand här o där så kanske du kan hitta vart det känns mest.
 
  • Gilla
CarolineLin
  • Laddar…
T Tjenko skrev:
Kolla trycket i värmesystemet om du har värmepump. Jämför det innan och efter kvällsduscharna. Kan i så fall vara något där som spökar, kasst expansionskärl t.ex.
Har luft värmepump, läste att det ska ligga på en viss bar. Ligger de helt utom ramarna efter kvällsdusch så ringer jag så dom får komma och kolla upp det? Kan ingenting om sånt. :crysmile:
 
Redigerat:
Ring ingen, du får bara salta räkningar. Sök din lycka här eller på värmepumpsforum.
 
  • Gilla
CarolineLin
  • Laddar…
Haha vilket engagemang i tråden. Ingen som föreslagit diskmaskinen ännu?? När den slår av och på vattnet så kan det dunka i vattenledningarna.
 
  • Gilla
Chandler
  • Laddar…
Visst har ni inte vattenburen värme? Rören kan ju smälla och knäppa en del om temperaturen i rören ändras hastigt.

El-element kan ju också låta en del när de går upp och ner i temperatur, men det borde vara lätt att lokalisera i så fall.
 
Vi har eternittak på ett hus från 60-talet och på kvällarna brukar fåglar (duvor) leta mat i samlingarna i takets dalar. kan låta mycketet och högt.
 
Bor också i ett hus från 70-talet där det knäpper på kvällarna i källaren. Det är kopplat till vattenledningar och radiatorer där nere har vi upptäckt, knäpper och smäller lite på kvällarna. Jag kopplar det till värmeväxlingar av något slag som påverkar rören som då bråkar lite. Inget som stör men man blev nyfiken/intresserad av vad det var när man flyttat in. Kanske något sådant även hos er..?
 
C CarolineLin skrev:
Har luft värmepump, läste att det ska ligga på en viss bar. Ligger de helt utom ramarna efter kvällsdusch så ringer jag så dom får komma och kolla upp det? Kan ingenting om sånt. :crysmile:
Jag har ett lågfrekvent dunk från min värmepump när alla duschat och vi tömt varmvattenberedaren och jag tror det är kompressorn som låter. Trycket går ner till 0 för att sedan stiga upp till normala nivåer igen. Jag har fått för mig att det är expansionskärlet som är trasigt. Ska prova byta det sen. Har du vattenburet system till radiatorerna?
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
B barkbiten skrev:
Haha vilket engagemang i tråden. Ingen som föreslagit diskmaskinen ännu?? När den slår av och på vattnet så kan det dunka i vattenledningarna.
Haha min sambo struntar i ljudet, mest jag som är besatt att veta vart det kommer ifrån då jag tycker det är obehagligt, älskar engagemanget här! :crysmile: Det låter även om diskmaskinen inte är på dock
 
T Tjenko skrev:
Jag har ett lågfrekvent dunk från min värmepump när alla duschat och vi tömt varmvattenberedaren och jag tror det är kompressorn som låter. Trycket går ner till 0 för att sedan stiga upp till normala nivåer igen. Jag har fått för mig att det är expansionskärlet som är trasigt. Ska prova byta det sen. Har du vattenburet system till radiatorerna?
Okej, ska kolla på mätaren innan och efter dusch ikväll. Har liten varmvattenberedare så den töms också fort. Nej inte vattenburet system
 
C Chandler skrev:
Visst har ni inte vattenburen värme? Rören kan ju smälla och knäppa en del om temperaturen i rören ändras hastigt.

El-element kan ju också låta en del när de går upp och ner i temperatur, men det borde vara lätt att lokalisera i så fall.
Inte vattenburen, ja borde vara lätt att höra tänker jag.
 
M Mikedigitize skrev:
Vi har eternittak på ett hus från 60-talet och på kvällarna brukar fåglar (duvor) leta mat i samlingarna i takets dalar. kan låta mycketet och högt.
Fler som skrivit fåglar, får sätta mig ute och ta en titt om någon jäkel flyger in
 
D /David/ skrev:
Bor också i ett hus från 70-talet där det knäpper på kvällarna i källaren. Det är kopplat till vattenledningar och radiatorer där nere har vi upptäckt, knäpper och smäller lite på kvällarna. Jag kopplar det till värmeväxlingar av något slag som påverkar rören som då bråkar lite. Inget som stör men man blev nyfiken/intresserad av vad det var när man flyttat in. Kanske något sådant även hos er..?
Ja mycket möjligt att det är rören, typiskt isåfall då det är svårt att ta reda på. Men får lyssna och känna på väggarna :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.