prototypen skrev:
Kära lilla Qvist, glöm att ställa den i ett badrum, bara cirkulationspumpen för kollektorvattnet brusar för mycket. Fast med tonåriga döttrar så kanske det går fortare i badrummet.

Prototypen

Kära prototypen. Jag vet inte om det är min längd, vikt eller ålder du tycker är liten men jag har svårt att se vad det har med saken att göra.
Brusar för mycket för vad? Låter det så mycket så att det är obehagligt att vistas i samma rum? Jag behöver absolut inte ha knäpptyst i badrummet och det är det rum som ligger längst ifrån sovrum etc. Skulle även kännas bra att ha den i ett våtrum med golvbrunn.
Låter den betydligt mycket mer än tex. en gammal PAX-fläkt (som det ju sitter på toaletter lite här och var och väsnas)?
Kan tänka mig att pumparna även har blivit lite tystare med åren(?). Speciellt de som är varvtalsstyrda.
 
Jag har en ny Stibel Eltron 10kW (11 månader) och den skulle aldrig passa i ett badrum, den passar bäst i källaren. PAX fläktar borde förbjudas.

VP med varvtalsstyrning kommer förr eller senare att gå med fullt varvtal.

Jag tror inte vi kan förlikas i denna fråga, värmepumpen borde ha ett eget rum med golvbrunn.

prototypen
 
Jag håller helt med om att det bästa vore att ha ett eget rum för VPn. Tyvär har jag dock ingen sån möjlighet och ingen källare heller.
Det var dock en bra synpunkt med oljudet. Jag ska försöka bilda mig en uppfatttning om hur mycket dom låter innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
 
CarMan skrev:
normalt drar man rören synligt vågrätt ur genom yttervägen o sen rakt ner i marken. vet inte varför alla har så. jag själv tyckr att den lådan man då får på utsidan är ful.
Är det kanske enklare och billigare att ta upp ett rakt hål genom ytterväggen? Eller är det enklare att få det tätt mot fukt med hjälp av "lådan" än om man kommer ut under mark så att säga? Vad innehåller lådan förresten?
jag valde att dra slangen 45 grader neråt inne från o ut. så den inta alls är synlig på utsidan
Gjorde du installationen i samband med nybygge eller i befintligt hus? Själv planerar jag att bygga i lättbetong (murade block) och då känns det lite pyssligt att få till ett 45-graders hål genom ytterväggen, men det kanske är busenkelt för murarna? Vad är det för diameter på ett sånt hål förresten?
 
lådan är ju ofta av plåt & är helt tom. det är ju en estetisk grej, då slangarna är fula.

jag instalera i ett befintligt hus

slangen är 40mm + lite isolering
 
zachris skrev:
Är det kanske enklare och billigare att ta upp ett rakt hål genom ytterväggen? Eller är det enklare att få det tätt mot fukt med hjälp av "lådan" än om man kommer ut under mark så att säga? Vad innehåller lådan förresten?

Gjorde du installationen i samband med nybygge eller i befintligt hus? Själv planerar jag att bygga i lättbetong (murade block) och då känns det lite pyssligt att få till ett 45-graders hål genom ytterväggen, men det kanske är busenkelt för murarna? Vad är det för diameter på ett sånt hål förresten?
Ska du bygga nytt så lägg i ett rör (typ dräneringsslang) genom plattan före gjutning så är jordslangen skyddad och det blir snyggt. Att gå genom väggen är ett billigt och snabbt sätt för montörerna, men de behöver ju aldrig se eländet.

Det går att i efterhand att såga hål i plattan med diamanthålsåg.

Prototypen
 
Citat:
Ursprungligen postat av prototypen
För bergvärme så blirt det "bara" lite extra rör.
Luft pumpar kan det ha betydelse att sitta i yttervägg för att få in och ut luften.

Prototypen

Det är bara köldmedlet som skall transporteras genom väggen, inte någon luft. Köldmedlet transporteras i slangar så det borde gå att dra dessa en bit även invändigt.

/Gojan

Stiebel eltrons luft vatten pump tar in uteluft till innedelen och blåser sen ut den igen.
http://www.stiebel-eltron.se/products/products.asp?index=32
 
Overlander skrev:
Citat:

Det är bara köldmedlet som skall transporteras genom väggen, inte någon luft. Köldmedlet transporteras i slangar så det borde gå att dra dessa en bit även invändigt.

/Gojan
Om Gojan tar och läser första posten så står det frånluftsvärmepump och bergvärme, så visst är luft inblandat i denna tråd, jag svarade på hela frågan.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.