Status
Tråden går ej att kommentera.
Ja jag gillar de
 
C ChristofferBrunnström skrev:
Hantverkare i Sverige har en mycket hög lön! Eftersom vi lever i ett välfärdsland med starka fackförbund så har knegarlöner pressats uppåt genom åren till nu helt sjuka nivåer. En elektriker på runt 40000kr/månaden är standard idag och rörmokaren och snickaren ligger i samma härad.
Jag skulle nog vilja påstå att detta är en stor del av den husbubbla som byggts upp. Huspriserna måste gå upp mycket för att täcka alla lån som husägare får ta för att ha råd att renovera sin bostad. Alla kan inte renovera själva även om man skulle vilja det och då är man i hantverkarens händer. Det börjar bli vansinnig summor för saker som takbyten, dränering och andra viktiga renoveringar som är avgörande för ett hus välmående och som för gemene man är väldigt svårt att göra själv.
Samma problem med höga löner visar sig ännu mer när nya större hyreshus ska byggas. Kommunerna vill ha billiga lägenheter för unga, studenter och andra som behöver ett bra billigt boende. Istället byggs som oftast hyresrätter med höga hyror som sedan klagas på att ingen har råd att bo i. Jag kan inte se någon annan anledning än att Sverige är ett av världens dyraste länder att bygga och renovera i.
Fast det värsta är ju att även du skott dig på att lönerna för hantverkare gått upp. Din lön har stigit i samma takt som deras och på bekostnad av deras starka fackförbund. Sluta gnäll.
 
Säger som jag brukar. Vill man att det ska bli bra så gör man det själv.
 
  • Gilla
a.non och 2 till
  • Laddar…
F
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, så dina polacker är inte Hantverkare då? Nää, just det de har ju slavlöner och klassas som slavar.
Europa är väl fri marknad? Tror dessutom att polacken skrattar hela vägen till banken när han jämför med sina landsmän och de vitryssar som bygger hans hus i polen.
Många andra yrkesgrupper som tex ingenjörer konkurrerar mot indier, då gäller det att vara smartare och snabbare.... just saying...

Citerar min polska plattsättare:
”Svenska rörmokare, elektriker, katastrof, komma titta, åka köpa material, inte komma tillbaka”
 
  • Gilla
PaddyO
  • Laddar…
Nu har jag inte läst allt.
Men fan va skit du snackar faktiskt.

" Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?"

En del lärare är riktigt bortskämda och har höga löner. En del sjuksköterskor sitter på röven och gör så lite som möjligt, en del psykologer (ta tex psyk) är värdelösa. Till hutlösa löner (när de inte gör något) men du betalar ju inte för det skattefinansierade.
Jag har när jag körde serviceresor, kommit in på sjukhus för att hämta patienter som har fått tider. Men ingen personal har förberett patienten för att åka hem. När man sen ska gå tomhänt så blir de här fikafolket skitsura =)

Nu har jag hittat en elektriker som inte håller på som du säger, sist han var här så jobbade vi ihop för han behövde hjälp att lyfta när han skruvade.
Rörmokaren som var här för någon vecka sen smsade bilder och tiden han var här, vilket stämde korrekt då jag hade folk som släppte in honom och såg när han körde.

Har släktingar som anlitat polacker och jävlar vad de fuskar och stjäler. Men bara för att just de polackerna stulit betyder ju inte det att alla gör det. Precis som i alla yrken.
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Känner igen det, jag har en sån för hantverkare.
Och hantverkare ringer ofta dig för att ? Prata om vädret? Få stalltips? Fråga om du har jobb till dem?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Europa är väl fri marknad? Tror dessutom att polacken skrattar hela vägen till banken när han jämför med sina landsmän och de vitryssar som bygger hans hus i polen.
Många andra yrkesgrupper som tex ingenjörer konkurrerar mot indier, då gäller det att vara smartare och snabbare.... just saying...

Citerar min polska plattsättare:
”Svenska rörmokare, elektriker, katastrof, komma titta, åka köpa material, inte komma tillbaka”
Det jävligaste är inte din Polska plattsättare utan att du betalar en lön till honom som är lägre än existensminimum i Sverige.

Varför ska inte en Polack som jobbar i Sverige ha samma lön som en svensk plattsättare?????
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
M michael öhrström skrev:
sluta gnälla o gör jobbet själv
M michael öhrström skrev:
sluta gnälla o gör jobbet själv
Det handlar inte om gnäll utan att jag känner mig uppgiven på hantverkare och hur jag skall få istånd ett respektfullt och juste uppdrag utan att i slutändan känna mig uppskörtad? Det är ju just därför man anlitar fackmän för att man inte kan eller har ork/tid att göra jobbet själv. Självklart skall hantverkare ha rimligt betalt. Har inte haft de problemen med att göra affärer i andra branscher men min upplevelse att byggbranchen är ”väldigt speciell” .
 
  • Gilla
twistandshout
  • Laddar…
F
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det jävligaste är inte din Polska plattsättare utan att du betalar en lön till honom som är lägre än existensminimum i Sverige.

Varför ska inte en Polack som jobbar i Sverige ha samma lön som en svensk plattsättare?????
Frågan är väl varför han ska ha samma lön.
Han konkurrerar med pris och kvalité och levererar båda.
Pris överkommes mellan köpare och säljare inte som i Sverige, av säljaren...
 
R
orustinnan orustinnan skrev:
Jag fattar inte vad det är med alla hantverkare. Eller egentligen gör jag det - de är så vana vid att folk bara betalar fantasi-pengar för att de ska göra sitt jobb. Tål ingen kritik men lurar kunden så fort det finns en liten liten öppning. De har bra löner, ändå ska kommer de sent, går tidigt och lägger på extra timmar i "hitte-på-tid" eller tar flera hundra för resor, för bilen, för telefonen, allt som går att debitera för. Och såklart påslag på flera hundra procent på varje skruv.

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ HANTVERKARE!!!!
Den senaste tiden har jag tjafsat med en elektriker som överdebiterade sin tid med 30 %, en rörmokare som lade på 100 % efter godkänd offert och nu en snickare som sitter i bilen halvtimmes-vis och grejar med telefonen eller står och funderar efter varje hammarslag. Idag gjorde han ett dagsverk =spikade upp några lister.

Säger jag till? Ja det gör jag. Men gör ni andra det? Det verkar inte så för hantverkarna blir så arga, kränkta och så chockade över att jag protesterar.

Men ni hantverkare vill bara ha mer. Ni skriver här i olika forum att det är klart att ni ska ha betalt. Ni tycker att det är "normalt" att ett kök ska kosta si o så, ni säger att ett badrum kan minsann kosta 250 tkr. Allt för att hålla uppe era sjukt förmånliga villkor.

De bästa hantverkarna vi haft är från andra länder, de är vana vid andra villkor, dvs normaltillstånd där man får betalt för det man gör och för den tid man lägger ned. Så kanske är det dags att bojkott Herr Svensson och hans kompis Johansson. Kom igen, kan vi inte bara säga nej till dessa lyxlirare?

Och det är ni som aldrig säger till när ni blir lurade som har skapat den här gyllene marknaden för hantverkarna. Vilken annan yrkesgrupp kan hålla på så här? Vilken sjuksköterska, lärare, psykolog skulle hålla på så här?

Så skärp er ni som anlitar hantverkare, ta fighten!
De bästa hantverkare jag haft var de som bytte mitt tak. 4 från Ukraina och en från Belarus. Snabba som bara den och perfekt utfört jobb. Absulut inget fusk.
Inget åka och hämta grejer, inga privara telefonsamtal, inga rökpauser utom på rasterna. Inget pristillägg.
2 dagar 7 timmar om dagen och taket var nytt, ställningen borta och tomten städad på minsta träflis.
 
  • Gilla
PaddyO och 3 till
  • Laddar…
Du har nog bara haft otur. Jag är själv hantverkare ”bygger badrum” jobbar bara med fastprisavtal. Alla ev tillägg står tydligt i offerten. Kommer och går som jag vill så klart, men drabbar ju inte priset. Lämnar 10års garanti på alla mina jobb. följer branschregler och håller mig uppdaterad även på rör och elbranschens regler. Jag har sämre lön än en handelsanställd. Och jag har sett 100tals fuskbyggda badrum från medborgare på andra sidan Östersjön. Så mitt tips snarare än att klanka ner och stödja svenska företag är att ta in referenser och anlita företag som folk i din närhet rekommenderat istället. När du köper tjänster från tex ett polskt företag så förutom att du har 15min garanti max, så stödjer du inte heller Svensk arbetskraft och Svensk välfärd. Lycka till

Ps jag har också haft otur med hantverkare både från Sverige och Lettland. Det jag lärt mig är att bara anlita de jag hört bra om. Ds
 
  • Gilla
Myrstacken och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
K Kasken skrev:
Jag drar mig alltid ifrån att anlita hantverkare eftersom att man alltid, var eviga gång, står där efteråt o blir förbannad på nått jävla skit de försöker blåsa en på...
Instämmer, var själv hantverkare 20 år på förra seklet som timmerman/snickare, så jag pallar inte att ta hem en okänd sk "hantverkare" för att stöka om i mitt i hus. (givetvis finns det undantag, men dom verkar vara få ...)

När jag var aktiv som hantverkare fanns det något som kallades yrkesstolthet, en stolthet i att göra korrekta jobb till korrekta priser samt på korrekt tid.

Idag verkar den stoltheten bortblåst, blås kunden på allt du kan är dagens motto bland allt för många sk "hantverkare". Givetvis finns det ett antal undantag, men dom är oftast uppbokad av sin egna kundkrets som givetvis håller dom med mer jobb än dom kan ta eftersom deras kunder kan lita på sin hantverkare ... har man tur så får man riktig hantverkare, om inte så är det rysk roulette, kan hända vad som helst under tiden som jobbet ska utföras.

Så jag förstår TS frustration till 100%, såg en del patetiska kommentarer om att det är snålhet som gör att TS mfl. hatar hantverkare. Det handlar om helt andra saker här ...
 
  • Gilla
sökande och 17 till
  • Laddar…
J JonnieX skrev:
Sjukt otrevligt skrivet, känns mer som en beställare som inte har koll eller vet vad man vill ha än något annat. Fastpris är fastpris annars har du rätten på din sida om avtalet är rätt utformat. Men många ger ok på fastpris sedan kommer alla ändringarna och gör man det så får man stå sitt kast. Kostnaden för bolag med bra killar är 300-350kr/t med vanligt sjukdom’s bortfall per år, verktyg, försäkringar, kurser mm... ROT måste väl ändå hjälpa dig/er en del. Kan ge dig att det finns mycket tomtar i branschen men största problemet för branschen måste ändå vara såkallad inhyrd personal från öst som drar ner alla möjligheter till en renare bransch..
kostnaden för bra killar är 300-350kr/Tim ? För de pengarna kliver inte en riktig snickare upp ur sängen. om du inte bor i en riktig avkrok.
210kr och uppåt är deras timlön. Dvs ca 400kr/Tim i lönekostnad. Sen ska de vara semester, sjuk, kläder, telefon, verktyg, försäkringar, ja herrejösses va listan kan göras lång. betalar man för en lada, kan man inte begära rolls royce.
Om du tycker en riktig snickare är dyr, prova en billig.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 4 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad tjänar du som läkare då?
Enkelt - om dubbla lönen är 100-120' så är den normala lönen 50-60'
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte dum i huvudet, men ganska korkat att inte själva kräva högre löner.
Till skillnad från hantverkare som får kunder till sig och därmed sätter egen lön så fungerar inget ingenjörsyrke på det viset. Möjligt att ljusning kommer i form av brist på ingenjörer, lustigt att brist krävs för att utbildade ska få bra lön...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.