@pacman42 har du ett enkelt schema för hur du ansluter ESPn till automowern?
Funderar mest på hur du gjort med nivåskillnaderna (5V <-> 3.3V) för serieporten. Räcker det med spänningsdelare på ESPns Rx?
Tips på passande kontakt till automowern skulle uppskattas stort av oss som är för latat för att öppna upp och testa oss fram ;)
 
M455E M455E skrev:
@pacman42 har du ett enkelt schema för hur du ansluter ESPn till automowern?
Funderar mest på hur du gjort med nivåskillnaderna (5V <-> 3.3V) för serieporten. Räcker det med spänningsdelare på ESPns Rx?
Tips på passande kontakt till automowern skulle uppskattas stort av oss som är för latat för att öppna upp och testa oss fram ;)
Rörande kontakten så är en vanlig fyrkantig spänningskontakt från ett moderkort till datorn OK, man får skära med en kniv för att göra någon av pluggarna rund.

Spänningsomvandling behövs inte, det är 3,3V <--> 3,3V

Kontakten finns dokumenterad här (jag har en sådan också från ett tidigare projekt):
https://forum.arduino.cc/index.php?action=dlattach;topic=233023.0;attach=77169
(linked from this page https://forum.arduino.cc/index.php?topic=233023.0)

Jag har anslutit trådarna direkt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande kontakten så är en vanlig fyrkantig spänningskontakt från ett moderkort till datorn OK, man får skära med en kniv för att göra någon av pluggarna rund.

Spänningsomvandling behövs inte, det är 3,3V <--> 3,3V

Kontakten finns dokumenterad här (jag har en sådan också från ett tidigare projekt):
[länk]
(linked from this page [länk])

Jag har anslutit trådarna direkt.
Har fått tag i en Wemos D1 mini och den fyrkantiga kontakten. Har läst en hel del på forum och vissa avråder från att använda Rx och Tx pinnarna på en EPS8266 då dessa tydligen kan skicka ut skräp i samband med uppstart och om man har otur förstöra kortet i automowern, därav "belgarens" specialkort som nämnts i en post tidigare.

@pacman42 har du lust att dela med dig av din kod för automoer 220ac som körs på ESP8266? Jag är inte så flängd på programmering av Arduinos...
Har hittat en tysk kod för ESP8266 men den stödjer bara generation 3 automower och inte 220ac (generation 2).
 
M455E M455E skrev:
Har fått tag i en Wemos D1 mini och den fyrkantiga kontakten. Har läst en hel del på forum och vissa avråder från att använda Rx och Tx pinnarna på en EPS8266 då dessa tydligen kan skicka ut skräp i samband med uppstart och om man har otur förstöra kortet i automowern, därav "belgarens" specialkort som nämnts i en post tidigare.

@pacman42 har du lust att dela med dig av din kod för automoer 220ac som körs på ESP8266? Jag är inte så flängd på programmering av Arduinos...
Har hittat en tysk kod för ESP8266 men den stödjer bara generation 3 automower och inte 220ac (generation 2).
Är på semester just nu, men om du hör av dig via PM om en vecka så skall jag skicka den till dig (lär glömma bort det annars).
 
  • Gilla
M455E
  • Laddar…
Hittade precis denna sida och tänkte bumpa tråden. Har också en 220AC som jag skulle vilja göra lite smartare. Framförallt så tänkte jag montera en fuktsensor på en arduino så att jag kan få rapporter om temp och fukt eftersom min klippare har börjat läcka de senaste åren. Trots byte av packningar så kommer det ändå in vatten och det märks först när det kommer fukt på kretskortet och den börjar bete sig konstigt. Tanken är att kunna upptäcka det tidigare och kanske därmed kunna komma fram till var vattnet faktiskt kommer in och hur.

Jag skulle gärna se en bild på hur @pacman42 monterat arduinon samt såklart också gärna ta del av koden om möjligt.
 
  • Gilla
M455E
  • Laddar…
Hej! Jag är oxå intresserad av ta del av koden för att testa detta, är det möjligt?
 
Koden är inte i ett skick för publicering, men jag skickar den ikväll som Pm till er båda.
 
  • Gilla
Larre och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också vara intresserad av koden :)
Har en 230ACX och började på ett projekt för snart två år sen. Blev aldrig klar med det hela, sen kom verkligheten ivägen och tänkte ta upp det hela igen. Hade varit skoj och se hur din lösning är.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Koden är inte i ett skick för publicering, men jag skickar den ikväll som Pm till er båda.
@pacman42
Har också en 230ACX, kör idag HA och har både esp8266 och esp32 liggandes. Skulle vara jätteintressant att få se koden för att ha en utgångspunkt nu när jag sätter igång med att försöka få in klipparen i systemet.
 
  • Gilla
haggis
  • Laddar…
M
S swartz skrev:
@pacman42
Har också en 230ACX, kör idag HA och har både esp8266 och esp32 liggandes. Skulle vara jätteintressant att få se koden för att ha en utgångspunkt nu när jag sätter igång med att försöka få in klipparen i systemet.
Samma här, hade varit kul om någon kunde slänga upp ett git-repo med koden. Då kan vi ju hjälpas åt att bygga vidare.
 
  • Gilla
nonnos och 1 till
  • Laddar…
S swartz skrev:
@pacman42
Har också en 230ACX, kör idag HA och har både esp8266 och esp32 liggandes. Skulle vara jätteintressant att få se koden för att ha en utgångspunkt nu när jag sätter igång med att försöka få in klipparen i systemet.
@swartz, om du är intresserad av samarbete på något sätt så är jag intresserad av att bidra. Har än inte lagt ner någon tid på detta själv. Har också HA och ESP8266 hemma. Tillåter @pacman42 så skulle jag vilja lägga upp resultatet på GitHub. https://github.com/mkuoppa
 
  • Gilla
Larre och 1 till
  • Laddar…
M455E M455E skrev:
@swartz, om du är intresserad av samarbete på något sätt så är jag intresserad av att bidra. Har än inte lagt ner någon tid på detta själv. Har också HA och ESP8266 hemma. Tillåter @pacman42 så skulle jag vilja lägga upp resultatet på GitHub. [länk]
Absolut intresserad. Jag har heller inte börjat riktigt mer än att jag plöjt lite tyska forum innan jag hamnade här.
 
Jag fick koden. Som den är idag så agerar esp-kretsen webserver och när det kommer en request om klippar-status skickas först status-kommando till klipparen och sen inväntas ett svar. När svaret sedan kommer skickas det till web-klienten.
Resultatet blir att man får polla över http för att få status.

Jag har kodat en del tidigare, där kretsen är fristående och skickar statusen till en mqtt-server.
Hårdvaran jag kört med är en esp32 plus en gps, för positionering av klipparen. Än så länge fungerar gps-delen som den ska men det hela är lite väl aggressivt då position skickas var 10e sekund, oavsett om klipparen klipper eller inte.

Det som återstår i min kod är hanteringen av status-hantering samt kommando-hanteringen. Min tanke är att man ska kunna skicka alla kommandon som går att göra via mqtt.

Ska försöka hitta tid att komma vidare med projektet, men svårt att uppskatta när koden är tillräckligt vettig för att läggas ut.
 
  • Gilla
M455E och 1 till
  • Laddar…
Lägg upp den på Git ni. Jag ville bara inte ta något ansvar för den då jag har lite för många järn i elden och den fungerar OK för mig. Jag kan säkert bidra även jag...
 
  • Gilla
M455E och 1 till
  • Laddar…
M
P prozzerg skrev:
Jag fick koden. Som den är idag så agerar esp-kretsen webserver och när det kommer en request om klippar-status skickas först status-kommando till klipparen och sen inväntas ett svar. När svaret sedan kommer skickas det till web-klienten.
Resultatet blir att man får polla över http för att få status.

Jag har kodat en del tidigare, där kretsen är fristående och skickar statusen till en mqtt-server.
Hårdvaran jag kört med är en esp32 plus en gps, för positionering av klipparen. Än så länge fungerar gps-delen som den ska men det hela är lite väl aggressivt då position skickas var 10e sekund, oavsett om klipparen klipper eller inte.

Det som återstår i min kod är hanteringen av status-hantering samt kommando-hanteringen. Min tanke är att man ska kunna skicka alla kommandon som går att göra via mqtt.

Ska försöka hitta tid att komma vidare med projektet, men svårt att uppskatta när koden är tillräckligt vettig för att läggas ut.
Intressant, låter väldigt likt det jag snickrade på... Jag gjorde en simpel web-klient som pratade med backend byggt i Node-Red. Node-Red pratade sedan mqtt med ESP8266 som sitter i klipparen.
Blev aldig riktigt klart (tidsbrist), men jag fick hela kjedjan att funka:
1 Web-klient skickar statusförfrågan till Node-red via http och väntar på svar
2 Node-red skickar mqtt till klipparen
3 Klipparen svarar med status till Node-Red via mqtt och "avkodar hex-koden".
4 Node-Red svarar på web-klientens request
5 Web-klient visar status, t.e.x. "Laddar" :)

Anledningen till att det blev backend i Node-Red var att det gick enkelt och snabbt att komma igång, samt lätt att bygga vidare på. T.ex. så kan man koda regler för att agera på olika mqtt-meddelanden från klipparen. Exempelvis skicka meddelande till Discord om klipparen har stannat (så man får ett meddelande i mobilen). Så långt kom jag dock aldrig.
 
  • Gilla
M455E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.