Hej,
Hur har man resonerat när man godkänner IP21 armaturer i taket inuti ett duschutrymme?
Eller tolkar jag bilden fel?
Illustration av ett badrum med dusch, zonindelning för IP-klasser, och måttangivelse på 225cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det kanske andra undantag som gäller om man tex har duschmunstycke på 2,7m, att man då inte får sätta armaturen på väggen under den?

För vår del har vi 240cm takhöjd och funderar på om vi får sätta armatur med IP21 klass där i duschen?
Vilket jag tolkar vi ska få göra.
 
X xLnT skrev:
Finns det kanske andra undantag som gäller om man tex har duschmunstycke på 2,7m, att man då inte får sätta armaturen på väggen under den?
Område 1 sträcker sig upp till 225 cm eller högsta punkt där ett duschhuvud eller en tappkran är placerad.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
useless useless skrev:
Område 1 sträcker sig upp till 225 cm eller högsta punkt där ett duschhuvud eller en tappkran är placerad.
Ok, misstänkte det var ett undantag till bilden.
Mao är de tillåtet med IP21 ovanför munstycket om det sitter på 225 ög eller lägre.
 
Nej, IP21 är inte godkänt per automatik.

Först och främst, läs de korrekta reglerna. Det finns massor av webbsidor out there som både är felaktiga och inkompletta. Se Regler för elinstallationer i badrum

Bilden säger faktiskt "minst" IP21, inte att IP21 är tillåtet. Det är alltså en bedömningssak ifall det är vått eller torrt på platsen för armaturen. Reglerna innehåller minimikrav. Och där badrumsregler inte har några specifika krav så tar de allmänna installationsreglerna vid.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, IP21 är inte godkänt per automatik.

Först och främst, läs de korrekta reglerna. Det finns massor av webbsidor out there som både är felaktiga och inkompletta. Se Regler för elinstallationer i badrum

Bilden säger faktiskt "minst" IP21, inte att IP21 är tillåtet. Det är alltså en bedömningssak ifall det är vått eller torrt på platsen för armaturen. Reglerna innehåller minimikrav. Och där badrumsregler inte har några specifika krav så tar de allmänna installationsreglerna vid.
Din artikel verkar så långt jag kan förstå säga samma sak.
Ovanför duschhuvet i ett utrymme utan kant är det oklassat område.
Där IP21 tål imma eller vattenånga som det blir i ett sådant utrymme.
Knepigt med bedömningar, vem avgör vad som får och inte får installeras i ett sånt scenario. Elektrikerns åsikt behöver ju inte överensstämma med kommunen om man bygger nytt.
 
En annan sak är frågan om den aktuella armaturen tål att sitta i det relativt fuktiga utrymmet. Det är inte givet att den gör det bara för att den håller en vis IP klass. Det är rätt vanligt med att tillverkarna sätter begränsningar i användningsområdet.
 
X xLnT skrev:
Din artikel verkar så långt jag kan förstå säga samma sak.
Kan du peka på var? Första träffen på "IP21" i min artikel säger

En av många skrönor kring regler i badrum är den om det oklassade området, att kapslingsklassen IP21 skulle gälla här. Det är fel.
 
  • Gilla
Zeppoo
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du peka på var?
Absolut, sida 4 Tabell och tillhörande bilder.
 
E elmont skrev:
En annan sak är frågan om den aktuella armaturen tål att sitta i det relativt fuktiga utrymmet. Det är inte givet att den gör det bara för att den håller en vis IP klass. Det är rätt vanligt med att tillverkarna sätter begränsningar i användningsområdet.
Den vi kikar på är Ifö Cool finns både i IP21 och IP44.
Står ”Petskydd och skydd mot strilande vatten från alla vinklar.” i databladet. Samma som det gör för IP44 modellen.
 
X xLnT skrev:
Absolut, sida 4 Tabell och tillhörande bilder.
Ledsen, men jag ser ingenting där som medger IP21 i oklassat område, alltså som reservationslöst medger IP21. Däremot står det att det är en bedömningssak.
 
X xLnT skrev:
Den vi kikar på är Ifö Cool finns både i IP21 och IP44.
Står ”Petskydd och skydd mot strilande vatten från alla vinklar.” i databladet. Samma som det gör för IP44 modellen.
Då är det troligen felskrivit IP21 är normalt INTE strilskyddat. Strilskyddat är ett begrepp som man har använnt innan man IP klassade.
Och jag skulle alla dagar i veckan använda IP 44 i taket ovanför en duschplats det är ju oftast mycket lätt att det blir sprut mot taket.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Nu togs samma fråga upp här: https://www.elinstallatoren.se/2021...5aezxmEa8AiA58ZIbRcgDVMtT0YYxhyNNvNKbtKPKBhR8
Jag tolkar ju det som att en elektriker som väljer sätta IP21 ovan dusch (över 225cm och duschhuvud) inte kan belastas för någon felaktighet?
Vilken anledning finns det, för att i ett normalt duschutrymme, där duschhuvudet är vinklat neråt och sitter på 225cm över golv, välja IP44 istället för IP21?
Och vilka problem skulle man egentligen kunna råka ut för, mer än att jordfelsbrytaren löser ut?
 
Att det är nått fel på JFB (som händer då och då) tex.
 
X xLnT skrev:
Jag tolkar ju det som att en elektriker som väljer sätta IP21 ovan dusch (över 225cm och duschhuvud) inte kan belastas för någon felaktighet?
Jo det kan man.

Det finns fortfarande ingenting där som säger att IPX1 reservationslöst är tillåtet i oklassat område. Det enda som händer i oklassat område är att badrumsreglerna (701) upphör och istället tar 750 & 751 över som säger att att IP-klassen beror på om det är torrt, fuktigt eller vått.

Dålig ventilation kan orsaka imma och vattendroppar i taket som armaturerna då behöver klara av. Tillverkaren ska medge att armaturen får användas i badrum.

Vad som händer om man bryter mot detta är en icke-fråga... Även JFB ser jag som en icke-fråga då jag anser att downlights i badrum ska drivas med klenspänning.
 
  • Gilla
xLnT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.