Hej, mamma har ett hus som jag och min familj i bor i (betalar ränta mm). Hon har flyttat till boende och vi har i åtanke att köpa det av henne, hon är väldigt mån om att huset ska gå i familjen.

Bostaden är värderad till 1,6 miljoner, taxeringsvärdet 1,2 miljoner och mammas lån ligger på 1 miljon. Hon och pappa (som är avliden) köpte det för 365.000. Pantbrev knappa 1,3 miljoner.
Jag har två syskon. Har funderat och googlat och blir tokig på hur vi lättast ska lösa det så att det blir ekonomiskt bra för alla inblandade. Banken har gett oss ok att ta över mammas befintliga lån men råder oss att ordna det juridiskt innan. Mamma har inga andra stora kapital så förskott på arv fungerar inte här.

Hjälp! Hur hade ni gjort?

Mvh Johanna
 
Om ni säljer huset idag, får 1,6 miljoner och får betala reavinstskatt... Hur mycket blir det kvar efter att lånen är betalda? Enkelt räknat 22% av vinsten går i skatt. så 271700. Dra bort skatten och lånet från värdet så har ni vad det hade blivit kvar att dela på. 328300:-

Dessa pengar ska delas på arvingarna. Är ni helt 100 på att det inte finns särkullbarn så betyder det 110 000 per syskon. Så om du tar över hus, lån och betalar dina syskon 110 000:- vars så är det väl rimligt?

Sen kommer du få betala lite lagfart och sånt men det är inget som ska drabba dina syskon.

Ska man vara knusslig så kan man ju börja diskutera hur länge ni bott där, betalat ränta och annat medans din mor (eller ett framtida arv) fått värdeökningen men det som har varit har varit. Man kan också se det som att för syskonens skulle är det bästa om ni bor kvar, betalar räntor och underhåll och huset ökar ÄNNU mer i värde så det blir lite ge-och-ta.

EDIT: Fel procentsats i beräkningen enligt nedan... Korrigerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Det enklaste är ju att ni blir överens om nåt som alla är nöjda med oavsett värde och ev följder av att en part får behålla huset. Allt måste inte vara på kronan heller. Frågan är ju dock om värdet på huset räcker för att låna mer (om det behövs) så du kan lösa ut de andra.........
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Enkelt räknat 30% av vinsten går i skatt. så 370500. Dra bort skatten och lånet från värdet så har ni vad det hade blivit kvar att dela på. 229500:-
22% är det i reavinstskatt på bostadsförsäljning.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Men, för att undvika framtida osämja så se till att värderingen är ordentligt gjord och att alla är överens om att den är okej. Finns inte mycket värre än när syskon träter om arvspengar!

Exempelvis när ni säljer huset om 3-4 år och får 3 miljoner för det efter omfattande renoveringar och något syskon då tycker att "huset nog var värt mycket mer än 1,6 miljoner i alla fall". För en sak är väl ganska säker, att huset den dagen det säljs säkert kommer vara värt mer än dagens värdering...
 
  • Gilla
majmun och 9 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste är ju att ni blir överens om nåt som alla är nöjda med oavsett värde och ev följder av att en part får behålla huset. Allt måste inte vara på kronan heller. Frågan är ju dock om värdet på huset räcker för att låna mer (om det behövs) så du kan lösa ut de andra.........
Finns ju pantbrev på 1,3 miljoner så det bör inte vara några större problem att låna upp de 2x110 000 på huset som behövs för att lösa ut syskonen.
 
  • Gilla
LRydberg
  • Laddar…
J Johanna9105 skrev:
Hej, mamma har ett hus som jag och min familj i bor i (betalar ränta mm). Hon har flyttat till boende och vi har i åtanke att köpa det av henne, hon är väldigt mån om att huset ska gå i familjen.

Bostaden är värderad till 1,6 miljoner, taxeringsvärdet 1,2 miljoner och mammas lån ligger på 1 miljon. Hon och pappa (som är avliden) köpte det för 365.000. Pantbrev knappa 1,3 miljoner.
Jag har två syskon. Har funderat och googlat och blir tokig på hur vi lättast ska lösa det så att det blir ekonomiskt bra för alla inblandade. Banken har gett oss ok att ta över mammas befintliga lån men råder oss att ordna det juridiskt innan. Mamma har inga andra stora kapital så förskott på arv fungerar inte här.

Hjälp! Hur hade ni gjort?

Mvh Johanna
Noterade en sak till förresten "(betalar ränta mm)". Exakt vad är med mera? Det är inte så att ni amorterat också under ett flertal år? Med tanke på att pantbreven är 300 000 högre än lånet så har man ju amorterat åtminstone. Har ni amorterat 3000 i månaden i 8 år så har man ju redan betalt en bra slant som kan vara meningsfullt att diskutera.

Men är det bara el, vatten och normala slitagekostnader så är det ju inget att orda om.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Noterade en sak till förresten "(betalar ränta mm)". Exakt vad är med mera? Det är inte så att ni amorterat också under ett flertal år? Med tanke på att pantbreven är 300 000 högre än lånet så har man ju amorterat åtminstone. Har ni amorterat 3000 i månaden i 8 år så har man ju redan betalt en bra slant som kan vara meningsfullt att diskutera.

Men är det bara el, vatten och normala slitagekostnader så är det ju inget att orda om.
Tack för svar! Nej någon amortering har vi inte betalat, är som du säger driftkostnader och småsummor för förbättringsarbeten och rensning av huset. Värderingen är nyligen gjord av en mäklare. Vi hade nog tänkt att då vi köper huset billigare än vad det är värt så bör mamma få lite av det också, så om jag köper ut syskonen och istället för att dela 328300 :- på 3, delar vi det på 4 så hon får en del av det. Det borde funka?
 
K Kane skrev:
22% är det i reavinstskatt på bostadsförsäljning.
Tack!
 
  • Gilla
gugge69
  • Laddar…
Fast hela huset är ju idag mammans? Man kan ju inte blanda in henne i arvsdelen och tycka det blir rättvist. Det enda enkla raka vore ju att du köpte det av mamma till marknadspris och sen gör hon vad hon vill med pengarna som blir över.
 
  • Gilla
big mike och 16 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Noterade en sak till förresten "(betalar ränta mm)". Exakt vad är med mera? Det är inte så att ni amorterat också under ett flertal år? Med tanke på att pantbreven är 300 000 högre än lånet så har man ju amorterat åtminstone. Har ni amorterat 3000 i månaden i 8 år så har man ju redan betalt en bra slant som kan vara meningsfullt att diskutera.

Men är det bara el, vatten och normala slitagekostnader så är det ju inget att orda om.
Om det å andra sidan betyder att man endast betalat ränta och driftkostnader för boendet så blir det snarast som att TS fått en subventionerad hyra.
Också något som inte betyder något under en övergångsperiod, men behöver talas om öppet ifall det handlar om flera år då mamma kunde haft x tusen/mån i inkomst av en annan hyresgäst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Om syskonen ska lösas ut måste ju de pengarna fram på något sätt. Antingen om TS har kontanta medel som i princip blir kontantinsats, eller om det går att öka på lånet.
 
J Johanna9105 skrev:
Tack för svar! Nej någon amortering har vi inte betalat, är som du säger driftkostnader och småsummor för förbättringsarbeten och rensning av huset. Värderingen är nyligen gjord av en mäklare. Vi hade nog tänkt att då vi köper huset billigare än vad det är värt så bör mamma få lite av det också, så om jag köper ut syskonen och istället för att dela 328300 :- på 3, delar vi det på 4 så hon får en del av det. Det borde funka?
Ja, egentligen så ska de 328300:- betalas till Modern förstås idag. Fick för mig att det skulle fördelas nu som förtida arv. Det är inte helt ovanligt att man som äldre vill "tömma kontot" när det blir dags för boende, hemtjänst och annat som kan tänkas bero på eventuella förmögenheter. Helt plötsligt är man dessutom inte vid sina sinnes fulla bruk längre och någon annan ska ta beslut åt en.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Även om jag håller med om Tomtom79's föreslagna lösning, men en alternativ lösning är ju att redan nu bara köpa huset av er mamma som fortfarande är vid livet. Involvera även syskonen så att de är överens om prissättningen, men utan någon som helst bakgrund så är väl 1.6 miljoner rimligt? Involveringen av syskonen är viktig dels för sämjan men också för att de inte ska komma senare och lägga fram att ni lurat er mamma då hon inte var vid sitt sinnesfulla bruk.
Sen tar ni arvet när er mamma lämnar jordelivet och fram tills dess har hon också pengarna från husförsäljningen att göra vad hon vill.
 
  • Gilla
TSkoogh och 5 till
  • Laddar…
Nissens
J Johanna9105 skrev:
Hej, mamma har ett hus som jag och min familj i bor i (betalar ränta mm). Hon har flyttat till boende och vi har i åtanke att köpa det av henne, hon är väldigt mån om att huset ska gå i familjen.

Bostaden är värderad till 1,6 miljoner, taxeringsvärdet 1,2 miljoner och mammas lån ligger på 1 miljon. Hon och pappa (som är avliden) köpte det för 365.000. Pantbrev knappa 1,3 miljoner.
Jag har två syskon. Har funderat och googlat och blir tokig på hur vi lättast ska lösa det så att det blir ekonomiskt bra för alla inblandade. Banken har gett oss ok att ta över mammas befintliga lån men råder oss att ordna det juridiskt innan. Mamma har inga andra stora kapital så förskott på arv fungerar inte här.

Hjälp! Hur hade ni gjort?

Mvh Johanna
Det bästa du kan göra är att köpa ut huset till överenskommet marknadspris(ha med syskonen). Sedan får din mor göra det hon tycker är bäst med pengarna hon fått.

Ni verkar ha bott subventionerat under lång tid eftersom ni inte betalat något nämnvärt underhåll för huset, och er mor hade kunnat få bra inkomster från en hyresgäst under åren ni bott där till ”självkostnadspris”.
 
  • Gilla
TSkoogh och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.