maah maah skrev:
En bra skottkärra är nåt du ska satsa på. Trädgårdsarbete består till 50% att flytta runt olika massor.
Bra där, inget jag tänkt på. Lägger till på listan.
Men vad är en bra skottkärra egentligen?
(Makita har ju en som går på 18v :crysmile:)
 
Vilket fint hus och ser ut som en plan och studsmattevänlig trädgård. ;) Jag kan direkt se att du bör köpa hem några oljefat med kvistspärrgrund för all den där furupanelen (som jag utgår ifrån att ni ska måla om den ska vara kvar).

Mamma-hjärnan hoppas för guds skull att det finns lock på den där urgulliga brunnen. :rolleyes:

Förstår att det är skönt att renovera en del redan innan inflytt om man har möjlighet, men jag håller med om tidigare tips att ta det lite lugnt och låta det växa fram. Vi har bott i vårt (första) hus i 2,5 år och lever fortfarande med strukturtapet och fula plastmattor i flera rum. Vi fick en ruff start med massa fukt där man inte vill ha fukt och det har tagit de här åren för oss att få en go känsla för huset och nu är det roligt att fixa hemma. Var sak har sin tid. Riv inte ut allt utan ta en funderare om man inte istället kan exempelvis måla, inreda annorlunda eller helt enkelt spara som det är. Vårt hus är byggt runt 1900 och jag tycker det är roligt med äldre inredningsprylar. Vet inte när ert hus är byggt, men oavsett om det är 50-, 60-, 70- eller 80-tal kan det vara roligt att ha kvar vissa tidstypiska detaljer. Alla hus behöver inte se ut som de är byggda 2021, inte enligt mig iallafall!

Stort lycka till! :heart:
 
  • Gilla
Margareta_lindqvist
  • Laddar…
Jag har den här men med punkteringsfritt hjul. Köpte den det första jag gjorde när vi köpte vårat första hus och jag har använt den väldigt mycket!

Grön skottkärra från Höörby Bruk Ekeby 110 L med punkteringsfritt hjul, omonterad, på en onlinebutikssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men annars är tipset att satsa på kvalitet direkt. Typ en sekatör, om du lägger 600kr på en nu så kommer du ha glädje av den resten av livet. Köper du en för 200kr kommer du ha glädje av den ett år innan den är slö och faller isär.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag har den här men med punkteringsfritt hjul. Köpte den det första jag gjorde när vi köpte vårat första hus och jag har använt den väldigt mycket!

[bild]

Men annars är tipset att satsa på kvalitet direkt. Typ en sekatör, om du lägger 600kr på en nu så kommer du ha glädje av den resten av livet. Köper du en för 200kr kommer du ha glädje av den ett år innan den är slö och faller isär.
Fast sekatör för 600 som första inköp? Nä...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Fast sekatör för 600 som första inköp? Nä...
Nej det jag menar är att köp ingen slit och släng för 200kr, vänta hellre med att köpa en tills man anser sig ha råd med 600kr.
Det va ett exempel ;)
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
maah maah skrev:
Nej det jag menar är att köp ingen slit och släng för 200kr, vänta hellre med att köpa en tills man anser sig ha råd med 600kr.
Det va ett exempel ;)
Slit och släng för 200? Slit och släng är väl 59 kr på Dollarstore? ;) Men jag fattar, exempel. /Helge
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vilket fint hus och ser ut som en plan och studsmattevänlig trädgård. ;) Jag kan direkt se att du bör köpa hem några oljefat med kvistspärrgrund för all den där furupanelen (som jag utgår ifrån att ni ska måla om den ska vara kvar).

Mamma-hjärnan hoppas för guds skull att det finns lock på den där urgulliga brunnen. :rolleyes:

Förstår att det är skönt att renovera en del redan innan inflytt om man har möjlighet, men jag håller med om tidigare tips att ta det lite lugnt och låta det växa fram. Vi har bott i vårt (första) hus i 2,5 år och lever fortfarande med strukturtapet och fula plastmattor i flera rum. Vi fick en ruff start med massa fukt där man inte vill ha fukt och det har tagit de här åren för oss att få en go känsla för huset och nu är det roligt att fixa hemma. Var sak har sin tid. Riv inte ut allt utan ta en funderare om man inte istället kan exempelvis måla, inreda annorlunda eller helt enkelt spara som det är. Vårt hus är byggt runt 1900 och jag tycker det är roligt med äldre inredningsprylar. Vet inte när ert hus är byggt, men oavsett om det är 50-, 60-, 70- eller 80-tal kan det vara roligt att ha kvar vissa tidstypiska detaljer. Alla hus behöver inte se ut som de är byggda 2021, inte enligt mig iallafall!

Stort lycka till! :heart:
Haha ja det ska målas vitt Tyvärr så är de ju inte samma tak i alla rum så får se när vi är igång om de blir att behålla eller försöka skaffa liknande som de andra.
Förstår vad ni menar med att ta det lugnt, men vi står nog ändå rätt fast vid att försöka fixa bottenplanet (förutom badrummet, det blir tidigast nästa år)
Stilen kommer bli modern men ändå lite äldre. Kommer bli ett rustikt golv med allmogelister(sambon vill ha typ speglar på väggarna, eller vad man nu kallar det) takrosor i sällskapsrum osv.
 
maah maah skrev:
Jag har den här men med punkteringsfritt hjul. Köpte den det första jag gjorde när vi köpte vårat första hus och jag har använt den väldigt mycket!

[bild]

Men annars är tipset att satsa på kvalitet direkt. Typ en sekatör, om du lägger 600kr på en nu så kommer du ha glädje av den resten av livet. Köper du en för 200kr kommer du ha glädje av den ett år innan den är slö och faller isär.
Jo jag är helt inne på de med.
En kollega som köpte hus nu i vintras var iväg för ett par veckor sen o köpte nya trädgårdsverktyg på jula. Efter en helg åkte han tillbaka med alla o fick pengarna tillbaka.
Så ja, köp kvalitet så svider det bara en gång.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Haha ja det ska målas vitt Tyvärr så är de ju inte samma tak i alla rum så får se när vi är igång om de blir att behålla eller försöka skaffa liknande som de andra.
Förstår vad ni menar med att ta det lugnt, men vi står nog ändå rätt fast vid att försöka fixa bottenplanet (förutom badrummet, det blir tidigast nästa år)
Stilen kommer bli modern men ändå lite äldre. Kommer bli ett rustikt golv med allmogelister(sambon vill ha typ speglar på väggarna, eller vad man nu kallar det) takrosor i sällskapsrum osv.
Med panel tänkte jag främst på de på väggarna. Var glad för att det är olika tak, det är väl trevligt att inte alla rum ser likadana ut! :D
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Med panel tänkte jag främst på de på väggarna. Var glad för att det är olika tak, det är väl trevligt att inte alla rum ser likadana ut! :D
Ja juste, det är de ju också :crysmile:
Jag ville behålla de men nä det gick inte igenom... men vi får se när vi väl får tillgång. Hon kanske ändrar sig :crysmile:
 
W Willewonka skrev:
Ja juste, det är de ju också :crysmile:
Jag ville behålla de men nä det gick inte igenom... men vi får se när vi väl får tillgång. Hon kanske ändrar sig :crysmile:
Ja, det är ju så charmigt! Och tänk på att det blir billigare när man bara behöver tapetsera halva väggarna. ;) Var idag och tittade ut tapet till makens blivande mancave. 830 kr rullen. :oops:
 
:crysmile:
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, det är ju så charmigt! Och tänk på att det blir billigare när man bara behöver tapetsera halva väggarna. ;) Var idag och tittade ut tapet till makens blivande mancave. 830 kr rullen. :oops:
Haha sant, men färgen och kvistlacken kostar ju också :crysmile:
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Du behöver en cirkelsåg, en kap/ger såg. En vettig skruvdragare och enligt mig en mutterknack/slagskruvdragare. Skottkärra, högtryckstvätt, säckakärra är bra att ha.
Listan är lång och blir bara längre.
Feinsåg/Multiverktyg har jag använt väldigt mycket :)
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 4 till
  • Laddar…
boschkenta
Måste också säga att en fein är att rekommendera - kommer väl till hands när du ska lägga golv eller öppna väggar. Eller leka elektriker.

Till golvläggning kan även en sticksåg vara smidig att göra hål för rörgenomföringar till element osv. Till större rivningar, dörr/fönsterbyten, osv kan en tigersåg göra susen. Sen kanske en dyckertpistol om du ska sätta mycket lister. Tråkigt att krypa runt med hammare.

Ser ut som ett fantastiskt hus och tomt med många möjligheter! Ett riktigt kul projekt i mina ögon. Följer :)
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Mitt bästa köp i min renovering var en byggbil, jag rekommenderar skarpt att köpa en slit och slängbil. Jag köpte en Peugeot Boxline för 10 lax, hade den i två-tre år och sålde den vidare för samma summa till en annan snubbe som skulle renovera sitt hus. Värt varenda krona!
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.