A
J jmp243 skrev:
Ja det står på batteriet var det är tillverkat och av vilken tillverkare, jag tror det var i Kina.
Tyvärr hjälper det ju föga att veta var Stiga tar sina delar ifrån eller var de monterar dem. De har ju i alla fall inte det batteriet i reservdelslagret vilket de borde ha inför sommaren. Batterier kan ju sluta fungera av olika orsaker och att just mitt batteri gick att få igång igen var bara tur för mig.

Jag kommer inte att köpa Stiga igen och på nästa gräsklippare ska det finnas snörstart :)
Nä det förstår jag.
Men skrev detta för att andra som ser ska få förståelse varför det krånglar..

sälja gräsklippare utan ryckstart är som att sälja bara en sko.. Och den i strl 39 fast man har 45:rofl:
 
A
men pratar man med en stiga återförsäljare så bör väl en annan toppkåpa passa... :thinking:
för motorerna är ju ganska lika... Så man kan få ryckstart... ändå.. ;)
 
Det är 4st likadana skruvar. Den fjärde är dock "plomberad" med något skört metallglänsande material. (av garantiskäl?). Det går lätt att rensa bort det med t.ex en liten torx som man vrider runt i skruvskallens hål.
Det här med att BMS:en (Battery Managment System) vägrar att ladda batterierna om de laddats ur för mycket är inget ovanligt eller Stiga specifikt. Det är i grunden en bra sak för att förhindra att batteripacket börjar brinna/exolodera. Kan dock tycka att deras lösning är för konservativt ställd vilket skapar onödiga laddningsproblem. Det står ju faktiskt i manualen att batteriet ska fulladdas innan långtidsförvaring och sedan laddas upp var tredje månad. Det gjorde inte jag, lär vara många andra som inte heller gör det.
Jag är nog mer missnöjd med andra saker på klipparen som rackliga plastdetaljer på hjulen och deras uppenbara brist i hanteringen av reservdelar och garantiärenden
 
Samma problem. Batteriet får tydligen inte laddas ur helt. Jag kontaktar Stiga i morgon för att se om de kan kicka igång det.
Detta batteri används till tre av Stigas gräsklippare så de borde ha batteriet som reservdel. Bauhaus femåriga garanti gällde inte batteriet som hade ettårsgaranti …
 
NilsEBC NilsEBC skrev:
Samma problem. Batteriet får tydligen inte laddas ur helt. Jag kontaktar Stiga i morgon för att se om de kan kicka igång det.
Detta batteri används till tre av Stigas gräsklippare så de borde ha batteriet som reservdel. Bauhaus femåriga garanti gällde inte batteriet som hade ettårsgaranti …
Törs man starta med laddkablar från bilen?
 
A
NilsEBC NilsEBC skrev:
Törs man starta med laddkablar från bilen?
Ja utan motorn igång om det är ett 12v batteri du ska koppla till...
 
Det funkade med bilens batteri. Gräsklipparbatteriet gick igång. En timme senare var det fulladdat med den vanliga laddaren. Enstund senare var gräsmattan klippt.
 
J jmp243 skrev:
Hej
1. Är det någon som vet var det kan finnas ett startbatteri till en Stiga gräsklippare Combi 53 SEQ att köpa?
Jag har kollat runt på nätet men inte hittat någon som har det på lager.

2. Är det nå som vet om man kan starta en sådan gräsklippare utan batteri?

  1. Det funkade med bilens batteri på Stigas batteri som ”chockades” och gick igång. En timme senare var det fulladdat med den vanliga laddaren. Ett tomt batteri är i felsäkert läge och startar inte med den vanliga laddaren. Ett bilbatteri ger mera kräm.


 
Hur startar ni gräsklipparen med bilbatteriet?
 
Två koppartrådar med relativt små krokodilklämmor i ena änden och bara tvinnad koppar i andra änden. De tvinnade klämde jag fast i stiga batteriet som har plus och minus markerade. Klämmorna på bilbatteriet och Stigabatteriet reagerade direkt.
 
Du chockstartar batteriet så alltså? Inte själva gräsklipparen?
 
Jo. Batteri till batteri.

Jag hade en tanke att starta själva gräsklipparen på samma sätt och sätta i batteriet med klipparen igång och kanska få igång batteriet men jag behövde aldrig göra så.
 
En kreativ metod att "bakmata" stiga-batteriet med ett bilbatteri, men det är en högst okontrollerad metod. Därför blir jag såhär lite tråkig och pekar på lite risker att göra på det sättet eftersom det har potential att skada batteriet.... eller värre.

Bakmatningen med bilbatteri har samma effekt som den metod jag beskrev ovan i tråden. Ett eller flera av de tre seriekopplade li-ion batterierna har laddats ur så mycke att den inbyggda övervaknings/laddkretsen vägrar att ladda batterierna. Om man trycker upp spänningen lite så är det tillräckligt för att laddningen ska börja. Det styrs alltså av elektroniken i batteripacket och inte av stigas "laddare" som bara är en vanlig "väggvårta" med en lysdiod som indikerar om strömmen är över ett visst värde (dvs den laddar)

* Att laddningen gick igång beror inte på att bilbatteriet är kraftfullare utan på att man bakmatar och därmed i realiteten förbikopplar den inbyggda elektroniken i batteripacket. Det skulle gå lika bra att göra med orginalladdaren. Vilket i sig skulle vara säkrare eftersom den är strömbegränsad på ett sätt som ett bilbatteri inte är
* Li-ion batterier kan ta skada om de laddas med för hög ström. Även om man bara gör det under kort tid med ett bilbatteri riskerar man att skada batteriet (från att försämra kapaciteten till att det havererar i förtid)
* Nu analyserade jag inte elektroniken när jag hade batteriet isärskruvat. Men att bakmata med hög ström kan skada den inbyggda elektroniken
* Man vet inte status på batteriet innan man laddar det. Dvs om det har laddat ur för mycket så är det faktiskt en brandrisk att ladda på det sättet. Om något av de seriekopplade batterierna har laddat ur till under ca 2.3V påverkas batterikemin så att de kan bli interna kortslutningar i batteriet med överhetting och i värsta fall brand som följd.
* Om man laddar för länge riskerar man att överladda batteriet som då kan ta skada. Ett fulladdat blybatteri kan ha en högre spänning (upp mot 13V) än vad batteriet tål. När jag laddade fullt med orginalladdaren så hamnade stigabatteriet på en slutspänning på 12,36V

Jag har full förståelse för att om man står där och gräsklipparen inte går igång för att batteriet inte laddar när man behöver det så kör man bilbatterimetoden. Det går nog bra i de flesta fall då t.ex stiga-batteriet bara är marginellt för mycket urladdat för att ta laddning på det normala sättet. Man har dock ingen kontroll över processen.

Jag skulle också rekommendera att om man väljer "bakladdnings"-metoden för att man inte har korrekt utrustning eller tid att vänta på att Stiga ska åtgärda problemet, så använd en snällare spännings/ström-källa än ett bilbatteri. T.ex orginalladdaren, ett 9V batteri (om spänningen inte riktigt räcker till kan man seriekoppla den med ett 1,5V batteri)

Ursäkta för ett litet tråkigt inlägg om en så kreativ och enkel lösning på laddningproblemet, men li-ion batterier är välkända för att vara en brandfara om de inte används korrekt.
 
Jag hade väl tur som fick igång det. De batterier som kommer i augusti ska tydligen vara uppgraderade och bättre.
 
Men att starta själva gräsklipparen med ett bilbatteri, kan det vara skadligt?
 
  • Gilla
is300
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.