T
Jag förstår. Tack.
En Kostal Plenticore har startup på 150V som du sa och ser att vissa paneler har Voc strax under 40V och mitt minsta tak kommer ha minst 6 paneler = 240V så då går det alltså.
Jag förstår oxå att höga paneler inte är rätt väg att gå då alltså.. lägger ner den tanken..
De största jag hittat 2010x1000x40 och ger 400W och jag kan nog någorlunda estetiskt klämma in 22 paneler.
Kan ha plats med ytterligare 3 + 3 1700x1000 i Ost/väst och då yttrligare effekt
Detta ger då alltså 8800/11000kW peak och då kanske 7500/9500kWh och det känns som det duger.
Sedan ser jag en möjlighet i midsummer wave och det skulle ge typ 110W x 70 m2 = 7700kW.. lite lite men det verkar bli snyggt - frågan är hur dom håller.

Jag gissar att man kan göra det mesta själv som att montera skenorna, skriva paneler, koppla ihop DC'n verkar man inte få göra...
En elektriker får väl plugga in växelriktaren och drifta (var man nu hittar en elektriker som tar på sig detta jobb).
Jag gissar fästena till skernorna skruvas i betongpannornas bärläkt..(?) S

Cellsolar verkade ha 500W paneler men jag kjan inte hitta någon som säöjer dom.. Cellsolar gjorde inte..
 
Lösningen startar men jobbar väldigt ineffektivt då lösningen undrskrider typspänning på 570V på inverter. Den kommer att hamna långt under den specade verkningsgraden. Voc på 40V per panel är ju innan panelen kopplas in på inverter efter det så sjunker den till 36V eller nått liknande beroendepå panelmodell
 
Det finns ett diagram där för plenticor 7.0. Där visas att verkningsgraden vid arbetsspänningen 290 Volt är ca 95 % fortfarande ända ner till 25 % av märkeffekten. Vid 570 V är den istället ca 96,5 %.
Det kommer givetvis att vara litet lägre verkningsgrad vid 225 Volt kanske kring 90 %. Men betänk att det gäller då endast 1 av 3 mppt på växelriktaren. De andra två mppt kommer att gå med bra verkningsgrad.

Det finns Kostals beräkningsprogram Kostal Pico Plan att ladda ner och provräkna och kolla om funkar det man tänkt.

Man kan inte ha olika paneler kopplade i en och samma seriekopplade sträng. Det ska vara samma.
 
Redigerat:
T
Hej,
Jag har läst på lite till och ser att det verkar finnas lite olika tekniker & precis som du upplyser mig om ska man inte koppla ihop olika paneler i samma sträng. Jag har börjat fundera lite på microinverters, antingen som komplement eller som lösning. Det verkar underlätta alla problem och enkelt gå att skala ut. Det blir högre investeringskostnader men det tänker jag kompensera med att göra jobbet själv - iaf det jag får..
Det verkar inte finnas så många inverters jag kan hitta som är godkända i sverige, Swedensol har en som heter APS jag gissar är det http://www.swedensol.se/APS_microinverter Får kolla med dom.

Jag har inte hittat mycket om anslutningen av microinverters annat än hobbyprojekt på youtube
Förstår jag rätt att flera microkonvertes kan parallellkopplas på sin 230V och sedan kopplas in direkt på matarskenorna i lämplig central?
Är det lämpligt att försöka fördela över de tre faserna?
Jag vet att detta får skötas av elektrikern men jag försöker fårstå hur det fungerar så jag själv kan förbereda arbetet.
Finns det någon lista nånstand över godkända microinverters?
Har dom någon nackdel förutom priset?
 
Söker man på internet med sökmotor med sökord mikroväxelriktare eller miniväxelriktare får man träff:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/200-Wp-mikrovaxelriktare-td5011187.html#a5011210

En mikroväxelriktare innehåller en massa elektronik. Monteringen på ett tak med intensiv hetta, fukt, regn, stark kyla är inte skonsamt mot elektronik. Det är därför inte säkert miniväxelriktare håller så länge, ett par några år. Räkna med att flera kommer att paja.

Miniväxelriktare används främst på så kallade balkong-kraftverk och guerilla-kraftverk. Alltså lägenhetsinnehavare som monterar ett par paneler på balkongräcket och vill ha litet strömtillskott för att mildra elräkningen.
 
T
A Arnodt skrev:
Söker man på internet med sökmotor med sökord mikroväxelriktare eller miniväxelriktare får man träff:
[länk]
.
Försökte göra det men lyckades inte så bra.. visste inte de svenska orden för produkten..
Jag hade tänkt ha växelriktarna inne på loftet under svallet men du har nog rätt att det är inte någon gynsam miljö..
 
Du hade alltså tänkt att kapa ur på pannor och leda ner kablage, och borra en massa hål genom takpapp och genom råsponten för att ha mikroväxelriktaren på undersidan av råsponten? Läckagerisk? Och all extra kabeldragning. Kan det vara bra?
 
T
Ja- typ så tänkte jag. 3-dprinta genomförningar och montera mot pappen, och sen limma flänsen i pappen (asfaltslim eller någon mjukhärdare) så gissar jag att kondens inte kan rinna ner för det flyter ju inte flera centimeter dlupt vatten på taksvallet..- men det löser väl annars silikonen om det nu kommer ett monusnregn och tropisk tornado...
Jag har gjort motsvarande på trädäck på båtar (det var innan man kunde printa saker) och det har fungerat i många år.
Kablaget tänkte jag leda i samma "ränna" under pannan som panelfästet går i, där måste man gröpa ur med vinkelslip som jag fattar de.. eller lägger vanilga människor växelriktarna på pannorna? Limmar man dom med nåt i så fall?
Känns lite konstigt att inte skydda växelriktarna då de har en massa känslig elektronik...
 
T
Hej igen.
Nu har jag haft kontakt med en firma som säljer solarwatt glas-glas och kan leverera ett antal olika växelriktare.
Dom så inga problem med min anläggning men det kunde bli så att två växelriktare behövs. Detta ska redas ut vid besöket hemma hos mig.
Jag tittar på deras paneler och dom verkar ge dålig effekt, typ denna
https://assets.website-files.com/5d...cf_ECOKRAFT-SOLARWATT-VISION-60M-style-en.pdf
Är solarwatt dåliga paneler enligt er expertis?
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
T
Hej igen,
Finns det några rimliga estimat för kostnader för en anläggning?
Vad bör ett anbud på ca 8000kWh hamna på?
Jag har en totalförbruknin på 12000kWh så tänker 8000 kanske är en lagom nivå.
Så vad kan man gissa en sådan anläggning skulle kunna hamna på?
Vet att det är en svårt fråga så lite allmänna åsikter är önskvärda.
 
Be en eller två lokala solcellsfirmor om offert över en solcellsanläggning inkl. mekaniskt och elektriskt montage.
Lokala firmor ska du fråga, eftersom en solcellsfirma i Kiruna inte kommer att lämna dig offert om du bor i Ystad.

Du har 12000 kWh/år i elenergiförbrukning. Välj en installerad paneleffekt på ca 8000 kWp, som då också ger ca 8000 kWh/år. Men tillse att den enkelt kan byggas ut till 15000 kWp, som ger ca 15000 kWh/år.
Då har du litet marginal att växa i. Varje ytterligare kWp paneleffekt kostar mindre per kWp än de första 8000 kWp. Firman har kostnad för byggställning, projektstartkostnad, kundbesök, resekostnader, transportkostnader elektrikerkostnad m.m., som är ca samma oberoende av storlek på anläggningen. Strömförbrukningen i ett hus kommer säkert inte att minska framgent, utan istället öka, tänk elbil, elmoped. Det blir mer och mer elektriska apparat i ett hem.
 
Redigerat:
T
Hej,
Det låter vettigt det du säger. Eftersom jag har tre väderstreck så behövde jag två växelriktare.
En offert hamnade på ca 150k med glas/glas som ju ska hålla länge.
Det jag funderar på är ifall jag i framtiden ska bygga ut (har inte så mycket mer takyta) så gissar jag att jag måste ha exakt samma paneler om det firman knstallerar nu. Jag kan möjligen få på några paneler till på ett anslutande tak i öst/väst.
Mycket pengar..
 
Nej, du behöver inte ha två växelriktare. Se inlägg Nr 13 i denna tråd.
Du kan alltså välja en Kostal Plenticore plus 7.0, på 7 kW. (ev. en på 8,5 kW eller 10 kW)
På den kan du lasta på med upp till 10,5 kWp paneler. Den har som nämnts tre oberoende MPPT-ingångar, alltså klarar paneler i tre olika väderstreck.

På den plenticoren är max-ström på varje MPPT 13A och kortslutningström 16,25A. Den strömmen räcker inte för att parallellkoppla 2 strängar, men det behöver du ju inte göra heller. Max. tillåten paneleffekt på varje MPPT är 6,5 kWp. Nu i början kan du nöja dig med att använda 2 av de 3 MPPTingångarna, dvs öster och väster. I framtiden kan du bygga ut på södertaket, eller varför inte på en markställning.

Glas-glas-paneler kostar bra mycket mer än ordinära paneler. Ordinära paneler håller bra längre de också men kostar ca hälften.

En Kostal Plenticore plus 7.0 kostar som en Fronius Symo 7.0-3-M med samma märkeffekt. Alltså ingen dyr växelriktare. Fronius Symo har emellertid bara 2 MPPTingångar, likt de flesta växelriktare.
 
Redigerat:
T
Hej och mycket tack för denna input.
Jo jag har läst inläggen noga men det är besvärligt när installatörerna säger att "det ena går och det andra inte".
En firma ville inte lägga en offer som sagt.
Jag vet numera värken ut eller in eftersom ingen verkar villja ta med det du/ni tipsar om i offerterna.
Vad är alternativet?
Bygga en anlägning själv men då ska jag hitta någon som kopplar in och jag fattar att jag får inte koppla något själv någonstans (men skulle nog reda ut det på ett säkert sätt).
Det har blivit erbjuden nu är Solarwatt Premium vision och två SMA Synny Tripower med totalt 26 paneler.
Totalt slutar det på typ 170 och det är ju en del.
Ta in fler anbud känns inte så bra för jag upplever att man tycker mina tre tak är "besvärliga"
Är det ide att ringa en elektriker och diskutera och sedan göra jobbet själv?
Då kan jag börja i mycket lite skala..
Ursäkta alla frågor men jag sitter lite fast..
 
Vi byggde själva solcellsanläggningen och hade en elektriker som kopplade in växelriktaren.
Vi kollade in på specialforumet på projekt. Finns bra beskrivna projekt för betongpannnetak och takpanneplåttak(simulerade pannor).
Står också vart material kan skaffas och man får hjälp av leverantör hur man kan göra. Är man en smula händig går det nog utan större problem att bygga.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggningar-Projekt-f4879621.html
 
  • Gilla
turbo100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.