orustinnan orustinnan skrev:
Det är väl självklart att du inte ska betala!!!!
Du måste ju för sjutton stå på dig och bestrida. Vi - dvs vi kunder - måste ta fighten mot alla dessa hantverkare som verkar tro att marken de går på förvandlas till guld. Fattar ni inte det att det är vi husägare som är problemet - vi har varit mesiga och tagit en massa skit från hantverkare som hasar in med en hammare i bakfickan och vill ha betalt för varje rörelse. Och för bilen. Och för skruven. Och för telefonen. Och för den tiden han åt lunch på. Och för att han kanske kommer nästa gång.
Jag är så fed up med alla dessa medelålders hantverkar-män som tycker att vi ska betala dem fantasilöner och blir kränkta, arga för minsta lilla kritik.
Det är ju fastighetsmarknad som gjort att folk skiter i om det kostar si eller så, för man får igen det tack vare värdeökningen. Det har drivit upp lönerna och attityden i branschen.
Hoppas att vi får en massiv arbetsinvandring från hantverkare som är normalt funtade och ser det som ett vanligt jobb = ta betalt för den tid man gör ett jobb.
Visst har det varit en ganska stor arbetskraftsinvandring inom byggbranschen. Det har inte bara varit utan är fortfarande stor. Har du funderat över hur stor konsumentmarknaden är inom hantverksbranschen i Sverige?
Det är verkligen imponerande att just husägare i Sverige har lyckats skämma bort en hel bransch.
Utöver detta har vi mängder med utlandsregistrerade företag som arbetar inom våra gränser. Dom har nog inte hunnit bli bortskämda än. Flera av dom hantverkarna har nog inte ens telefon så då slipper du den kostnaden.

Så använd vår vän Google och sök upp dessa företag nästa gång du ska anlita en hantverkare.

För övrigt skulle jag bara önska att sådana som dig orkade läsa åtminstone några av Ts inlägg innan man slänger ur sig massa dynga.

Och det fortfarande frivilligt vad jag vet att beställa tjänster från en hantverkare.
Sen finns något som heter fast pris så man slipper bli förbannad så fort en hantverkare långskiter.
Glöm inte avtal också och lycka till nästa gång det är dags.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
L Lars-Axel skrev:
Hej! Man kan tycka att det verkar lite småsint att entreprenören inte kan bjuda på detta. Å andra sidan ”bränner” han ju tid på ett platsbesök, dvs du utnyttjar honom som ”konsult”. Gratis? Det ligger lite i sakens natur att man betalar för en tjänst. Tycker att du som beställare av tjänsten skulle förvissat dig om de ekonomiska förutsättningarna innan platsbesöket. Personligen talar jag alltid om att jag inte tar betalt för platsbesök innan utförandet. Taxametern startar efter det att vi är överens om att jag ska utföra jobbet. Mvh / Håkan Ring, arkitekt SAR/MSA
Vad säger du om du skulle ha massor med småjobb du "tittar på" och inte får betalt för första besöket?
Vi säger att titta på ett jobb tar 1 en timme och att utföra jobbet 3-4 timmar är det lönsamt att erbjuda en gratis timme + bil då?
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad roligt. Jag fick precis ett tack även i denna tråd: [länk]

Det är inte ofta man får 2 Tack samma eftermiddag. Jag tackar ödmjukast.

Haha bekräftelsebehov ? ;) Du är säkert duktig och bra.
L Lassiter skrev:
Vad säger du om du skulle ha massor med småjobb du "tittar på" och inte får betalt för första besöket?
Vi säger att titta på ett jobb tar 1 en timme och att utföra jobbet 3-4 timmar är det lönsamt att erbjuda en gratis timme + bil då?

Tja ja man kan börja med att informera om att besöket kostar pengar ?

Vi säger att jag ringer Olles vvs och korv och frågar om han kan titta på rördragning till min korvvagn.
Olle kan svara " ja! Kommer direkt"
Olle kan svara "absolut, vi tar en avgift för besöket och rådgivning så du vet det på förhand"

Det du beskriver är ett ikke problem om företagem är raka och ärliga från början.

Liksom det beskrivs i tråden så gör många olika ska man då uppforsta alla enskilda personer eller företagen kanske skulle ta sina ansvar och informera alla samma sak, varje gång, utan undantag.. med tänkte på hur många ovana beställare det finns och fortsätter finnas känns det relevant att företagen tar sitt ansvar som proffs...
 
  • Gilla
j-o75 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Haha bekräftelsebehov ? ;) Du är säkert duktig och bra.



Tja ja man kan börja med att informera om att besöket kostar pengar ?

Vi säger att jag ringer Olles vvs och korv och frågar om han kan titta på rördragning till min korvvagn.
Olle kan svara " ja! Kommer direkt"
Olle kan svara "absolut, vi tar en avgift för besöket och rådgivning så du vet det på förhand"

Det du beskriver är ett ikke problem om företagem är raka och ärliga från början.

Liksom det beskrivs i tråden så gör många olika ska man då uppforsta alla enskilda personer eller företagen kanske skulle ta sina ansvar och informera alla samma sak, varje gång, utan undantag.. med tänkte på hur många ovana beställare det finns och fortsätter finnas känns det relevant att företagen tar sitt ansvar som proffs...
en arboristfirma i grannkommun har annons att de kostar inget när de kommer ut och tittar...
rätt logiskt att det kostar om man inte annonserar / säger att det är gratis...
taxi har exempelvis framkörningsavgift / startavgift
 
Sittställning
skoge skoge skrev:
en arboristfirma i grannkommun har annons att de kostar inget när de kommer ut och tittar...
rätt logiskt att det kostar om man inte annonserar / säger att det är gratis...
taxi har exempelvis framkörningsavgift / startavgift

Och mcd tar inte betalt för att berätta om menyn.

Stora upphandlingar där massa företag lägger mycket tid på underlag och alla gör det gratis.

Jag har aldrig betalt ett möte med en entreprenör när dom ska lämna pris på jobb.

Ett möte mellan kund och entreprenör är inte enbart en belastning för entreprenören utan ett sätt att visa upp sig och vad man kan erbjuda.... Ni får det att låta som att alla kunder är dumma i huvudet och entreprenörer ska ha betalt för deras existens
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Vad säger du om du skulle ha massor med småjobb du "tittar på" och inte får betalt för första besöket?
Vi säger att titta på ett jobb tar 1 en timme och att utföra jobbet 3-4 timmar är det lönsamt att erbjuda en gratis timme + bil då?
Hej! Som projektör kan man lätt bjuda på den timmen. Det slutar nästan alltid med att man ”bryter isen” och att beställaren vill gå vidare med mig som projektör. Det handlar mycket om förtroende för varandra!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Och mcd tar inte betalt för att berätta om menyn.

Stora upphandlingar där massa företag lägger mycket tid på underlag och alla gör det gratis.

Jag har aldrig betalt ett möte med en entreprenör när dom ska lämna pris på jobb.

Ett möte mellan kund och entreprenör är inte enbart en belastning för entreprenören utan ett sätt att visa upp sig och vad man kan erbjuda.... Ni får det att låta som att alla kunder är dumma i huvudet och entreprenörer ska ha betalt för deras existens
vad är problemet? om du går till en tandläkare och frågar om han kan titta om du behöver få en tand lagad...gör han det gratis?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Sittställning
skoge skoge skrev:
vad är problemet? om du går till en tandläkare och frågar om han kan titta om du behöver få en tand lagad...gör han det gratis?

Vad är problem om du går dit och frågar vad en rotfyllning kostar ?

Men du bevisar min poäng!! Hos tandläkaren råder det inga tvivel om att det kostar med besök medans hantverkaren gör lite som dom tycker och känner ser det ut som ibland :)
 
Sittställning
L Lars-Axel skrev:
Hej! Som projektör kan man lätt bjuda på den timmen. Det slutar nästan alltid med att man ”bryter isen” och att beställaren vill gå vidare med mig som projektör. Det handlar mycket om förtroende för varandra!

Exakt så ska det gå till enligt mig! :)
 
Sittställning Forlowt skrev:
Vad är problem om du går dit och frågar vad en rotfyllning kostar ?

Men du bevisar min poäng!! Hos tandläkaren råder det inga tvivel om att det kostar med besök medans hantverkaren gör lite som dom tycker och känner ser det ut som ibland :)
har tandläkarn talat om från början att det kostar?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Och mcd tar inte betalt för att berätta om menyn.

Stora upphandlingar där massa företag lägger mycket tid på underlag och alla gör det gratis.

Jag har aldrig betalt ett möte med en entreprenör när dom ska lämna pris på jobb.

Ett möte mellan kund och entreprenör är inte enbart en belastning för entreprenören utan ett sätt att visa upp sig och vad man kan erbjuda.... Ni får det att låta som att alla kunder är dumma i huvudet och entreprenörer ska ha betalt för deras existens
Du är rätt för ANDRA gången om jag minns rätt.;)
Normalt sett så tar inte tex. En hantverkare betalt för att titta på ett jobb och sedan lämna ett pris.
Observera igen att så inte var fallet med Ts.

Om. Vi nu ska ägna oss åt paragrafrytteri så står följande i Ktjl.


37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.”

Det åligger som vanligt näringsidkaren att visa att sedvanan som konsumenten tror att det är inte är en sedvana. Sen är det i slutändan domstolarna som givetvis bestämmer vem som har rätt.

Vill en konsument ta in priser på ett arbete så är det inom hantverksbranschen vanligast att det första undersökande besöket och efterföljande jobb med att ta fram ett pris är gratis. Är det inte det så bör hantverkaren informera om detta för att vara säker på att få betalt.

Om en konsumet däremot ber en hantverkare att komma och byta blandare, komma och byta en altanbräda på en altan eller komma att byta alla altanbrädor i altanen så blir det lite lättare och samtidigt mer komplicerat.
Rör det sig om en altanbräda så är det nog ganska solklart att ”sedvanan” är att ta betalt för ”undersökningen” för att sedan direkt eller senare åka och handla brädan om byta den gamla.

Rör det sig om en hel altan så skiljer det antagligen sig åt en smula hur företag gör. Det finns alltså inget självklart svar.

Men § 36 kommer före så det blir antagligen ganska så lätt att motivera varför man vill få betalt för nerlagt tid.
Särkilt om ”beställningen” ser ut som i ovan exempel där en konsument ber hantverkaren komma och byta alla altanbrädor.

Stora upphandlingar är en helt annan sak. Men det finns faktiskt exempel där man får betalt men då framgår det tydligt i förfrågningsunderlaget.

Annars är det lite som att spela på börsen. Det satsas ibland pengar på advokatkostnader, folk som hjälper till att räkna, interna kostnader etc. Och det finns ingen garanterad vinst.
 
  • Älska
Sittställning
  • Laddar…
D
@Krille-72 strunta i ordningsföljden av bestämmelserna. Det är har ingen betydelse. Rekvisiten skiljer sig mellan bestämmelserna.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Sittställning
skoge skoge skrev:
har tandläkarn talat om från början att det kostar?
Bättre argument får du komma med. Alla tandläkare gör i princip likadant.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Haha bekräftelsebehov ? ;) Du är säkert duktig och bra.



Tja ja man kan börja med att informera om att besöket kostar pengar ?

Vi säger att jag ringer Olles vvs och korv och frågar om han kan titta på rördragning till min korvvagn.
Olle kan svara " ja! Kommer direkt"
Olle kan svara "absolut, vi tar en avgift för besöket och rådgivning så du vet det på förhand"

Det du beskriver är ett ikke problem om företagem är raka och ärliga från början.

Liksom det beskrivs i tråden så gör många olika ska man då uppforsta alla enskilda personer eller företagen kanske skulle ta sina ansvar och informera alla samma sak, varje gång, utan undantag.. med tänkte på hur många ovana beställare det finns och fortsätter finnas känns det relevant att företagen tar sitt ansvar som proffs...
Det där var ju som mitt förslag! Vore inte en bättre kommunikation och tydlighet det absolut bästa? Tänk om alla hantverkare kunde göra så. Det är väl inga problem att säga att "jag fakturerar X kr i timmen för att kolla på detta jobb". Man kan inte räkna med att privatpersoner som kanske frågar på något jobb varannat år eller mer sällan skall ha koll på praxis i en bransch man aldrig har kontakt med annars.
Jag hade för övrigt besök av en snickare i över en timme för ett tag sedan för att kolla på ett jobb, han tog inget för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.