janwide janwide skrev:
Jag TROR att du har rätt. Inspektionsluckorna kräver att utrymmet innanför är tätt och det går ju inte att lösa här.
Utrymmet behöver inte vara tätt. Men tät botten med uppvik måste man ha. Och ett skvallerrör som talar om ifall det blir ett läckage på insidan. Det är då man öppnar luckan för att åtgärda felet.
En klassisk slitsbotten med servicelucka helt enkelt som finns i massor av badrum.

Kan man istället bygga en låda utan lucka eftersom det är vörmerör. Nja är det enkla svaret. Du får bygga in vörmerör med kopplingar men du bör inte bygga in vörmerör med kopplingar. I just detta fall skulle jag tycka att ett sådant beslut är riktigt dumt.
1, Rören tillhör föreningen. Fråga därför föreningen och låt dom ta beslutet.
2. OM det börjar läcka så blir det antagligen Ts granne som kommer upptäcka läckaget först. Resultatet blir att hela badrummet måste rivas ut eftersom vatten läckt in under tätskiktet.
3. Jag tror det blir svårt att hitta en entreprenör som går med på att bygga in dessa rör utan en avvikelserapport. Vi skulle tex. Aldrig göra det.
 
janwide
Är det någon som kan länka till rätt stycke i aktuella branschregler där det här med inspektionslucka och slitsbotten i våtrum förklaras?
Kanske till och med länkar till luckor som är godkända?!
 
janwide
Har du kollat upp om det inte går att kapa bort de här rören helt och hållet i badrummet och istället koppla ihop rören i närliggande rum och vidare till ditt element i hallen? Beroende på hur det ser ut så behöver detta inte vara en jättestor sak att lösa. Men det kanske rörmokaren redan har kollat upp?
 
janwide
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Så här beskriver GVK
[länk]

Lucka Alu Nova (sid 10)
[länk]
Tackar (y)
Snårigt regelverk, öppet för tolkningar. Luckorna du länkar till fyller nog sin funktion men var ser man att de är godkända?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Så här beskriver GVK
[länk]

Lucka Alu Nova (sid 10)
[länk]
Tack! Jag skulle dock inte tolka våra elementrör som att de är ''fördelare'' och därför behöver fördelarskåp. Det finns dock andra rör i badrummet som har detta, som är själva vattenrören för badrummet.
 
Det står fördelarskåp och inbyggnadslådor..
Så ska du göra en låda eller liknande är detta hur GVK säger att den ska utformas.
 
janwide
V Visan skrev:
Hej alla!
En firma renoverar badrummet hemma hos oss och vi håller nu på att diskutera hur vi ska göra med rören som är kvar efter det borttagna vattenburna elementet som ej är tillåtet längre pga risk med bakterier. Enligt rörmokaren är det ett stort jobb att plugga igen dessa rör enligt branschregler, d.v.s. att sätta en manchett på dem som de beskriver det. Förslaget för att göra det enligt bransch är istället att bygga en liten låda runt dessa rör. Vill bara ha några tankar kring detta från kunniga, låter det som ett rimligt avvägande?

Tack!

Lovisa

[bild]
Det är uppenbarligen inte solklart hur man ska lösa detta. Återkom gärna med bilder och info om hur hantverkarna fick till det i slutändan.
 
Varför texten blev blå vet jag inte. Kanske för att det handlar om badrum.:rofl:
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Det står fördelarskåp och inbyggnadslådor..
Så ska du göra en låda eller liknande är detta hur GVK säger att den ska utformas.
I Ts fall är det Säker Vatten och Bkr som gäller eftersom jag uppfattat att hon ska ha kakel och klinker. Har jag uppfattat fel så blir det kanske Gvk.:rofl:
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
I Ts fall är det Säker Vatten och Bkr som gäller eftersom jag uppfattat att hon ska ha kakel och klinker. Har jag uppfattat fel så blir det kanske Gvk.:rofl:
Jajemen, jag ska ha kakel och klinker :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
I Ts fall är det Säker Vatten och Bkr som gäller eftersom jag uppfattat att hon ska ha kakel och klinker. Har jag uppfattat fel så blir det kanske Gvk.:rofl:
Intressant förresten! Det är alltså skillnad på Säkervatten, Bkr och Gvk? Vad är skillnaden?
 
janwide
V Visan skrev:
Intressant förresten! Det är alltså skillnad på Säkervatten, Bkr och Gvk? Vad är skillnaden?
Det finns MVK också. Det är bara att ladda hem och sätta dej och läsa ;)
 
V Visan skrev:
Intressant förresten! Det är alltså skillnad på Säkervatten, Bkr och Gvk? Vad är skillnaden?
:D Det är inte lätt.
Säker vatten rörmokarnas branschregler. Bkr= Plattsättarna, Gvk Golvläggarns, MVK målarnas.

Organisationerna ska samverka så det går att kombinera tex. Plastmatta på golv med kakel på väggarna.

Egentligen ska man bygga minst enligt BBR som är Boverkets byggregler. Branschreglerna från ovan organisationer innebär oftast en skärpning mot reglarna i BBR. Försäkringsbolagen har länge krävt att tex. Badrum skall byggas enligt för respektive bransch gällande branschregler för att försäkringen ska gälla.

Vill man nörda in sig lite mer kan man läsa denna artikel där även Hovrätten kommer fram till att det inte räcker att följa BBR.
https://www.vvsforum.se/2019/01/hovratten-slar-fast-boverkets-byggregler-racker-inte/

Man har tidigare pratat om att branschregler från dessa organisationer är frivilliga att följa och att det är Boverkets byggregler som gäller. Många rörfirmor är tex. Inte en med i ”Säker vatten”.

Men nu har alltså Hovrätten sagt att BBR inte räcker även om du inte är medlem i din branschorganisation.

Välkommen till hantverksbranschen.:rofl::crysmile:

Ps. Sen nya reglerna från Bkr kom ut strax innan årsskiftet har inte mindre än 2 eller 3 förtydliganden kommit ut. Inom en snar framtid får vi nog se 2021 2.0 :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.