T Trunk skrev:
Om det händer varje kväll vid samma tid borde det var hyfsat enkelt att i alla fall få reda på ungefär varifrån ljudet kommer.

Ta ett glas vin samt en skön filt och sätt dig utomhus och lyssna om det hörs högre där. Jag skulle börja med att sätta mig på den sida där kvällssolen ligger på.

Vill du inte gå ut så får du väl sätta dig i rummet med varmvattenberedaren och lyssna. Om du inte har en massa andra maskiner i samma rum så borde du märka ganska snabbt om ljudet kommer därifrån.

Har du vind kan du testa att lyssna där, låter det högre där ligger takpannorna nära till hands.
Gick runt i huset igår och försökte lyssna, men svårt att höra vart det kommer ifrån. Lyssnade inte jätte noga i tvättstugan där varmvattenberedaren är så ska göra det ikväll. Borde väl låta mer där isåfall. Har vind men ingen trappa upp, men ska skicka upp sambon och se. :crysmile:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
C CarolineLin skrev:
Gick runt i huset igår och försökte lyssna, men svårt att höra vart det kommer ifrån. Lyssnade inte jätte noga i tvättstugan där varmvattenberedaren är så ska göra det ikväll. Borde väl låta mer där isåfall. Har vind men ingen trappa upp, men ska skicka upp sambon och se. :crysmile:
Om inte du vet var ljudet kommer ifrån, hur tror du då att vi ska veta det?
 
  • Gilla
ffredrik_s och 1 till
  • Laddar…
T
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om inte du vet var ljudet kommer ifrån, hur tror du då att vi ska veta det?
För vi kan killgissa som ingen annan ;)
 
  • Gilla
shtob och 7 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
För vi kan killgissa som ingen annan ;)
@Thörre , hur låter namnet när man uttalar det? Är det som i sahara?
 
T Thörre skrev:
För vi kan killgissa som ingen annan ;)
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om inte du vet var ljudet kommer ifrån, hur tror du då att vi ska veta det?
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om inte du vet var ljudet kommer ifrån, hur tror du då att vi ska veta det?
Men du Einstein, tydligen väldigt många som har idéer på vad det kan tänkas vara som inte vi haft en tanke på? :)
 
  • Gilla
Björn Br och 1 till
  • Laddar…
C CarolineLin skrev:
Men du Einstein, tydligen väldigt många som har idéer på vad det kan tänkas vara som inte vi haft en tanke på? :)
Vad tror ni själva att det är?

Min bästa killgissning idag är att ni har en hus"bock"
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad tror ni själva att det är?

Min bästa killgissning idag är att ni har en hus"bock"
Ingen aning. Okej tack för din input Björnen! :giggle:
 
Vintertid och temperaturen faller under -10 så smäller det rejält från vårat trädäck. Ungefär samma sak som händer med is.
 
  • Gilla
CarolineLin
  • Laddar…
j.f.s
Vi har haft ett knackade i vårt hus varje morgon kl 7 i ungefär en timme. Det är en fågel som bygger bo hos oss. Förmodligen har den jobbat på boet även dagtid men då är det många andra ljud. :D
 
j.f.s j.f.s skrev:
Vi har haft ett knackade i vårt hus varje morgon kl 7 i ungefär en timme. Det är en fågel som bygger bo hos oss. Förmodligen har den jobbat på boet även dagtid men då är det många andra ljud. :D
Jasså? :crysmile: Inte sett någon men kan ju vara att dom hittat sig ett hål.
 
Och här dunkar det kvällstid när svalorna flyger in med 90 km/h under takpannorna. Finns en fågel med liknande ovanår, den heter tornseglare tror jag. Lite större, och dunkar lite mer.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och här dunkar det kvällstid när svalorna flyger in med 90 km/h under takpannorna. Finns en fågel med liknande ovanår, den heter tornseglare tror jag. Lite större, och dunkar lite mer.
Kan man se dom utifrån eller ser man bara när dom dyker in?
 
Nej, du ser dom inte utifrån men om du sätter dig ute så kan du ser dom åka in.och ut.
 
  • Gilla
CarolineLin
  • Laddar…
Vi har väldigt ”ljuskänslig” mark (bara sand) under vårt hus. Om grannen hugger ved i källaren så dunkar det i huset men det hörs knappt alls om man lyssnar utomhus, kan det vara nått sånt?
 
C Caan skrev:
Vi har väldigt ”ljuskänslig” mark (bara sand) under vårt hus. Om grannen hugger ved i källaren så dunkar det i huset men det hörs knappt alls om man lyssnar utomhus, kan det vara nått sånt?
Vi har huset på platta så vet inte. Däremot duschade ingen av oss igår och tror faktiskt inte jag hörde något ljud på kvällen. Kanske är varmvattenberedaren
 
Kolla trycket i värmesystemet om du har värmepump. Jämför det innan och efter kvällsduscharna. Kan i så fall vara något där som spökar, kasst expansionskärl t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.