emmschen emmschen skrev:
Jag tror faktiskt att du har rätt där. 30 kvm gäller väl endast om det är ”komplementbostad”, och då måste det nog innefatta kök/pentry också. Annars är det 25 kvm som gäller för attefallshus av annat slag. Garage får du väl fortfarande bara bygga 25 kvm utan bygglov t.ex. Jag vill inte svära på det dock. Men bör nog kollas upp.

Det är väl 30 som gäller för både komplementsbyggnad och komplementsbostad
 
  • Gilla
Pachole och 1 till
  • Laddar…
T
emmschen emmschen skrev:
Jag tror faktiskt att du har rätt där. 30 kvm gäller väl endast om det är ”komplementbostad”, och då måste det nog innefatta kök/pentry också. Annars är det 25 kvm som gäller för attefallshus av annat slag. Garage får du väl fortfarande bara bygga 25 kvm utan bygglov t.ex. Jag vill inte svära på det dock. Men bör nog kollas upp.
Från Boverkets hemsida:


Storlek på Attefallshus
Vad får ett attefallshus användas till
Till skillnad från friggeboden får attefallshuset inredas som självständig bostad, som får användas både som fritidsbostad och permanentbostad. I så fall är den ett komplementbostadshus. Det är också möjligt att använda attefallshuset som komplementbyggnad, det vill säga som till exempel uthus, garage, förråd, växthus, gäststuga, bastu eller båthus.


Attefallshus får uppföras i bostadshusets omedelbara närhet. Den högsta höjden från mark till taknock får vara 4,0 meter. Huset kan användas antingen som en självständig bostad (komplementbostadshus) eller som exempelvis förråd, gäststuga, växthus eller garage (komplementbyggnad).

Du kan bygga flera attefallshus, men alla attefallshus som du har byggt på tomten får vara högst 30 m2 tillsammans.

Om du uppför attefallshus närmare gränsen än 4,5 meter krävs berörda grannars medgivande för att du ska få bygga attefallshuset utan bygglov.


Vad får ett attefallshus användas till
Till skillnad från friggeboden får attefallshuset inredas som självständig bostad, som får användas både som fritidsbostad och permanentbostad. I så fall är den ett komplementbostadshus. Det är också möjligt att använda attefallshuset som komplementbyggnad, det vill säga som till exempel uthus, garage, förråd, växthus, gäststuga, bastu eller båthus.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
När man utökade den tillåtna ytan på attefallare var det först på förslag att det bara var bostadsvarianten som skulle få byggas större för att det var just nya bostäder man ville gynna. Men det ansågs för komplicerat och obegripligt, så man fortsatte ha samma regler för båda typerna, men ökade arean.

Men det är därifrån missförståndet kommer.
 
Blev samma för mig när jag skickade in bygglov för 4lgh, en faktura på 75000 kom i lådan...
Ritade om och gjorde en lgh av 2 tänkta.
Provade att slingra mig undan men det gick inte, trots att det varit både tryckeri och bageri samtidigt i huset, det borde var mindre belastning nu med 3lgh istället för verksamhet som skickar ut fett och lösningsmedel
 
  • Wow
jawen
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Bygg skjulet som komplementbyggnad. Sätt in VA i efterhand och isolera bodelen (meddela inte kommunen att du ska ha VA i skjulet). Grena på ditt redan befintliga VA inne på tomten. Det behöver kommunen inte veta. Då slipper du betala en gång till för detta.
Och riskera polisanmälan för vattenstöld?
 
I min kommun åker du på avgiften så fort du dragit in vatten i komplement byggnad och den eventuellt kan användas för övernattning. Kommunen resonerar det som att dem inte vill stå och vakta ifall du monterar kök eller inte i framtiden. Byggde själv attefallare för några år sedan och gick i samma tankar, förberedda för kök som kan monteras i efterhand men var tvungen att betala va avgift så fort vattnet drogs in. Kommunen tyckte att syfte med byggnaden var övernattnings lägenhet
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S spamb skrev:
Och riskera polisanmälan för vattenstöld?
Det är väl bara att koppla på inne efter vattenmätaren (T-kors, 90 gradare, ett 30mm hål ut & en 25 meters rulle pem) så är det helt lagligt.
Och ansluta avlopp på befintligt avlopp, på närmaste punkt.
 
J jawen skrev:
Det är väl bara att koppla på inne efter vattenmätaren (T-kors, 90 gradare, ett 30mm hål ut & en 25 meters rulle pem) så är det helt lagligt.
Och ansluta avlopp på befintligt avlopp, på närmaste punkt.
Det verkar som att vissa kommuner tar betalt ändå. Min kommun gör inte det. Jag ska bygga 30 kvm som bostad.
 
S
S spamb skrev:
Och riskera polisanmälan för vattenstöld?
Vattenstöld? Du kan väl koppla på efter mätaren.
 
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Det verkar som att vissa kommuner tar betalt ändå. Min kommun gör inte det. Jag ska bygga 30 kvm som bostad.
Det är ingen som helst skillnad att koppla på ett utkast för att kunna vattna ( som 95% av alla gamla hus har) eller att koppla "dit utkast" i din sidobyggnad...Så länge det görs efter vattenmätaren.

Man blir inte "fler" på fastigheten bara för att man bygger komplementbyggnad, om om du väljer att förbruka mer vatten så betalar ju du ändå för förbrukning.
Och avlopptaxan är ju lika oavsett om ni bor ensam eller 10 st i fastigheten.
Anslutningsavgiften allmänt måste ju kommit pga arbetskostnaden som kommunerna fick, då dom fick "utöka" sitt nät med både delar, knutpunkter, grävjobb & ev pumpar....Och just detta fixar ju många själv eftersom allt redan finns på plats.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har jag läst det beslutet från Statens VA-nämnd. Det finns här:

Beslut 2015-03-06, BVa 22, Va 403/13

[länk]

Summa summarum:

[bild]

Kort och gott så är beslutet att varje kommun har stor frihet att tolka "lägenhet" i sin VA-taxa som de önskar om de bara har beslutat om otydliga skrivningar i taxan. Och standardformuleringarna är som vi sett otydliga. Man är således i praktiken utelämnad till sin kommuns godtyckliga tolkning av vad en lägenhet är. Se till att rösta på omdömesgilla politiker i kommunalvalet, annars kan det bli som i Höganäs kommun där en friggebod med en toalett och ett handfat är en lägenhet.

För TS del betyder det att det enda svaret som kan ges är att kolla med kommunen hur de har tolkat begreppet lägenhet.
Jag hade för mig att en va-taxa ska vara så utformad, att man på förhand kan räkna ut vad en viss åtgärd kommer att kosta, och att formuleringar som ger huvudmannen möjlighet att tolka vad det kostar i från fall till fall inte är tillåtna. Eller har jag fått det om bakfoten?
 
J jawen skrev:
Man blir inte "fler" på fastigheten bara för att man bygger komplementbyggnad, om om du väljer att förbruka mer vatten så betalar ju du ändå för förbrukning.
Och avlopptaxan är ju lika oavsett om ni bor ensam eller 10 st i fastigheten.
Fast så funkar det inte, man betalar per lägenhet. Vissa kommuner betraktar det tydligen gärna som en egen lägenhet så fort det finns ett uthus med indraget avlopp, andra har en lite mer resonlig inställning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast så funkar det inte, man betalar per lägenhet. Vissa kommuner betraktar det tydligen gärna som en egen lägenhet så fort det finns ett uthus med indraget avlopp, andra har en lite mer resonlig inställning.
Jag ska bygga komplementsbostadshus och jag behöver inte betala lägenhetsavgift.
 
Ja, det är uppenbarligen olika tillämpning av reglerna i olika kommuner. TS kommun verkar ligga någonstans i mittfältet.
 
J jawen skrev:
Det är ingen som helst skillnad att koppla på ett utkast för att kunna vattna ( som 95% av alla gamla hus har) eller att koppla "dit utkast" i din sidobyggnad...Så länge det görs efter vattenmätaren.

Man blir inte "fler" på fastigheten bara för att man bygger komplementbyggnad, om om du väljer att förbruka mer vatten så betalar ju du ändå för förbrukning.
Och avlopptaxan är ju lika oavsett om ni bor ensam eller 10 st i fastigheten.
Anslutningsavgiften allmänt måste ju kommit pga arbetskostnaden som kommunerna fick, då dom fick "utöka" sitt nät med både delar, knutpunkter, grävjobb & ev pumpar....Och just detta fixar ju många själv eftersom allt redan finns på plats.
Lägenhetsavgift är nyttoparameter och ska bekosta tidigare och framtida investering i avloppsnätet. Schaktkostnader debiteras genom servisavgisten och förbindelsepunktsavgiften. Va-kollektivet är självförsörjande och kommunen kan inte roffa åt sig pengar från kollektivet. Du tycker att 40 tkr är dyrt som är engångskostnad för hela livet så länge fastigheten finns. Tänk på att du betalar badrum 200 tkr var 20 år?
Själv gick jag i tankar när jag byggde attefall hur man skulle slippa undan. Efter att man läste på lite så valde jag att betala den avgiften. Va taxan blir bara högre för varje år och någon gång när du behöver ansluta dig så kommer du betala mycket mer. Tänk om du säljer fastigheten och nya ägare upptäcker att avgiften är inte betalt? I min kommun tittar man på hemnet efter extra lägenheter i försäljningar som man debiterar efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.