Jag har en privat genomfartsväg som går cirka 5-6 meter från mitt boningshus. Vägen går utanför min fastighet. Det är relativt få som använder vägen (gissningsvis 10-20 bilar per dag), men då vi har lösgående djur och barn på gården är det lite läskigt i och med att en del kör väldigt fort. Dessutom disponerar vi uthus som ligger på andra sidan vägen, vilket gör att vi ofta korsar vägen.

I ett planförslag från början av 80-talet beskrivs det att det fanns trafikkonflikter mellan privata bilar och industritrafik en bit bort, och att det var en anledning till att vägen skulle gå förbi min fastighet. I dagsläget har industrin en helt annan typ av verksamhet, så några trafikkonflikter är nog inte längre att tala om.

Om vi skulle stänga vägen utanför min fastighet skulle det bli en 600 meter längre omväg (1,7 km istället för 1,1 km) för grannarna. En fördel som skulle gynna vägföreningen är att det skulle bli mindre trafik i en brant backe (26 meters höjdskillnad) där det blir en del slitage i dagsläget.

Är det någon som har erfarenhet av liknande ändringar? Vilka är det som bestämmer? Lantmäteriet, Trafikverket eller kommunen? Vad krävs för att ta bort möjligheten till genomfart?
 
Hör vägen alltså till vägföreningen, eller är den helt privat?

Du skriver ”planförslag” det låter mer som en allmän väg tycker jag.
Om vägen finns i en detaljplan, så är den nästan omöjlig att få bort, även om alla inblandade vill få bort den. Är det en ren privat väg så borde det gå att få bort den om ägaren av vägen och andra med servitutsrätt är med på det. Men det är i praktiken omöjligt att tvinga bort vägen mot någons vilja.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hör vägen alltså till vägföreningen, eller är den helt privat?

Du skriver ”planförslag” det låter mer som en allmän väg tycker jag.
Om vägen finns i en detaljplan, så är den nästan omöjlig att få bort, även om alla inblandade vill få bort den. Är det en ren privat väg så borde det gå att få bort den om ägaren av vägen och andra med servitutsrätt är med på det. Men det är i praktiken omöjligt att tvinga bort vägen mot någons vilja.
Tack för svar. Vägen tillhör vägföreningen.

I och med att vägen fanns när detaljplanen gjordes så syns även vägen på kartan tillhörande detaljplanen. Men vägen nämns inte i annat än det bifogade planförslaget från 1984 (sex år innan detaljplanen gjordes) under rubrikerna "Beskrivning generellt > Övergripande trafikfrågor". Är det att betrakta som omöjligt att få bort den då? Vad behöver göras i teorin för att få bort den?
 
Vad säger grannarna?
De behöver väl väga fördelarna (mindre väg att underhålla) mot nackdelarna (längre väg att köra).
Finns det fler fastigheter längs vägen?
 
K kindvall skrev:
Vad säger grannarna?
De behöver väl väga fördelarna (mindre väg att underhålla) mot nackdelarna (längre väg att köra).
Finns det fler fastigheter längs vägen?
Jag är nyinflyttad och har inte presenterat det för dem ännu. Men jag har goda förhoppningar om att kunna få med mig dem. Det finns fler fastigheter längs med vägen, men jag skulle säga att det är framförallt 2 fastigheter som skulle bli berörda, eventuellt 2-3 till. Men som sagt, jag tror att jag kan få med mig dem.
 
Hade jag varit din granne hade jag utan att veta mer än jag gör nu sagt nej. Att ha ett vägnät med flera alternativa vägar är en stor fördel och jag hade undrat vad det var för människa som köpte ett hus vid en genomfartsväg och sen ville stänga av den.

Jag kan komplettera med en mer juridiskt grundad åsikt senare (även om den inte lär skilja nämnvärt från vad @hempularen skrivit), men känslomässigt upplever jag att du vill lösa dina problem med grövsta möjliga verktyg – sätt upp ett staket istället!

En kartskiss som visar vägens relativa onödighet skulle kanske hjälpa.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Ja nog bör du nog vänta en 5år eller så innan du kommer med ett förslag som i ganska stor omfattning förändrar för dina grannar till vilket jag skulle anta är det sämre. Men om ni med skyltning kan få genomfart otillåten så det inte berör närmare grannar längst vägen kanske ni kan få ned trafikflödet något utan att någon surar.
 
En sak ni kan och får göra via vägföreningen är att sätta upp skyltar för väghinder och sen sätta dit sådana, typ flyttbara blomlådor så det går att göra trevligt under sommaren och ta bort dem då det är snö och snöröjning behövs.

Sätt även upp skyltar med varning för barn.

Det kommer att gå två effekter.
Ett) det sänker hastigheten på de som kör där. = säkrare för alla
två) Det blir "krångligare" att ta den vägen ... så endel trafik förhoppningsvis kommer att ta den andra längre vägen.
 
Nja, det finns mycket regler runt både skyltning och farthinder. Så även den typen av åtgärder är bökiga. Särskilt om vägföreningen har driftsbidrag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, det finns mycket regler runt både skyltning och farthinder. Så även den typen av åtgärder är bökiga. Särskilt om vägföreningen har driftsbidrag.
Åfan det visste jag inte. Tackar för infon
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, det finns mycket regler runt både skyltning och farthinder. Så även den typen av åtgärder är bökiga. Särskilt om vägföreningen har driftsbidrag.
Det här med driftsbidrag, och även lokal service är en bra sak att tänka på. Dels måste vägen hållas öppen för att vara bidragsgrundande, dels kan det vara så att den används för postens och sopåkningens rutter, exempelvis.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade jag varit din granne hade jag utan att veta mer än jag gör nu sagt nej. Att ha ett vägnät med flera alternativa vägar är en stor fördel och jag hade undrat vad det var för människa som köpte ett hus vid en genomfartsväg och sen ville stänga av den.

Hade jag varit din granne hade jag utan att veta mer än jag gör nu sagt nej. Att ha ett vägnät med flera alternativa vägar är en stor fördel och jag hade undrat vad det var för människa som köpte ett hus vid en genomfartsväg och sen ville stänga av den.
T TypRätt skrev:
Ja nog bör du nog vänta en 5år eller så innan du kommer med ett förslag som i ganska stor omfattning förändrar för dina grannar till vilket jag skulle anta är det sämre. Men om ni med skyltning kan få genomfart otillåten så det inte berör närmare grannar längst vägen kanske ni kan få ned trafikflödet något utan att någon surar.
Jag har en plan för hur jag ska få alla grannar att gilla förslaget. Det är en del av en helhetslösning där syftet är att göra hela området vackrare och mer trivsamt. Så den känslomässiga biten känner jag mig ganska lugn med, jag tror som sagt jag kan få dem att uppskatta förslaget.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan komplettera med en mer juridiskt grundad åsikt senare (även om den inte lär skilja nämnvärt från vad @hempularen skrivit), men känslomässigt upplever jag att du vill lösa dina problem med grövsta möjliga verktyg – sätt upp ett staket istället!

En kartskiss som visar vägens relativa onödighet skulle kanske hjälpa.
I och med att vägen är insprängd mitt i vårt "gårdscentrum" (dvs mellan boningshus och de uthus vi disponerar) så undviker vi gärna staket.

Jag ska se om vad jag kan ordna för karta. Det finns ju en teoretisk chans att mina grannar läser här, och det känns inte som ett trevligt sätt att presentera planen för dem på ;-) Baserat på den info som är presenterad och förutsatt att alla berörda fastighetsägare är positiva, går det att säga vilken myndighet man behöver gå igenom och vad vederbörande myndighet tar i beaktande i denna typ av frågor?

Det är oerhört glädjande att se engagemanget i denna tråd. Tusen tack, alla!
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Är de som påverkas av ändringen med i er vägförening? Det påverkar nämligen möjligheten att få igenom beslutet en hel del.

Om ni inte får bidrag till vägen är (som redan nämnts) viktigt att beakta.

Om ingen medlem i föreningen påverkas och om inga bidrag fås, då är det relativt lätt att lösa frågan då vägföreningen då äger den. Men annars blir det mycket jobbigare...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KKJ KKJ skrev:
Jag har en privat genomfartsväg som går cirka 5-6 meter från mitt boningshus. Vägen går utanför min fastighet. Det är relativt få som använder vägen (gissningsvis 10-20 bilar per dag), men då vi har lösgående djur och barn på gården är det lite läskigt i och med att en del kör väldigt fort. Dessutom disponerar vi uthus som ligger på andra sidan vägen, vilket gör att vi ofta korsar vägen.

I ett planförslag från början av 80-talet beskrivs det att det fanns trafikkonflikter mellan privata bilar och industritrafik en bit bort, och att det var en anledning till att vägen skulle gå förbi min fastighet. I dagsläget har industrin en helt annan typ av verksamhet, så några trafikkonflikter är nog inte längre att tala om.

Om vi skulle stänga vägen utanför min fastighet skulle det bli en 600 meter längre omväg (1,7 km istället för 1,1 km) för grannarna. En fördel som skulle gynna vägföreningen är att det skulle bli mindre trafik i en brant backe (26 meters höjdskillnad) där det blir en del slitage i dagsläget.

Är det någon som har erfarenhet av liknande ändringar? Vilka är det som bestämmer? Lantmäteriet, Trafikverket eller kommunen? Vad krävs för att ta bort möjligheten till genomfart?
Men...
...vad är det du vill egentligen? Vadå 'stänga vägen'? Sätta upp bommar i bägge ändar, så ingen kommer in utom boende med nyckel? Den mildare varianten med förbudsskyltar?

I vilket fall är jag tveksam till om det ens är möjligt. Ska en väg kunna stängas för allmän trafik får den inte ha bidrag, och den bör också (genom dyr lantmäteriförrättning?) lämna vägsamfälligheten. Nu killgissar jag lite på slutet, men jag tror att en väg som byggts med allmänna medel en gång i tiden heller inte får stängas av.

Om det är möjligt att låta er vägsnutt lämna samfälligheten, vad tänker du dig för former för drift och skötsel då? Är det troligt att berörda markägare är glada åt den driftsformen?
 
Det troliga är väl att det finns servitut för vägen och sådana brukar vara svåra att upphäva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.