Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, är du bara tydlig med det så är det inget problem.
Det är också skillnad på att på rådgivning och ge offert.

Skillnaden är hårfin. Man kommer ofta för att titta och gå igenom vad som ska göras - vilka åtgärder som det ska göras offert på. I samband med detta blir det diskussioner kring olika lösningar o möjligheter och detta kan väl ses som en form av rådgivning . Inte så ofta som hantverkaren-arkitekten går runt helt tyst och bara lyssnar.....
 
P
L Lassiter skrev:
Såklart tar dom betalt, det är ju inbakat i priset. Te.x IT nissar brukar debitera runt 1000kr timme exkl moms.
Tyckte du att du svarade på ursprungliga frågan?
får byggfirman betalt för tiden de lägger ner på att ta fram anbudet
Om man bakar in något i priset innebär det att man får skicka en faktura. Om ett byggföretag inte vinner anbudsförfrågan att bygga ”Nya sjukhuset”, vad för faktura menar du byggföretaget skickar till myndigheten då?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sen kan man tänka att om själva utförandet att göra jobbet tar 3 timmar och första besöket 1 timme hur lönsamt är det om man inte debiterar alla timmar när man har mycket småjobb?
Andra aspekt är också ROT-avdrag, dumt att ge rabatt på timmarna och öka påslag på material eftersom man får lägre totala pris om man har högre arbetskostnad.
P PelleWidell skrev:
Tyckte du att du svarade på ursprungliga frågan?
får byggfirman betalt för tiden de lägger ner på att ta fram anbudet
Om man bakar in något i priset innebär det att man får skicka en faktura. Om ett byggföretag inte vinner anbudsförfrågan att bygga ”Nya sjukhuset”, vad för faktura menar du byggföretaget skickar till myndigheten då?
Större jobb är alltid en helt annan fråga där är påslagen också betydligt större. Jag tror ingen fakturerar första besöket på större jobb med fasta priser. På löpande förekommer det.
Nu pratar vi om små VVS jobb som tar att utföra några timme där det inte är lönsamt att ge ett gratis första timme.
 
Skumpe
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Rådgivning kostar
Tydligen bara för en av de firmor TS tagit dit.
 
Fairlane
L Lassiter skrev:
Såklart tar dom betalt, det är ju inbakat i priset. Te.x IT nissar brukar debitera runt 1000kr timme exkl moms.
Det var inte svar på frågan, utan abra ett försök att villa bort med olika timprismodeller.
Jag ska försöka vara tydligare.
Tre byggföretag lägger anbud på att bygga en ny skola i kommunen.
Företag 1 vinner upphandlingen och får bygga skolan.
Skickar företag 2 och företag 3 en faktura på nedlagt tid till kommunen? JA eller NEJ?
Om svaret på frågan är NEJ, får de som arbetat med upphandlingen på företag 2 och företag 3 lön för den tiden ändå?

Enligt vissa här måste all tid faktureras annars får den anställde ingen lön, så jag vill verifiera om det stämmer.
 
Ett råd som kanske verkar för enkelt, men kanske funkar är ju att säga att man fakturerar x kronor i timmen för att komma och titta. Då blir det inga missuppfattningar och alla är nöjda?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A arkitektlena skrev:
Skillnaden är hårfin. Man kommer ofta för att titta och gå igenom vad som ska göras - vilka åtgärder som det ska göras offert på. I samband med detta blir det diskussioner kring olika lösningar o möjligheter och detta kan väl ses som en form av rådgivning . Inte så ofta som hantverkaren-arkitekten går runt helt tyst och bara lyssnar.....
Nämner du något innan att du kommer fakturera för detta?

Jag hade exempelvis ett trädgårdsföretag hemma i våras för att klippa mina äppelträd och hon fakturade enligt överenskommelse för det. Hon sa då också att hon kunde komma och göra andra praktiska arbeten eller ge mig råd om hur jag kunde göra eller skulle tänka och så var hon tydlig med att det kostade X kronor/timme.
 
  • Gilla
Lena Grimshorn
  • Laddar…
S Spiffe skrev:
Tack till alla som har tagit sig tid att svara. Jag lägger inte ned mer tid på det här. Så jag ber moderatorn att stänga tråden. Jag har lärt mig något. Jag ska bara be om en offert och sedan i övrigt ska jag hålla käften. Jag får väl vara tacksam över alla fakturor jag inte fått :)

Vad är det här för vansinnestråd?! Klart du inte ska betala! Du behöver inte bestrida heller. Bara släng fakturan i papperskorgen. Ni har ju inte avtalat om någon tjänst och de har heller inte upplyst om att de tänker ta betalt för besöket. Vilka skitråd du får. Undra på att dåliga hantverkare tjänar pengar. Släng fakturan. Släng inkassobreven ifall de kommer. Om brev kommer från kronofogden(mest troligt drar de inte saken så långt) så skriver du "bestrides" på mottagningskvittot. Sen är saken ur världen. Då behöver firman stämma dig i tinget för att få sin tusenlapp(helt lönlöst för dem, kommer de aldrig göra). Total arbetsinsats från din sida: 15 sekunder för att slänga faktura + inkassobrev. 3 min för att skriva "bestrides" på kvittot från kronofogden och 2 min för att posta. Ca 5 min totalt. (du får ingen betalningsanmärkning om du bestrider).

Glöm all dynga som skrivits i tråden.

Varsågod.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S Spiffe skrev:
Kanske får det bli 2000 kr i läropengar. Hädanefter ska jag bara säga "Jag ska dra ut vatten i trädgården. Jag vill ha en offert. Jag betalar inte för kundbesök" PUNKT.
Är nog bäst göra så! Jag gjorde så med bergvärmen men det var pga att jag fick en gång erbjudande från Vattenfall på solceller.

Kräv det skritfligt också, så har du bevis vad som sagts!

Stod klart och tydligt hos Vattenfall då "du behöver inte betala offerten som kostar 5000kr om du väljer att ta". Ringer kundtjänst och frågar att vad är det här?! Vad kostar solceller "mja det måste göras offert innan vi kan svara"...det var dom solcellerna dem tack och adjö!!! Nåja det blev bergvärme istället och var nog lika bra också det blev som det blev.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja självklart. Och hembesök ska han också göra på söndagar och lunchrast!
Eller tänkte du fel nu?
Om hantverkaren har tid att lägga en dryg timme på att åka hem till mig så har hen väl tid att istället lägga en kvart på att kolla bilden och ställa en fråga?
Att titta på en bild för att byta en blandare och lämna ett pris kan såklart rörmokaren göra. Men sen att utifrån bilden se att den nya blandare du vill ha passar är inte lika säkert att rörisen ser.

Rörmokaren Tittar på din bild. Läser i din text att du lägger fram den nya blandaren på köksbänken. Lämnar ett pris som du accepterar.

Kommer ut och ska byta blandare i din fina stenskiva och konstaterar att blandaren inte passar. Tar sitt pick och pack och åker därifrån och skickar ett sms till dig. Kolla ut en blandare som passar så kommer jag tillbaks. Blandaren ska vara xx mm.
Åker och skriver en faktura för bomkörning och mätning av befintligt blandare nu.
 
  • Gilla
Nps och 2 till
  • Laddar…
F fkon skrev:
Vad är det här för vansinnestråd?! Klart du inte ska betala! Du behöver inte bestrida heller. Bara släng fakturan i papperskorgen. Ni har ju inte avtalat om någon tjänst och de har heller inte upplyst om att de tänker ta betalt för besöket. Vilka skitråd du får. Undra på att dåliga hantverkare tjänar pengar. Släng fakturan. Släng inkassobreven ifall de kommer. Om brev kommer från kronofogden(mest troligt drar de inte saken så långt) så skriver du "bestrides" på mottagningskvittot. Sen är saken ur världen. Då behöver firman stämma dig i tinget för att få sin tusenlapp(helt lönlöst för dem, kommer de aldrig göra). Total arbetsinsats från din sida: 15 sekunder för att slänga faktura + inkassobrev. 3 min för att skriva "bestrides" på kvittot från kronofogden och 2 min för att posta. Ca 5 min totalt. (du får ingen betalningsanmärkning om du bestrider).

Glöm all dynga som skrivits i tråden.

Varsågod.
Vilket kanonråd. Tror Ts är dig evigt tacksam.

”Total arbetsinsats från din sida: 15 sekunder för att slänga faktura + inkassobrev. 3 min för att skriva "bestrides" på kvittot från kronofogden och 2 min för att posta. Ca 5 min totalt.”

Hur många sekunder tog det för dig att komma fram till ditt lysande råd? Du verkar uppenbarligen ha läst något mer inlägg än Ts första inlägg.

Råkade du av en händelse missa inlägget där Ts förklarar att hon gjort en beställning innan hantverkaren kommer ut på plats. Hantverkaren var alltså där just för att Ts hade gjort en beställning.

”Ni har ju inte avtalat om någon tjänst och de har heller inte upplyst om att de tänker ta betalt för besöket.”

Det är alltså totalt motsatsen till det du skriver.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
F fkon skrev:
Vad är det här för vansinnestråd?! Klart du inte ska betala! Du behöver inte bestrida heller. Bara släng fakturan i papperskorgen. Ni har ju inte avtalat om någon tjänst och de har heller inte upplyst om att de tänker ta betalt för besöket. Vilka skitråd du får. Undra på att dåliga hantverkare tjänar pengar. Släng fakturan. Släng inkassobreven ifall de kommer. Om brev kommer från kronofogden(mest troligt drar de inte saken så långt) så skriver du "bestrides" på mottagningskvittot. Sen är saken ur världen. Då behöver firman stämma dig i tinget för att få sin tusenlapp(helt lönlöst för dem, kommer de aldrig göra). Total arbetsinsats från din sida: 15 sekunder för att slänga faktura + inkassobrev. 3 min för att skriva "bestrides" på kvittot från kronofogden och 2 min för att posta. Ca 5 min totalt. (du får ingen betalningsanmärkning om du bestrider).

Glöm all dynga som skrivits i tråden.

Varsågod.
Konstigt inställning mot företag!
Gällande norm i VVS-branschen är att man debiterar per timme oavsett om det är att kolla/planera eller utföra jobbet.

Det är annan sak om företaget erbjuder "gratis första besök", "kostnadsfri offert" eller ni har kommit överens något annat.
Jag brukar alltid debitera alla timmar på såna här små jobb. Inte värt att erbjuda gratis tjänster på småjobb.
Det finns folk som frågar efter offert på småjobb jag vägrar alltid eftersom det är inte värt det men om jag åker på besök debiteras tiden oftast 1 timme.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Aaaah, Typisk tråd som spårar.. En massa butthurt hantverkare glider in och försöker motivera varför papphatten debiterat för att titta på ett jobb som han dessutom sedermera får.

Det finns INGEN annan bransch där det är ok eller ens något man skulle komma på att göra, Patraskbeteende och skall bestridas utan undantag.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
F fkon skrev:
Vad är det här för vansinnestråd?! Klart du inte ska betala! Du behöver inte bestrida heller. Bara släng fakturan i papperskorgen. Ni har ju inte avtalat om någon tjänst och de har heller inte upplyst om att de tänker ta betalt för besöket. Vilka skitråd du får. Undra på att dåliga hantverkare tjänar pengar. Släng fakturan. Släng inkassobreven ifall de kommer. Om brev kommer från kronofogden(mest troligt drar de inte saken så långt) så skriver du "bestrides" på mottagningskvittot. Sen är saken ur världen. Då behöver firman stämma dig i tinget för att få sin tusenlapp(helt lönlöst för dem, kommer de aldrig göra). Total arbetsinsats från din sida: 15 sekunder för att slänga faktura + inkassobrev. 3 min för att skriva "bestrides" på kvittot från kronofogden och 2 min för att posta. Ca 5 min totalt. (du får ingen betalningsanmärkning om du bestrider).

Glöm all dynga som skrivits i tråden.

Varsågod.
Du vet hur man ska göra när man inte vill betala för utfört arbete.

Hur lyckas du få hamburgaren på donken innan du betalat?

Nästa gång du anlitar en hantverkare och det står att fakturan överlåtes till Bandidos vid utebliven betalning, skiter du i livet då med?

Skärpning alla snåla kunder, gör rätt som TS och betala
 
Hasse1212 Hasse1212 skrev:
Aaaah, Typisk tråd som spårar.. En massa butthurt hantverkare glider in och försöker motivera varför papphatten debiterat för att titta på ett jobb som han dessutom sedermera får.

Det finns INGEN annan bransch där det är ok eller ens något man skulle komma på att göra, Patraskbeteende och skall bestridas utan undantag.
4 inlägg har du kommit in i. Och skitsnack i alla 4/inläggen. Så har nu mage att klaga på Patraskbeteende.

Du kanske ska fundera på att byta profilnamn? Jag tror du kan lista ut vilket namn som skulle passa.
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.