Kan du inte försöka tala med honom att kombinera era intressen; hans intresse för att gräva och bygga och ditt intresse för lite mindre ljud; nämligen om du kollar med honom om han skulle kunna slänga upp ett staket eller plank på något vis som ljudisolerar, och kanske också odla träd, buskar eller liknande på var sida om det. Då kommer ljudet åtminstone dämpas. Går det så går det, och går det inte så har du åtminstone försökt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Inte alls.
Jag försöker förklara hur ekonomin fungerar för många på landet och varifrån de inkomster kommer som innebär att man kan ta det litet mindre allvarligt med vissa saker och hur många av oss får vår vardag att gå runt.

Jag känner inte till ditt specifika fall med dig och din granne så därav förklarar jag vad som är normalt och rimligt på landet så du själv skall ha faktagrunden för att kunna bedöma om det är din granne eller du själv som går till överdrift.
 
  • Gilla
aunnr1 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Inte alls.
Jag försöker förklara hur ekonomin fungerar för många på landet och varifrån de inkomster kommer som innebär att man kan ta det litet mindre allvarligt med vissa saker och hur många av oss får vår vardag att gå runt.

Jag känner inte till ditt specifika fall med dig och din granne så därav förklarar jag vad som är normalt och rimligt på landet så du själv skall ha faktagrunden för att kunna bedöma om det är din granne eller du själv som går till överdrift.
Det är kanske din ekonomi som fungerar så. Full respekt!
Men det finns nog få som behöver köra grävmaskin hela tiden på egen tomt för att få sin egen ekonomi att gå runt.
Jag skulle snarara tippa på brist på annat kul, parat med viss hyperaktivism och bristande insikt i grannsämjan ( JAG JAG JAG kommer först) som förmår människor att pina sina grannar.
 
Skall man bo på landet och är känslig för vad andra håller på med, så ser man till att man inte har grannar på nära håll. Eller så får man vänja sig.
Det är lite som folk som köper en längenhet mitt i stan och börjar klaga på utelivet och ljudnivåer...

Jag har själv köp upp mark runtomkring gården så att ingen förvirtad stadsbo skall komma o bygga o klaga.
 
  • Gilla
aunnr1 och 3 till
  • Laddar…
J Jimpa.a skrev:
Apropå att sväva ut från ämnet...

Men i vilket fall så antar jag att det du menar är att man ska finna sig i oväsen pga att grannarna har dålig ekonomi. Så summerar jag den texten iallafall. Är hyfsat säker på att det finns ett mellanting mellan att flytta till slummen och att väsnas dygnet runt för att känna pengar på diverse mer eller mindre lagliga sätt.

Denna tråden måste nu ha nått höjden av dumhet.
J Jimpa.a skrev:
Apropå att sväva ut från ämnet...

Men i vilket fall så antar jag att det du menar är att man ska finna sig i oväsen pga att grannarna har dålig ekonomi. Så summerar jag den texten iallafall. Är hyfsat säker på att det finns ett mellanting mellan att flytta till slummen och att väsnas dygnet runt för att känna pengar på diverse mer eller mindre lagliga sätt.

Denna tråden måste nu ha nått höjden av dumhet.
Jag undrar jag vem som svävar ut från ämnet. Det är inte Heimlaga för han har rätt.
Jag känner igen mig i det han skriver. Inte så att jag tjänar direkt dåligt på det yrkesliv jag har kl 7-16 vareviga vardag men den inkomsten räcker inte till mitt riktiga liv dvs fritiden. Jag gillar mitt jobb men det är fritiden jag brinner för.
Jag har byggt i princip allt på min tomt själv. Det mesta av husen , badtunnan, div maskiner för vedhantering och allt repareras i egen verkstad. Dels för att det ger mig tillfredställelse i livet att skapa något och för att de kronor jag yrkesarbetat ihop skall räcka att köpa sånt jag inte kan göra själv. Tex betala försäkringar på alla fordon, leva i fritidshusen far o mor byggt , bränsle för att ta oss till fritidshusen , div resor mm mm.
Allt detta kräver (ibland med lust, ibland motvilligt) att flitens lampa lyser på min gård från kl 17 till 23-01 ungefär . Inte alltid ,för man ska hinna äta, skita och pussas med frun också men helt klart väsnas vi oftare än vad medelsvensson gör.
 
  • Gilla
  • Älska
aunnr1 och 4 till
  • Laddar…
H
J Jimpa.a skrev:
Han var lite lugnare ett tag men det går i perioder. Tyvärr är dom längsta perioderna när han är igång. Det borras och sprängs, körs maskiner osv.
Om de spränger måste det vara anmält till både kommun och plåolis. Dessutom ska husen besikigas efter sprängning inom 100 m radie på mark och 50 m på berg. Kolla med din kommun vad som gäller i er kommun.
 
H HEM2121 skrev:
Om de spränger måste det vara anmält till både kommun och plåolis. Dessutom ska husen besikigas efter sprängning inom 100 m radie på mark och 50 m på berg. Kolla med din kommun vad som gäller i er kommun.
Som hobbymaskinförare som de påstår skulle få maskin"kort" direkt vid utbildning vill jag dela mina tankar. Det är få som inte "kroknar" när de köpt egen grävare och kört x timmar. Undantag finns men de flesta går att prata med. Förslagsvis så pratar du med grannen och får reda på hur han(hon tänker. Om du dessutom förklarar hur det upplevs i ert hushåll så statar förhoppningsvis en dialog som är rimlig. Jag har själv en granne som jag döpt till "kvarterspolisen". Som det mest udda exemplet har han haft synpunkter på hur min vattenspridare låter hos en granne 200 meter från oss. Jag råkar vara med i en förening där han tjafsade om något liknand och där var han inte ens medlem utan utgick från att hans +80 årige pappas medlemskap. En riktigt tråkig person ifall ni frågar mig. Övertrevliga i vissa lägen och olustigt kravställande i övriga lägen. En mes i mina ögon men jag har valt att inte "matcha" honom för att undvika att han eskallerar. En riktigt tråkig granne som lånar grejer när det passar och gnäller för minsta "grej". Jag har naturligtvis checkat av nivån med "kloka" personer med integritet. De skakar bara på huvudet. Det blev ett långt svar men det är inte alltid den som orsakar oväsen som är kvarterets plåga:) Den här gubben har visat vad han går för i andra sammanhang:) Om jag får redas på att jag stör försöker jag undvika att det händer igen. Samtidigt finns det personer/familjer som är gnälliga och inte ens vill kliva över och prata lite grannar emellan. De flesta vill ju ha en bra relation med sina grannar.
 
H
K Kalle_A skrev:
Som hobbymaskinförare som de påstår skulle få maskin"kort" direkt vid utbildning vill jag dela mina tankar. Det är få som inte "kroknar" när de köpt egen grävare och kört x timmar. Undantag finns men de flesta går att prata med. Förslagsvis så pratar du med grannen och får reda på hur han(hon tänker. Om du dessutom förklarar hur det upplevs i ert hushåll så statar förhoppningsvis en dialog som är rimlig. Jag har själv en granne som jag döpt till "kvarterspolisen". Som det mest udda exemplet har han haft synpunkter på hur min vattenspridare låter hos en granne 200 meter från oss. Jag råkar vara med i en förening där han tjafsade om något liknand och där var han inte ens medlem utan utgick från att hans +80 årige pappas medlemskap. En riktigt tråkig person ifall ni frågar mig. Övertrevliga i vissa lägen och olustigt kravställande i övriga lägen. En mes i mina ögon men jag har valt att inte "matcha" honom för att undvika att han eskallerar. En riktigt tråkig granne som lånar grejer när det passar och gnäller för minsta "grej". Jag har naturligtvis checkat av nivån med "kloka" personer med integritet. De skakar bara på huvudet. Det blev ett långt svar men det är inte alltid den som orsakar oväsen som är kvarterets plåga:) Den här gubben har visat vad han går för i andra sammanhang:) Om jag får redas på att jag stör försöker jag undvika att det händer igen. Samtidigt finns det personer/familjer som är gnälliga och inte ens vill kliva över och prata lite grannar emellan. De flesta vill ju ha en bra relation med sina grannar.
Du svarar på mitt inlägg men det har inget som helst med mitt inlägg att göra. Har du svarat fel person?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.