Hej!
Har precis som så många andra dragit igång ett källarprojekt. Huset är en sommarstuga byggd 1966 men som används som permanentboende. Köptes 2002 och en omdränering gjordes ganska omgående pga omfattande fuktproblem i källaren (vattenpölar vid mycket regn). Fuktproblemet blev mycket bättre men krävde att luftavfuktare användes så alla problem försvann inte (ingen surprise kanske...). En kosmetisk renovering av källaren gjordes (målade träpanelen och lade klinkers). Nedan video visar hur källaren såg ut efter denna kosmetiska renovering. På ena bilden nedan kan man se hur vattenskadad uppreglingen är i väggen vilket inte var särskilt överraskande.
Nedan bild visar planlösningen, totalt handlar det om 43m2. När vi köpte fanns ingen trappa ner i källaren utan den lade vi till så man slipper gå ut och runt huset för att komma ner i källaren.
Renoveringen som nu dragits igång var tänkt att riva ut allt organiskt material och lägga ett nytt klinkersgolv. Sedan skall det isoleras från utsidan. Men allt går ju inte som man tänkt Därav denna tråd då det dykt upp lite frågor men vi kommer till dem. Hade hit en arkitektstudent för lite konsulting och ett av hennes råd var att inte lägga ner för mycket pengar då det aldrig kommer att bli bra då takhöjden bara är 185 cm. På ritningarna till huset skall det vara 200 cm men av någon anledning så har dom hoppat över sista lagret med betongblock (11 istället för 12 som på ritningen).
Projektet började spåra ur när jag knackade upp de gamla klinkersplattorna. Under vissa plattor var det inte bara fuktigt utan rent av rinnande vatten! Att bara lägga ett nytt klinkersgolv och hoppas på det bästa började kännas som en dålig ide.
Med en slägga slog jag upp ett hål för att titta hur det såg ut under och visar sig att betongplattan var bara runt 6 cm tjock och stod rakt i jord/lera. Beslutet togs att bila upp hela golvet och gjuta en ny platta. Målet var att försöka få dit minst 100 mm isolering, gärna 200 mm.
En fin Hilti maskin hyrdes in och gjorde kort jobb av betongen
Nu var det bara att börja bära ut krosset. Fyllde 12 säckar typ big-bag som tar 1.5m3, vågade dock bara fylla dem till ca 1 m3. Visar sig att jag lyckades bila sönder mitt avlopp på två ställen men det löstes temporärt med lite dagvattenrör som var över sedan dräneringen för 18 år sedan (den som spar han har!).
Vid denna tidpunkten kom jag på att jag inte tyckte om dessa stora pelarna som höll upp en träbalk så beslutade att ersätta träbalken med en stålbalk istället för att kunna få en öppnare planlösning. Lite snabba beräkningar (tog mig tre kvällar att damma av balknedböjningskompetensen...) och valet föll på en 5 meter HEA160 balk som införskaffades och monterades upp. Maximal nedböjning beräknades enligt Boverkets riktlinjer på belastning. Balken väger 150 kg, det tog 5 timmar att på egen hand hissa upp den med spännband med flertalet näradöden upplevelser under tiden.
För att bli av med varmvattenberedaren och hydroforen så togs en dörröppning upp till ett litet utrymme. Detta utrymme har tillkommit vid en senare utbyggnad i slutet av 60-talet. Vattenledningarna skall senare dras i golvet.
HEA160 balken som köptes in var inte så dyr, ca 3200 kr så jag kom på att jag skulle kanske köpa en till och ta ner den upp murade bärande väggen som fanns i källaren. Syftet var primärt att kunna få en bättre gjuten platta då det blir en större och bättre sammanhängande platta samt att jag får isolering under hela och slipper risk för att denna väggen suger upp fukt. Balk nr 2 inköptes och monterades.
Nu har jag slagit i max antal bilder så jag postar dessa nedan
Har precis som så många andra dragit igång ett källarprojekt. Huset är en sommarstuga byggd 1966 men som används som permanentboende. Köptes 2002 och en omdränering gjordes ganska omgående pga omfattande fuktproblem i källaren (vattenpölar vid mycket regn). Fuktproblemet blev mycket bättre men krävde att luftavfuktare användes så alla problem försvann inte (ingen surprise kanske...). En kosmetisk renovering av källaren gjordes (målade träpanelen och lade klinkers). Nedan video visar hur källaren såg ut efter denna kosmetiska renovering. På ena bilden nedan kan man se hur vattenskadad uppreglingen är i väggen vilket inte var särskilt överraskande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedan bild visar planlösningen, totalt handlar det om 43m2. När vi köpte fanns ingen trappa ner i källaren utan den lade vi till så man slipper gå ut och runt huset för att komma ner i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringen som nu dragits igång var tänkt att riva ut allt organiskt material och lägga ett nytt klinkersgolv. Sedan skall det isoleras från utsidan. Men allt går ju inte som man tänkt Därav denna tråd då det dykt upp lite frågor men vi kommer till dem. Hade hit en arkitektstudent för lite konsulting och ett av hennes råd var att inte lägga ner för mycket pengar då det aldrig kommer att bli bra då takhöjden bara är 185 cm. På ritningarna till huset skall det vara 200 cm men av någon anledning så har dom hoppat över sista lagret med betongblock (11 istället för 12 som på ritningen).
Projektet började spåra ur när jag knackade upp de gamla klinkersplattorna. Under vissa plattor var det inte bara fuktigt utan rent av rinnande vatten! Att bara lägga ett nytt klinkersgolv och hoppas på det bästa började kännas som en dålig ide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en slägga slog jag upp ett hål för att titta hur det såg ut under och visar sig att betongplattan var bara runt 6 cm tjock och stod rakt i jord/lera. Beslutet togs att bila upp hela golvet och gjuta en ny platta. Målet var att försöka få dit minst 100 mm isolering, gärna 200 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fin Hilti maskin hyrdes in och gjorde kort jobb av betongen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var det bara att börja bära ut krosset. Fyllde 12 säckar typ big-bag som tar 1.5m3, vågade dock bara fylla dem till ca 1 m3. Visar sig att jag lyckades bila sönder mitt avlopp på två ställen men det löstes temporärt med lite dagvattenrör som var över sedan dräneringen för 18 år sedan (den som spar han har!).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid denna tidpunkten kom jag på att jag inte tyckte om dessa stora pelarna som höll upp en träbalk så beslutade att ersätta träbalken med en stålbalk istället för att kunna få en öppnare planlösning. Lite snabba beräkningar (tog mig tre kvällar att damma av balknedböjningskompetensen...) och valet föll på en 5 meter HEA160 balk som införskaffades och monterades upp. Maximal nedböjning beräknades enligt Boverkets riktlinjer på belastning. Balken väger 150 kg, det tog 5 timmar att på egen hand hissa upp den med spännband med flertalet näradöden upplevelser under tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att bli av med varmvattenberedaren och hydroforen så togs en dörröppning upp till ett litet utrymme. Detta utrymme har tillkommit vid en senare utbyggnad i slutet av 60-talet. Vattenledningarna skall senare dras i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HEA160 balken som köptes in var inte så dyr, ca 3200 kr så jag kom på att jag skulle kanske köpa en till och ta ner den upp murade bärande väggen som fanns i källaren. Syftet var primärt att kunna få en bättre gjuten platta då det blir en större och bättre sammanhängande platta samt att jag får isolering under hela och slipper risk för att denna väggen suger upp fukt. Balk nr 2 inköptes och monterades.
Nu har jag slagit i max antal bilder så jag postar dessa nedan
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under hela tiden som jag pysslat med balkar och vattenrelaterat (har rörmockar som hjälper till med allt vatten och avloppsrelaterat) så har jag även grävt. Det är vid grävandet som problemen börjar dyka upp
När jag gräver så kommer jag på vissa ställen ganska snabbt ner i berget. Och då vill man ju frilägga berget för att se hur det ser ut. Så mycket grävande senare så har jag ett ganska frilagt berg nu i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ju mer man gräver ju mer vatten kommer fram.
Frågan nu är hur man skall hantera detta vatten. För att svara på det kanske det skulle vara bra att veta vad det är för vatten. Vattnet ligger i tre separata fåror med den största i mitten. De ligger alla längst den långsidan med mest mark över sig (tomten sluttar något). Huset ligger bara 200 meter från en sjö men minst 20 meter över ytan på sjön (kanske tom 30 meter). Vatten ytan i fåran längs in är den som grävdes ur först och där har vatten ytan varit stabil på samma nivå hela tiden. I fåran i mitten så ökar det när det regnar ute men nivån har ännu inte kommit upp till samma nivå som i fåran längst in. Vatten ytan ligger ungefär 55 cm under golvytan. Vattnet är klart och fint när man inte är och rör i det.
Hur skall man hantera detta? Finns flera olika alternativ
1 Ignorera och fyll igen med makadam och sedan 200 mm isodrän och gjut ett nytt golv
2 Bygg en pump brunn med hjälp av ett 300 rör som kopplar på ett längstgående dräneringsrör och ett avloppsrör. Länspump från Biltema med någon form av nivåsensor.
3 Fyll fårorna med betong (förslag från grannen, inte säker på vad tanken var bakom det)
4 Försöka täta hela underkanten på långsidan? (känns orealistiskt att få det tät)
5 Annat förslag?
Är själv lite sugen på pumpbrunn, ett problem är att de tre olika fårorna som har vatten i sig inte är förbundna med varandra och med dräneringsrör så kan jag inte få fall till en brunn. Vill gärna undvika att ha tre separata brunnar.
Hur skulle ni ha löst detta? Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan nu är hur man skall hantera detta vatten. För att svara på det kanske det skulle vara bra att veta vad det är för vatten. Vattnet ligger i tre separata fåror med den största i mitten. De ligger alla längst den långsidan med mest mark över sig (tomten sluttar något). Huset ligger bara 200 meter från en sjö men minst 20 meter över ytan på sjön (kanske tom 30 meter). Vatten ytan i fåran längs in är den som grävdes ur först och där har vatten ytan varit stabil på samma nivå hela tiden. I fåran i mitten så ökar det när det regnar ute men nivån har ännu inte kommit upp till samma nivå som i fåran längst in. Vatten ytan ligger ungefär 55 cm under golvytan. Vattnet är klart och fint när man inte är och rör i det.
Hur skall man hantera detta? Finns flera olika alternativ
1 Ignorera och fyll igen med makadam och sedan 200 mm isodrän och gjut ett nytt golv
2 Bygg en pump brunn med hjälp av ett 300 rör som kopplar på ett längstgående dräneringsrör och ett avloppsrör. Länspump från Biltema med någon form av nivåsensor.
3 Fyll fårorna med betong (förslag från grannen, inte säker på vad tanken var bakom det)
4 Försöka täta hela underkanten på långsidan? (känns orealistiskt att få det tät)
5 Annat förslag?
Är själv lite sugen på pumpbrunn, ett problem är att de tre olika fårorna som har vatten i sig inte är förbundna med varandra och med dräneringsrör så kan jag inte få fall till en brunn. Vill gärna undvika att ha tre separata brunnar.
Hur skulle ni ha löst detta? Stort tack på förhand!
Ligger det så djupt som 55cm under golv hade jag struntat i det och kört på alt 1. Eventuellt kan du väl helgardera dig och dra lite dräneringsrör nedanför isodränen till en brunn, ovanför berget?Johanw123 skrev:Och ju mer man gräver ju mer vatten kommer fram.
[bild] [bild]
Frågan nu är hur man skall hantera detta vatten. För att svara på det kanske det skulle vara bra att veta vad det är för vatten. Vattnet ligger i tre separata fåror med den största i mitten. De ligger alla längst den långsidan med mest mark över sig (tomten sluttar något). Huset ligger bara 200 meter från en sjö men minst 20 meter över ytan på sjön (kanske tom 30 meter). Vatten ytan i fåran längs in är den som grävdes ur först och där har vatten ytan varit stabil på samma nivå hela tiden. I fåran i mitten så ökar det när det regnar ute men nivån har ännu inte kommit upp till samma nivå som i fåran längst in. Vatten ytan ligger ungefär 55 cm under golvytan. Vattnet är klart och fint när man inte är och rör i det.
Hur skall man hantera detta? Finns flera olika alternativ
1 Ignorera och fyll igen med makadam och sedan 200 mm isodrän och gjut ett nytt golv
2 Bygg en pump brunn med hjälp av ett 300 rör som kopplar på ett längstgående dräneringsrör och ett avloppsrör. Länspump från Biltema med någon form av nivåsensor.
3 Fyll fårorna med betong (förslag från grannen, inte säker på vad tanken var bakom det)
4 Försöka täta hela underkanten på långsidan? (känns orealistiskt att få det tät)
5 Annat förslag?
Är själv lite sugen på pumpbrunn, ett problem är att de tre olika fårorna som har vatten i sig inte är förbundna med varandra och med dräneringsrör så kan jag inte få fall till en brunn. Vill gärna undvika att ha tre separata brunnar.
Hur skulle ni ha löst detta? Stort tack på förhand!
Det man kan fundera på är vad som händer vid långvarigt regn. Normalt sett har jag inget vatten ner till iaf 30 under golv (säkert ännu längre, inte grävt mer). Men vid mkt regn (några ggr om året) så stiger det till 10-15cm under golv trots dränering (stort berg utanför med väldigt högt tryck).
Tar även tacksamt emot andra kommentarer och förslag på mitt projekt. Har ingen direkt ide om vad källaren skall användas till förutom ett hörn skall vara tvättstuga. Skall öppna upp och göra två av fönstren betydligt större för ljusinsläpp vilket jag återkommer till när plattan är på plats. Väggarna är tänkta att vara slammade och ljusa.
Kommer att gjuta in vattenrör för golvvärme i nya plattan och koppla dessa till en mini elpanna typ Värmebaronen MP4 då jag har svårt att räkna hem en luft/vatten värmepump men skulle vara enkelt att göra senare. Kommer istället att värma upp huset (43 m3 + 54 m3) med en ny luft/luft värmepump (Daikin Ururu Sarara). Huset är idagsläget uppvärmt med direkt el och årlig förbrukning ligger på 6000 kWh med ganska ofta braseldande under vinter halvåret.
Jag har tänkt att golvet skall bli slipat/polerat för att inte behöva lägga klinkers (undvika bygga i höjd)
Men som sagt, just nu är fokus på att lösa vattenproblemet!
Kommer att gjuta in vattenrör för golvvärme i nya plattan och koppla dessa till en mini elpanna typ Värmebaronen MP4 då jag har svårt att räkna hem en luft/vatten värmepump men skulle vara enkelt att göra senare. Kommer istället att värma upp huset (43 m3 + 54 m3) med en ny luft/luft värmepump (Daikin Ururu Sarara). Huset är idagsläget uppvärmt med direkt el och årlig förbrukning ligger på 6000 kWh med ganska ofta braseldande under vinter halvåret.
Jag har tänkt att golvet skall bli slipat/polerat för att inte behöva lägga klinkers (undvika bygga i höjd)
Men som sagt, just nu är fokus på att lösa vattenproblemet!
Känner igen problemet, när man väl börjat gräva är det svårt att sluta.Johanw123 skrev:Tar även tacksamt emot andra kommentarer och förslag på mitt projekt. Har ingen direkt ide om vad källaren skall användas till förutom ett hörn skall vara tvättstuga. Skall öppna upp och göra två av fönstren betydligt större för ljusinsläpp vilket jag återkommer till när plattan är på plats. Väggarna är tänkta att vara slammade och ljusa.
Kommer att gjuta in vattenrör för golvvärme i nya plattan och koppla dessa till en mini elpanna typ Värmebaronen MP4 då jag har svårt att räkna hem en luft/vatten värmepump men skulle vara enkelt att göra senare. Kommer istället att värma upp huset (43 m3 + 54 m3) med en ny luft/luft värmepump (Daikin Ururu Sarara). Huset är idagsläget uppvärmt med direkt el och årlig förbrukning ligger på 6000 kWh med ganska ofta braseldande under vinter halvåret.
Jag har tänkt att golvet skall bli slipat/polerat för att inte behöva lägga klinkers (undvika bygga i höjd)
Men som sagt, just nu är fokus på att lösa vattenproblemet!
Det första du behöver fundera över vad som är rimligt att göra. Om du bor på Lidingö 300m från vattnet så får du tillbaka 5kr på varje krona du lägger ner. Bor du i glesbygd så får du kanske inte igen något.
Nummer två är vad du vill använda källaren till. 200cm takhöjd sätter vissa begränsningar men här är man ju olika. 200 kan vara perfekt takhöjd för den ena medan det är på tok för lite för den andra vilket återigen leder in på fråga ett. Vad är rimligt utifrån huset värde och hur länge ni tror er bo där.
Mer konkret så hade jag skippat golvvärme om ni bara ska använda det som förråd. Om du däremot vill gå all in så finns det ju inget som hindrar dig från att att bila ner klippan. Det finns det många exempel på i detta forum. Ett mellanting hade väl varit att försöka bila upp en ränna för att leda bort vattnet. En pumpgrop känns som en nödlösning men om du vill ha det torrt och isolerat kanske en nödvändighet. För övrigt behöver du kanske se över den utvändiga dräneringen, den verkar inte fungera optimalt. Men det är jag övertygad om att du tänkt på. Med tanke på vad du gjort än så länge verkar du ju både ha koll och energi.
När du sedan väl kommer till att det är dags att skapa ett dränerade lager och ett isolerande lager så går de flesta antingen på spåret isopor/pordrän plus cellplast i nästa lager eller det kanske vanligaste makadam i botten med Eps/xps/ cellplast som isolering.
Eftersom du har ett ojämnt underlag så blir du tvungen att fylla upp med makadam först. Ett alternativ som är ovanligare är att köra lättklinker/leca som dränerande lager då det också isolerar i viss mån. Ett annat alternativ som jag inte sett att ngn på detta forum testat är skumglas. Då får du både isolering och dränering. Det hade varit intressant att få läsa om. Själv har jag experimenterat med såväl leca där det finns fukt och Eps cement på ställen där det är torrt men ojämnt underlag. I övrigt så finns det ju också Eps grå (olika tillverkare) som ska ha lite bättre isoleringsvärde (ca 20 procent). På byggnadsvård.se finns för övrigt en ypperlig genomgång av om olika typer av isolering.
https://byggnadsvard.se/isoleringsmaterial-fran-a-till-w/
Redigerat:
Om man tittar på den sista bilden så ser det inte ut som det är jättelångt mellan vattenpölarna och inte så långt från den sista vattenpölen och till husväggen och ut. Att kapa ett par rännor med en Huskvarna motorkap tar inte jättelång tid. Det dammar och är skitigt som fan men också ganska härligt. Då kan du ju leda bort och ut vattnet till en stenkista eller till vad du vill.
H hanson#16 skrev:Känner igen problemet, när man väl börjat gräva är det svårt att sluta.
Det första du behöver fundera över vad som är rimligt att göra. Om du bor på Lidingö 300m från vattnet så får du tillbaka 5kr på varje krona du lägger ner. Bor du i glesbygd så får du kanske inte igen något.
Nummer två är vad du vill använda källaren till. 200cm takhöjd sätter vissa begränsningar men här är man ju olika. 200 kan vara perfekt takhöjd för den ena medan det är på tok för lite för den andra vilket återigen leder in på fråga ett. Vad är rimligt utifrån huset värde och hur länge ni tror er bo där.
Mer konkret så hade jag skippat golvvärme om ni bara ska använda det som förråd. Om du däremot vill gå all in så finns det ju inget som hindrar dig från att att bila ner klippan. Det finns det många exempel på i detta forum. Ett mellanting hade väl varit att försöka bila upp en ränna för att leda bort vattnet. En pumpgrop känns som en nödlösning men om du vill ha det torrt och isolerat kanske en nödvändighet. För övrigt behöver du kanske se över den utvändiga dräneringen, den verkar inte fungera optimalt. Men det är jag övertygad om att du tänkt på. Med tanke på vad du gjort än så länge verkar du ju både ha koll och energi.
När du sedan väl kommer till att det är dags att skapa ett dränerade lager och ett isolerande lager så går de flesta antingen på spåret isopor/pordrän plus cellplast i nästa lager eller det kanske vanligaste makadam i botten med Eps/xps/ cellplast som isolering.
Eftersom du har ett ojämnt underlag så blir du tvungen att fylla upp med makadam först. Ett alternativ som är ovanligare är att köra lättklinker/leca som dränerande lager då det också isolerar i viss mån. Ett annat alternativ som jag inte sett att ngn på detta forum testat är skumglas. Då får du både isolering och dränering. Det hade varit intressant att få läsa om. Själv har jag experimenterat med såväl leca där det finns fukt och Eps cement på ställen där det är torrt men ojämnt underlag. I övrigt så finns det ju också Eps grå (olika tillverkare) som ska ha lite bättre isoleringsvärde (ca 20 procent). På byggnadsvård.se finns för övrigt en ypperlig genomgång av om olika typer av isolering.
[länk]
Kul att du känner igen dig i att det är svårt att sluta gräva För att förtydliga, det är bara 185 cm i takhöjd. Funkar för mig men ej optimalt. Huset ligger 45 minuter utanför Göteborg med väldigt fin utsikt över en sjö. Jag skulle vilja använda källaren till mer är förråd och kanske förutom tvättstuga oxå ha en gästsäng osv. Man skulle kunna gå all in och skapa ett andra badrum osv men det skippar jag pga den dåliga takhöjdenH hanson#16 skrev:Om man tittar på den sista bilden så ser det inte ut som det är jättelångt mellan vattenpölarna och inte så långt från den sista vattenpölen och till husväggen och ut. Att kapa ett par rännor med en Huskvarna motorkap tar inte jättelång tid. Det dammar och är skitigt som fan men också ganska härligt. Då kan du ju leda bort och ut vattnet till en stenkista eller till vad du vill.
Det har regnat mycket senaste dagarna och vattennivån stiger. Har spanat in ett 315 mm rör för att bygga en pumpbrunn med och skall sedan försöka koppla på mig på mitt enskilda dagvatten rör som går i marken precis utanför dörren. Har precis gjort lite försök med expander betong för att förstärka upp väggen under dörren så att jag kan kapa upp för att komma åt dagvatten röret. Är lite orolig för hela huset när det är så uppgrävt och det regnar så mycket, skulle vara lite tråkigt om det rasar ihop. En Huskvarna låter som en kul grej, dock tror jag att det räcker med att lägga en 110 dräneringsrör längst hela ytterväggen och om vattnet stiger så kan det rinna till djupaste punkten på mitten där jag sätter pumpbrunnen. Sedan får jag acceptera att det står lite vatten i de andra fårorna. Beställde 6 ton 16-20 makadam idag som jag skall grunda med, har sedan tidigare 10 ton 4-8 liggande ifall de 6 tonnen inte räcker. Har 10 packet isodrän inköpt och skall sedan satsa på EPS ovan på det.
Hur mycket isolering har du tänkt dig? När man gräver i ett befintligt hus så tvingas man kompromissa. De gånger jag känt att jag slarvat för mycket så brukar jag påminna mig om att huset(mitt hus alltså (från 39)) har klarat sig utmärkt i 80 år med ett 5cm betong golv av sämsta förkrigskvalitet. Allt som jag gör borde vara bättre än det. Min tanke är att mitt hus inte måste ha 30cm makadam och 30cm cellplast och 10cm betongplatta utan att det mesta funkar så länge man inte gör radikala ändringar av ventilation och uppvärmning. Jag landade på mellan 10 och 20cm cellplast och har lagt golvvärme men samtidigt slarvat med makadammet där det varit torrt och istället lagt mer isolering och vice versa där det varit fuktigt. I ditt fall så sparar ju både tid och pengar och inte minst takhöjd om du struntar i golvvärme och isolering. Du vill inte lägga upp innergolvet på en platonmatta eller annan valfri distans och ha en annan värmekälla som inte ligger i golvet och stjäl takhöjd. Fast du tänkte väl ha betonggolv vilket ju är klokt men så klart kallt utan isolering och golvvärme. Det är ju bara du som vet vad som funkar bäst för dig så det blir nog bra tänker jag. Angående att destabilisera huset så kan jag inte annat än hålla med. Just underminering av väggarna är det jävligaste och det enda som hjälper är etapperna, betong, mer betong och slutligen expander betong för den riktigt goda nattsömnen.Johanw123 skrev:Kul att du känner igen dig i att det är svårt att sluta gräva För att förtydliga, det är bara 185 cm i takhöjd. Funkar för mig men ej optimalt. Huset ligger 45 minuter utanför Göteborg med väldigt fin utsikt över en sjö. Jag skulle vilja använda källaren till mer är förråd och kanske förutom tvättstuga oxå ha en gästsäng osv. Man skulle kunna gå all in och skapa ett andra badrum osv men det skippar jag pga den dåliga takhöjden
Det har regnat mycket senaste dagarna och vattennivån stiger. Har spanat in ett 315 mm rör för att bygga en pumpbrunn med och skall sedan försöka koppla på mig på mitt enskilda dagvatten rör som går i marken precis utanför dörren. Har precis gjort lite försök med expander betong för att förstärka upp väggen under dörren så att jag kan kapa upp för att komma åt dagvatten röret. Är lite orolig för hela huset när det är så uppgrävt och det regnar så mycket, skulle vara lite tråkigt om det rasar ihop. En Huskvarna låter som en kul grej, dock tror jag att det räcker med att lägga en 110 dräneringsrör längst hela ytterväggen och om vattnet stiger så kan det rinna till djupaste punkten på mitten där jag sätter pumpbrunnen. Sedan får jag acceptera att det står lite vatten i de andra fårorna. Beställde 6 ton 16-20 makadam idag som jag skall grunda med, har sedan tidigare 10 ton 4-8 liggande ifall de 6 tonnen inte räcker. Har 10 packet isodrän inköpt och skall sedan satsa på EPS ovan på det.
Tanken är att det nya golvet kommer att hamna på exakt samma höjd som det gamla. Tänker 10 cm isodrän och sedan 10 cm EPS. Siktar på att den nya betongplattan skall vara 10 cm tjock. Kommer på sina ställen vara rejält med makadam underH hanson#16 skrev:Hur mycket isolering har du tänkt dig? När man gräver i ett befintligt hus så tvingas man kompromissa. De gånger jag känt att jag slarvat för mycket så brukar jag påminna mig om att huset(mitt hus alltså (från 39)) har klarat sig utmärkt i 80 år med ett 5cm betong golv av sämsta förkrigskvalitet. Allt som jag gör borde vara bättre än det. Min tanke är att mitt hus inte måste ha 30cm makadam och 30cm cellplast och 10cm betongplatta utan att det mesta funkar så länge man inte gör radikala ändringar av ventilation och uppvärmning. Jag landade på mellan 10 och 20cm cellplast och har lagt golvvärme men samtidigt slarvat med makadammet där det varit torrt och istället lagt mer isolering och vice versa där det varit fuktigt. I ditt fall så sparar ju både tid och pengar och inte minst takhöjd om du struntar i golvvärme och isolering. Du vill inte lägga upp innergolvet på en platonmatta eller annan valfri distans och ha en annan värmekälla som inte ligger i golvet och stjäl takhöjd. Fast du tänkte väl ha betonggolv vilket ju är klokt men så klart kallt utan isolering och golvvärme. Det är ju bara du som vet vad som funkar bäst för dig så det blir nog bra tänker jag. Angående att destabilisera huset så kan jag inte annat än hålla med. Just underminering av väggarna är det jävligaste och det enda som hjälper är etapperna, betong, mer betong och slutligen expander betong för den riktigt goda nattsömnen.
Roar mig just nu med att gjuta en förstärkning runt alla väggar som är 10 cm hög och vars överkant ligger 30 cm under golvytan. Gjuter i expander betong. Från denna ”murar” jag sedan uppåt med finbetong för att låsa in alla lösa stenar.
inte helt klart hur starkt det blir eller om det över huvudtaget kommer att göra någon skillnad men känns skönt att göra det efter som innan gjutning av den nya plattan så kommer jag att kapa bort den delen av syllen som sticker ut och kapa den 10 under golvytan så att jag kan gjuta en ny platta som går hela vägen ut till väggen. Bilden nedan hur det ser ut just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inte helt klart hur starkt det blir eller om det över huvudtaget kommer att göra någon skillnad men känns skönt att göra det efter som innan gjutning av den nya plattan så kommer jag att kapa bort den delen av syllen som sticker ut och kapa den 10 under golvytan så att jag kan gjuta en ny platta som går hela vägen ut till väggen. Bilden nedan hur det ser ut just nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att se dina bilder. Känns fint att få känna lite samhörighet. Blir lite ensamt i källaren. Höll själv på och klabbade med expanderbetong och grovbetong innan jag drog till jobbet i eftermiddags. Är mer än lite trött på att undergjuta bärande väggar så jag börjar slarva nu på sluttampen. Grävde ut under ett segment av väggen, lite makadam i hålet, stapla och skruva ihop lite brädor som en enkel gjutform, en par liter grovbetong i botten och så toppa upp med exp betong som rinner ner i alla hålrum. Förmodligen helt förkastligt men jag hoppas på det bästa.
Johanw123 skrev:Roar mig just nu med att gjuta en förstärkning runt alla väggar som är 10 cm hög och vars överkant ligger 30 cm under golvytan. Gjuter i expander betong. Från denna ”murar” jag sedan uppåt med finbetong för att låsa in alla lösa stenar.
[bild][bild]
inte helt klart hur starkt det blir eller om det över huvudtaget kommer att göra någon skillnad men känns skönt att göra det efter som innan gjutning av den nya plattan så kommer jag att kapa bort den delen av syllen som sticker ut och kapa den 10 under golvytan så att jag kan gjuta en ny platta som går hela vägen ut till väggen. Bilden nedan hur det ser ut just nu.
[bild]
Kort status uppdatering. Har dragit ett 75 mm rör för att sedan kunna dra fram varm och kall vatten. Har ett embryo till pumpbrunn framme och tagit mig ut till en dagvattenledning, dock ej ännu kopplat på men har allt material. Det som varit mest tidsförbrukande är förstärkning av grundmuren där jag gjuter i expanderbetong mot berget (där berget är exponerat) och sedan murar uppåt för att låsa in allt, har nästan kommit halvvägs med detta vilket känns bra. Tur att man inte har bråttom! Alla förbättringsförslag och idéer är välkomna
Det går inte snabbt men det går! Nu har jag burit in nästan 12 ton med 16-22 makadam. Grundade med en N2 markduk under (Byggmax 650 kr). Nu skall jag lägga in ett tunt lager 4-8 makadam för den slutgiltiga avjämningen och för att låsa den grövre makadamen.
Lite frågor framåt:
1 Har tänkt hyra en kompakteringsvibba. Är de något som behövs eller man skulle kunna hoppa över det?
2 Skall man vibba innan och efter jag lagt in 4-8 makadamen eller det räcker med att vibba när allt är på plats?
3 Har i mitt huvud fått för mig att jag vill blöta upp ytan innan jag vibbar, vet inte var jag fått den idén ifrån (minska friktionen?), är detta något som rekommenderas?
Visar sig att huset inte står helt i våg, skiljer ca 3 cm på längden, dvs över 10 meter. Skulle inte vara förvånad om det byggdes så på 60-talet. Jag hoppas få det nya golvet i bättre våg.
Laddar upp en eller två video nedan och så har jag fler frågor senare runt prep för gjutning men återkommer med det lite senare
Lite frågor framåt:
1 Har tänkt hyra en kompakteringsvibba. Är de något som behövs eller man skulle kunna hoppa över det?
2 Skall man vibba innan och efter jag lagt in 4-8 makadamen eller det räcker med att vibba när allt är på plats?
3 Har i mitt huvud fått för mig att jag vill blöta upp ytan innan jag vibbar, vet inte var jag fått den idén ifrån (minska friktionen?), är detta något som rekommenderas?
Visar sig att huset inte står helt i våg, skiljer ca 3 cm på längden, dvs över 10 meter. Skulle inte vara förvånad om det byggdes så på 60-talet. Jag hoppas få det nya golvet i bättre våg.
Laddar upp en eller två video nedan och så har jag fler frågor senare runt prep för gjutning men återkommer med det lite senare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder