Hej! Nyinflyttade i hus, på kvällarna har vi märkt att det dunkar. Försökt lyssna vart det kommer ifrån utan resultat. Det är som oregelbundna dunkningar, inget krafsande eller så.
Huset är från 70-talet typiskt rektangulärt, platta på mark, luftpump och direktel. Runt halv 9-9 börjar det och håller på en timme kanske. Har någon en vettig förklaring på detta? Tittade vädret och det var idag 12 grader och solen höll på att gå ner om någon undrar om det.
Tacksam för svar annars flyttar jag
 
Plåttak ?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Kan det kanske vara varmvattenberedaren? :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är ju fullt möjligt att detta ljud även håller på dagtid, bara att du inte tänker på det då...

Men min första gissning blir att det har något med temperaturväxling att göra, något som rör på sig när temperaturen sjunker ganska snabbt på kvällen.

Plåttak som förra inlägget frågade är en klassiker.

Kan även rent av vara fasadbrädorna som krymper/sväller och ändrar läge lite.

Eftersom du är nyinflyttad så kan du kanske inte svara på om det hörs mer eller mindre beroende på yttre faktorer som väder o vind, snö, luftfuktighet osv... Men om du håller koll på dessa yttre faktorer så kanske du snappar upp ett mönster/samband.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Uterum med plasttak? Varmvattenberedare med tariffstyrning och en dålig kontaktor? Poltergeist?
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
Kan det kanske vara varmvattenberedaren? :)
Den missade jag...

Straxt efter att alla har duschat o lagt sig till ro... Den tar nån timme på sig att komma upp i temp igen o sen blir det tyst. Helt klart en mycket god gissning (y)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Har ni tegelväggar? När teglet svalnar på kvällen efter att ha blivit solbelyst kan det dunka eller knaka en del.

Hur många dunkningar på en kväll?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plåttak ?
Inget plåttak någonstans
 
Andjul Andjul skrev:
Kan det kanske vara varmvattenberedaren? :)
Hur tar man reda på det? Lägger örat mot den?
 
H Henrik.S skrev:
Har ni tegelväggar? När teglet svalnar på kvällen efter att ha blivit solbelyst kan det dunka eller knaka en del.

Hur många dunkningar på en kväll?
Tegelväggar och trä fasad, det dunkar hela tiden med kanske 2-5 minuters uppehåll. Svårt att förklara, men låter som någon dunkar på fasaden. Eller som att någon smäller igen bildörr och man hör det in. Dova dunkningar
 
  • Gilla
Turpen
  • Laddar…
L lordi skrev:
Uterum med plasttak? Varmvattenberedare med tariffstyrning och en dålig kontaktor? Poltergeist?
Uterum med plast tak ja, varmvatten med tariffstyrning det har jag ingen aning om tyvärr. Hur tar jag reda på det?
 
K Kasken skrev:
Den missade jag...

Straxt efter att alla har duschat o lagt sig till ro... Den tar nån timme på sig att komma upp i temp igen o sen blir det tyst. Helt klart en mycket god gissning (y)
Testa och stäng av elen under den tiden. Skillnad?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Testa och stäng av elen under den tiden. Skillnad?
Tror det har slutat nu så ska testa imorgon! Om det slutar när elen är av, beror det på varmvattenberedaren då?
 
T
C CarolineLin skrev:
Tegelväggar och trä fasad, det dunkar hela tiden med kanske 2-5 minuters uppehåll. Svårt att förklara, men låter som någon dunkar på fasaden. Eller som att någon smäller igen bildörr och man hör det in. Dova dunkningar
Erbjud grannarna ett Netflix abonnemang så kanske det lugnar sig, dom verkar ha lite att göra på kvällarna.
 
  • Haha
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Erbjud grannarna ett Netflix abonnemang så kanske det lugnar sig, dom verkar ha lite att göra på kvällarna.
Fristående hus så dom måste ha jäkligt roligt på kvällarna haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.