Hej forumfolket!

Ska precis påbörja en totalrenovering av vårt nyinköpta hus i en Stockholmsförort, och har i det som tidigare var ett pannrum ca 20-25kvm innertak som är täckt med eternitplattor. Finns det någon som har nån rekommendation på en saneringsfirma som är duktiga? Känns som vi skulle kunna få vilket pris som helst utan att ha en susning om vad som gäller...

Tanken har även slagit oss att göra det "själva", vad har experterna här för rekommendationer? Ska vi överväga detta eller helt släppa den tanken? Notera att huset ska renoveras i ca 9 månader och man skulle kunna dra ner Eterniten omgående och på så sätt vädra ur ordentligt under lång tid.

Ser fram emot hjälpande svar :)
 
M
Tror du får bäst svar om du berättar lite mer hur de är monterade.
Är de limmade med PL600 eller skruvade? Blir väldigt stor skillnad i mängd damm :)
 
M Marcussjogren skrev:
Tror du får bäst svar om du berättar lite mer hur de är monterade.
Är de limmade med PL600 eller skruvade? Blir väldigt stor skillnad i mängd damm :)
Där sitter inga skruvar utan det sitter ett par spik i varje platta vilket gör att jag gissar på att de är limmade och sen säkrade med spiken. Eller om spiken är det enda som kan hålla dem?
 
L
Är det bara ett par spik per platta (altså två)? Om fler spik än så så räcker det för att hålla dem - lim behövs inte om de är ordentligt spikade.
 
Ta på overall, skyddsmask modell bättre och helslutande. Riv ner det fint och försiktigt och ni kommer spara massor av pengar.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
M
Ja jag tror att stefflo ligger ganska rätt. Jag är förvisso ingen expert på området, men man ska inte borra och såga i skivorna utan ta ner dem hela.
Gör man det så ska nog kontamineringen bli sparsam.

Finns möjligheten så är det nog inte helt vansinnigt att sätta in en ventilationsfläkt (typ pax, intellivent) under de 9 månaderna.

En brassklapp för att folk med nedsatt lungfunktion (t ex rökare) lider betydligt, typ enormt mycket, större risk för att få följdsjukdomar av asbest.
 
Notera även att vi har 2 små barn som såklart skapar ännu mer oro kring tanken att göra det själv vs saneringsfirma.
 
KristinaRT
Köp en bra halvmask med filter och kanske några engångsoveraller och handskar. Kontrollera med närmaste återvinningsstation vad de har för policy ang asbest (vissa vill ha det väl inplastat och vissa tar knappt emot det alls).
Vik en dag åt att ta ner skivorna. Ju helare desto bättre. Asbest är farligt som lösa fibrer dvs damm. Plockar man ner skivorna hela bildas inget damm.

Tar du in ett företag lyder dessa under en annan lagstiftning (kommersiell verksamhet, dvs arbetarna jobbar m detta hela tiden om man måste då vidta speciella åtgärder) och vilket kräver helt andra säkerhetsåtgärder och därmed ett avsevärt högre pris.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Går det att dra ut spikarna utan att bryta ner skivorna i 10 smådelar så är det i princip helt ofarligt. Andningsskydd och städning behövs ju oavsett vilket rivningsarbete man ägnar sig åt.
 
Jag har Cert i asbestsanering,
det är inget problem att göra det själv . Kom ihåg att skydda dig ordentligt . Och det är inte farligare än något annat material så länge det inte bryts sönder .
En bra mask är A & O Inga engångsmasker för covid alltså och engångsoveraller . Dubbla säckar som är tejpade när du slänger det på tippen. Var inte dumsnål och köp en billig mask.

Lycka till
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Du har redan fått bra svar på hur du ska göra för att plocka ner dom.
Ha öppet ut för lite vädring under arbetet.
Kvar blir lite sanering.
Håll dörren stängd så mycket som möjligt mot övriga huset.
Våt torka några gånger.
Klart.
 
Jag har tagit ner eternitplattor i taket på min gamla källare (byggt 1947). De var spikade mot taket. De flesta skivorna kom ner ganska hela, men en del skivor bröts sönder i processen. Åtminstone hos mig var det svårt att få ner dom hela. Jag hade engångsoverall och mask med p3 filter. Jag förseglade ingång till rummet med plast och tejp, dessutom hade jag ett fläktagrregat som blåst ut genom en ventilationsöpnning i väggen, och fick på så sätt undertryck i rummet. När jag var färdig våttorkade jag rummet.
 
vad vill du med att ta ner dom , komma åt att lägga rör och annat för el i bjälklaget, det brukar vara lite lågt i tak på äldre hus källare. Det sitter nog inga lister i skarvarna, men an massa rör i taket. Annars låt dom sitta kvar och det går att måla på dom och då händer inget, även att sätta ny gips i taket går bra, men då får man trycka kraftigt för att skruven ska gå in i eterniten.

Edit det brukar vara helt trätak under.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
vad vill du med att ta ner dom , komma åt att lägga rör och annat för el i bjälklaget, det brukar vara lite lågt i tak på äldre hus källare. Det sitter nog inga lister i skarvarna, men an massa rör i taket. Annars låt dom sitta kvar och det går att måla på dom och då händer inget, även att sätta ny gips i taket går bra, men då får man trycka kraftigt för att skruven ska gå in i eterniten.

Edit det brukar vara helt trätak under.
Helrenovering, dvs nya rör, el etc så det måste bort.
 
Ovanför eterniten så är det nog helt trätak, det med att plocka ner, bryt ner med kofot så stora bitar som möjligt så går det bra, det dammar inte så mycket. Gärna med ett ansiktsfilter och glasögon då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.