Ska byta ut två knappar (till samma 3 ledlampor Gu10) på vad jag trodde var 2 Dimrar till vanlig Trappbrytare. Den ena av dessa är den svarta "klumpen" ni ser på bilden. Trappbrytaren på den gröna bilden är den jag ska byta till. Den kommer från Hornbach. https://www.hornbach.se/shop/Stromb...app-vit-1820121/6787778/artikel-detaljer.html

Det jag inte förstår är uttaget med 2 trådar som är dimmer. Vad är det för en brytare. Kan jag koppla in en vanlig trappbrytare här? Där är ingen Nolla och bara 2 trådar. Ledare och tändtråd är de som finns antar jag.

På den andra dimmern (som ser ut som en svart puck) är en av de bruna ledare och den andra bruna går som ledare till brytaren under som ni ser på bilden. Antar att den orange är tändtråd men vad är de två vita till och varför används inte nollan?

Om nollan används var på den nya brytaren (gröna bilden) ska den kopplas in då? Fick inte med något kopplingsschema alls i paketen nämligen.
 
  • Elektrisk vägguttag utan frontplatta med exponerade anslutningar och ledningar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med en svart dimmer och en vit trappbrytare synliga i ett vägguttag med exponerade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön strömbrytarmodul med kretsschema, utan täckplatta, hålls upp framför en metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt, svårt att hänga med på din beskrivning.

"uttaget med 2 trådar som är dimmer" vad avses med det?

Ofta gör man vidarekoppling av fasledar på en plint i en brytare/dimmer, kanske är det så i ditt fall med de två bruna ledarna.
Vanligtvis så ansluts inte neutralledaren till en dimmer (typbeoende), utan enbart fas och tändtråd.

Neutralledare ska du inte koppla in i den nya brytaren.
 
E etompau skrev:
Rörigt, svårt att hänga med på din beskrivning.

"uttaget med 2 trådar som är dimmer" vad avses med det?

Ofta gör man vidarekoppling av fasledar på en plint i en brytare/dimmer, kanske är det så i ditt fall med de två bruna ledarna.
Vanligtvis så ansluts inte neutralledaren till en dimmer (typbeoende), utan enbart fas och tändtråd.

Neutralledare ska du inte koppla in i den nya brytaren.
Då vet jag att N (Blå) inte ska kopplas in. Uttaget med bara två trådar dvs Ledare plus en till är den den jag skickat som bild överst. Den har tidigare kunnat dimma och sätta på av ström men den funkar inte längre. En av de två bruna är vidarekoppling till nästa uttag precis som du skriver. Däremot vet jag inte vad de två vita på dimmern (stor svart på bilden) är. Är det de två som går till dimmern på bild 1?

Det som är knepigt är att det inte går att se några som helst symboler på den svarta dimmern. Sedan fattar jag inte varför det inte är 3 trådar på dimermn på bild 1. Antar att den inte är en Trapp men då är något felkopplat?
 
Den översta bilden (bild 1?) är ingen dimmer utan en helt vanlig strömbrytare.
Ta en bild på dimmern (den svarta klumpen) så att plintmärkning syns.
 
E etompau skrev:
Den översta bilden (bild 1?) är ingen dimmer utan en helt vanlig strömbrytare.
Ta en bild på dimmern (den svarta klumpen) så att plintmärkning syns.
Allt på den svarta dimmern är övermålat av den gamla ägaren. Jag tror dock att det är en sådan här även om modellnumret skiljer lite på slutet: https://www.amazon.se/Busch-Jaeger-6593U-Busk-universell-centraldimmer-insats/dp/B000ONTDJ2 Annars får jag nog skrapa bort färgen för att se plintmärkningen.
 
Enl. bild så kräver den N-anslutning.
Hursomhelst, N ska inte anslutas i en trappbrytare brytare utan enbart fas och tändtråd.
Däremot kan en oanvänd N-ledare "parkeras" på en X-plint i brytaren.
 
E etompau skrev:
Enl. bild så kräver den N-anslutning.
Hursomhelst, N ska inte anslutas i en trappbrytare brytare utan enbart fas och tändtråd.
Däremot kan en oanvänd N-ledare "parkeras" på en X-plint i brytaren.
Här kommer en bild med färgen avskrapad. Som jag trodde så är det samma anslutningar på plinten som den jag länkade till. Mao används inte noll (blå), den oranga är tändtråd, de 2 bruna och en vit är ledare och den ensamma vita går bara till plint med siffran 1.

Det jag inte fattar är vad den vita ledartåden går till? Jag antar att denna och de andra 2 bruna får gå till L på den nya brytaren hursomhelst?

Den vita sladden som går till plinten och siffran 1 vad används den till? Vad betyder 1:an? Ska den då också kopplas till 1 på den nya gröna brytaren? (Se bild)
 
  • Avskrapad eluttagsplint på vägg med etiketten "Busch-Universaldimmer" och olika anslutna ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Det ser ut som dimmern har en styringång (1) för extern brytare.
[länk]
Förlåt min okunninghet men jag kan inte ett ord tyska. Vad innebär Styringång (1) för extern brytare och var ska jag koppla in den på trappkopplaren (grön på bilden)?

Det enda jag har i närheten som jag inte vet hur det är inkopplad är ett uttag för en taklampa (där jag inte har någon belysning ikopplad alls)
 
Är det så att du kan styra belysningen och dimma från brytaren som syns på första bilden? I så fall är den nog inkopplad på dimmerns styringång, ingång 1.
Principen framgår av schemat i pdf:en.

De gråa ledarna till brytaren på bild 1 är kopplad till fasing. på dimmern, går vidare till brytaren och sedan tillbaka på ing. 1.
 
Tror inte du får ihop en trappkopplingslösning som ersätter bef. dimmer utan att dra en extra tråd till brytaren i bild 1.
Ett alternativ kan vara att stoppa dit en Plejd CTR-01, då kan du styra (till/från) via två återfjädrande brytare.
 
E etompau skrev:
Tror inte du får ihop en trappkopplingslösning som ersätter bef. dimmer utan att dra en extra tråd till brytaren i bild 1.
Ett alternativ kan vara att stoppa dit en Plejd CTR-01, då kan du styra (till/från) via två återfjädrande brytare.
Ja det har varit så att jag kunde styra belysningen och dimma från brytaren som syns på första bilden så det är som du beskriver så att den är inkopplad på dimmerns styringång, ingång 1.

Förstår nu att jag inte kan använda de båda trappbrytarna som jag vill. Med andra ord så måste jag som du beskriver antingen:
1. Dra en nolla till brytaren på bild 1 och använda trappfunktion (som vanligt)
2. Ersätta dimmern jag hade med en som har samma kopplingar på plinten som jag redan har och koppla likadant.
3 Köpa en PLEJD eller Shellypuck och använda trappbrytarna jag redan har. (Jag har redan fjädrar för att göra uttagen återfjädrande)

Det sistnämda är jag är dock lite fundersam på. Kan jag fortfarande använda en trappbrytare på samma ställe som jag idag har den med två trådar in (bild 1) i sådana fall?

Shelly Dimmer 2 som jag länkat till har två plintar för Switch i och 2. Kan jag då använda dessa till brytare på olika ställen som jag har?

https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-dimmer-2/#wiring
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/CTR-01
 
Varför blanda in en nolla i brytaren?
En trappbrytare med fjäder funkar bra mot Shelly/Plejd för momentant slutning.

En brytare är inte ett uttag.
 
Ok så även om strömbrytaren/trappen sitter på ett annat ställe kan jag använda en shelly eller Plejdpuck? Då känns ju det billigast och enklast att göra detta. Då kan jag fortfarande ha kvar det jag köpt.
 
Ja det ska funka. Tänk på att dessa enheter (Plejd/shelly) kräver N-anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.