Hej alla!
En firma renoverar badrummet hemma hos oss och vi håller nu på att diskutera hur vi ska göra med rören som är kvar efter det borttagna vattenburna elementet som ej är tillåtet längre pga risk med bakterier. Enligt rörmokaren är det ett stort jobb att plugga igen dessa rör enligt branschregler, d.v.s. att sätta en manchett på dem som de beskriver det. Förslaget för att göra det enligt bransch är istället att bygga en liten låda runt dessa rör. Vill bara ha några tankar kring detta från kunniga, låter det som ett rimligt avvägande?

Tack!

Lovisa

186534278_966115544141486_5640246522215469762_n.jpg
 
Kan lägga till att detta är ett badrum i en bostadsrättsförening. Huset är byggt 1959.
 
Kan du utveckla med att det inte skulle vara ok med ett element pga bakterier? Eller var det en handdukstork som var kopplat på varmvattnet och inte värmesystemet?

Var är rören i förhållande till dusch/badkar?
 
V Visan skrev:
Hej alla!
En firma renoverar badrummet hemma hos oss och vi håller nu på att diskutera hur vi ska göra med rören som är kvar efter det borttagna vattenburna elementet som ej är tillåtet längre pga risk med bakterier. Enligt rörmokaren är det ett stort jobb att plugga igen dessa rör enligt branschregler, d.v.s. att sätta en manchett på dem som de beskriver det. Förslaget för att göra det enligt bransch är istället att bygga en liten låda runt dessa rör. Vill bara ha några tankar kring detta från kunniga, låter det som ett rimligt avvägande?

Tack!

Lovisa

[bild]
Ser jag i syne eller sitter det redan mosaik på en vägg?
Du har råkat ut för ett dilemma som inte är allt för ovanligt tyvärr idag. Plattsättaren får inte på sina manchetter eftersom det inte är tillåtet att skära i dom. Jag tror rörens placeringars inte heller klarar branschreglerna som säger 6 cm till tätskikt och 6 cm mellan rören.
Rören är inte dina utan tillhör din Brf. Att bygga in rören kan vara en bra idén men då måste ni ha en servicelucka i lådan så det går att komma åt rören utan att riva lådan. Det ska också finnas en slitsbotten med skvalller rör. Det är minst 6 cm från tätskikt som gäller även för skvallerrrör. Samt att rörets innerdiameter ska vara minst 20mm.

Lådan kan inte vara placerad i våtzon 1.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ser jag i syne eller sitter det redan mosaik på en vägg?
Du har råkat ut för ett dilemma som inte är allt för ovanligt tyvärr idag. Plattsättaren får inte på sina manchetter eftersom det inte är tillåtet att skära i dom. Jag tror rörens placeringars inte heller klarar branschreglerna som säger 6 cm till tätskikt och 6 cm mellan rören.
Rören är inte dina utan tillhör din Brf. Att bygga in rören kan vara en bra idén men då måste ni ha en servicelucka i lådan så det går att komma åt rören utan att riva lådan. Det ska också finnas en slitsbotten med skvalller rör. Det är minst 6 cm från tätskikt som gäller även för skvallerrrör. Samt att rörets innerdiameter ska vara minst 20mm.

Lådan kan inte vara placerad i våtzon 1.
Ingen mosaik! Det är inte kaklat ännu.

Var skulle manchetterna sättas på rören, i och med att de ej får plats?

Absolut, vet att rören är Brfs. Tror du att detta är rör man kan behöva komma åt? Funderar på hur stor lådan måste bli bara. Funkar det att få dit skvallerrör skulle du säga, branschregelmässigt?

Tack!!
 
H huggan skrev:
Kan du utveckla med att det inte skulle vara ok med ett element pga bakterier? Eller var det en handdukstork som var kopplat på varmvattnet och inte värmesystemet?

Var är rören i förhållande till dusch/badkar?

Det handlar om legionella bakterier, att vattenburna element inte får användas i badrum längre, i alla fall inte installeras på nytt. Finns de så finns det, men praxis är inte att man installerar denna typ på nytt på grund av risk med de bakterierna.

Ingen handdukstork ska kopplas på. Vi ska ha elburen golvvärme.

Rören sitter bredvid toaletten, och badkaret är på andra sidan av badrummet, men det är kanske max 2,5 meter dem emellan. Litet badrum på 3kvm sammanlagt.

Tack!
 
V Visan skrev:
Det handlar om legionella bakterier, att vattenburna element inte får användas i badrum längre, i alla fall inte installeras på nytt. Finns de så finns det, men praxis är inte att man installerar denna typ på nytt på grund av risk med de bakterierna.

Ingen handdukstork ska kopplas på. Vi ska ha elburen golvvärme.

Rören sitter bredvid toaletten, och badkaret är på andra sidan av badrummet, men det är kanske max 2,5 meter dem emellan. Litet badrum på 3kvm sammanlagt.

Tack!!
Det osar missuppfattning. Klart du får ha ett vattenburet element i badrummet. Under förutsättning att det värms upp av radiatorvatten. Rören på bilden ser verkligen ut som värmerör där det alltså cirkulerar radiatorvatten.

Det du pratar om är gamla hadukstorkar eller element som värms upp av husets vvc. Det vill säga varmvattencirkulation. Det är alltså det vattnet du tvättar händerna i. Det får man inte använda till att värma upp tex. Element eller handukstorkar med längre. Många finns kvar och är i drift. Men kopplar du bort den får du inte koppla in den igen enkelt uttryckt.
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det osar missuppfattning. Klart du får ha ett vattenburet element i badrummet. Under förutsättning att det värms upp av radiatorvatten. Rören på bilden ser verkligen ut som värmerör där det alltså cirkulerar radiatorvatten.

Det du pratar om är gamla hadukstorkar eller element som värms upp av husets vvc. Det vill säga varmvattencirkulation. Det är alltså det vattnet du tvättar händerna i. Det får man inte använda till att värma upp tex. Element eller handukstorkar med längre. Många finns kvar och är i drift. Men kopplar du bort den får du inte koppla in den igen enkelt uttryckt.
Tack. Spännande...
 
I mitt badrum som renoverades 2020 (BRF) så monterades handdukstorken som gick på varmvatten (VVC) bort och i stället monterades ett vanligt element på de gamla värmerören, som lyckligtvis fanns kvar pluggade.
 
janwide
Att bygga en låda runt är vad jag förstår bara en estetisk fråga. Det gör inte att det uppfyller branschreglerna. Hantverkarna kommer bli tvungna att skriva en avvikelse vare sig det blir med eller utan låda. Vi har ett liknande problem i vårt badrum med ett element där rören kommer upp ur golvet. Det hade blivit väldigt omfattande att flytta rören upp i väggen som branschreglerna föreskriver så mattläggaren skrev helt enkelt en avvikelse. Inget jag går och oroar mig för.

När det är bostadsrätt kanske man behöver tänka lite annorlunda och kolla upp med styrelsen hur de ser på det. Rören ser ut att ha några år på nacken. Kolla så att de inte tänker sig att byta rören i närtid. Då kan det ju strula till sig med din då ganska nygjorda renovering. Om rören efter din renovering skulle börja läcka till exempel i väggen så gissar jag att det är på föreningens ansvar. Är osäker men tycker att du ska kolla upp detta.
 
Ny info, då jag missuppfattat:

Dessa rör går ut till ett element i hallen och hänger ihop med resterande delen av element-systemet i hela huset och i lägenheten. De har egentligen ingenting med elementet som tidigare satt i badrummet att göra, som var kopplat på vattnet i badrummet. Då borde väl detta egentligen vara en estetisk grej, eller vad säger ni? Att kaklingen blir krånglig?

Tack för alla svar!!
 
V Visan skrev:
Ingen mosaik! Det är inte kaklat ännu.

Var skulle manchetterna sättas på rören, i och med att de ej får plats?

Absolut, vet att rören är Brfs. Tror du att detta är rör man kan behöva komma åt? Funderar på hur stor lådan måste bli bara. Funkar det att få dit skvallerrör skulle du säga, branschregelmässigt?

Tack!!
Jag skulle behöva alla mått från rören till golvet. Från rören till väggen. Mått mellan rören för att kunna avgöra vad man kan göra.
Men bygga låda med servicelucka tycker jag låter som det bästa alternativet. Eftersom du har kopplingar på rören ska du absolut se till att det går att komma åt rören.


”Var skulle manchetterna sättas på rören, i och med att de ej får plats?”
Manschetterna träs på rören. Men rören måste plockas isär. Det är just nu ett av problemen i ditt badrum. Man får alltså inte klippa upp man manchetterna och på det sättet på på dom på rören.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag skulle behöva alla mått från rören till golvet. Från rören till väggen. Mått mellan rören för att kunna avgöra vad man kan göra.
Men bygga låda med servicelucka tycker jag låter som det bästa alternativet. Eftersom du har kopplingar på rören ska du absolut se till att det går att komma åt rören.


”Var skulle manchetterna sättas på rören, i och med att de ej får plats?”
Manschetterna träs på rören. Men rören måste plockas isär. Det är just nu ett av problemen i ditt badrum. Man får alltså inte klippa upp man manchetterna och på det sättet på på dom på rören.
Tack! Skulle nog bli en rätt stor lucka i sådana fall..? När tänker du att man kan behöva komma åt dem? Hantverkaren trodde inte det skulle behövas så ofta.

Enligt hantverkaren behöver man stänga av systemet för andra lägenheter också om man ska kapa och sätta på manchett. Blir rätt stor grej för rörmokare och mer kostnad..
 
V Visan skrev:
Ny info, då jag missuppfattat:

Dessa rör går ut till ett element i hallen och hänger ihop med resterande delen av element-systemet i hela huset och i lägenheten. De har egentligen ingenting med elementet som tidigare satt i badrummet att göra, som var kopplat på vattnet i badrummet. Då borde väl detta egentligen vara en estetisk grej, eller vad säger ni? Att kaklingen blir krånglig?

Tack för alla svar!!
Nej. Det är ingen estetisk grej. Rören behöver komma ut rakt från vägg med rätt avstånd mellan varandra och till tätskiktet på golv och vägg för att plattsättaren ska kunna täta runt rören på ett korrekt sätt. Rören kan inte vara ihopkopplade när detta arbete utförs. Så antingen måste rörmokaren bygga om rören eller så är det låda som gäller förutsatt att det funkar med måttmässigt med låda. Annars blir det lika förbaskat en avvikelse som måste göras.
Kanske denna bild kan få dig att förstå bättre när det gäller mått.
Schematisk illustration av rörgenomföringar i vägg med tätskikt enligt byggnormer, visar mått och utformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Visan skrev:
Tack! Skulle nog bli en rätt stor lucka i sådana fall..? När tänker du att man kan behöva komma åt dem? Hantverkaren trodde inte det skulle behövas så ofta.

Enligt hantverkaren behöver man stänga av systemet för andra lägenheter också om man ska kapa och sätta på manchett. Blir rätt stor grej för rörmokare och mer kostnad..
Man behöver komma åt dem ifall det börjar läcka eller ifall föreningen får för sig att göra något med rören. Kommer man inte åt dem måste lådan rivas med resultatet att hela badrummet behöver rivas. Man kan delreparera tätskikt men du lyckas nog inte hitta någon som vill Ts på sig ansvaret för detta jobb.

Säg till dina hantverkare att du vill att dom hittar en lösning som inte innebär någon avvikelse rapport där du tar över ansvaret. Hittar dom en lösning så är dom ansvariga i 10 år.
Om det sen innebär en låda eller att bygga om rören återstår att se. Kanske fungerar båda alternativen och då kan du välja det billigaste.

Om inte föreningen redan har krävt det så se till för din egen skull redan nu att du ska få intyg från Säker Vatten och Bkr när allt är färdigt. Ts gärna bilder på hela badrummet när tätskiktet är monterat. Kan vara mycket värdefullt att ha om något händer.
Be gärna om en kopia på entreprenörens försäkringsbevis så du har om något händer i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.