Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Anfall brukar vara bästa försvar säger de lärde.
Men lögnen fyller föga intresse när svaren finns i tråden.

Man behöver inte knäböja. Man behöver inte erkänna. Kungen lärde oss att det räcker med att vända blad.

Tråden är död sen länge. Ingen segrare finnes. Må kampen gå vidare i nästa liv...

Förstår om du har det tufft där ute bland kunderna..
 
P Paintball1 skrev:
Lite intressant är det. En hantverkare ska utföra vissa saker utan betalning. Det går åt en massa tid att göra ett hembesök, räkna ihop offerten, sammanställa offerten och sedan maila den till kunden. Efter det så ska man återkoppla med kunden, ev. göra lite ändringar efter önskemål osv.. Allt detta görs utan att man tar betalt.

Är själv egenföretagare i byggsvängen sedan 1997 och vet att det är så det fungerar.
Men lämnar du in bilen till en verkstad och vill ha ett kostnadsförslag på ett arbete så kommer du få en faktura på några tusenlappar och då kommer inte ens bilmekanikern på ett hembesök. Samma sak om du åker till tandläkaren, advokaten, naprapaten, husläkaren, optikern etc.
Jag är egenföretagare sedan 2006. Förr bjöd jag på att besöka. Numera får alla betala för besök punkt slut. Hur kan jag vara så snål eller vad man nu vill kalla det. Svaret är enkelt. Bra företag som har ordern välbokad tar betalt så enkelt är det. Precis som du skriver och som jag ser det huvudsakligen bland privatkunder är att allt ska helst göra allt gratis. Att titta, räkna, ta fram priser, skriva offert, och maila den om det går ta ca en full arbetsdag. Och sen får man inte jobbet på det pga någon annan lämnat ”fuskpris” som jag kallar det.
Mitt mekyrke samt alla andra seriösa hantverkaryrken skriver om kartan nu pga alla pensioner. Vill man ha ett korrekt utfört arbete som håller över långt tid där företaget har koll på vad som gäller och inte gäller kostar pengar. Vill man inte betala för man tyvärr knipa käft och ställa sig så snällt och vänta i kön igen lång tid framöver. Seriösa företag är många gånger samarbetspartners och pratar med varandra. Är det en gnällig kund kommer den kunden få vänta lång tid framöver. Väldigt enkelt. Gamla regler som gäller helt enkelt.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Förstår om du har det tufft där ute bland kunderna..
Om du vara visste hur rufft och tufft det är. Men degen rullar in som dom ska...
 
Sittställning
F FredrikThulinsson skrev:
Jag är egenföretagare sedan 2006. Förr bjöd jag på att besöka. Numera får alla betala för besök punkt slut. Hur kan jag vara så snål eller vad man nu vill kalla det. Svaret är enkelt. Bra företag som har ordern välbokad tar betalt så enkelt är det. Precis som du skriver och som jag ser det huvudsakligen bland privatkunder är att allt ska helst göra allt gratis. Att titta, räkna, ta fram priser, skriva offert, och maila den om det går ta ca en full arbetsdag. Och sen får man inte jobbet på det pga någon annan lämnat ”fuskpris” som jag kallar det.
Mitt mekyrke samt alla andra seriösa hantverkaryrken skriver om kartan nu pga alla pensioner. Vill man ha ett korrekt utfört arbete som håller över långt tid där företaget har koll på vad som gäller och inte gäller kostar pengar. Vill man inte betala för man tyvärr knipa käft och ställa sig så snällt och vänta i kön igen lång tid framöver. Seriösa företag är många gånger samarbetspartners och pratar med varandra. Är det en gnällig kund kommer den kunden få vänta lång tid framöver. Väldigt enkelt. Gamla regler som gäller helt enkelt.

100% respekt för det. Jag tycker det är viktigt att avisera innan än efter.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du vara visste hur rufft och tufft det är. Men degen rullar in som dom ska...
Vilka fantastiska faktauppgifter, tack.
 
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Vilken låg typ. Han kunde ha sagt innan att konsultationen kostade en slant. Väldigt fult och skicka faktura bara sådär.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Om en privatkund vill ha en offert får hen betala ungefär en avgift som sedan dras av om man får jobbet. Helt ok tycker jag
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Men det kan ju också betyda att ni inte var tydliga nog. Kunden kanske hade tolkat offerten som att det var löpande med tak. Eller så var det en besvärlig typ, som finns i alla kretsar, både utförare och beställare. Vilket det var är ju lite svårt att veta. Ni tyckte att ni var tydliga. Kunden kanske tyckte något annat.
”Men det kan ju också betyda att ni inte var tydliga nog” Precis så är det väldigt ofta. Mottagaren tolkar informationen på ett annat sätt än syftet är.
Därför är det otroligt viktigt att komma ihåg att prata med mottagen och försöka säkerställa att mottagaren har förstått. Mottagaren kan vara en kund, ett barn, en vän, ja vem som helst. Kommunikation är verkligen svårt. Det är absolut ingen enkel match att skriva så alla förstår.

Det viktiga enligt mig är hur man hanterar missförstånd mellan tex. Kund och hantverkare. För missförstånd kommer det högst troligt att bli.
Ska det bli bra har båda ett ansvar.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om en privatkund vill ha en offert får hen betala ungefär en avgift som sedan dras av om man får jobbet. Helt ok tycker jag
Om man är tydlig med det innan så, annars inte då det knappast är standard.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om en privatkund vill ha en offert får hen betala ungefär en avgift som sedan dras av om man får jobbet. Helt ok tycker jag
jag tycker det ska gälla på Elgiganten också. Verkar helt rimligt.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
jag tycker det ska gälla på Elgiganten också. Verkar helt rimligt.
Det gör det ju med. Du ser en tvättmaskin för 3000 i bladet åker till butiken och de säger att den sålt slut. Du åker hem med en likvärdig som kostar 5000 och vips har de tjänat 2000
 
  • Haha
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det gör det ju med. Du ser en tvättmaskin för 3000 i bladet åker till butiken och de säger att den sålt slut. Du åker hem med en likvärdig som kostar 5000 och vips har de tjänat 2000
hade det varit Emils pappa hade han sagt: jag har tjänat 2000 kr
 
T
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om en privatkund vill ha en offert får hen betala ungefär en avgift som sedan dras av om man får jobbet. Helt ok tycker jag
Bara det är tydligt, så man kan sålla bort såna företag tidigt i processen. Att inte ta en sån avgift är en konkurrensfördel. Att inte behöva "komma och kolla" är en annan.


Anekdot: jag behövde en elektriker i höstas för att byta bastuaggregat. Två skulle prompt "komma och kolla", en nöjde sig med några bilder på inkopplingen av det gamla och uppgift om säkringarnas storlek. De första två kanske hade bakat in offertjobbet i priset, för den tredje var billigast så han fick jobbet.

Någon dag före den bokade tiden upptäckte jag att det var fel kabelarea i delar av installationen, så ca 10m kabel i ett trångt rör behövde dras om. Tog en dryg timme extra, och naturligtvis var jag beredd på att betala extra för tilläggsarbetet men han sa att det rymdes i offerten och tog bara betalt för kabeln. Det hade varit intressant att veta hur de som "kollat" (men inte sett problemet) hade hanterat det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C claym skrev:
hade det varit Emils pappa hade han sagt: jag har tjänat 2000 kr
????
 
S Spiffe skrev:
Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
Bestrid fakturan. Det är ett försök till blåsning. Spara mejlet.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det gör det ju med. Du ser en tvättmaskin för 3000 i bladet åker till butiken och de säger att den sålt slut. Du åker hem med en likvärdig som kostar 5000 och vips har de tjänat 2000
Och när du handlar på Ica och inte hittar falukorven och behöver fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.