Fairlane Fairlane skrev:
Jag jobbar själv som IT-konsult, som jag faktiskt tycker påminner lite om hantverkaryrket. Vi kan något som inte kunden kan eller inte hinner med själv. Vi försöker lösa kundens problem och få betalt för det. Är man smidig så kan man tipsa kunden om nya saker som kan göras och kanske får man då mer jobb där, kanske inte direkt men på sikt.
Införsäljning tar man inte betalt för. En gång hade vi en potentiell kund i en stad 20 mil bort. Kunden, väl medveten om var jag satt, bokade in en möte klockan 9 på morgonen i deras lokaler för att diskutera ett lösningsförslag. Jag var där på plats klockan 9 och 15 minuter senare var mötet över, inklusive inskrivning och kaffe. Kunden ritade på en whiteboard sin skiss och frågade om det verkade vettigt. Jag ändrade en detalj i skissen och sen tackade kunden, det var allt. Vi fick aldrig affären... Inte tal om att skicka någon faktura där och tro det eller ej, jag fick lön ändå...
Klart du fick lön. Men eftersom jag känner sin arbetsgivare så förstår du inte hur nära sparken du va. Det hen reagerade starkast på var att du ägnade mer tid åt kaffet än åt införsäljningen. Men din chef är en förstående människa. Eftersom hen vet hur glad du är i kakor så bokas inga 15 min möten in längre. Det är därför dina kollegor är så glada om du nu inte märkt det.
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Klart du fick lön. Men eftersom jag känner sin arbetsgivare så förstår du inte hur nära sparken du va. Det hen reagerade starkast på var att du ägnade mer tid åt kaffet än åt införsäljningen. Men din chef är en förstående människa. Eftersom hen vet hur glad du är i kakor så bokas inga 15 min möten in längre. Det är därför dina kollegor är så glada om du nu inte märkt det.

Låt mig gissa, Berra har startat eget !?
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Låt mig gissa, Berra har startat eget !?
Heter din arbetsgivare Berra?
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Heter din arbetsgivare Berra?

Om du vill
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Om du vill
Den ana Berra startade eget. Till mig sa han att han skulle börja som IT konsult.
Den andra Berra fick sparken då han skrev för dåliga dagböcker. Idag är dokumentation mycket viktigare än hantverket . Det fattade aldrig Berra.

Vart har din studerande juridiska vän. @Derbyboy tagit vägen? Han brukar normalt slarva med studierna och ägna sin tid här istället. Blir lite oroligt att han har något stort juridiskt exempel på gång igen. Sist var det §37 men vad säger §38 Ktjl? Eller blir det kanske något exempel från prisinformstionslagen som han brukar dra till med i andra trådar?

Lite som adventskalendern. Spännande. Var beredd att trycka på ”gilla knappen”.
 
Lite intressant är det. En hantverkare ska utföra vissa saker utan betalning. Det går åt en massa tid att göra ett hembesök, räkna ihop offerten, sammanställa offerten och sedan maila den till kunden. Efter det så ska man återkoppla med kunden, ev. göra lite ändringar efter önskemål osv.. Allt detta görs utan att man tar betalt.

Är själv egenföretagare i byggsvängen sedan 1997 och vet att det är så det fungerar.
Men lämnar du in bilen till en verkstad och vill ha ett kostnadsförslag på ett arbete så kommer du få en faktura på några tusenlappar och då kommer inte ens bilmekanikern på ett hembesök. Samma sak om du åker till tandläkaren, advokaten, naprapaten, husläkaren, optikern etc.
 
  • Älska
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Paintball1 skrev:
Lite intressant är det. En hantverkare ska utföra vissa saker utan betalning. Det går åt en massa tid att göra ett hembesök, räkna ihop offerten, sammanställa offerten och sedan maila den till kunden. Efter det så ska man återkoppla med kunden, ev. göra lite ändringar efter önskemål osv.. Allt detta görs utan att man tar betalt.

Är själv egenföretagare i byggsvängen sedan 1997 och vet att det är så det fungerar.
Men lämnar du in bilen till en verkstad och vill ha ett kostnadsförslag på ett arbete så kommer du få en faktura på några tusenlappar och då kommer inte ens bilmekanikern på ett hembesök. Samma sak om du åker till tandläkaren, advokaten, naprapaten, husläkaren, optikern etc.
Nja, beställer du felsökning av bilen så får du betala för det, men då brukar firman säga att de vill ha X kronor/timme, innan arbetet påbörjas.
Begär du en offert på att få bromsskivorna bak bytta så får du en offert utan att betala för det.
Sen vet jag att många firmor mer en komma förbi för en snabbkoll om man försöker beskriva problemet. Då brukar de titta på det 5 minuter eller så utan att fakturera dig för det. Ibland säger de att du måste byta X, ibland säger de att en djupare undersökning krävs och att då måste man beställa en tid och betala.
Optikern kan hjälpa till med enkla grejer, me tar betalt för att kolla din syn. Däremot hjälper åtminstone de optiker jag har haft kontakt med till att plocka fram olika glasögonbågar och komma med rekommendationer etc utan att ta betalt. Säljaren på Elgiganten kan prata med dig en timme om olika tvättmaskiner utan att du behöver betala för det etc, etc. Så unikt är det faktiskt inte för hantverkare
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
P Paintball1 skrev:
Lite intressant är det. En hantverkare ska utföra vissa saker utan betalning. Det går åt en massa tid att göra ett hembesök, räkna ihop offerten, sammanställa offerten och sedan maila den till kunden. Efter det så ska man återkoppla med kunden, ev. göra lite ändringar efter önskemål osv.. Allt detta görs utan att man tar betalt.

Är själv egenföretagare i byggsvängen sedan 1997 och vet att det är så det fungerar.
Men lämnar du in bilen till en verkstad och vill ha ett kostnadsförslag på ett arbete så kommer du få en faktura på några tusenlappar och då kommer inte ens bilmekanikern på ett hembesök. Samma sak om du åker till tandläkaren, advokaten, naprapaten, husläkaren, optikern etc.
Mycket handlar om traditioner och förväntningar. T.o.m lagar tar hänsyn till detta.
När jag som konsument åker och tittar på en ny bil förväntar jag mig en energisk säljare som dessutom låter mig provköra bilen. Det är liksom en självklarhet. Det ska helt enkelt finnas en demobil.

Vill minnas att det var nååågon i denna tråd som tog upp husförsäljare. Nu får ni som verkligen vet hänga mig offentligt. Men som jag uppfattar en kompis som säljer hus är det helt galet. Det är ett första besök. Besök med markentreprenörer. ofta ytterligare besök.
Förslag på planritningar från arkitekt hos husföretaget. Allt innan någon form av kontrakt skrivs.

För mig som verkar inom just byggsvängen har det blivit en självklarhet att vi åker runt och lägger ner tid på att titta på jobb. Det lustiga är att vi faktiskt inte bara tittar på jobben och tar fram ett pris utifrån ett förfrågningsunderlag. Vi utför ofta själva arbetet med att ta fram ett förfrågningsunderlag för att kunna ta fram en offert.

Jag tror faktiskt få konsumenter förstår hur mycket arbete det krävs för att ta fram en offert för tex. Ett badrum. Svara på alla frågor. Utföra ändringar.
Förklara evt. ÄTA arbeten. Arbetsleda projektet med alla inblandade yrkesgrupper och förhoppningsvis ha en nöjd kund kvar på slutet.
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hörruduru. Kanske bättre att läsa HELA tråden så du blir varnad från alla goda råd som skrivs innan någon skriver namnet på en firma som kanske har gjort något fel. Eller kanske inte har gjort något fel.
Både ur moralisk och juridisk aspekt.

Jag tycker absolut man kan namnge oseriösa näringsidkare. Men man ska ha väldigt mycket på fötterna.

Vi hantverkare har sedan länge en hemlig lista med oseriös konsumenter. Ska vi lägga ut den där? ;)
Tja.. det kanske du borde göra. Jag skulle gärna ha set en sådan lista innan jag hyrde ut en våning för tre år sedan. Problemet är när båda partierna har rätt
 
  • Gilla
DB995
  • Laddar…
Thos Thos skrev:
Tja.. det kanske du borde göra. Jag skulle gärna ha set en sådan lista innan jag hyrde ut en våning för tre år sedan. Problemet är när båda partierna har rätt
Ohops! Var det av dig vi hyrde vår konferens lya? Lite dyr kanske om du frågar mig men jag gillar ändå de kola vänliga hyllorna på muggen.
 
  • Gilla
Thos
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ohops! Var det av dig vi hyrde vår konferens lya? Lite dyr kanske om du frågar mig men jag gillar ändå de kola vänliga hyllorna på muggen.
:D
 
J Jocke Best skrev:
Eller så går dom en kurs i företagsekonomi.
Det går inte för de har inte kommit på vilken kund som ska faktureras för kursavgiften ...
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Den ana Berra startade eget. Till mig sa han att han skulle börja som IT konsult.
Den andra Berra fick sparken då han skrev för dåliga dagböcker. Idag är dokumentation mycket viktigare än hantverket . Det fattade aldrig Berra.

Vart har din studerande juridiska vän. @Derbyboy tagit vägen? Han brukar normalt slarva med studierna och ägna sin tid här istället. Blir lite oroligt att han har något stort juridiskt exempel på gång igen. Sist var det §37 men vad säger §38 Ktjl? Eller blir det kanske något exempel från prisinformstionslagen som han brukar dra till med i andra trådar?

Lite som adventskalendern. Spännande. Var beredd att trycka på ”gilla knappen”.

Auuf jag fatta aldrig att du va sårad på riktigt. Förlåt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Har du hört talas om hantverkaren som fick mass kritik för att han va tydlig och rak med sina priser ? Nä inte jag heller ;)

Om du visste hur fel du har. Vi har mer än en gång stött på beställare som varit nöjda med arbetet, godkänt offerten, ibland t.o.m berömt tydligheten i offerten, men klagat över att priset är för högt NÄR fakturan anländer.
Trots att beloppet på fakturan överensstämmer med offerten.
Motiveringen har varit att arbetet gick för snabbt i förhållande till arbetskostnaden i offerten.

Det finns alltid något att klaga på för den som verkligen vill.
Men det kan ju också betyda att ni inte var tydliga nog. Kunden kanske hade tolkat offerten som att det var löpande med tak. Eller så var det en besvärlig typ, som finns i alla kretsar, både utförare och beställare. Vilket det var är ju lite svårt att veta. Ni tyckte att ni var tydliga. Kunden kanske tyckte något annat.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Auuf jag fatta aldrig att du va sårad på riktigt. Förlåt.
Anfall brukar vara bästa försvar säger de lärde.
Men lögnen fyller föga intresse när svaren finns i tråden.

Man behöver inte knäböja. Man behöver inte erkänna. Kungen lärde oss att det räcker med att vända blad.

Tråden är död sen länge. Ingen segrare finnes. Må kampen gå vidare i nästa liv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.