På torsdag börjar jag och på söndag ska det vara klart.

Klinkersen ska kapas av i en rak linje och sen ska jag flyta golvet i den nybyggda nischen och lägga microcement på klinkers + den nya ytan.

Ofullständig klinkergolv och en tom vägg där en ny nisch ska byggas för en sittbänk i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I nishen ska det sedan byggas en sittbänk av ikeastommar och om det blir bra på golvet funderar jag på att göra en skiva med microcement på att lägga uppepå. En ganska tunn (15mm ca?), spelar det någon större roll vad jag väljer för material? Plywood eller MDF t.ex?
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
På torsdag börjar jag och på söndag ska det vara klart.

Klinkersen ska kapas av i en rak linje och sen ska jag flyta golvet i den nybyggda nischen och lägga microcement på klinkers + den nya ytan.

[bild]

I nishen ska det sedan byggas en sittbänk av ikeastommar och om det blir bra på golvet funderar jag på att göra en skiva med microcement på att lägga uppepå. En ganska tunn (15mm ca?), spelar det någon större roll vad jag väljer för material? Plywood eller MDF t.ex?
Faktiskt inte
 
Flytspacklingen gick bra trots improviserad avgränsningslist :)

Det är mattejp under och mot gipsväggen och klinkern, hoppas träregeln släpper hyggligt lätt från flytspacklet.. annars åker vinkelslipen fram.

Nyflytspacklat golv mot gipsvägg och klinkers med träregel och tejp som avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GustavoGG1 och 3 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Hittade en bra svensk instruktion för Fest Floor förresten:

[länk]
Märkligt, en svensk återförsäljare av Festfloors produkter?

Nästan dubbla priset av vad det kostar att handla direkt från festfloor. Jag beställde Festfloor Go och Kontakt inklusive frakt för 265 euro. Typ 2800 sek. De där tar 4200 för samma grejer.
 
Ja, jag noterade också prisskillnaderna. Svårt att konkurrera på en global marknad, det tog inte många dagar att få grejerna från Polen heller.
 
Vad kostade frakten? Har en polare som är där och ska hem snart
 
nino nino skrev:
Vad kostade frakten? Har en polare som är där och ska hem snart
3-400:- har jag för mig. Kanske inte värt att fylla resväskan för:thinking:
 
Nej, han åker iof bil men det är nog bättre att fylla upp den platsen med öl :)
 
  • Gilla
Leif Larson och 1 till
  • Laddar…
60 EUR betalade jag för ett helt kit för 10 kvm, det står att den frakten är upp till 60 kg.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Långsamt framåt, men igår lade jag nätet i första lagret festkontakt och imorse slipade jag av och lade ett tunt lager festkontakt på. Nu ser det riktigt bra ut i mina ögon.

Nyjämnat och slipat golv med ett lager festkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagd och slipad spackel på golv i renoveringsprojekt med hink och spackelspad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
Känner mig lite förvirrad när det kommer till FestGrunt. Det står lite olika på olika ställen..

Jag har:

1: Slipat av klinkers och flytspackel med grovt papper
2: Fyllt igen fogarna med kakelfog, låtit torka och slipat av med grovt papper
3: Lagt Festkontakt, lagt i nätet och dragit av med bredspackel ovanpå. Låtit torka och slipat av.
4: Festkontakt igen, ett tunt lager med bredspackel. Då fick jag riktigt slät och jämn yta enligt ovan.

Tittar jag på databladet borde jag ha haft FestGrunt under FestKontakt, men tittar jag på FestFloors filmer så har de inte det på klinkers.. inte heller på https://microcement-stockholm.quickbutik.com/sidor/sa-har-lagger-du-microcement där det mer framstår som att det är antingen eller.

Nåja, ingen verkar tycka att FestGrunt ska på efter FestKontakt så jag kör väl vidare med min microcement. Det blir nästa helg..

I den svenska instruktionen står det tydligt att jag ska slipa även sista lagret med FestKontakt. Förstår inte varför, nu är det en yta med finish som ett grovt sandpapper men helt slät, det borde ju vara ypperligt underlag. Varför jämna ut och dessutom damma ner den?
 
Fick som svar från festfloor att har du lagt festkontakt så kan du helt skippa festgrund. Vad det gäller det övriga om du behöver slipa eller inte kan jag inte svara på! Jag har precis gjort det och väntar nu på att mitt första lager microcement skall torka!

J jliljeha skrev:
Känner mig lite förvirrad när det kommer till FestGrunt. Det står lite olika på olika ställen..

Jag har:

1: Slipat av klinkers och flytspackel med grovt papper
2: Fyllt igen fogarna med kakelfog, låtit torka och slipat av med grovt papper
3: Lagt Festkontakt, lagt i nätet och dragit av med bredspackel ovanpå. Låtit torka och slipat av.
4: Festkontakt igen, ett tunt lager med bredspackel. Då fick jag riktigt slät och jämn yta enligt ovan.

Tittar jag på databladet borde jag ha haft FestGrunt under FestKontakt, men tittar jag på FestFloors filmer så har de inte det på klinkers.. inte heller på [länk] där det mer framstår som att det är antingen eller.

Nåja, ingen verkar tycka att FestGrunt ska på efter FestKontakt så jag kör väl vidare med min microcement. Det blir nästa helg..

I den svenska instruktionen står det tydligt att jag ska slipa även sista lagret med FestKontakt. Förstår inte varför, nu är det en yta med finish som ett grovt sandpapper men helt slät, det borde ju vara ypperligt underlag. Varför jämna ut och dessutom damma ner den?
 
Dom rekommenderar att man ska slipa för att få bort eventuella uppstickare (någon droppe här o där). Så när jag körde gick jag snabbt över med excenterslipen för att få bort eventuella uppstickande små områden. Men slipade inte ytan jämn. Spenderade typ 5-10 min max.
 
OK! Blev lite orolig att jag gjort fel efter att ha läst databladet men om de säger att det är så man ska göra + att de visar så i sin instruktionsfilm så känns det ju ändå rätt.

Hur valde du att göra efter sista lagret FestKontakt? Det gick för övrigt åt mycket för mig, trots att det ska räcka till 10 kvm så gick det mesta i min hink åt till mina <6 kvm. Antagligen för att klinkersen jag lade det på är rätt kullrig och ojämnt lagd, för jag har verkligen lagt så tunt det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.